Gå til innhold

Lommepenger til snart 18 åring? Hva gir dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min blir 18 år til høsten. Og jeg lurer på hva dere andre gir til lommepenger i den alderen? Og hvilke oppgaver? ☺️

Anonymkode: b47c7...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får når det trengs bare

AnonymBruker
Skrevet

De får 100 kr i uka for å vaske et bad hver og støvsuge noen rom hver. I tillegg skal de rydde ut av oppvaskmaskinen på eget initiativ når de ser det trengs, og si ja når vi ber om hjelp til noe, som å ta oppvasken, henge opp klær, gå tur med hunden osv. 

Anonymkode: 9a0dd...f11

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

1000kr mnd. Ellers jobber de for det de trenger. Så her har de små jobber hos naboer pakker ved, avløser, står litt i kiosk, klipper plen, snømåking

AnonymBruker
Skrevet

For vår del, så vil tenåringen få mer og mer økonomisk ansvar overfor seg selv, så det vil bli noen tusen i måneden. Ved 18 år: transport, kosmetikk, klær, telefon, sparing ol skal dekkes selv.

Anonymkode: acee4...8d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For vår del, så vil tenåringen få mer og mer økonomisk ansvar overfor seg selv, så det vil bli noen tusen i måneden. Ved 18 år: transport, kosmetikk, klær, telefon, sparing ol skal dekkes selv.

Oppgaver: gi katten mat, kaste søppel og sette rett dunk ut, støvsuge hver uke, tørker støv, vasker klær, påse at egen stue er ren og ryddig, klippe gresset på sommeren, hjelpe til å måke om vinteren og annet det måtte være behov for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir når de trenger.

Men begge mine jobber, og tjener ganske mye penger selv. Så jeg må oftere si at de må be meg om penger av og til, enn at de spør.

Anonymkode: 8b6c2...95c

AnonymBruker
Skrevet

Gir ikke lommepenger på fast basis i den alderen. Hun jobber selv og tjener egne penger som hun disponerer. Hun får det hun trenger av klær og mat i hverdagen + busskort. Ellers får hun noen større summer til jul og bursdag (ønsker seg penger heller enn ting) som hun da får disponere selv. 

Hun lager middag et par ganger i uka + oppvask knyttet til det, vasker egne klær og, eget bad og eget rom. Har ikke så mange andre faste oppgaver, men er heldigvis flink til å gjøre småting (som f.eks. å gå ut med søpla eller ta ut av oppvaskmaskinen) når hun ser at det trengs. 

Anonymkode: bcbbb...6ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Datteren min blir 18 år til høsten. Og jeg lurer på hva dere andre gir til lommepenger i den alderen? Og hvilke oppgaver? ☺️

min jobber og har egen penger :) jobber stort sett hver dag etter skolen og i helger 

Anonymkode: 49afd...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt når det trengtes til nå, men har oppdaget at det går mye småbeløp for mat før, på og etter skolen. 
Har derfor begynt å gi 1000kr til dette. 
Antar totalen er ganske lik, for det blir jo da mat som vi tidligere ville kjøpt. Mulig det er litt dyrere når det kjøpes med ferdig selv.

Anonymkode: e1c84...556

Skrevet

Han hadde jobb ved siden av skole fra han var 17 år, så han tjente lommepenger selv. Før det fikk han 800 kr i måneden. Alt av klær, mobil, trening betalte vi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Får 1000 kr ,jobber utenom og tjener penger til annet

Anonymkode: c20f6...9a8

Gjest Bromance
Skrevet

Lommepenger til en 18 åring? våre 18 åringer gikk på skole og fikk stipend og lån fra lånekassen i den alderen.

Og hvis ikke, så kan de vel finne seg en jobb... 🙈

Nei, de har ikke fått lommepenger i den alderen.

AnonymBruker
Skrevet

Det beste i den alderen er vel og jobbe , både for lommepenger, få en start på CV-en og ta ansvar. Det er kanskje ikke like lett og få jobb overalt? Summen på lommepenger kommer jo an på hva det skal dekke og foreldrenes økonomi. Klær, sminke, lunsj på skolen, transport , mobil , kino, om ikke lenge pub og fest, osv? Vil anta rundt 5000 i måneden? 
jeg vil tenke at oppgavene i utganspunktet bør være og holde rommet sitt ryddig og å rydde etter seg selv. Om en ska betale for feks gulvvask og plenklipping som alternativ til jobb kanskje 200-250 kr timen? 

Anonymkode: 3bcae...882

AnonymBruker
Skrevet

Det ungdommen behøver til å leve. 
Alt jeg synes det er ok å bruke på fritidsaktiviteter. Mat til busskort, telefonregning, eventuelle abonnenter, klær, snack og moro.

Det begynner vi sakte å fase inn når barnet er i tidlig barneskolealder - da snakker vi om hva fotball eller ballett koster per semester, og hva faste utgifter er og viser frem regninger og snakker om at dersom man har 100 kroner og ønsker seg to ting til 100 kroner så må man - enten man er voksen eller barn - velge en av dem, slik  enkel, grunnleggende økonomi. 

Innen barnet er 12-14 er det gammelt nok til at vi setter opp budsjett for en uke eller to, og snakker om hva som går galt om alle pengene til mobil brukes opp før regningen kommer. Barnet får lov til å gjøre feil, og i en kortere periode være så uten penger at det må gå fordi det ikke har råd til buss og være hjemme fordi det ikke har råd til kino. Vi øver, med andre ord, på helt enkel risikovurdering pg planlegging. Alle tåler å måtte gå 40 minutter til trening i snøstorm fordi de blåste pengene på godteri. Det er imidlertid en fordel å ha gjort det  tidlig som mulig. Altså rundt 13, ikke 23.

Lenge før barnet er 18. forventer jeg at det evner budsjettere per måned. Da flytter de jo hjemmefra hvert øyeblikk og skal leve på studielån. Slik jeg forventer at barnet lenge før 16 og den kriminelle lavalder forstår grunnleggende lov og rett, samtykke etc.

Anonymkode: 209e2...71b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (5 minutter siden):

Lommepenger til en 18 åring? våre 18 åringer gikk på skole og fikk stipend og lån fra lånekassen i den alderen.

Og hvis ikke, så kan de vel finne seg en jobb... 🙈

Nei, de har ikke fått lommepenger i den alderen.

Vel man er pliktig til å forsørge barna ut vdg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ungdommen behøver til å leve. 
Alt jeg synes det er ok å bruke på fritidsaktiviteter. Mat til busskort, telefonregning, eventuelle abonnenter, klær, snack og moro.

Det begynner vi sakte å fase inn når barnet er i tidlig barneskolealder - da snakker vi om hva fotball eller ballett koster per semester, og hva faste utgifter er og viser frem regninger og snakker om at dersom man har 100 kroner og ønsker seg to ting til 100 kroner så må man - enten man er voksen eller barn - velge en av dem, slik  enkel, grunnleggende økonomi. 

Innen barnet er 12-14 er det gammelt nok til at vi setter opp budsjett for en uke eller to, og snakker om hva som går galt om alle pengene til mobil brukes opp før regningen kommer. Barnet får lov til å gjøre feil, og i en kortere periode være så uten penger at det må gå fordi det ikke har råd til buss og være hjemme fordi det ikke har råd til kino. Vi øver, med andre ord, på helt enkel risikovurdering pg planlegging. Alle tåler å måtte gå 40 minutter til trening i snøstorm fordi de blåste pengene på godteri. Det er imidlertid en fordel å ha gjort det  tidlig som mulig. Altså rundt 13, ikke 23.

Lenge før barnet er 18. forventer jeg at det evner budsjettere per måned. Da flytter de jo hjemmefra hvert øyeblikk og skal leve på studielån. Slik jeg forventer at barnet lenge før 16 og den kriminelle lavalder forstår grunnleggende lov og rett, samtykke etc.

Anonymkode: 209e2...71b

Hjelpes, spørsmålet var hvor mye penger ?

• Liker 2
Skrevet

Mine har ikke fått lommepenger på den alderen. De har skaffet seg jobber, og hatt betydelig mer per penger til seg selv enn jeg har. De får mat, telefon og tak over hodet da☺️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir 1000,- i uka til vår 20 år gamle datter som bor hjemme mens hun jobber som lærling. Men hun hjelpes mye til i huset i form av husarbeid og matlaging. Passer også småsøsken i ny og ned 

Anonymkode: 6b97e...456

• Liker 2
Skrevet (endret)

De får 100 kr i uka for å vaske et bad hver og støvsuge noen rom hver. I tillegg skal de rydde ut av oppvaskmaskinen på eget initiativ når de ser det trengs, og si ja når vi ber om hjelp til noe, som å ta oppvasken, henge opp klær, gå tur med hunden osv. 

Anonymkode: 9a0dd...f11

100 kroner i uken for en 18 åring var ikke mye. Hva får ungdommen for 400 kroner i måneden ?

Endret av Pappy
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...