Gå til innhold

Datter på 18 har funnet seg kjæreste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter på 18 har fått sin første kjæreste. Han er 26 (!). De har vært sammen et par måneder nå og virker som de har det fint sammen. Vi synes jo det var litt i eldste laget med en på 26 men tenker at det viktigste er at han er en bra fyr og at de har det bra.

Nå har det blitt kjent til familie og venner rundt oss og alle reagerer veldig. Sier at de aldri hadde godtatt det og at det er helt sykt. Kjenner at jeg begynner å tvile litt på om det er «greit» likevell..

Hvordan hadde DU reagert om det var din datter?

Anonymkode: 5bcf7...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært ekstremt skeptisk. En mann på 26 bør ha svært lite til felles med en jente på 18.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reagert så mye på det. Selv var jeg i et forhold med en på 46 når jeg var 18, DET var sykt det... 

Anonymkode: fe92f...cf9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja er da ikke så mye man får gjort med det. Hun er myndig og bestemmer selv.

Anonymkode: 368d1...00d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva konkret er det som er galt med det egentlig? 

Anonymkode: bf412...7e9

• Nyttig 1
Skrevet

Hva mener det med "ikke godtatt"? Det må jo bare aksepteres. Hold dere på godsiden med datteren deres, da er oddsen større for at hun skal søke til dere om noe skjærer seg.

• Liker 7
Skrevet

Det er for meg mer bekymringsverdig om gutten er 18 sånn rasjonelt sett. man skulle tro at en på 26 år er litt mer oppegående mentalt. 

Dersom han er en ok person og de har det fint sammen så er det vel det som teller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han behandler henne godt, er utdannet (eller student) og har ting på stell OG ikke står i veien for hennes utdannelse ville det vært greit for meg. Absolutt ikke dersom han er en råneslask som vil oppmuntre henne til å ikke studere og bli gravid tidlig. 

Anonymkode: 00ccc...1c1

AnonymBruker
Skrevet

De som reagerer på dette sier vel at du har bommet på oppdragelsen av barnet ditt.

Du risikerer å ødelegge forholdet til datteren din hvis du blander deg i forholdet hennes.

Anonymkode: 8cdcb...254

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Strengt tatt er det ingen som har noe med det. Det er lovlig og hun er 2 år over seksuell lavalder. Men forstår at folk reagerer.

Endret av Mayer
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter godtatt når det gjelder en myndig. Åtte års aldersforskjell er heller ikke all verden, og krymper fort hvis forholdet varer over tid. 

Anonymkode: f8c3b...cfe

• Liker 2
Skrevet

Såklart kan personer som ikke har møtt de synes det er mye med 8års aldersforskjell, men du har jo opplevd de sammen som par og følte de hadde et fint forhold og det er jo det viktigeste. 

De fleste gutter/menn på 18-20 år er jo sjelden klar for fast forhold, og om din datter er voksen av seg så passer det henne sikkert langt bedre med en som er litt eldre og klar for et fast forhold enn en som fortsatt bare vil feste og teste hvor mange damer han har draget på.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv erfart at 7 år ikke er stor aldersforskjell. Jeg var også 18. Han var 25. Dette går fremdeles veldig bra etter mange år sammen.

Anonymkode: 85bfd...023

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva konkret er det som er galt med det egentlig? 

Anonymkode: bf412...7e9

De bør ha lite felles. Er på helt forskjellige plasser i livet. Såpass stor aldersforskjell når den ene er så ung gir normalt også store ujevnheter i styrkeforholdet mellom partene. Dem yngste vil ofte stå i avhengighetsforhold til den eldste. Gjelder ofte økonomisk, slik at egenkapital m.m blir ujevn, noe den yngste kan tape mye på ved et brudd.

Min erfaring er at det ikke er de beste kjæresteemnene som finner seg så ung kjæreste.

Skrevet

Jeg hadde bare lurt på hvorfor han ikke har sjans på kvinner på sin egen alder, og hvorfor han vil ha en dame som er i en helt annen livssituasjon. Å være student mens man har en type som er ferdig etablert, kan gjøre at hun går glipp av mange milepæler. Plutselig sitter hun der i slutten av tjueårene å innser at hun har mistet mange opplevelser. Spesielt hvis det plutselig blir slutt når hun er for "gammel" til å rase fra seg. Spør du meg er noe av det dummeste man kan gjøre å gå inn i et alvorlig og voksent forhold i så ung alder. Man er ofte screwed når det blir slutt etter en lang tid også, fordi man ikke har lært seg å stå på egne bein å danne en identitet uten innblanding fra et annet menneske. 

Det er selvfølgelig de som er heldige å finner den store kjærligheten så tidlig. Men 18 og 26 er et enormt aldersspenn, med mindre han henger litt bak selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tror er det verste med så stor aldersforskjell er stigmaet fra alle rundt, og ikke forholdet i seg selv. 

Folk skal liksom bry seg om ting de ikke har noe med... så lenge han er en bra fyr så har det jo absolutt ingenting å si. 

Anonymkode: 63f0f...c0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis 26-åringen er godt i gang med høyere utdannelse og fremstår som en skikkelig kar, og disse to fremstår å ha det fint sammen, så ok. Men antar at datteren din har noen år til med skolegang? 

Anonymkode: 5f924...c77

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

De bør ha lite felles. Er på helt forskjellige plasser i livet. Såpass stor aldersforskjell når den ene er så ung gir normalt også store ujevnheter i styrkeforholdet mellom partene. Dem yngste vil ofte stå i avhengighetsforhold til den eldste. Gjelder ofte økonomisk, slik at egenkapital m.m blir ujevn, noe den yngste kan tape mye på ved et brudd.

Min erfaring er at det ikke er de beste kjæresteemnene som finner seg så ung kjæreste.

De har vært sammen i 2 mnd og hun er 18 liksom. 
de er ikke der at de er samboere eller har tenkt kjøpe seg bolig neste mnd. 
Man kan uansett ikke gjøre noe med det. 
dette må hun finne ut av selv, og hun er 18.

da jeg var 18 var jeg sammen med en som var 11 år eldre enn meg. 
jeg var forelsket og han ekstremt umoden. 
foreldrene mine likte det ikke. 
Men for min del hadde jeg en kjæreste, og visste hele tiden at dette ikke var fremtiden. 
18 og 26, ja det er litt aldersforskjell, men er hun voksen for alderen og han barnslig så er de jo likestilt 

Anonymkode: 9c46f...1f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hadde ikke reagert så mye på det. Selv var jeg i et forhold med en på 46 når jeg var 18, DET var sykt det... 

Anonymkode: fe92f...cf9

Du har nok ikke den beste dømmekraften i denne situasjonen.

Absolutt bør det reageres på at en mann som nærmer seg 30 er i et forhold med en tenåring.

Anonymkode: fd80a...e04

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen er at han knuller på henne erfaring vs en uerfaren 18 åring

Anonymkode: a146e...567

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...