AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #1 Skrevet 6. mai 2024 Hva lønner seg med tanke på lønn fri osv? Fordeler og ulemper i korte trekk. Anonymkode: 72149...35b
newman01 Skrevet 6. mai 2024 #2 Skrevet 6. mai 2024 Det kommer helt an på hvilken arbeidsgiver det er snakk om. Noen statlige arbeidsgivere er et mareritt, som helsesektoren. Kronisk underbemannet, og noe som tidvis fremstår som komplett ubrukelig ledelse. Private arbeidsgivere er ikke nødvendigvis bedre, med høyt arbeidspress, laveste sats pensjon, ingen overtidsbetaling, forventning om å jobbe kveld og helg uten betaling, driter i MHS, jobbe på tak uten sikring, ikke vernemasker når man jobber med farlige kjemikalier. Men det finnes også bra arbeidsgivere i begge sektorer. Så vanskelig å si noe konkret. Offentlige jobber kan betale godt eller dårlig, og de kan ha gode ledere og dårlige ledere. Pensjonen er fastsatt. I det private kan man tjene godt eller dårlig, ha god eller dårlig pensjon, ha en supersjef eller drittsjef. I min husholdning jobber en i offentlig sektor og en i privat sektor. Begge er fornøyde med de fordeler og ulemper det fører med seg. Men må si jeg er misunnelig på sommertid, hvor de jobber 7-timersdag i den fine årstiden
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #3 Skrevet 6. mai 2024 newman01 skrev (1 minutt siden): Det kommer helt an på hvilken arbeidsgiver det er snakk om. Noen statlige arbeidsgivere er et mareritt, som helsesektoren. Kronisk underbemannet, og noe som tidvis fremstår som komplett ubrukelig ledelse. Private arbeidsgivere er ikke nødvendigvis bedre, med høyt arbeidspress, laveste sats pensjon, ingen overtidsbetaling, forventning om å jobbe kveld og helg uten betaling, driter i MHS, jobbe på tak uten sikring, ikke vernemasker når man jobber med farlige kjemikalier. Men det finnes også bra arbeidsgivere i begge sektorer. Så vanskelig å si noe konkret. Offentlige jobber kan betale godt eller dårlig, og de kan ha gode ledere og dårlige ledere. Pensjonen er fastsatt. I det private kan man tjene godt eller dårlig, ha god eller dårlig pensjon, ha en supersjef eller drittsjef. I min husholdning jobber en i offentlig sektor og en i privat sektor. Begge er fornøyde med de fordeler og ulemper det fører med seg. Men må si jeg er misunnelig på sommertid, hvor de jobber 7-timersdag i den fine årstiden Hvem jobber 7 timers dag? Hva tenker du om kommunale barnehager i Oslo? Anonymkode: 72149...35b
newman01 Skrevet 6. mai 2024 #4 Skrevet 6. mai 2024 (endret) Mange ansatte har sommertid. Som det står hos DFØ: Vilkår for å pålegge overtid Arbeidsmiljøloven § 10-6 definerer overtidsarbeid som «arbeid utover avtalt arbeidstid og som ikke må gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det». Med «avtalt arbeidstid» menes den arbeidstiden som er beskrevet i hovedtariffavtalene (HTA) § 7 nr. 1. I staten er det mange som har arbeidstid fra 08-1545 på vinteren, og 08-15 om sommeren. Det er kanskje vanskelig å ha i barnehager, da de har en fast åpningstid gjennom hele året. Dårlig gjort om en barnehage stenger 15 i april-august... Jeg vil tippe Oslo kommune generelt er en profesjonell arbeidsgiver, selvsagt med noen variasjoner i etater og avdelinger hva gjelder trivsel, kompetansen til leder osv. Men det samme kan man nok anta om enhver stor bedrift. Bedriften som helhet er ok, men det vil alltids være én mellomleder ettellerannet sted som gjør livet surt for noen uheldige... Endret 6. mai 2024 av newman01
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #5 Skrevet 6. mai 2024 Jeg jobber i en fylkeskommune og er av de som jobber 7 timersdag om sommeren! (Og 7 t 45 min om vinteren). Og det er utrolig deilig. Pluss at man i det offentlige "får alt man har rett til" uten diskusjon. Da tenker jeg syke barn, svangerskapskontroll, begravelser, pensjonsordninger, reisegodtgjørelse, avspassering, etc. Litt dårligere betalt (ofte), men alt er i ordnede former. Og en sikker jobb, Jeg har 795 000 i lønn (nå - før årets lønnsoppgjør). Det er omtrent det samme som mine studievenner fra samme utdanning har i det private. I mannen min sin bransje har de også ca 795 000 i fylkeskommunen, men han har 1 350 000 i det private. Så det kommer veldig an på fagområder, hvorvidt det lønner seg å jobbe her eller der Anonymkode: 84ff3...681 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå