Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #61 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Helt idiotisk syns jeg det er om det skal være slik at man ikke har så mye her å gjøre om man er dårlig på orddeling og har skrivefeil!!! Jeg tror at mange av de som skriver her er glade i å uttrykke seg skriftlig, det ser jeg på som skriveglede. Debattene SKAL få lov å ha et muntlig preg også. Det syns jeg! Jeg snakker ikke om skriving som "hvoffå du jeg komme måra?".. Men jeg syns det skal være rom for dette også. Det er fint at folk prøver. Jeg syns ikke språket er lite viktig, jeg har gjort det beste jeg kan med språket og jeg er i stadig utvikling, jeg bryr meg. Endret 10. februar 2006 av chrizzy
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #62 Skrevet 10. februar 2006 Jeg synes godt at innleggene kan ha et "muntlig preg", men det betyr ikke at det trenger å være fullt av skrivefeil. Det er skremmende hvor mange som ser på skriftspråket som lite viktig. Hvis man bruker bedre tid på innleggene sine, og ikke slurver, så vil både troverdigheten din økes. Dessuten vil flere lese innlegget og få med seg innholdet, uten å hemmes av dårlig språk.
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2006 #63 Skrevet 10. februar 2006 Er det virkelig så ille som dere vil ha det til? At skrivefeilene virkelig florerer og hindrer god kommunikasjon her på kvinneguiden? Det er flott noen er engasjerte i språket og ikke ønsker at det sløves ned, men er det virkelig så ille fatt. Selv har jeg ikke lagt noe særlig merke til alle disse feilene, sikkert fordi jeg ikke er noen kløpper selv. Men jeg har lagt merke til at når feil skjer, blir dette kommentert gjerne i en hånlig tone, noe jeg ikke oppfatter som særlig "behjelpelig". Dette er et uformelt forum som er åpent for alle. Jeg ønsker ikke at man skal legge til vekt visse krav for passe inn her. Budskapet er for meg det viktige, og jeg ser ikke helt for meg at det utgjør noen stor forskjell for rettskrivningsnivået at dette påpekes til stadighet. Jeg ønsker å inkludere alle, om de har problemer med rettskrivning eller ei, om de er flinke til å argumentere eller ei. Internett er for mange et fristed, der også de kan slippe til, noe de gjerne opplever som vanskelig utenfor nettet. Og jeg øsnker dem velkommen!
Eliza Doalot Skrevet 10. februar 2006 #64 Skrevet 10. februar 2006 Chrizzy: Hva gjør du dersom du må skrive et formelt brev, for eksempel i jobbsammenheng? Er det greit at også de inneholder feil? Eller er det rett å kreve at de er nogenlunde korrekt skrevet? Jeg synes forøvrig også det er positivt at mennesker som faktisk har lese-/skrivevansker benytter KG eller andre debattfora for den saks skyld. Det er ikke det som irriterer meg. Det er slurv og manglende vilje til å lære som er problemet for meg.
Gjest kenneth Skrevet 10. februar 2006 #65 Skrevet 10. februar 2006 (...)I dagens samfunn med msn og sms blir man veldig forkortet i måten man bruker skriftspråket på.(...)← Jeg sender mange sms'er og bruker MSN en god del, men har aldri vurdert å ta i bruk "fjortis-sjargongen" på de kanalene. En god fyllemelding: "Hallo kjekken! Jeg sitter på <bar X>. Sving innom, så kan vi kline og drikke øl" En dårlig fyllemelding: "Hallo kjekkn! Jg sittr på <bar X>. Sving innom, så kn vi kline og drk øl". (Moral: Man har da språklig integritet, selv med promille. Og ellers). Kanskje en digresjon, ettersom sms/msn stort sett er en dialog, og at mottaker er kjent. Åkke som...
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #66 Skrevet 10. februar 2006 Chrizzy: Hva gjør du dersom du må skrive et formelt brev, for eksempel i jobbsammenheng? Er det greit at også de inneholder feil? Eller er det rett å kreve at de er nogenlunde korrekt skrevet? Jeg synes forøvrig også det er positivt at mennesker som faktisk har lese-/skrivevansker benytter KG eller andre debattfora for den saks skyld. Det er ikke det som irriterer meg. Det er slurv og manglende vilje til å lære som er problemet for meg. ← Alle mine høgskole oppgaver og alle mine søknader er korrekte å fine, jeg går over de med forstørrelsesglass, herregud jeg er vel ikke så dårlig å skrive??? Tror jeg går å grever meg ned snart.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #67 Skrevet 10. februar 2006 Chrizzy! Jeg skal ærlig innrømme at jeg har aldri tenkt på at du skulle være dårlig på å skrive før denne debatten. Har alltid tenkt på deg som en reflektert og morsom debattant. Nå legger jeg derimot godt merke til det. Jeg synes det ser fryktelig ut når du bruker å i stedet for og hele tiden. Dette f.eks: Alle mine høgskole oppgaver (orddeling, det heter høgskoleoppgaver) og alle mine søknader er korrekte å (her skal det være og) fine, jeg går over de med forstørrelsesglass, herregud jeg er vel ikke så dårlig (på) å skrive??? Tror jeg går å (her skal det være og) grever (graver) meg ned snart. Men du, jeg tror ikke du trenger å grave deg ned
Eliza Doalot Skrevet 10. februar 2006 #68 Skrevet 10. februar 2006 Alle mine høgskole oppgaver og alle mine søknader er korrekte å fine, jeg går over de med forstørrelsesglass, herregud jeg er vel ikke så dårlig å skrive??? Tror jeg går å grever meg ned snart. ← Beklager, det blei litt dårlig formulert av meg! Neida, du er ikke så dårlig. Jeg prøvde å bruke deg som eksepel siden du mener det ikke er så farlig. For deg og andre som synes rettskriving er vanskelig (av forskjellige grunner), er det ikke lettere å lære av feilene sine når man faktisk gjør dem, i motsetning til å måtte gå over alt med argusøyne hver gang?
Gjest Gamle Alex Skrevet 10. februar 2006 #69 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Beklager, det blei litt dårlig formulert av meg! Neida, du er ikke så dårlig. Jeg prøvde å bruke deg som eksepel siden du mener det ikke er så farlig. For deg og andre som synes rettskriving er vanskelig (av forskjellige grunner), er det ikke lettere å lære av feilene sine når man faktisk gjør dem, i motsetning til å måtte gå over alt med argusøyne hver gang? ← Det staves eksempel Endret 10. februar 2006 av Gamle Alex
Eliza Doalot Skrevet 10. februar 2006 #70 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Det staves eksempel ← Jeg regner med at du forstår at det var en typisk tyrkleif. (Og jeg forstår hvorfor du kommenterer det) (skrivefeil, ja.... .) Endret 10. februar 2006 av Eliza Doalot
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #72 Skrevet 10. februar 2006 Det er vel den typen avsporinger av tråden som ikke er like morsomme ja!
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #73 Skrevet 10. februar 2006 Beklager, det blei litt dårlig formulert av meg! Neida, du er ikke så dårlig. Jeg prøvde å bruke deg som eksepel siden du mener det ikke er så farlig. For deg og andre som synes rettskriving er vanskelig (av forskjellige grunner), er det ikke lettere å lære av feilene sine når man faktisk gjør dem, i motsetning til å måtte gå over alt med argusøyne hver gang? ← Lett å si, men det er ikke riktig slik det fungerer tror jeg. Jeg skriver på en annen måte i slike sammenhenger. Jeg mener ikke at det ikke betyr noe i jobbsammenhenger og slikt, men her på dette forumet, det var det jeg hovedsaklig tenkte på, så sporer man jo litt av inni mellom!
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2006 #74 Skrevet 10. februar 2006 veslo; det tror jeg ingen ting på. . ← Lett å si, men det er ikke riktig slik det fungerer tror jeg. Jeg skriver på en annen måte i slike sammenhenger. Jeg mener ikke at det ikke betyr noe i jobbsammenhenger og slikt, men her på dette forumet, det var det jeg hovedsaklig tenkte på, så sporer man jo litt av inni mellom! ← Dersom du har stålkontroll på orddeling og og/å-reglane i jobb- og skule-samanheng, kan du ikkje vise det i andre samanhengar også då?
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2006 #75 Skrevet 10. februar 2006 Dersom du har stålkontroll på orddeling og og/å-reglane i jobb- og skule-samanheng, kan du ikkje vise det i andre samanhengar også då? ← Hun har ikke sagt at hun har stålkontroll i andre sammenhenger. Jeg forstår henne slik at hun virkelig arbeider med rettskrivning i formelle sammenhenger, men at hun her ønsker å slappe av og få ut det hun har på hjertet. Hvis ikke jeg har misforstått
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #76 Skrevet 10. februar 2006 Dersom du har stålkontroll på orddeling og og/å-reglane i jobb- og skule-samanheng, kan du ikkje vise det i andre samanhengar også då? ← Uff! Jeg tror jeg har sagt 10 ganger nå snart at dette med orddeling er noe jeg ikke er stødig på. Det jeg mente var at mine oppgaver, og det arbeidet jeg gjør i forbindelse med skolen er helt fint (har aldrig fått noen annen tilbakemelding) og jeg bruker tid på å rette innleveringene. At jeg skriver å nesten hele tiden handler, her, i dette forumet om at jeg skriver slik som jeg tenker. Jeg har skrevet dagbøker i mange år, der skriver jeg på dialekt å (ha ha, der ser du) skriver forrykende fort, akkurat de tankene som kommer inn i hodet, jeg slurver med det ja. Men jeg kan reglene for dette. Men plukk i fra hverandre det jeg sier du, be my guest
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #77 Skrevet 10. februar 2006 Chrizzy! Jeg skal ærlig innrømme at jeg har aldri tenkt på at du skulle være dårlig på å skrive før denne debatten. Har alltid tenkt på deg som en reflektert og morsom debattant. Nå legger jeg derimot godt merke til det. Jeg synes det ser fryktelig ut når du bruker å i stedet for og hele tiden. Dette f.eks: Alle mine høgskole oppgaver (orddeling, det heter høgskoleoppgaver) og alle mine søknader er korrekte å (her skal det være og) fine, jeg går over de med forstørrelsesglass, herregud jeg er vel ikke så dårlig (på) å skrive??? Tror jeg går å (her skal det være og) grever (graver) meg ned snart. Men du, jeg tror ikke du trenger å grave deg ned ← Hyggelig at du synes jeg er en morsom debatant At det ser fryktelig ut for deg kan jeg ikke si så mye om, annet enn at jeg syns det er misbruk av ordet fryktelig å bruke det om min skriving!
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #78 Skrevet 10. februar 2006 Hun har ikke sagt at hun har stålkontroll i andre sammenhenger. Jeg forstår henne slik at hun virkelig arbeider med rettskrivning i formelle sammenhenger, men at hun her ønsker å slappe av og få ut det hun har på hjertet. Hvis ikke jeg har misforstått ← Joda, siden dette handler om meg personlig nå så er jeg enig i det du sier. Det var det jeg mente der Hadde litt mer tanker omkring dette enn akkurat meg selv da jeg startet denne debatten da...
Pludre Skrevet 10. februar 2006 #79 Skrevet 10. februar 2006 Bare en liten digresjon oppi all diskusjonen, vil bare si, det er utrolig hvordan hjernen vår funker altså Ikke tenk, bare les: Ifgøle en udnerrøksles ved cmarbigde uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele boktsvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev,men odret i sin hleeht. Mrekleig ikke snat ? Ha en flott helg folkens !!
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #80 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Bare en liten digresjon oppi all diskusjonen, vil bare si, det er utrolig hvordan hjernen vår funker altså Ikke tenk, bare les: Ifgøle en udnerrøksles ved cmarbigde uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele boktsvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev,men odret i sin hleeht. Mrekleig ikke snat ? Ha en flott helg folkens !! ← Hi hi, kanskje man kan trekke dette så langt at man kan si at de som får dette til uten å irritere seg fryktelig er litt glupere enn andre Endret 10. februar 2006 av chrizzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå