Gå til innhold

Hårvekst, hvor mye er normalt? Hvordan fjerne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, til tross for at jeg har lys hud (og bare har «nordiske gener» så vidt jeg vet) har jeg en del uønsket mørk hårvekst.

Jeg har blant annet bart som en 16 år gammel gutt, et og annet mørkt hår på nesa og haka, har mange lange mørke hår rundt niplene (kanskje 20-30 stk per nippel), noen mørke hår mellom puppene, i kløfta liksom, en kraftig veiviser og kjønnshårene mine går langt utenfor bikinitrusa, og hele rumpesprekken min er full av hår.

Jeg føler meg utrolig maskulin, ekkel og annerledes som har så mye hår og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan fjerne det, IPL funker ikke, og jeg får bare røde nupper av å vokse dem.

Er det andre enn meg som har de samme «problemene»? Er dette egentlig normalt? Hvordan fjerner dere hårene? Jeg har begynt å lure på om jeg har PCOS, men jeg har ingen andre symptomer, så det er kanskje ikke vits i å kontakte lege?

Anonymkode: c0379...f4a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan være normalt, men det kan også komme av PCOS eller hirutisme. Helsevesenet i Norge har dessverre ikke så oppdatert kunnskap om f.eks. PCOS og andre hormonforstyrrelser, og tilbyr stort sett kun p-piller eller Metformin, så her er research din beste venn. I USA har de gjort mer forskning og har en mer helhetlig og holistisk tilnærming til årsakene, og ikke bare medisiner - som kun i visse tilfeller behandler symptomene. 

Anonymkode: a93ee...664

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg skjønner godt at du ikke føler deg på ditt beste. Jeg begynte å få ganske mye hårvekst selv da jeg gikk på skolen, rygg, ben, mage, ansikt. Vokset i en flere år og så brukte epilator men det gjorde skikkelig vondt og hadde masse inngrodde hår. Så valgte jeg IPL i stedet og nå er det mye bedre. Har PCOS selv som ble oppdaget såpass tidlig, men jeg har andre symptomer også. Så ja, kanskje det er verdt å snakke med en lege. Kanskje det er andre hormonforstyrrelser som kan forårsake hirsutisme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bedt om henvisning til gynekolog eller hudlege

Anonymkode: f5346...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...