Gå til innhold

Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Når man deltar i et forum som dette så vil man møte på folk som er flinke å skrive rett og folk som er dårlige til det. Så har man oss som er midt i mellom. Jeg undres bare over at det er så mange som irriterer seg over skrive feil og som kommenterer dette, det kan jo ikke gjøres noe med alikevel. Om man da ikke skulle ha en sånn -Er du flink nok i rettskriving test før man slipper inn i forumene da :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er noen grunner:

- Noen av oss er glad i språk og bryr oss om språket.

- Riktig bruk av språket gjør det lettere å lese postene, det øker sjansene for bedre kommunikasjon og du reduserer faren for misforståelser. Internett-kommunikasjon har nok fallgruber om ikke vi skal godta radbrekking av språket.

- Kvinneguiden er et offentlig forum. I alle andre offentlige sammenhenger forventer vi rettskriving av det norske språk, så hvorfor ikke på Kvinneguiden?

- KG brukes ikke bare av de som har norsk som morsmål. Riktig bruk av norsk gjør det lettere for disse å forstå det vi skriver her.

- Riktig bruk av språket reduserer feillæring. Er du storbruker av KG og lese lite litteratur ellers, kan du fort tro at orddeling hører hjemme i det norske språket i en mye større grad enn det gjør.

Skrevet
Her er noen grunner:

- Riktig bruk av språket gjør det lettere å lese postene, det øker sjansene for bedre kommunikasjon og du reduserer faren for misforståelser. Internett-kommunikasjon har nok fallgruber om ikke vi skal godta radbrekking av språket.

- Kvinneguiden er et offentlig forum. I alle andre offentlige sammenhenger forventer vi rettskriving av det norske språk, så hvorfor ikke på Kvinneguiden?

- KG brukes ikke bare av de som har norsk som morsmål. Riktig bruk av norsk gjør det lettere for disse å forstå det vi skriver her.

- Riktig bruk av språket reduserer feillæring. Er du storbruker av KG og lese lite litteratur ellers, kan du fort tro at orddeling hører hjemme i det norske språket i en mye større grad enn det gjør.

:Nikke::klappe:

Skrevet
Her er noen grunner:

Fullstendig enig. Jeg hadde ikke reagert så mye om noen f.eks. stavet høyesterettsjustitiarius feil, men når noen f.eks. sier "hvem biler", så er det snakk om slurvefeil og stygge uvaner som kan være vanskelig å bli kvitt om man fortsetter slik.

Skrevet
Her er noen grunner:

Helt enig. Derfor synes jeg det er så synd at jeg glemmer bokstaver, og til og med hele ord, når jeg blir ivrig og skal skrive. For i tankegangen blir det rett, og så knoter det seg til på tastaturet.

Skrevet
Jeg undres bare over at det er så mange som irriterer seg over skrive feil og som kommenterer dette, det kan jo ikke gjøres noe med alikevel.

Jeg undrer meg mer over at det er så mange som føler det er latterlig å bry seg om språket.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Her er noen grunner:

Ja å skremme bort de som ikke er flinke til dette (av ymse grunner som vi ikke vet noe om), de blir i alle fall ikke bedre å skrive av å ikke tørre å praktisere skriving. Mange har jo ikke lest ei bok engang, kanskje det meste de leser er på slike forum, men den delen skal også være vanskelig for de?

Å litteratur, har hørt at mange av forfatterne var elendige rettskrivere, mange hadde fått bunnkarakter i rettskriving. Heldigvis så ble de ikke stoppet med å komme med sine meninger og bøker bare fordi noen mener man må kunne disse kjørereglene for å bli tatt seriøst.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg undrer meg mer over at det er så mange som føler det er latterlig å bry seg om språket.

Jeg mener at folk som bryr seg på den måten ødelegger skrivegleden, som mange lærere. Å være glad i språket handler like mye om å like å bruke det, kanskje aller mest! Synes det er synd at noen nesten ikke tørr skrive fordi de vet at folk irriterer seg over alle feilene de skriver, det er mye bedre at de skriver noe enn ingenting. Det er også så mange her som skriver bra, mange innlegg osv, som gjør slik at de som kanskje ikke har lest noe særlig faktisk leser, noe som kan gjøre de bedre i skriving.

Skrevet
Mange har jo ikke lest ei bok engang, kanskje det meste de leser er på slike forum, men den delen skal også være vanskelig for de?

desto viktigere at det lille de faktisk leser, da er riktigst mulig?

Gjest Chrizzy
Skrevet
desto viktigere at det lille de faktisk leser, da er riktigst mulig?

Ja ha, og hva er denne plassen da? En plass for folket, folket skriver slik som det blir skrevet her. Bra, dårlig, midt i mellom! Det er så mange elever, mennesker osv som er hemmet i skrivingen på grunn av disse reglene, å hva er det egentlig vi vil, at folk skal være flinke til å skrive, glade i å skrive? Om folk er glade i å skrive og leser så kommer rettskrivingen, jeg tror ikke folk blir glad i rettskriving først og så glade i å skrive tekster..

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Jeg tror ikke noen bryr seg om små skrivefeil - men som en annen her nevner så er slike innlegg: Hvem biler er best ? ol. noe av det mest irriterende jeg ser.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
Jeg tror ikke noen bryr seg om små skrivefeil - men som en annen her nevner så er slike innlegg: Hvem biler er best ? ol. noe av det mest irriterende jeg ser.

Det er veldig få som skriver så feil norsk her. Det er jo så mange grunner til at folk er på det stadiet i skrivingen, vi vet ikke noe om det. Er bare synd at de som gjør det får så mange kommentarer og bemerkninger, man skal være glad for at de tørr å skrive, de blir bedre av det. Litt vennlig rettledning gjør kanskje ikke noe. Men jeg skjønner ikke vitsen i å irritere seg så mye.. Eller flire av de, som jeg også har sett!

Endret av chrizzy
Gjest Nemesis
Skrevet (endret)

Jeg syns det er irriterende med de som bare MÅ kommentere skrivefeil i en tråd som handler om noe helt annet.

Det er forstyrrende, og tar fokus bort fra tema.

Det viktigste må være at en prøver så godt en kan (det finnes mange dyslektikere også, som neppe syns det er veldig trivelig å stadig bli gjort oppmerksomme på noe de ikke får gjort noe med og ikke kan noe for...)

Jeg syns det er mye mer interessant å diskutere innholdet i tråder enn å henge meg opp i skrivefeil.

Endret av Nemesis
Skrevet
Her er noen grunner:

:Nikke:

Språket er veldig viktig, og jeg føler vel noen ganger at det kan virke litt for enkelt å påberope seg lese/skrivevansker. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg lurer noen ganger på hvordan enkelte klarer seg i arbeidslivet.

Dessverre merker jeg selv hvordan skrivekunnskapene mine forringes, delvis pga lite bruk og ikke minst stavekontrol o.l.

Kan gjerne innrømme at jeg skammer dypt når jeg ser enkelte av feilen jeg har gjort.

Det jeg derimot ikke har spesielt sans for er de som bruker en annen debatants manglene skriveferdigheter som et "argument" i en diskusjon.

Det kaller jeg dårlig debatteknikk.

Skrevet

Jeg tror det skyldes mye at vi slurver mer og mer med språket. Vi drar inn dialekt, sms språk mm. Slikt hører IKKE hjemme i et skriftspråk. Vi har to skriftspråk her i landet, bokmål og nynorsk! Om alle skulle komme med sine egne versjoner hadde det blitt et salig rot.

Når man skriver her så synes jeg det er rett og rimelig at man tar seg tid til å skrive sånn høvelig riktig - spesielt om man forventer å få svar på innleggene sine. Har man tid til å skrive et innlegg som går over en halv side, har man også tid til å fjerne de verste gramatikk brølerne.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg er glad i språket, det er fint at folk skriver riktig. Men jeg er aller mest glad i at folk skriver og for meg er innholdet viktigst... Jeg tror det ofte er grunner til at folk skriver mye feil og jeg synes det er unødvendig å reagere så sterkt på det.

Skrevet
Jeg tror det ofte er grunner til at folk skriver mye feil

Enig. Og jeg tror KG er én grunn.

Skrevet

Jeg er ikke enig. Når folk skriver "Hvem bil er best?" så henger jeg meg mer opp i skrivemåten enn av innholdet. Noen ganger er feilen så irriterende at den overskygger alt annet. Og det er bl.a. all denne feil bruken av ordet, hvem.

Skrevet

Jeg syns det er mer irriterende med noen konsekvente småfeil (glemme dobbel konsonant etc) enn det som tydelig er dysleksi. Det er liksom ikke en "fryd for øyet", om noen skjønner. Men det er ingen vits å kommentere slikt, man kan heller lide i stillhet, det er jo ikke så mye av det.

Å litteratur, har hørt at mange av forfatterne var elendige rettskrivere, mange hadde fått bunnkarakter i rettskriving. Heldigvis så ble de ikke stoppet med å komme med sine meninger og bøker bare fordi noen mener man må kunne disse kjørereglene for å bli tatt seriøst.

Bøkene deres ble da heller ikke gitt ut uten å bli rettet. Hadde det vært likegyldig om man kunne stave eller ikke, hadde ingen brydd seg om å korrekturlese.

Skrevet

Jeg iriterer meg ikke over skrivefeil; spesielt ikke på et forum som dette. På tastene går det ofte fort unna, og det er ingen krise om det blir feil. Tror jeg har mye skrivefeil her inne selv, til tross for at jeg har gode norsk- og skrivekunnskaper ellers.

Men når jeg ser feilstaving i aviser, bøker ol, DA legger jeg godt merke til det. I slike publikasjoner forventer jeg liksom at det skal være korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...