Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

PS: Jeg ser jo forresten at det skjer overalt her inne ved nærmere inspeksjon, men det der med at SÅ mange svarer på HELT andre ting enn det som blir spurt om er helt absurd for meg. Jeg er vant til at enten svarer man på det som blir spurt om, og hvis man ikke vet eller har innspill til det så lar man være å svare. Det er tydeligvis veldig annerledes for veldig mange her inne, men unektelig veldig spesielt (iallefall for meg) å bevitne. 

Anonymkode: 8814c...87a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 10.52):

Boutgifter:

Strøm: 1000-2000 kr
Fjernvarme: 1000-2000 kr
Fellesutgifter: 2834 kr
Forsikring: 385 kr

Kommunale avgifter: 4083 kr 

Tror det var alt, får ikke dobbeltsjekket akkurat nå, men kan gjøre det hvis det virker som noe mangler.

Rett etter jeg flyttet inn måtte alle også betale nesten 50.000 kr for noe vedlikehold styret ikke hadde planlagt for, og det var ikke opplyst om i noen av papirene eller sånn. I utgangspunktet kunne man da klage (på at det var uriktige opplysninger i salgsdokumentene/prospektet), og det gjorde jeg, men fikk avslag på klagen. I tillegg økte fellesutgiftene med 600 kr uten at det var opplyst heller (det var også med i klagen, jeg fikk betale 300 kr mindre i 3 mnd, men ellers "avslag" utover det). I tillegg må jeg betale gebyr for at jeg ikke er frisk nok til å delta på dugnad (som ikke egentlig er lov, men styret her bryr seg ikke om lover og regler).

Som sagt er det ikke boutgiftene som er problemet, det er jo totalen, men her har dere iallefall de siden flere etterlyste det og mente jeg angivelig ikke ville skrive de, Det er ikke et problem å skrive de, det bare er ikke det som gjør at det ikke går rundt for min del/de er bare "toppen av isfjellet" eller hva man kan si. 

Har du  4000 hver MND i kommunale avgifter?? Det skal være halvårlig? 

Ellers har du jo 7000 til 11000 I utgifter?

Dvs du har 9000 til 11000 igjen til mat og medisiner? Det er jo skyhøyt for én person? 

Hvordan kan ikke det dekke mat og medisiner?  Medisiner går vel kun til frikort også..? 

Grunnen for at jeg skriver det er fordi du tidlig i tråden sa at du betalte for å ha en sted å bo samt mat og medisiner og det var alt. Ikke hadde du mat alltid heller og ikke tok du ut medisiner. Nei, sorry men dette tror jeg ikke på. 

Og jeg ville valgt only fans for en ekstra inntekt, men husk at du blir trukket etter en stund da.. Hvis du går over en viss sum. 

Endret av Perfume
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 5/7/2024 at 6:28 AM, AnonymBruker said:

Hvis du har sykdommer som påvirker tannhelse, så får du tannlege dekket 🙂 

Anonymkode: ff23e...c0f

Det er egenandeler som kan være svært høye for folk som allerede har dårlig økonomi. Jeg var nylig hos tannlegen fordi jeg hadde en sykdom som ikke hadde noe med tannhelse å gjøre og hvor det ikke var noe jeg kunne gjort for å unngå sykdommen. Likevel tror jeg jeg endte med rundt 9000 i egenandel(var flere behandlinger og på ulike steder). Var langt billigere enn om jeg måtte betalt for behandlingen selv. Da hadde det vel blitt det dobbelte. Men 9000 kroner når allerede økonomien ikke går rundt er mye penger. I tillegg  vet man ofte ikke prisen på forhånd som øker nervøsiteten. Min tannlege var usikker på om jeg ville få refusjon  og sa det kunne bli 18 000 jeg måtte betale. 

Anonymkode: 851e9...f52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er egenandeler som kan være svært høye for folk som allerede har dårlig økonomi. Jeg var nylig hos tannlegen fordi jeg hadde en sykdom som ikke hadde noe med tannhelse å gjøre og hvor det ikke var noe jeg kunne gjort for å unngå sykdommen. Likevel tror jeg jeg endte med rundt 9000 i egenandel(var flere behandlinger og på ulike steder). Var langt billigere enn om jeg måtte betalt for behandlingen selv. Da hadde det vel blitt det dobbelte. Men 9000 kroner når allerede økonomien ikke går rundt er mye penger. I tillegg  vet man ofte ikke prisen på forhånd som øker nervøsiteten. Min tannlege var usikker på om jeg ville få refusjon  og sa det kunne bli 18 000 jeg måtte betale. 

Dette stemmer.

Så langt i år, enda jeg også brukte veldig mye i fjor og årene før det også, har jeg brukt over 40.000 kr på tannlege. Jeg får jo det de kaller "full" refusjon, men betaler altså egenandel. Uten refusjon ville det vært laaangt over 100.000 kr, men for meg er over 40.000 kr knusende med min økonomi. Det er jo over 2 månedslønner. 
Det er heller ingenting jeg kunne gjort for å unngå det/endre situasjonen (det skyldes sykdom, og jeg får det som er av medisiner, spesialtannkrem, som kan forebygge, men som også koster mye/ekstra penger), og jeg har mer som skulle vært gjort også, men som jeg ikke har sjans i helvete til å betale for. Så jeg har jo både tannverk, ting som ikke ser pent ut og panikk knyttet til tannhelsen, i tillegg til panikk over økonomien, helsen og alt annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du bruker de resterende 10 000 på? 

Anonymkode: 34efb...e0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det du bruker de resterende 10 000 på? 

Det ønsker hun tydligvis ikke å svare på. Hun har ikke penger til mat og medisiner, spiser 1-3 ganger pr.uke (!), bor i en leilighet med bare en krakk og en blodflekket seng, men kvalifiserer ikke til hjelp fra NAV.

Anonymkode: c1ac0...927

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (2 timer siden):

Har du  4000 hver MND i kommunale avgifter?? Det skal være halvårlig? 

Ellers har du jo 7000 til 11000 I utgifter?

Dvs du har 9000 til 11000 igjen til mat og medisiner? Det er jo skyhøyt for én person? 

Hvordan kan ikke det dekke mat og medisiner?  Medisiner går vel kun til frikort også..? 

Grunnen for at jeg skriver det er fordi du tidlig i tråden sa at du betalte for å ha en sted å bo samt mat og medisiner og det var alt. Ikke hadde du mat alltid heller og ikke tok du ut medisiner. Nei, sorry men dette tror jeg ikke på. 

Og jeg ville valgt only fans for en ekstra inntekt, men husk at du blir trukket etter en stund da.. Hvis du går over en viss sum. 

De kommunale avgiftene er kvartalsvis, dvs 1k i snitt pr måned.

Og ts sier absolutt ikke noe om hvor de resterende pengene går. Det er håplåst å gi råg eller veiledning når man ikke aner hva man har med å gjøre.

Det er også kommet mange tips om mulig løsninger, det være seg å få mat fra matsentraler, ekstra inntekt med småjobber hjemmefra. Men det svarer ikke ts på heller. TS bare klager og syter over spekulasjoner og antakelser fra svarene som har kommet. Hva annet skal man gjøre når ts ikke svarer på hva som er de faktiske forholdene??

Anonymkode: 2ed01...f30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så mye feil her, spekulasjoner, feile antakelser, urimelige anklager, dere antar, hopper til rare konklusjoner, leser ikke det jeg skriver, lager deres egne teorier, konkluderer med ting som ikke en gang er i nærheten av eller ligner på sannheten eller virkeligheten osv at jeg mister helt motet. Det er 9 sider fylt av det, så det er jo helt håpløst for meg å en gang skulle prøve å begynne å komme i kapp. Samtidig så er det jo også sånn at dere fortsetter å skrive ting som viser at dere ikke har lest det jeg skriver og at om dere har lest det så tror dere jo uansett ikke på det, lager deres egne kontra-teorier, spekulasjoner, konstruerer deres egne alternative sannheter likevel, og av det som er så er det jo så sinnsyke skivebommer at jeg orker ikke engang. Noen skriver jo også ting som er helt feil, men presenterer det som sannhet eller fakta. Et eksempel er at en her skriver at man ikke betaler kommunale avgifter når man betaler fellesutgifter, og det er jo rett og slett bare helt feil. Jeg har bodd 9 forskjellige steder i løpet av livet (har for øvrig også vært styreleder i 4 av sameiene jeg har bodd i) og alle steder har man betalt begge deler. Det har jo ingenting med hverandre å gjøre. Fellesutgifter er til sameiet, vanligvis sameieforsikring, felles tv/internett-avgift/kollektiv avtale og avsetning til vedlikehold evt. Kommunale avgifter er til kommunen og er vanligvis avgift for vann/avløp, søppeltømming og eiendomsskatt f. eks. Men når noen til og med klarer å prestere å si sånne ting så blir iallefall jeg fullstendig motløs. Dvs jeg var jo rimelig motløs fra før, men dette ble bare en ytterligere belastning og jeg angrer selvfølgelig bare på at jeg opprettet tråden. Hadde selvsagt aldri gjort det om jeg ante at det kunne gå som det har gått. Wow altså. Jeg vet faktisk ikke hva annet jeg skal si. 

Mange leser ikke alle sidene før de svarer.

Her er derimot utfordringen at du ikke svarer på hvor pengene dine faktisk går. Under halvparten går til boutgifter. Det er alt vi vet. Du har fått mange tips og råd i tråden.

Anonymkode: 2ed01...f30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer.

Så langt i år, enda jeg også brukte veldig mye i fjor og årene før det også, har jeg brukt over 40.000 kr på tannlege. Jeg får jo det de kaller "full" refusjon, men betaler altså egenandel. Uten refusjon ville det vært laaangt over 100.000 kr, men for meg er over 40.000 kr knusende med min økonomi. Det er jo over 2 månedslønner. 
Det er heller ingenting jeg kunne gjort for å unngå det/endre situasjonen (det skyldes sykdom, og jeg får det som er av medisiner, spesialtannkrem, som kan forebygge, men som også koster mye/ekstra penger), og jeg har mer som skulle vært gjort også, men som jeg ikke har sjans i helvete til å betale for. Så jeg har jo både tannverk, ting som ikke ser pent ut og panikk knyttet til tannhelsen, i tillegg til panikk over økonomien, helsen og alt annet. 

Meg du siterte. Sender deg klemmer. Jeg har heldigvis ikke hatt like store problemer som deg, men jeg kjenner meg igjen. Kan legge til at selv om jeg "kun" betalte 9000 kroner. Så handlet det også om usikkerheten. Før jeg gikk til tannlegen ante jeg ikke hvor mye jeg måtte betale og jeg hadde utsatt tannlegen i mange år nettopp av den grunnen. Selvsagt ikke en god strategi, men det er ikke lett.

Jeg begynte også å kjenne smerter i tennene fordi jeg trodde det var noe som var galt. Disse smertene ga seg ikke før jeg gikk til tannlegen og de fant ut at det ikke var noe galt i de tennene. Jeg høres sikkert ut som en klovn, men smertene var der jo likevel. 

I tillegg fant tannlegene noe annet galt som jeg ikke hadde hørt om. Og da ble jeg redd da også. For første gangen de sjekket tennene så visste de ikke hvor mange tenner som var rammet. De visste bare at jeg hadde en sykdom som angre tennene og at flere tenner var rammet slik at det var mulig alle tennene var rammet. Nå viste det seg heldigvis at kun 2 tenner var rammet. Men usikkerheten er jo en del av det som gjør ting ekstremt ekkelt. og vondt. Både psykisk og økonomisk. 

Anbefaler selvsagt alle til å gå til tannlegen på så tidlig tidspunkt som mulig. For det er jo det lureste valget psykisk, helsemessig og økonomisk. Men jeg skjønner veldig godt at folk kvier seg og utsetter for jeg gjorde det samme selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 8.30):

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Er det noe som helst man kan gjøre???
Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd!

Hvis du ikke har råd til vesentlige ting som mat og du er ufør så vil vel NAV være det første punktet å ta kontakt med for å få hjelp?

Anonymkode: b4aca...b8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har du skrevet en tråd om tidligere. Du evner jo ikke lage oversikt over faste utgifter, slik du legger det frem har du kommunale avgifter på over 4000 pr.måned. Du har ekstremt lave bo kostnader, og er medisinene du bruker så livsviktige så får du de på blå respept. Du har langt over  10 000 igjen, og så mye bruker du ikke på medisiner. Og det at du kun har en blodi seng og en krakk blir for dumt, det stemmer ikke. Da hadde du kunne fått noe gratis på Finn eller i lokale facebook grupper.

Får følelsen av at dette er en tråd hvor du håper noen kjøper historien din så du kan få noen kroner tilsendt

Anonymkode: 6c768...c66

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.03):

PS: Bare en liten ting også: Jeg har egentlig svart på hva resten av pengene mine går til flere ganger: Det er utgifter knyttet til helse, tannlege og litt til mat (men jeg spiser som sagt bare 1-3 ganger i uken, maks, men det kan jo være noen mener jeg burde kutte enda mer. Hvor ofte syns dere isåfall da det er rimelig at jeg spiser hvis dere mener det? Bare interessert i å vite hvor mye folk mener skal kuttes på mat isåfall. Spiser forresten ikke brød, som noen her nevnte noe om, brød er veldig dyrt..)

Det blir for dumt å skrive som du gjør. Ingen kjøper den historien. Og akkurat samme svada historie har du lagt ut tidligere. Legg heller ut hele budsjettet ditt måned for måned, det r eneste måten folk kan komme med fornuftige innspill på. Ingen spiser maks 1-3 ganger pr.uke. 

Anonymkode: 6c768...c66

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (14 timer siden):

Joda, alltid. Men det er ikke alle som er villige til å ta det kuttet.

Nei virkelig ikke

Anonymkode: 83bbe...0ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mye smartere enn idioter som kaster bort 20 000 kr på tull.

🤦🏻‍♀️

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei virkelig ikke

Send meg budsjettet ditt så skal jeg finne et sted du kan kutte

• 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 7.03):

Hva mener du jeg skal kunne kutte med hva jeg har forklart? Jeg betaler som sagt kun regninger som gjør at jeg ikke blir kastet ut fra der jeg bor, etter det kjøper jeg medisiner og mat for det som er igjen (men som sagt altfor lite av begge deler)? Jeg skjønner ikke hva du mener jeg skal kunne kutte da? 

Jeg har alt skrevet om leiligheten. Jeg bor så billig som det går an å bo, men å selge vil bli et problem av flere grunner. Å leie vil være mye dyrere. Hvis jeg skal selge denne leiligheten og leie av det jeg får for den vil det ikke vare lenge før jeg igjen er i samme situasjon (altså blakk). 

Det har jeg jo allerede svart på, for det eneste jeg klarer per nå er boutgiftene, og resten går til mat og medisiner i den grad jeg får det til (altså i for liten grad). Så er det jo alt jeg virkelig burde hatt, reparert, kjøpt, fikset og alt det der, men som jeg ikke har sjans til. 

Jeg trenger egentlig tips til hvordan jeg kan få tak i noen penger på et vis. En form for jobb det går an å gjøre tross at jeg er syk, gjøre tjenester eller et eller annet som kan genere noen form for penger på noen måte. 

Nå har jeg jo som sagt også vært i møter med NAV, og de har jo gått gjennom alt og fant ikke noe å kutte de heller, så det er jo ikke bare noe jeg finner på..

Men da vil du kanskje ha rett på bostøtte / sosialhjelp? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 6.48):

Som sagt lar jeg allerede være å kjøpe nok mat og å hente livsnødvendige medisiner... 
Jeg har gått i uker og på det verste måneder uten å kjøpe f. eks. mat, og gått så lenge uten medisiner at jeg oppriktig har holdt på å dø. Så da skjønner jeg ikke helt.

Sosialstønad: Dette var for mange år siden, men på daværende tidspunkt var svaret at vi kunne selge tven (hadde samboer den gangen, har ikke det nå). Vi solgte tven på Finn.no, men fikk avslag igjen. Da sa NAV at vi skulle legge ut hunden vi hadde i krisehjem på FInn. Vi fikk dekket utgiftene til den gjennom byrået vi var krisehjem for. Det gikk vi ikke med på, hunden var allerede sterkt traumatisert og kom til oss som siste forsøk før avlivning. 

Bostøtte fikk jeg avslag på fordi de "beregner" at jeg har over 65.000 kr i INNTEKT.
Jeg har utbetalt 19.550 kr i mnd av Nav. 

Det de regner som "inntekt" er ligningsverdien på boligen jeg har fått som forskudd på arv (fikk ikke lån fordi jeg er ufør, så fikk leilighet som forskudd på arv. Den stod først i mine foreldres navn, men de fikk en voldsom skattesmell og satte den derfor i mitt navn. Det betyr ikke at jeg har inntekter av den grunn. Hverken i form av at leiligheten er noen form for inntekt eller at jeg kan betale regninger med innmaten i den......... Så jeg begriper det ikke. Jeg har jo på ingen måte over 65.000 kr i inntekt fordi om mine foreldre har gitt meg leiligheten i forskudd på arv i fortvilelse så jeg skulle ha et sted å bo, i mangel på alternativer). Det er utrolig frustrerende syns jeg. 

Det eneste jeg betaler er de regningene jeg må for å ikke bli kastet ut her jeg bor, og hvis jeg har noe mer enn det går det til medisiner og mat. Jeg kan ikke huske sist jeg hentet alle medisinene jeg fikk skrevet ut (kun nødvendige medisiner det er snakk om selvsagt, jeg har også fått alvorlige komplikasjoner av å ikke ta medisiner som jeg skal allerede) eller spiste mer enn 1-3 ganger i uken, så jeg vil jo si jeg har kuttet ubehagelig mye allerede? Eller? Jeg har inntrykk av at folk flest spiser en del mer enn meg ihvertfall...

Har allerede solgt leiligheten og kjøpt det billigste av bolig for å kunne leve av overskuddet i mellomtiden, så den muligheten er dessverre brukt opp. Selger jeg denne vil jeg ikke kunne kjøpe ny bolig eller komme særlig langt med det jeg vil få for den.

Jeg får refusjon ettersom jeg har sykdommer som påvirker tennene/munnen, men man betaler likevel egenandel/det kommer man ikke utenom. Da jeg søkte her på forumet om økonomiske råd fant jeg en annen tråd der vedkommende skrev noe lignende, også den personen fikk refusjon, men betaler egenandel. Jeg har snakket mye med tannlegen (og forsåvidt leger) om dette, og såvidt jeg vet fins det ikke noen måter man kan få dekket egenandel på. Jeg har vært i kontakt med noe tannlegen anbefalte også, der studenter øver på pasienter og derfor er det billigere, og var til vurdering der, men pga situasjonen min er så komplisert kunne jeg heller ikke få behandling der (til redusert pris).

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 6.59):

Hvis du mener hva jeg har utbetalt (?) er det som sagt 19550 kr i mnd

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 10.52):

Boutgifter:

Strøm: 1000-2000 kr
Fjernvarme: 1000-2000 kr
Fellesutgifter: 2834 kr
Forsikring: 385 kr

Kommunale avgifter: 4083 kr 

Tror det var alt, får ikke dobbeltsjekket akkurat nå, men kan gjøre det hvis det virker som noe mangler.

Rett etter jeg flyttet inn måtte alle også betale nesten 50.000 kr for noe vedlikehold styret ikke hadde planlagt for, og det var ikke opplyst om i noen av papirene eller sånn. I utgangspunktet kunne man da klage (på at det var uriktige opplysninger i salgsdokumentene/prospektet), og det gjorde jeg, men fikk avslag på klagen. I tillegg økte fellesutgiftene med 600 kr uten at det var opplyst heller (det var også med i klagen, jeg fikk betale 300 kr mindre i 3 mnd, men ellers "avslag" utover det). I tillegg må jeg betale gebyr for at jeg ikke er frisk nok til å delta på dugnad (som ikke egentlig er lov, men styret her bryr seg ikke om lover og regler).

Som sagt er det ikke boutgiftene som er problemet, det er jo totalen, men her har dere iallefall de siden flere etterlyste det og mente jeg angivelig ikke ville skrive de, Det er ikke et problem å skrive de, det bare er ikke det som gjør at det ikke går rundt for min del/de er bare "toppen av isfjellet" eller hva man kan si. 

Men hva bruker du egentlig penger på utover boutgifter siden du har råd til mat, medisiner etc.? Jeg er også uføretrygdet og jeg har rundt 3000 mer enn deg utbetalt, men jeg har nærmere 5000 mer enn deg i boutgifter så hvis man da ser på inntekt minus boligutgifter så vil du sitte med 2000 kr. mer enn meg. Og jeg sier ikke at det er lett å leve på trygd, men jeg har økonomi til mat og jeg har økonomi til regningene mine. Jeg kan klare å få til en liten tur her og der og jeg har en katt som også er en liten utgift per måned så jeg lurer oppriktig på hvor resten av trygda di blir av etter at du har betalt boutgifter.

Anonymkode: 45e79...d44

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du glad i / har helse til å bake, TS? 
Hva med å lage kaker eller steke opp vafler og selge? :) 

AnonymBruker
Skrevet
Paneera skrev (10 timer siden):

Er du glad i / har helse til å bake, TS? 
Hva med å lage kaker eller steke opp vafler og selge? :) 

Det er ikke lov :) 

Anonymkode: e2012...fd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke lov :) 

Anonymkode: e2012...fd9

Jo, man kan få tillatelse av kommunen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...