Gjest regine Skrevet 10. februar 2006 #41 Skrevet 10. februar 2006 Jeg har en tendens til å hoppe over innlegg skrevet med dårlig språk (og dialekt og sms-språk)...... Da mener jeg ikke tydelige trykkleifer - for det skjer når man skriver fort på tastatur, men konsekvent dårlig skrivespråk. Det handler om at dersom jeg har et budskap jeg mener er viktig, så anstrenger jeg meg for å få fram budskapet. Til det behøves også noenlunde godt språk, hvis ikke vet jeg (bl.a. grunnet egen erfaring) at man henger seg opp i "detaljer" som språket. Da forsvinner budskapet.... Greit nok at noen er dyslektikere. Men jeg nekter å tro at det er sååå mange som det til tider virker som, ut fra hvor mange som påberoper seg dette.... Det skal dog litt til før jeg "avsporer" en tråd med å påpeke feil, men blir veldig glad når jeg ser andre gjør det
Gjest kenneth Skrevet 10. februar 2006 #42 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Når man deltar i et forum som dette så vil man møte på folk som er flinke å skrive rett og folk som er dårlige til det. Så har man oss som er midt i mellom. Jeg undres bare over at det er så mange som irriterer seg over skrive feil og som kommenterer dette, det kan jo ikke gjøres noe med alikevel. Om man da ikke skulle ha en sånn -Er du flink nok i rettskriving test før man slipper inn i forumene da ← Bønna har et morsomt poeng, det skal han ha. Det kan godt være jeg fra tid til annen postlegger et syrlig spark fordi en gjøk stakk avgårde med drømmedama, e.l. Selv irriterer jeg meg over innleggene som kun er en orgie av leifer. Hvis man vet man sliter - og det vet man vel(?) - synes jeg man er forpliktet til å foreta en stavekontroll. Hvor mange postlegger forresten innlegg uten å bruke forhåndsvisningen først? Det er sikkert forskjellig syn på Internett som medium. Selv om det ofte er løssluppent og hurtig i formen, mener jeg man er forpliktet til å holde en viss standard. Det er som nevnt et offentlig fora, og da bør man ta hensyn til leserne. Det går litt på troverdighet også. Selv om det ikke nødvendigvis er slik, sliter jeg virkelig med å tro at et språklig svadainnlegg har en bra substans. Det går vel også an å forbedre seg, jfr. det kan jo ikke gjøres noe med alikevel? Når jeg ser kombinasjonen engelsk språk (eks. "R.I.P.") og skrivefeil, tenker jeg "kom tilbake om noen år". Er det forresten noen som vet hvordan vi kan få bukt med ord delingen? Hvordan oppstod den? For stort inntak av engelsk stoff? Det må da være den nyere tids største epidemi. Endret 10. februar 2006 av kenneth
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2006 #43 Skrevet 10. februar 2006 Er det forresten noen som vet hvordan vi kan få bukt med ord delingen? Hvordan oppstod den? For stort inntak av engelsk stoff? Det må da være den nyere tids største epidemi. ← Språkforskarane trur det er engelsk innflytelse som har gjort ordelingsfeil meir vanleg i dagens norske språk. Ein regel som kan vere fin å kunne, er denne: Dersom ein kan sette eit nytt ord mellom dei to orda ein er usikker på om skal skrives i eitt eller to ord, og setningen likevel gir meining, skal orda vere delt, døme: I går, I heile går. Dersom ein derimot ikkje kan sette eit nytt ord mellom to samansettingar utan å øydelegge den spåklege tydinga, skal ordet skrives i eitt - utan mellomrom, døme: Orddelingsfeil, ev. orddelings-feil (her går det ikkje an å sette inn ord heile delingsfeil. Skjønner?
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #44 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Jeg synes orddelingsfeil er en bagatell og jeg skjønner ikke at folk irriterer seg sånn over det i et forum som dette. Verre er det så klart med skikkelig dårlig norsk, slik som "jg uten bil komma være hit", for eksempel, men folk må jo få prøve seg. Jeg er glad for at de som er så "uerfaren" skriftlig i det hele tatt skriver. Et vennlig råd er noe annet enn å bruke skrivefeil som argument eller latterliggjøring.. Endret 10. februar 2006 av chrizzy
Usikker Skrevet 10. februar 2006 #45 Skrevet 10. februar 2006 Jeg er ikke enig i at fordi man er på et diskusjonsforum så "er det ikke så farlig"........... Vanen - gjør det til en vane å være nøyaktig. Alle kjenner vel til ordtaket "Vond vane er vond å vende" Også tror jeg slurv og latskap også må ta en del av skylda for skrivefeil (Akkurat som en bør gjøre det til en vane å bruke blinklys - enten det er nødvendig eller ikke akkurat da......)
Nilma Skrevet 10. februar 2006 #46 Skrevet 10. februar 2006 Greit nok at noen er dyslektikere. Men jeg nekter å tro at det er sååå mange som det til tider virker som, ut fra hvor mange som påberoper seg dette.... ←Den tanken har slått meg også mange ganger, ja. (For øvrig er samboeren har samboeren min dysleksi, og han er svært nøye med å kontrollere eller be meg korrekturlese ting han skriver.) Jeg synes orddelingsfeil er en bagatell← Du synes det er en bagatell, ja, men jeg synes det nesten gjør vondt å lese. Språkregler som andre regler er faktisk til for å følges. Dessuten, som flere har nevnt, så gjør mye feil og dårlig språk at budskapet forsvinner litt. Når jeg ser innlegg som er fulle av grove feil og orddeling, så tar jeg ikke budskapet alvorlig. For å være helt ærlig så tenker jeg for meg selv at avsenderen rett og slett må være litt kort og umulig kan ha noe fornuftig å si, og jeg er neppe den eneste. Derfor tror jeg det er viktig å tenke over hvordan man fremfører budskapet sitt, dersom man virkelig vil nå frem med det.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #47 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Når jeg ser innlegg som er fulle av grove feil og orddeling, så tar jeg ikke budskapet alvorlig. For å være helt ærlig så tenker jeg for meg selv at avsenderen rett og slett må være litt kort og umulig kan ha noe fornuftig å si, og jeg er neppe den eneste. Derfor tror jeg det er viktig å tenke over hvordan man fremfører budskapet sitt, dersom man virkelig vil nå frem med det. ← Klart det er. Jeg leser alltid igjennom innleggene mine etter jeg har skrevet de. Det vet jeg at det er mange som gjør. Det er viktig å gi et godt inntrykk i jobb sammenhenger, søknader, offentlighet. Men hvorfor irriterer å bryr man seg sånn her? Jeg tror også det er like viktig for deg å tenke på hvorfor du bryr deg, om du mener at du ikke tar en person som har feil på orddelingen alvorlig, eller syns de virker korket, så kanskje du har et forbedringspotensiale selv. Endret 10. februar 2006 av chrizzy
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2006 #48 Skrevet 10. februar 2006 Er irriterer meg hovudsakleg over orddelingsfeil fordi dei skapar semantisk tvetydighet. Det er forskjell på sjuke bilar og sjukebilar, om du forstår? Det heiter "jobbsammenheng", når du skriv jobb sammenheng, les eg det først som "jobb (og) sammenheng", og innlegg fulle av slike feil er tunge og tidkrevande å lese. Eg er einig at ein ikkje treng å komme med frekke tilbakemeldingar, men kontstruktiv kritikk burde ingen ta seg nær av.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #49 Skrevet 10. februar 2006 Er irriterer meg hovudsakleg over orddelingsfeil fordi dei skapar semantisk tvetydighet. Det er forskjell på sjuke bilar og sjukebilar, om du forstår? Det heiter "jobbsammenheng", når du skriv jobb sammenheng, les eg det først som "jobb (og) sammenheng", og innlegg fulle av slike feil er tunge og tidkrevande å lese. Eg er einig at ein ikkje treng å komme med frekke tilbakemeldingar, men kontstruktiv kritikk burde ingen ta seg nær av. ← Ja jeg skjønner. Jeg er dårlig på orddeling selv, eller jeg bryr meg faktisk ikke om det, derfor har jeg ikke de problemene du har når du leser tekst med dårlig orddeling. Kan ikke huske at jeg noen gang har frustrert meg over det, eller hatt problemer med å forstå. Men jeg kommer sikkert til å være litt mer obs på det fremover alikevel. Du hadde også en god forklaring på det. Leste også en plass at om et ord vektlegges mer en det andre skal de deles, om de vektlegges like mye skal de skrives sammen.
Nilma Skrevet 10. februar 2006 #50 Skrevet 10. februar 2006 Men hvorfor irriterer å bryr man seg sånn her? ← Hvorfor skal man ikke bry seg her? Jeg tror Usikker har et veldig godt poeng når hun nevner vane; hvis man først legger seg til uvaner i en sammenheng, så er det lett å dra med seg uvanene inn i andre sammenhenger. Det enkleste må da være å skrive så godt som mulig i hele tiden? Og hvorfor skal man ikke gi et godt inntrykk her, selv om det "bare" er et nettforum? Som jeg og flere andre har påpekt, så har jo måten man fremfører et budskap på mye å si for hvordan budskapet oppfattes. Jeg regner med at de fleste som skriver her faktisk ønsker at innleggene deres skal bli lest og tatt på alvor. Hvis det derimot ikke betyr noe, kan man jo selvsagt skrive så dårlig man bare vil, men da ser jeg personlig ikke poenget i å delta på et forum i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #51 Skrevet 10. februar 2006 Det er i praksis ingen ord som skal deles. Ord er hele. Punktum. Man kan altså ikke være "god på orddeling" - for å si det sånn. Chrizzy - hvorfor bryr du deg ikke om at du skriver dårlig norsk? Du har masse orddelinger og andre feil. "Å" er forresten infinitivsmerket, det bruker du veldig ofte feil. Prøv å tenke engelsk - dersom det skal være "and" er det og på norsk, og dersom det skal være "to" er det å... Veldig interessant debatt, sånn for øvrig. Jeg er helt enig med Nilma i at språkbeherskelsen har mye å si i forhold til hvordan jeg vurderer en debattant. Det er egentlig ikke så interessant å debattere med noen som ikke kan skrive ordentlig, særlig angående orddelingsfeil, feil bruk av pronomen og andre grammatiske feil. Da tenker jeg automatisk at de ikke har så mye mellom ørene rent generelt. Og nei, jeg regner ikke med trykkleifer som kommer av tastaturhastighet...
vixen Skrevet 10. februar 2006 #52 Skrevet 10. februar 2006 Det er faktisk ikke så mange som skriver lange tekster til daglig, selv i jobbsammenheng. Jeg merker godt at etter endt skolegang og fullførte studier bruker jeg skriftspråket mindre enn jeg gjorde. I dagens samfunn med msn og sms blir man veldig forkortet i måten man bruker skriftspråket på. Jeg synes derfor blant annet forum som KG er fint for å holde på det jeg er redd for at skal gå i glemmeboka om jeg ikke benytter det nok. Jeg mener det er som andre har sagt, viktig å være nøyaktig for å unngå at feil blir (u)vaner. Derfor kan jeg reagere på at andre ikke gjør det samme. Hvilken rett har jeg til det? Jeg forventer at alle som har norsk som morsmål tar et ansvar for at språket ikke foringes. Jeg er glad i språket mitt og liker ikke se at det slurves med. En skrivefeil her og der tåler jeg jo. Det hender man ivrer i å få ned ett innlegg og fingrene stokker seg. Det er de større og grove feilene de fleste som kommenterer skrivefeil her inne reagerer på. Som tidligere nevnt; gal bruk av pronomen og konsekvente orddelingsfeil. Kritiser kritikken den som vil, men jeg synes det er trist å se at slurv søler til språket.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #53 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Chrizzy - hvorfor bryr du deg ikke om at du skriver dårlig norsk? Du har masse orddelinger og andre feil. "Å" er forresten infinitivsmerket, det bruker du veldig ofte feil. Prøv å tenke engelsk - dersom det skal være "and" er det og på norsk, og dersom det skal være "to" er det å... Det jeg har prøvd å si her er at det er mange grunner til at folk skriver dårlig. Jeg syns faktisk ikke at jeg skriver DÅRLIG norsk, men om du syns det så kan jeg ikke krangle på det. Jeg bryr meg om det, jeg leser innleggene mine etter jeg har skrevet, og går ofte inn og forandrer på teksten etterpå. Akkurat det med å og og er noe det lett blir slurvet med her, jeg skriver fort fordi jeg skriver som jeg tenker. En debatt har et muntlig preg, for meg er det viktig å få ned tankene fort før de forsvinner, jeg kan reglene for å og og godt, jeg bryr meg om det når jeg skriver oppgaver og slike ting, men ikke her. En annen ting er at du ikke kan si at jeg ikke bryr meg, om du hadde sett hvordan jeg skrev for 3 år siden hadde du nok ikke sagt det samme. En annen side av saken er at jeg ikke er oppvokst i Norge, jeg hadde min skriveopplæring i et annet land. Da jeg flyttet til Norge fikk jeg ikke noen spesiell norsk opplæring, fordi jeg snakket norsk godt. Dette har hemmet meg i årevis, jeg forandrer på setninger, leter etter andre ord fordi jeg er usikker på hvordan enkelte ord staves. Jeg syns ikke du eller noen kan si om jeg bryr meg eller ikke, det kan ikke du vite. Endret 10. februar 2006 av chrizzy
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #54 Skrevet 10. februar 2006 Ja jeg skjønner. Jeg er dårlig på orddeling selv, eller jeg bryr meg faktisk ikke om det, derfor har jeg ikke de problemene du har når du leser tekst med dårlig orddeling. ← Jeg tolket dette som at du ikke bryr deg, det er mulig du bare mente at du ikke bryr deg om at ANDRE gjør feil med det, det ser jeg nå! Beklager i så fall! All honnør til alle som prøver det beste de kan å lære seg bedre!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #55 Skrevet 10. februar 2006 Interessant debatt. Jeg er av de som irriterer meg over diverse feil, selv om jeg ikke er feilfri selv (jeg var flinkere rett etter videregående...). Når folk bruker feil ord, gjerne fremmedord, men også enklere ord som yngling i stedet for yndling, feil pronomen (hvem bil) og ikke minst deler omtrent alle ord de finner, synes jeg det er både tungt å lese, og innimellom veldig vanskelig å forstå hva den som har skrevet innlegget mener. Noen "konsekvente" skrivefeil er det jo også mange som har; værrre, f eks, dette bryr meg mindre, det er i hvert fall ikke noe som gjør innlegget vanskelig å lese. Dersom innlegg er skrevet veldig slurvete og dårlig, har de en større sjanse for å bli hoppet over av meg. men jeg ser jo også at endel brukere har problemer med å skrive riktig; disse brukerne tar jeg alvorlig dersom innholdet i det de skriver pleier å være ok. En annen ting er jo at jeg er enig i at det kan være stygt å kommentere språk i en tråd som handler om noe helt annet (f eks samlivsbrudd...), særlig om man BARE svarer for å påpeke skrivefeil. Å ta det med i en liten parentes nederst, eller, enda bedre, starte en egen tråd om skrivefeil, synes jeg er helt ok, og ikke så rart. Som man ser er det jo en god del av oss som "bryr oss om" språket, og all den tid vi finnes, kommer det til å dukke opp tråder om feil. Litt på samme måte som når folk har en annen fanesak eller interesse; da vil man jo gjerne prøve å rette opp misforståelser rundt denne interessen.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #56 Skrevet 10. februar 2006 Jeg tolket dette som at du ikke bryr deg, det er mulig du bare mente at du ikke bryr deg om at ANDRE gjør feil med det, det ser jeg nå! Beklager i så fall! All honnør til alle som prøver det beste de kan å lære seg bedre! ← Ja jeg mente at jeg ikke bryr meg om at andre gjør det, fordi jeg ikke ser det, det er ikke noe jeg har tenkt på...
Gjest Fruktfat Skrevet 10. februar 2006 #57 Skrevet 10. februar 2006 Fullstendig enig. Jeg hadde ikke reagert så mye om noen f.eks. stavet høyesterettsjustitiarius feil, men når noen f.eks. sier "hvem biler", så er det snakk om slurvefeil og stygge uvaner som kan være vanskelig å bli kvitt om man fortsetter slik. ← og så er det fryktelig slitsomt å lese!
Gjest Bellatrix Skrevet 10. februar 2006 #58 Skrevet 10. februar 2006 Når man deltar i et forum som dette så vil man møte på folk som er flinke å skrive rett og folk som er dårlige til det. Så har man oss som er midt i mellom. Jeg undres bare over at det er så mange som irriterer seg over skrive feil og som kommenterer dette, det kan jo ikke gjøres noe med alikevel. Om man da ikke skulle ha en sånn -Er du flink nok i rettskriving test før man slipper inn i forumene da ← Jeg skjønner poenget ditt, men at det ikke kan gjøres noe med? :klø: Om jeg sier at skrivefeil skrives i ett ord og ikke to, så kan du jo skrive det i ett neste gang. Eller? Dyslektikere er en ting, men for de som ikke er det må det vel kunne gå an å skrive riktig når man får vite den korrekte skrivemåten? :språknazi:
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #59 Skrevet 10. februar 2006 Chrizzy har snakket en del om skriveglede og hvordan den kan forsvinne ved at man blir korrigert. Men hvorfor skal skrivegleden ha et større forsvar enn lesegleden? For flere i denne debatten har nevnt at lesegleden forsvinner her på KG; vi hopper over dårlig skrevne tekster; tekstene er tunge pga feil og setninger må leses flere ganger før budskapet blir tydelig. Chrizzy mener vi ikke skal være så snare med å korrigere, ikke bare her på KG, men i skolene også. Skrivegleden står i fare! Men skrivegleden er faktisk ikke det viktigste her, det er det kommunikasjonen som er. KG er et diskusjonsforum, det er altså et forum hvor vi kommuniserer skriftlig med hverandre. Nettopp derfor er riktig språk så viktig akkurat i denne sammeheng. Vil du utfolde skriveglede, så skriv for deg selv i enerom, ikke i plenum. Eller velg deg et forum for skriving, ikke kommunikasjon og debatt. Kommunikasjon handler om hvordan vi forholder oss til hverandre, og språket er et viktig hjelpemiddel. På KG er det det eneste hjelpemiddelet (om vi ser bort fra smileys). Det å ha meninger må ikke være det viktigste her inne, men det å la meningene sine bli forstått. Da må du bruke det redskapet du har. Klarer du ikke det, bør du kanskje finne deg et sted hvor du kan diskutere muntlig og med kroppsspråk. Jeg synes det er sjokkerende den nedlatende holdningen Chrizzy og en del andre har til språket: "Orddelingsfeil er en bagatell" osv. Er språket så lite viktig for dem? Tenk deg samme holdning i en annen del av livet, f.eks bilkjøring. Du går på kjøreskole, du elsker å kjøre, men du liker ikke at læreren korrigerer deg. Det ødelegger kjøregleden din! Kan læreren ikke holde seg for god til å rette på deg? Og hva er det med de andre bilistene, er det virkelig nødvendig at de tuter på deg? Spiller det nå egentlig noen rolle om du er så nøye på signaler? Tross alt synes du at bruk av blinklys er en bagatell.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. februar 2006 #60 Skrevet 10. februar 2006 Her er noen grunner: - Noen av oss er glad i språk og bryr oss om språket. - Riktig bruk av språket gjør det lettere å lese postene, det øker sjansene for bedre kommunikasjon og du reduserer faren for misforståelser. Internett-kommunikasjon har nok fallgruber om ikke vi skal godta radbrekking av språket. - Kvinneguiden er et offentlig forum. I alle andre offentlige sammenhenger forventer vi rettskriving av det norske språk, så hvorfor ikke på Kvinneguiden? - KG brukes ikke bare av de som har norsk som morsmål. Riktig bruk av norsk gjør det lettere for disse å forstå det vi skriver her. - Riktig bruk av språket reduserer feillæring. Er du storbruker av KG og lese lite litteratur ellers, kan du fort tro at orddeling hører hjemme i det norske språket i en mye større grad enn det gjør. ← Enig. Det har faktisk hendt at jeg ikke har skjønt hva en tråd handler om pga skrivefeil. Det tok f.eks. tid før jeg skjønte hva en eller annen mente med "Nordmenns seltillit".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå