Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2006 #21 Skrevet 9. februar 2006 Jeg iriterer meg ikke over skrivefeil; spesielt ikke på et forum som dette. På tastene går det ofte fort unna, og det er ingen krise om det blir feil. Tror jeg har mye skrivefeil her inne selv, til tross for at jeg har gode norsk- og skrivekunnskaper ellers. Men når jeg ser feilstaving i aviser, bøker ol, DA legger jeg godt merke til det. I slike publikasjoner forventer jeg liksom at det skal være korrekt. ← Det er forskjell på slurvefeil og konsekvent bruk av dårleg språk.. Eg heng meg opp i orddelings-feil og dårleg pronomen-bruk til dømes, og ville blitt glad om nokon retta mine innarbeidde feil dersom eg gjentatte gonger hadde brukt eit dårleg språk. Eg forstår ikkje at folk irriterer seg over folk som irriterer seg over skrivefeil....
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #22 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Eg forstår ikkje at folk irriterer seg over folk som irriterer seg over skrivefeil.... ← Ja, nå har jeg ikke sagt en eneste plass at jeg irriterer meg da Prøvde å finne tilbake til en tråd fra ei jente på 19 år nå, det var det som fikk meg til å skrive denne tråden. Jeg har opplevd mange ganger på KG at mennesker (særlig unge) som ikke er så stødig skriftlig nesten blir buet ut herfra fordi de har mye skrive feil, det blir nesten som en ekstra grunn til å hakke på personen som skrev et innlegg, alla; det du sier er dumt, for ikke å snakke om at du ikke kan stave engang, kutt ut mobiltelefonen.....,, Jeg synes bare det er unødvendig, eller jeg vil bare at de som bryr seg skal reflektere over dette litt, hva er det som gjør at man irriterer seg så mye å hvor viktig er det egentlig? Endret 10. februar 2006 av chrizzy
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #23 Skrevet 10. februar 2006 Bøkene deres ble da heller ikke gitt ut uten å bli rettet. Hadde det vært likegyldig om man kunne stave eller ikke, hadde ingen brydd seg om å korrekturlese. ← Joda, jeg tenkte på dette også da jeg skrev dette, fikk det bare ikke skrevet ned. Det jeg mente med dette var at det er mange skriveglade mennesker/barn som har gitt opp fordi en lærer henger seg opp i hvordan man skriver, og ikke hva man skriver (leste en plass at Ibsen støk i norsk, ingen var så ille som Bjørneboe når det gjaldt å finne opp egne/nye ord osv). De har jo noen som retter for seg, godt poeng, om det var rettskriving som var viktig, så hadde de gått på rettskrivingskurs først for så å få ut alle sine fantastiske ideer, de gjorde kanksje ikke det, fordi de lot det kreative bestemme hvor mye og hva de skulle skrive. Poenget mitt er at mange som skriver endel feil og som får påpeket det hele tiden lettere henger seg opp i dette og stagnerer i skrivingen, fordi de har problemer med rettskrivingen, det ødelegger kreativiteten og skrivegleden.
Bønna Skrevet 10. februar 2006 #24 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Vi er flinke i språk, vi som irriterer oss over folk som skriver feil. Andres skrivefeil bekrefter vår egen fortreffelighet. Når vi slår ned på folk som skriver feil, forteller vi samtidig om vår egen fortreffelighet. Dette gjør underverker for vårt eget selvbilde. Vi vet at vi har rett. Vi vet at de andre tar feil. Vi vet at de er dårligere enn oss. Det blir litt sånn som når høyreorienterte representanter fra de øvre klasser hevder at de med lav verdi på arbeidsmarkedet er født like fri som dem selv. Det er turbo for selvtilliten. Vi hoverer over de andres manglende talent. Og det er herlig. Tanker om hvorfor vi er flinkere enn de andre gidder vi ikke å tenke. Det er brysomt. Det kan gi oss ideer om at vår suksess likevel ikke er vårt personlige ansvar. Endret 10. februar 2006 av Bønna
Carrot Skrevet 10. februar 2006 #25 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Ikke all kritikk er ment som negativ kritikk - så hvis du har fått kommentert en skrivefeil er det ikke sikkert du bør ta det innover deg. Det kan være at man bare korrigerte for å hjelpe slik at du neste gang fikk det rett. Jeg kan ikke noe for at jeg korrigerer - ikke slike skrivefeil som kommer fordi fingrene løper fort over tastaturet, men slike som er gramatisk ukorrekt klarer jeg ikke ligge urørt - Og at dyslektikere jeg kjenner ser positivt på det og tar det som læring er jeg glad for, det er jo akkurat denne måten man lærer på. I skolen går læareren igjennom skrivingen med rød penn og det er dette ungene lærer av så hvorfor skal vi slutte å lære bare fordi vi er ferdige med skolen? Jeg takker alle som ønsker å rette på mine skrivefeil av gramatisk art - og jeg skriver sms språk så det holder til vanlig på privaten - så det er ikke en unnskyldning, heller en god grunn til å skrive korrekt til de man ikke kjenner - da det skrevne ord ofte blir feiltolket... Carrot - læreren Endret 10. februar 2006 av Carrot
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #26 Skrevet 10. februar 2006 I skolen går læareren igjennom skrivingen med rød penn og det er dette ungene lærer av så hvorfor skal vi slutte å lære bare fordi vi er ferdige med skolen? Jeg takker alle som ønsker å rette på mine skrivefeil av gramatisk art - og jeg skriver sms språk så det holder til vanlig på privaten - så det er ikke en unnskyldning, heller en god grunn til å skrive korrekt til de man ikke kjenner - da det skrevne ord ofte blir feiltolket... Carrot - læreren ← Å læreren og rød pennen kan være akkurat det som tar skrivegleden fra elevene. Ta deg en tur på skolen å se hvor glade de er i å skrive, hvor engasjerte de er. Hva er det som er viktig, rødpennen har gått mer og mer ut, fordi mange mener den virker demotiverende. Mange lærere har så dårlige "skrive tekst kunnskaper" at det eneste de vet å gjøre noe med når de får levert inn et skriftlig arbeid fra en elevene, er å ta tak i rødpennen å leite etter skrivefeil. De kan ikke produsere en eneste god tekst sjøl, ikke en eneste god artikkel eller kåseri for den delen. Hva er det som er viktig egentlig, å kunne reglene eller skrive glede? De to går ikke alltid hånd i hånd.
Champagnepiken Skrevet 10. februar 2006 #27 Skrevet 10. februar 2006 Hva er det som er viktig egentlig, å kunne reglene eller skrive glede? De to går ikke alltid hånd i hånd. ← De går ikke alltid hånd i hånd. Men kanskje de burde gjøre det? Jeg elsker språket, lever av å skrive - og av at folk skal se det jeg skriver. Og dermed ønsker jeg også at det skal være mest mulig korrekt. Kanskje nettopp for at sånne som jeg selv ikke skal henge meg opp i feilene, men faktisk legge vekt på innholdet. For meg stiller skrivefeilene seg gjerne "i veien" for selve teksten.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #28 Skrevet 10. februar 2006 (endret) De går ikke alltid hånd i hånd. Men kanskje de burde gjøre det? Jeg elsker språket, lever av å skrive - og av at folk skal se det jeg skriver. Og dermed ønsker jeg også at det skal være mest mulig korrekt. Kanskje nettopp for at sånne som jeg selv ikke skal henge meg opp i feilene, men faktisk legge vekt på innholdet. For meg stiller skrivefeilene seg gjerne "i veien" for selve teksten. ← Ja men det er jo flott! Det er egentlig ikke det jeg prøver å si; at man ikke skal bry seg osv. Det er bare hvordan og hvorfor man bryr seg jeg tenker på. Å for dere som er kjempe flinke, kanskje det ligger naturlig for dere dette med rettskriving. Det gjør ikke det for alle andre, derfor kan det bli litt feil at noen som kan dette og som ikke har noen problemer i den forbindelse vet hvordan det skal være.. Endret 10. februar 2006 av chrizzy
Usikker Skrevet 10. februar 2006 #29 Skrevet 10. februar 2006 For meg stiller skrivefeilene seg gjerne "i veien" for selve teksten. ← Sånn føler jeg det også........... og jeg er ikke proff Jeg "bare ser" skrivefeil med en gang jeg - og jeg kan ikke hjelpe for det. Det bare er sånn. Det betyr ikke at jeg ikke skriver feil sjøl altså - for det gjør jeg ofte. Ofte når jeg blir ivrig........... da hopper jeg over et ord - eller forkorter det. Og jeg ser det ikke før jeg har postert og leser det som står. Da hender det ofte at jeg bare må inn og redigere, får liksom ikke "ro i sjela" før jeg har gjort det. Språket er viktig - det er en del av vår kultur. Jeg synes det er viktig å få inn rettskriving i skolen så fort som mulig. Når jeg ser alle skrivefeilene som min 20 år gamle niese har - så gremmes jeg. Hun er en oppegående og fornuftig ung dame - men når hun lærte å skrive, så skulle vi ikke korrigere skrivefeil. Jeg mener det er feil å ikke gjøre det- men ikke er jeg lærer, ikke psykolog og heller ikke pedagog. Men - jeg forsvarer det norske språket.
Night Owl Skrevet 10. februar 2006 #30 Skrevet 10. februar 2006 Når vi slår ned på folk som skriver feil, forteller vi samtidig om vår egen fortreffelighet. Dette gjør underverker for vårt eget selvbilde. Vi vet at vi har rett. Vi vet at de andre tar feil. Vi vet at de er dårligere enn oss. ← Når jeg har rett, holder jeg heller kjeft og godter meg innvendig istedet for å lage en stor diskusjon. En fabelaktig egenskap jeg har lært av min flotte bestemor. Jeg bryr meg også katta om hvilke skrivefeil folk har på et sted som dette, men jeg forventer at folk skal skrive på et språk som er forståelig, altså ikke sms språk eller dialekt. Jeg irriterer meg mer når jeg leser en bok, avisen, blader eller undertekster på tv'en og finner flere skrivefeil.
Usikker Skrevet 10. februar 2006 #31 Skrevet 10. februar 2006 Når vi slår ned på folk som skriver feil, forteller vi samtidig om vår egen fortreffelighet. Dette gjør underverker for vårt eget selvbilde. Vi vet at vi har rett. Vi vet at de andre tar feil. Vi vet at de er dårligere enn oss. ← Jeg er IKKE enig med deg Bønna. Dette tror jeg hører til sjeldenhetene........... når jeg sier fra om skrivefeil og "norsk-feil", så er det for å hjelpe. Jeg ønsker å hjelpe den andre til å unngå den feilen senere. Men du verden hvor ofte jeg har blitt møtt med din påstand. Og det sårer meg faktisk. For jeg vil bare hjelpe.......... helt sant.
Gjest Gamle Alex Skrevet 10. februar 2006 #32 Skrevet 10. februar 2006 Men usikker har du tenkt på at din " hjelp" kanskje kan såre noen andre og virke litt nedlatene. Som noen andre skrev her , når noen kun kommenterer skrivefeil i en diskusjon , sporer det av debatten. Noen ganger tror jeg også at at man ikke har noe å tilføre debatten .
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #33 Skrevet 10. februar 2006 Jeg er helt enig med deg Usikker, jeg føler det på akkurat samme måte. Nå har jeg jobbet med korrekturlesing i mange år, så jeg er kanskje litt yrkesskadet, men likevel. Og chrizzy - hvis du ønsker å bli litt bedre på språk, så burde du lese nøye gjennom og/å-reglene samt tenke på at ord som høres ut som de er i ett ord skal være i ett ord, f.eks. skrivefeil, skriveglede, kjempeflinke osv. Bare et lite vennlig råd
Gjest 2324 Skrevet 10. februar 2006 #34 Skrevet 10. februar 2006 Når jeg ser alle skrivefeilene som min 20 år gamle niese har - så gremmes jeg. Hun er en oppegående og fornuftig ung dame - men når hun lærte å skrive, så skulle vi ikke korrigere skrivefeil. Jeg mener det er feil å ikke gjøre det- men ikke er jeg lærer, ikke psykolog og heller ikke pedagog. Men - jeg forsvarer det norske språket. ← Det er tull, jeg er også 20 år, og vi hadde diktater og rettskrivning på skolen. Skrivefeil i tekster ble også markert med rød penn!
Usikker Skrevet 10. februar 2006 #35 Skrevet 10. februar 2006 Men usikker har du tenkt på at din " hjelp" kanskje kan såre noen andre og virke litt nedlatene. ← Ja - det tenker jeg faktisk på. Og har mange ganger latt være å kommentere........... Nå har jeg også i jobben min lest mange jobbsøknader - og det er faktisk "vondt" å se hvor mange som diskvalifiserer seg sjøl p.g.a. dårlig språk og dårlig rettskriving. (Jeg tar ikke avgjørelser, jeg "bare" registrerer og sorterer - og har heller ikke noen påvirkningskraft om hvem som skal få jobben) Og til deg Milah: Du har sikkert gått på en annen skole og hadde en annen lærer enn min niese. Da hun gikk på skolen ga skolen beskjed hjemme om at skrivefeil ikke skulle korrigeres! Selvfølgelig ble det rettet med rød penn da hun ble større - men mitt poeng er at da var allerede skrivefeilene så "innarbeidet" at det var for sent.............. Jeg anbefaler folk å løse kryssord jeg - DA får man trent seg i rettskriving og norsk. Lære seg synonymer og fremmedord.
salsera Skrevet 10. februar 2006 #36 Skrevet 10. februar 2006 Jeg irriterer meg også over feil. Det betyr ikke at jeg er perfekt selv, men jeg prøver så godt jeg kan. Og det forventer jeg egentlig også av andre. Små trykkleifer kan jeg overse, men større feil, som "hvem bil" og "ord bok", er faktisk veldig irriterende, særlig hvis det blir mange av dem. Da tar de bort oppmerksomheten fra budskapet i teksten og det er veldig synd. Jeg tror det stemmer at rettskrivingen i skolen blir stadig verre. Gjennom jobben fikk jeg nylig kontakt med en gjeng åttendeklassinger og så mange feil har jeg sjelden sett. Trist, for det er vanskelig å fjerne feil når de først har satt seg fast.
Carrot Skrevet 10. februar 2006 #37 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Det som gremmer meg såååå med dagens samfunn er at man ikke lærer å ta konstruktiv kritikk eller ros på en skikkelig måte! Spiller det noen rolle hvorfor man påpeker skrivefeil - hør på ordet da ; skriveFEIL! Det er fordi det er feil - og feil er til for å rettes opp i! Og i det ligger jo hele poenget - hvordan skal en med skrivefeil se egne feil hvis de ikke blir klargjort for dem? Hvordan skal de kunne bli bedre hvis ikke noen trår til og hjelper - kanskje det er derfor elever i dag skriver så feil? At man sluttet å rette dem? Jeg vet at man fortsatt bruker rød penn - fordi jeg bruker den selv og hører ingen klager på det.. Det de fleste gjør er som foreldrene, trekker på skuldrene og sier "jadda jadda" og av og til sier foreldre "det er da blitt folk av oss også" - forøvrig verdens dårligste unnskyldning for ikke å gjøre sitt beste.. En skrivefeil er og blir en feil - og feil er til for å korrigeres. Gramatikk er viktig uansett hvilket språk du prøver å beherske - både skriftlig og munnlig. Slik er det bare. Endret 10. februar 2006 av Carrot
Replica Skrevet 10. februar 2006 #38 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Jeg tror mange her inne kunne tenke seg å slippe frøkens røde penn når de formulerer innlegg. Siden dette er et diskusjonsforum og ikke en innleverings-stil på skolen, syns jeg det er forstyrrende og unødvendig å bryte inn i en pågående debatt som handler om noe helt annet, for å kommentere skrivefeil. Jeg er helt enig i at sms-språk og dialekter er vanskelig å lese, og innrømmer at jeg ofte hopper over slike innlegg. Endret 10. februar 2006 av Replica
Night Owl Skrevet 10. februar 2006 #39 Skrevet 10. februar 2006 Jeg tror mange her inne kunne tenke seg å slippe frøkens røde penn når de formulerer innlegg. Siden dette er et diskusjonsforum og ikke en innleverings-stil på skolen, syns jeg det er noe forstyrrende med de som bryter inn i en pågående debatt som handler om noe helt annet, for å kommentere skrivefeil. Jeg er helt enig i at sms-språk og dialekter er vanskelig å lese, og innrømmer at jeg ofte hopper over slike innlegg. ← :enig_anim: Helt enig. Jeg irriterer meg over tråder som blir avsporet fordi noen må rette på andres skrivefeil. Jeg er mer interisert i å lese tråden enn å påpeke feilene til folk. Jeg er da sannelig ikke feilfri selv, og vet det, så jeg trenger ingen til å påpeke det for meg.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #40 Skrevet 10. februar 2006 Night Owl - du vet at du ikke er feilfri - betyr det at du har akseptert det og ikke ønsker å gjøre noe med det? Eller bare at du ikke liker at andre ser og kommenterer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå