Gjest Bromance Skrevet 6. mai 2024 #21 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel man er pliktig til å forsørge barna ut vdg Anonymkode: c20f6...9a8 Ja, men man er ikke pliktig til å gi dem "lommepenger". De har jo selvsagt fått penger utenom hvis de har trengt, en av dem holdt på med en idrett som krevde rundt 8000 i måneden, men det har ikke vært noen "lommepenge"- ordning over det.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #22 Skrevet 6. mai 2024 Pappy skrev (2 minutter siden): 100 kroner i uken for en 18 åring var ikke mye. Hva får ungdommen for 400 kroner i måneden ? Mat etter skoletid 2 ganger i mnd, om de spiser veldig billig på MC Donalds? Evt. to baguetter på butikken i mnd? De har ikke råd til bursdagsgaver til venner, eller en tur på kino. Anonymkode: e1c84...556
Pappy Skrevet 6. mai 2024 #23 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mat etter skoletid 2 ganger i mnd, om de spiser veldig billig på MC Donalds? Evt. to baguetter på butikken i mnd? De har ikke råd til bursdagsgaver til venner, eller en tur på kino. Anonymkode: e1c84...556 Synes det var en meget stusselig sum. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #24 Skrevet 6. mai 2024 Min jobbet i helger og ferier fra han var 15. Tjente godt, og sparte det meste. Han fikk litt klær/sko/treningsutstyr og mobilabonnement. Fikk sikkert en liten vipps innimellom også. Lurt å jobbe fra man er ung, for da får man gjerne et helt annet forhold til penger og økonomi. Anonymkode: a282c...458
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #25 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det ungdommen behøver til å leve. Alt jeg synes det er ok å bruke på fritidsaktiviteter. Mat til busskort, telefonregning, eventuelle abonnenter, klær, snack og moro. Det begynner vi sakte å fase inn når barnet er i tidlig barneskolealder - da snakker vi om hva fotball eller ballett koster per semester, og hva faste utgifter er og viser frem regninger og snakker om at dersom man har 100 kroner og ønsker seg to ting til 100 kroner så må man - enten man er voksen eller barn - velge en av dem, slik enkel, grunnleggende økonomi. Innen barnet er 12-14 er det gammelt nok til at vi setter opp budsjett for en uke eller to, og snakker om hva som går galt om alle pengene til mobil brukes opp før regningen kommer. Barnet får lov til å gjøre feil, og i en kortere periode være så uten penger at det må gå fordi det ikke har råd til buss og være hjemme fordi det ikke har råd til kino. Vi øver, med andre ord, på helt enkel risikovurdering pg planlegging. Alle tåler å måtte gå 40 minutter til trening i snøstorm fordi de blåste pengene på godteri. Det er imidlertid en fordel å ha gjort det tidlig som mulig. Altså rundt 13, ikke 23. Lenge før barnet er 18. forventer jeg at det evner budsjettere per måned. Da flytter de jo hjemmefra hvert øyeblikk og skal leve på studielån. Slik jeg forventer at barnet lenge før 16 og den kriminelle lavalder forstår grunnleggende lov og rett, samtykke etc. Anonymkode: 209e2...71b Ok, og hva er summen 18 åringen har og budsjettere fra per måned da? Du kom jo liksom aldri til poenget . Anonymkode: 3bcae...882 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #26 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De får 100 kr i uka for å vaske et bad hver og støvsuge noen rom hver. I tillegg skal de rydde ut av oppvaskmaskinen på eget initiativ når de ser det trengs, og si ja når vi ber om hjelp til noe, som å ta oppvasken, henge opp klær, gå tur med hunden osv. Anonymkode: 9a0dd...f11 Oj sann, det var billig vaskehjelp. 100 kroner i uka? Håper du gjemte en null. Anonymkode: 3bcae...882 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #27 Skrevet 6. mai 2024 500 kr måneden. skal han ha noe mer, må han skaffe seg jobb Anonymkode: 14a3a...a41
Juliv Skrevet 6. mai 2024 #28 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De får 100 kr i uka for å vaske et bad hver og støvsuge noen rom hver. I tillegg skal de rydde ut av oppvaskmaskinen på eget initiativ når de ser det trengs, og si ja når vi ber om hjelp til noe, som å ta oppvasken, henge opp klær, gå tur med hunden osv. Anonymkode: 9a0dd...f11 Dette må jo være tull! Du mener 1000kr i uka? 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #29 Skrevet 6. mai 2024 Juliv skrev (1 minutt siden): Dette må jo være tull! Du mener 1000kr i uka? Det må være feil ja. Jeg var 17-18 år i 1987 og fikk 500kr i måneden + litt her og der. Og vi var absolutt ikke rike. Jobbet ved siden av også. Det er ganske så begrenset liv man kan leve som 18 åring i dag med 100kr i uka. Anonymkode: 5fd47...0bc 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #30 Skrevet 6. mai 2024 Lommepenger? Jeg hadde jobb i ferier, helger/kveldee osv da jeg var 18 🤨 Fikk kanskje litt penger om det var noe helt spesielt, men eh nei jeg tjente jo penger selv. Anonymkode: 30a49...545 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #31 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vel man er pliktig til å forsørge barna ut vdg Anonymkode: c20f6...9a8 Ja, forsørge barnet ja, ikke fore det med lommepenger! Anonymkode: 47961...f6f 3
Juliv Skrevet 6. mai 2024 #32 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lommepenger? Jeg hadde jobb i ferier, helger/kveldee osv da jeg var 18 🤨 Fikk kanskje litt penger om det var noe helt spesielt, men eh nei jeg tjente jo penger selv. Anonymkode: 30a49...545 De fleste ønsker å gi barna sine mer enn hva de selv fikk. Fikk du toppkarakter på vgs. også? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #33 Skrevet 6. mai 2024 Jeg ga 1800 kroner i måneden ved siste ungdom på 18. Det er noen år siden. Kanskje 2000 med inflasjon. Det dekket ungdomskort, litt sminke, kino, henge med venner og ta en kaffe. Hun fikk ekstra til klær, sko osv noen måneder. Jeg dekket telefon. Det gjør jeg faktisk selv til hun på 25 😅 Anonymkode: f5873...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #34 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, forsørge barnet ja, ikke fore det med lommepenger! Anonymkode: 47961...f6f 🤦🏻♀️ Anonymkode: c20f6...9a8 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #35 Skrevet 6. mai 2024 Jeg er 18 år og får ikke lommepenger. Har ikke fått det siden nedstengningen i 2019. Det er kun jeg og foreldre som gjør husarbeid i huset ettersom småsøsknene mine er for unge og sta. Jeg jobber i helgene for minstelønn, og bruker disse pengene på drivstoff, kollektiv, mat, gaver, klær, abonnementer o.l.. Foreldre betaler for telefonabonnement, tak over hodet og mat Anonymkode: 9a7ca...93f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #36 Skrevet 6. mai 2024 Juliv skrev (17 minutter siden): De fleste ønsker å gi barna sine mer enn hva de selv fikk. Fikk du toppkarakter på vgs. også? Jeg ønsker å gi barna mine vinger og være i stand til å ta egne valg ut i fra egen økonomi. Ergo forventer jeg at de jobber når de er 18 år Anonymkode: 14a3a...a41 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #37 Skrevet 6. mai 2024 Start med å legge sammen prisen for månedskort, mobil, kontingent, kontaktlinser, bind, sjampo osv. Legg til litt for legebesøk, p-piller, kondomer og annet som er «hemmelig» for foreldre. Se på året hvor mye ungdommen trenger til klær, gaver ol, og fordel på 12 mnd. Anonymkode: 3106e...354 1
Juliv Skrevet 6. mai 2024 #38 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker å gi barna mine vinger og være i stand til å ta egne valg ut i fra egen økonomi. Ergo forventer jeg at de jobber når de er 18 år Anonymkode: 14a3a...a41 Å kreve at barna begynner å jobbe ved 18-årsalderen for å fremme selvstendighet kan ironisk nok ende opp med å være mer et anker enn vinger. Jobbe ved siden av skole og fritid kan redusere akademisk prestasjoner. Det er veldig høre karakterkrav hvis man skal komme inn på noe greit på universitetet. Ved å gi barna lommepenger mens de fokuserer på studiene, gir du dem den støtten de trenger for å virkelig fly høyt i fremtiden. Dette er en mer strategisk tilnærming som faktisk gir dem de "vingene" de trenger for å lykkes på egen hånd, uten å tynges ned av unødvendige byrder. 3 1
Ulrikke Skrevet 6. mai 2024 #39 Skrevet 6. mai 2024 Har egentlig aldri fått lommepenger, men etter behov. Har aldri vært sløst penger der. Da hun var 16 fikk hun jobb, og nå som hun er 18 og russ jobber hun fortsatt ved siden av skolen. Det hender så klart vi sponser litt klær, men bortsett fra det har hun betalt det meste selv etter at hun fikk jobb. Hender vi Vippser etter at hun har betalt noe for å være hyggelige (feks russeball eller andre "spesielle" ting, men vi bruker definitivt ikke mye penger på henne. Og hun trives best med å kunne betale med egne penger selv.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #40 Skrevet 6. mai 2024 Har også en som fyller 18 i år, Hun får 900 i mnd av oss. Har i tillegg hatt små jobber som idrettstrener et par år nå. Det har gitt ekstra penger inn. Nå har hun fått en større ekstrajobb og tjener mer. Vi har dekket det vi mener et nødvendig av klær, toalettsaker etc, men det som er «ekstra» har hun måttet kjøpe av lommepenger. Vi betaler mobil og busskort. Anonymkode: 83fd4...b59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå