AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #161 Skrevet 10. mai 2024 Du lan søke nød penger pg evnt bostøtte om du ikke allerede får det Anonymkode: e9157...664
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #162 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Rusavhengie i LAR- behandling slipper egenandel hos tannlegen Anonymkode: a96f8...cb5 Er ikke rusavhengig eller i LAR Lill3My skrev (7 minutter siden): Regninger: ta kontakt med de ulike aktørene og be om utsettelse eller betalingsplan Mat: oppsøk kommunen og se hvilke tilbud som finnes. Mange kommuner har løsninger og tilbud for vanskeligstilte Ellers: hva kan du selge? Ting og tjenester. Får du igjen på skatten? Og, feriepenger kommer også snart. Pga 17. mai tror jeg også at en kan forvente å få neste utbetaling på torsdag, det er ikke så lenge iallfall Km Det utsetter jo bare problemet, det løser det ikke. Er vant til å ikke spise. Har allerede gjort det som sagt. Kommer til å få en massiv skattesmell. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du lan søke nød penger pg evnt bostøtte om du ikke allerede får det Anonymkode: e9157...664 Har gjort det. Avslag på bostøtte (skrevet om flere ganger tidligere), tidligere avslag, søkt på nytt, venter på svar. Fatter ikke hva det heter nødhjelp for hvis man må gå sulten i 2 uker mens de tenker på om du er verdt å spise eller få penger til medisiner Anonymkode: 8814c...87a 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #163 Skrevet 10. mai 2024 norw skrev (På 6.5.2024 den 9.01): Du må sørge for å ha en buffer. Det kan være årsaker til at bufferen er spist opp, men å ikke ha en buffer i utgangspunktet ser ut til å være en vanlig feil. Ja. Det var jo et fint råd når man er blakk🙃 Anonymkode: 83bbe...0ac 8
norw Skrevet 10. mai 2024 #164 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Det var jo et fint råd når man er blakk🙃 Anonymkode: 83bbe...0ac Det er et fint råd til senere. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #165 Skrevet 10. mai 2024 Bromance skrev (På 7.5.2024 den 6.21): Det er alltid et sted man kan kutte. Trygden skal være nok til å dekke utgiftene. Og hvis du har fått avslag på sosialstønad og bostøtte så er det konkludert med at du har nok penger til livsopphold. Boutgifter. Leier du, eier du? Leier du kan du lete etter er rimeligere sted. Eier du kan du selge og kjøpe noe billigere. Jeg har vært borti flere folk som sier de ikke har noe å kutte. Problemet pleier alltid å være at de ikke ønsker å ta de nødvendige grep som kreves for å kutte utgiftene, fordi det er ubehagelige valg å ta. Nei det er ikke alltid et sted å kutte Anonymkode: 83bbe...0ac 1
Gjest Gentleman59 Skrevet 10. mai 2024 #166 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 8.30): Ja, som tittelen sier... Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet. Hva f... gjør man da? Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe. Er det noe som helst man kan gjøre??? Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd! Anonymkode: 8814c...87a Hvis du er tom for penger så har du brukt pengene dine uten å tenke. Hvis du vil ha svar på det lu lurer på: "Hvordan kan jeg få mer penger?" - så finnes ikke svaret her - snakk med NAV. PS: Og begynn å tenke før du bruker.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #167 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.15): Hvis du ikke klarer å leve på nesten 20 000 kr i mnd, så er du ikke veldig smart. Anonymkode: 34efb...e0b Ikke du heller åpenbart Anonymkode: 83bbe...0ac 2
Gjest Bromance Skrevet 10. mai 2024 #168 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei det er ikke alltid et sted å kutte Anonymkode: 83bbe...0ac Joda, alltid. Men det er ikke alle som er villige til å ta det kuttet.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #169 Skrevet 10. mai 2024 Bromance skrev (På 6.5.2024 den 8.55): Det er umulig å hjelpe deg før du beskriver hvor mye du får utbetalt og hvor høye dine faste utgifter er, og hva du ellers bruker penger på. Gi oss et budsjett å gå ut fra, så kan vi se om det er steder hvor du kan knipe inn. Er du helt tom, så kan du søke nødhjelp fra NAV, men er dette en varig problemstilling så trenger du å endre noe i det daglige. Jeg ville nok ikke ha delt budsjettet her... For på kvinneguiden er det nok av folk som vil ha mer info kun for å bruke det mot deg etterpå... - bare et lite tips... 😉 Det går an få litt " tips" likevel - uten at noen mener de kanl " styre" alt og liksom ha greie på det...😉😊 Ps: mente IKKE dette mot noen personlige, og at de var sånn, men generelt sett! Anonymkode: 2e53f...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #170 Skrevet 11. mai 2024 Om du har noe å selge, så kan du eventuelt prøve det .. Ellers sjekke om noen deler ut matposer i nærheten.. Håper også du har klart komme deg over " verste kneika" også denne gang.. Har selv et par " sparetips"... - om du ikke bruker dem allerede...😉😊 Kjøp inn " basisvarer" som du har av lenge..det kan være mel, havregryn, pasta osv... Gå ofte for litt større pakninger, og litt rimeligere alternativ, pass på kjøpe ' datovarer" når butikker har det...Og husk- det meste kan fryses! Planlegg .. - da slipper du gå ofte på butikken, men har en god stund! Tenk over om du virkelig trenger det og det.. men også forskjell på unne seg "litt" og "alt"😉 Abbonnerer du på " unødvendig " ting- som du eventuelt kan kutte ut?? Er også mye fint brukt man kan få tak i om man trenger noe nytt. Kommer litt an på hva også sikkert, men det meste da😉😊 Har du noen kreative hobbier du liker? Lager du noe du også kunne tjent litt på? Du gjør sikkert en del av sånne greier fra før... Men ville bare nevne noen😉😊 Ikke gi opp! ❤️Lykke til😊 ❤️ Anonymkode: 2e53f...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #171 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke du heller åpenbart Anonymkode: 83bbe...0ac Mye smartere enn idioter som kaster bort 20 000 kr på tull. Anonymkode: 34efb...e0b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #172 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 17.03): Under 200 i mnd på frok og kvelds du da😂😂😂😂 Anonymkode: 6e185...575 Jeg er ikke den du siterer, men jeg spiser aldri frokost eller kveldsmat, så jeg bruker 0 kr på det. Anonymkode: a432f...be1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #173 Skrevet 11. mai 2024 Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du gadd å starte en tråd her om det emnet. Det virker jo som om du blir fornærmet av det meste, og visste om alle svarene på forhånd og har allerede prøvd "alt". Jeg mistenker at du egentlig ønsker sympati, og ikke konkrete råd - for du vet vel allerede (som du også skriver) at det ikke finnes en quick fix? Og jeg tror du smører veldig tykt på og slenger på endel (hvite) løgner for å overdrive. Når du unngår å svare på konkrete spørsmål vitner det om dette. Hvis du virkelig er så sliten og syk, så er hvertfall det å brette ut livet sitt slik og måtte forklare og forsvare seg, en skikkelig dårlig ide. Tenk på all den mentale virksomheten som er nødt til å tappe på kreftene. Det utsetter du deg altså frivillig for. Det der med å kun spise 1-3 ganger i uka virker helt absurd. Da hadde du jo visnet bort, og dette kan jo umulig hjelpe på på helsa. Det finnes jo veldedige matutleveringer! Men virker litt som om du tenker du er for god for det. Du skriver flere ganger at det ikke er sparetiltak du er ute etter, men måter å tjene raske penger på. Og, hvis du virkelig vil tjene penger raskt: onlyfans... Anonymkode: 01290...baf 3 2
Gjest Gentleman59 Skrevet 11. mai 2024 #174 Skrevet 11. mai 2024 (endret) Gentleman59 skrev (7 timer siden): Endret 11. mai 2024 av Gentleman59
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #175 Skrevet 11. mai 2024 Jeg reagerer også på boutgiftene dine som virker konstruert. Hvis du bor i borettslag og betaler fellesutgifter, så betaler du ikke kommunale utgifter i tillegg. Og at du ikke vet om det betales måned eller hvert kvartal, vitner jo det om at du ikke har kontroll, noe du mener du virkelig har. Strøm er ikke så dyrt nå som du mener. Og fjernvarme bør jo reduseres betraktelig i sommermånedene. (Gratulerer, da får du jo faktisk ca 1500 kr mer i månedene fremover, så egentlig blir jo problemet løst av seg selv). Syns også det virker veldig rart at strøm skal være så dyrt i en liten leilighet, med fjernvarme. (Du har jo ikke tv engang sier du...). Du svarer aldri konkret på det med lån. Men hvis du virkelig eier en leilighet og ikke har gjeld, så er du jo på papiret millionær! Anonymkode: 01290...baf 3 4
Macaron Skrevet 11. mai 2024 #176 Skrevet 11. mai 2024 (endret) Hvis du er så blakk så gå på Nav og vis frem kvittering/regninger så kan du få dekket enkeltregninger, evt få et engangsbeløp. Gå på Fattighuset, evt andre tilsvarende steder og få en pose med matvarer. Du får også servert mat der. Sønnen min er student og lever på studielån dette skoleåret og har ikke noe tid til å jobbe ved siden av. Han har husleie på 6.910, i mnd og samler flasker for å ta seg råd til en grandis. Det går, såvidt. Det sier seg selv at det ikke er noe luksusliv. Han bytter hybel neste skoleår for å få mer ut av studielånet. Stusset også over kommunale avgifter. Vi bor i hus og har 7000 i komm. I kvartalet. Leiligheten din må ha høy verdi når du betaler så mye. Vi har bolig verdt 12-14mill... Strømmen her er også lav fordi vi passer på forbruket. Stømmen ble skudd av rett etter påske. Utenom varme på badet. Det er lurt å se over utgiftene som det går an å redusere. Endret 11. mai 2024 av Macaron 2 1
Marvels Skrevet 11. mai 2024 #177 Skrevet 11. mai 2024 (endret) norw skrev (På 6.5.2024 den 9.01): Du må sørge for å ha en buffer. Det kan være årsaker til at bufferen er spist opp, men å ikke ha en buffer i utgangspunktet ser ut til å være en vanlig feil. Hvis man er på minsteytelse (2 x G), er det vanskelig å opparbeide seg en bøffer (jeg vet ikke om dette gjelder ts, men bruker dette som eksempel, da dessverre mange faller innenfor dette). Er ikke sikker på hvor mye dette er på nå, men det er under 20 tusen. Her trekkes et i tillegg skatt, så disse 20 tusen blir tatt en bit av, og ytelsen blir trukket ytterligere. Hvordan skal man betale leie/lån, strøm, medisinske utgifter, telefonregning (som jeg antar alle har i 2024, da fasttelefon har blitt en sjeldenhet, og nærmest en antikvitet i norske hjem), mat (hvor til og med havregryn og egg har blitt dyrere, for ikke å snakke om at menneskekroppen trenger tiltrengte næringsstoffer fra forskjellige produkter for ikke å blir syk). Studielån kan man få slettet ved uførhet, men det kan jo komme uforutsette utgifter som f eks en dårlig tann som akutt må trekkes og behandles. Dette må man dekke selv, og deretter søke gjennom Helfo, for å få tilbakebetalt. I mellomtiden opparbeides både renter og gebyrer når purringer og eventuelle inkassoer banker på døren. Kanskje vedkommende også har utgifter på en bil (for noen mennesker trenger dette når de er fysisk dårlige, da vi som de enkle dyrene vi er er avhengig av sosial omgang og har et behov for følelse av inkludering for å holde oss stimulert for å oppfylle et noenlunde mentalt velvære). Det er så mange variabler at det blir lett for oss å dømme. Jeg har jobbet med uføre, har har enorm sympati. De fleste jeg har møtt ønsker å bidra i et fellesskap. De går gjennom en egen sorgprosess når de blir syke og innser at arbeid er tapt og de må leve av "systemet". Stigmaet er enorm, og dessverre er det mange som ble syke før de klarte å opparbeide seg god lønn i arbeidslivet, noe som fører til at mange lever på minstetrygd. Disse menneskene blir ofte sykere fordi bekymringene rundt økonomi, og at de ikke har råd til enkelte helsetjenester (f.eks tannlege, eller lange, lange helsekøer). Dette fører til at de blir sykere, og ikke minst svært nedbrutte. Og slik ruller ballen videre. Jeg håper ting ordner seg ts. Er det mulig å søke nav og nødhjelp, starte en Spleis, spørre en god nabo om en matbit, eller dra på f.eks Frelsesarmeen eller blå Kors? Endret 11. mai 2024 av Marvels 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #178 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er ikke rusavhengig eller i LAR Det utsetter jo bare problemet, det løser det ikke. Er vant til å ikke spise. Har allerede gjort det som sagt. Kommer til å få en massiv skattesmell. Har gjort det. Avslag på bostøtte (skrevet om flere ganger tidligere), tidligere avslag, søkt på nytt, venter på svar. Fatter ikke hva det heter nødhjelp for hvis man må gå sulten i 2 uker mens de tenker på om du er verdt å spise eller få penger til medisiner Anonymkode: 8814c...87a Hvis du får avslag på avslag fra NAV så vil det si at du egentlig skal kunne leve for det du allerede får utbetalt. Jeg heller mer om at du egentlig troller ( Evt kun søler sympati, som noen nevner) da du endrer svarene dine etter hvert, ikke svarer på direkte spørsmål om hva du bruker alt ut over boligkostnadene på, samt at boligkostnadene høres ikke logiske ut. Anonymkode: c35ca...6f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #179 Skrevet 11. mai 2024 Hvis jeg skulle bidratt til en spleis, når jeg fått mye mer konkret informasjon om situasjonen. Etter å ha lest gjennom alle innlegg her, sitter jeg igjen med en uggen følelse om at ikke alt er som det skal eller lagt på bordet. Jeg har full forståelse for at mange sliter, og jeg er ikke en kapitalistisk psykopat. Men her er det som sagt noe som skurrer. Anonymkode: 01290...baf 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #180 Skrevet 11. mai 2024 Det er så mye feil her, spekulasjoner, feile antakelser, urimelige anklager, dere antar, hopper til rare konklusjoner, leser ikke det jeg skriver, lager deres egne teorier, konkluderer med ting som ikke en gang er i nærheten av eller ligner på sannheten eller virkeligheten osv at jeg mister helt motet. Det er 9 sider fylt av det, så det er jo helt håpløst for meg å en gang skulle prøve å begynne å komme i kapp. Samtidig så er det jo også sånn at dere fortsetter å skrive ting som viser at dere ikke har lest det jeg skriver og at om dere har lest det så tror dere jo uansett ikke på det, lager deres egne kontra-teorier, spekulasjoner, konstruerer deres egne alternative sannheter likevel, og av det som er så er det jo så sinnsyke skivebommer at jeg orker ikke engang. Noen skriver jo også ting som er helt feil, men presenterer det som sannhet eller fakta. Et eksempel er at en her skriver at man ikke betaler kommunale avgifter når man betaler fellesutgifter, og det er jo rett og slett bare helt feil. Jeg har bodd 9 forskjellige steder i løpet av livet (har for øvrig også vært styreleder i 4 av sameiene jeg har bodd i) og alle steder har man betalt begge deler. Det har jo ingenting med hverandre å gjøre. Fellesutgifter er til sameiet, vanligvis sameieforsikring, felles tv/internett-avgift/kollektiv avtale og avsetning til vedlikehold evt. Kommunale avgifter er til kommunen og er vanligvis avgift for vann/avløp, søppeltømming og eiendomsskatt f. eks. Men når noen til og med klarer å prestere å si sånne ting så blir iallefall jeg fullstendig motløs. Dvs jeg var jo rimelig motløs fra før, men dette ble bare en ytterligere belastning og jeg angrer selvfølgelig bare på at jeg opprettet tråden. Hadde selvsagt aldri gjort det om jeg ante at det kunne gå som det har gått. Wow altså. Jeg vet faktisk ikke hva annet jeg skal si. Anonymkode: 8814c...87a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå