Gå til innhold

Løs hannhund og abort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er rett og galt her. I påsken var vi hjemme hele storfamilien samlet av stort og smått. Vi har 2 hunder i familien. Tomten til huset vårt er stort og er innegjerdet med vanlig gjerde og port. Vi har en relativt stor hund i familien og en mindre, desse to har aldri klart å få seg hverken over eller under gjerde eller grind. Den minste av hundene var nettop ferdig med løpetid og i teorien skulle det ikke være mulig med noe paring der. Vi lot hundene gå ute i innhegningen alene mens vi var inne og spiste da de to lekte så fint i lag etter tur. I det vi setter oss ned inne (da hadde hundene vært alene i maks 2-4 min) så skvetter vi opp da vi hører verdens høyeste hyl og bjeff av den største hunden og den kommer desperat på døren, vi slepper alt vi har i hendene og springer ut, der finner vi den minste hunden sammenkrøllet i et hjørne inntil ytterdøren mens det står en svær hannhund ved siden av hun og nistirrer på hun. Vi får plukket hun opp og tatt hun inn i hus. Siden vi ikke har hannhunder i mils omkrets bruker vi en stund på å prøve å finne eier/få tak i eier. Eier er selvfølgelig dypt fortvilt over at hunden deres hadde stukket av, de hadde hytte 7 km fra vårt hus - så hunden har sprunget langt på ferden. Vi trodde den minste hunden kun var redd - ikke at det hadde skjedd noe. Men da hun i ettertid ble stresset rundt store hunder og endret oppførsel, gikk opp i vekt - men ikke spiste tok vi en ekstra sjekk hos vetrinær: der en påviste svangerskap. Da dette er en LITEN hund i forhold til den som kom på besøk valgte enn for hennes helse sin del og uheldig blanding av rase og avslutte svangerskapet. Jeg som eier hun føler at dette er bare en kostnad jeg må ta da det er min hund og mitt ansvar. Øvrige familie og venner mener jeg bør sende melding/rekningen til eiger av hannhund da min var på privat eigendom, innegjerdet og overhode ikke var den som stakk av eller oppsøkte hannhunden. Vi har hatt utgiftene for oppfølging og abort. I tillegg har vi hatt en intens jobb og mange timer i å trygge ho på andre hunder, til og med den andre familiehunden har vi måtte jobbe mot fordi den minste er redd den og no, Så hvem bør ta kostnaden ? eier av tispe eller eier av hannhund? 

Anonymkode: 8104d...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eieren av den andre hunden bør selvfølgelig ta kostnaden av aborten. Din hund var inngjerdet på din eiendom. Den andre hunden var løs og tok seg inn på din eiendom. Alt av skader den løse hunden gjorde, er eiernes ansvar. Om en løs hund tok seg inn på din eiendom og bet hunden din så den måtte sy, hadde du lurt på om det var du eller eier av den andre hunden som måtte stå for regningen da? 

Var den andre familiehunden en hannhund? Er du sikker på at det er det er den løse hunden som parret din hund? 

Husk også i fremtiden at når en tispe slutter å blø, er når de vanligvis er i stådagene (klare for sparring). For å være helt sikker, bør man passe på tispa MINST to uker etter at de slutter å blø.

Jeg har to tisper med løpetid nå, og de blir selvfølgelig overvåket 24/7. Men om en løs hund kom seg inn i hagen og parret én av de, så hadde det vært eieren av hannhunden som måtte betale alt av veterinærkostnader. Å tro noe annet er jo helt idiotisk. 

Anonymkode: 03561...ff2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eieren av den andre hunden bør selvfølgelig ta kostnaden av aborten. Din hund var inngjerdet på din eiendom. Den andre hunden var løs og tok seg inn på din eiendom. Alt av skader den løse hunden gjorde, er eiernes ansvar. Om en løs hund tok seg inn på din eiendom og bet hunden din så den måtte sy, hadde du lurt på om det var du eller eier av den andre hunden som måtte stå for regningen da? 

Var den andre familiehunden en hannhund? Er du sikker på at det er det er den løse hunden som parret din hund? 

Husk også i fremtiden at når en tispe slutter å blø, er når de vanligvis er i stådagene (klare for sparring). For å være helt sikker, bør man passe på tispa MINST to uker etter at de slutter å blø.

Jeg har to tisper med løpetid nå, og de blir selvfølgelig overvåket 24/7. Men om en løs hund kom seg inn i hagen og parret én av de, så hadde det vært eieren av hannhunden som måtte betale alt av veterinærkostnader. Å tro noe annet er jo helt idiotisk. 

Anonymkode: 03561...ff2

Som skrevet i innlegget er det ikke hannhunder i nærheten = er den andre hunden selfølgelig tispe. Det var over 3 uker siden hunden sluttet å blø. Vi har ikke vært i kontakt med andre. Det er sikkert helt idiotisk og tenke slik ja, men er en konfliktsky så er en konfliktsky og tenker det er like greit å ordne opp selv. Men da vet jeg det og skal se om jeg klarer å finne tak i hvem som eigde hunden igjen. 

Anonymkode: 8104d...f00

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...