Gå til innhold

Dere med tenåringer og boligsituasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde definitivt ikke flyttet.

Dere er vel knapt ferdige med totalrenovering til en sinnsykt dyr kostnad før første tenåring er på vei til å flytte. 

Hadde garantert blitt. Vi var flere enn dere før barna begynte å flytte ut, og vi har mindre plass. Gikk helt fint!

Anonymkode: a94b7...7fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde definitivt ikke flyttet.

Dere er vel knapt ferdige med totalrenovering til en sinnsykt dyr kostnad før første tenåring er på vei til å flytte. 

Hadde garantert blitt. Vi var flere enn dere før barna begynte å flytte ut, og vi har mindre plass. Gikk helt fint!

Anonymkode: a94b7...7fb

Det høres kanskje stort ut, men det er ca 125 kvm. Eneboligen er 200 kvm, men sikkert 20-30 kvm går bort i ganger/hall. 

Anonymkode: e11d8...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri orket å flytte/renovere i den situasjonen. Tenåringene flytter jo snart ut. Da har dere jo god plass.

Anonymkode: 44fbd...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor vel på rundt 140kvm,da vi leier ut leiligheten oppe. Vi har 2 bad og det tror jeg er det viktigste for å unngå tenårings drama! Hadde ikke flyttet pga noen ekstra kvm ekstra.

Anonymkode: afd23...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i rekkehus på 90 kvm med to tenåringer. To soverom og et knøttlite bad. Åpen kjøkkenløsning, så alltid bråk pga vifte og stank fra mat.

Det går, men er irriterende og trangt og ingen av oss har mulighet for noe privatliv. Hadde ikke flyttet i din situasjon. 

Anonymkode: 9feef...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere flytter, så vil vel denne renoveringen ta sin tid. Spørs hvor mye glede tenåringene får av det. Det vil ta tid, energi og masse penger.

Dere har to stuer, det er mer enn de fleste allerede der.

Anonymkode: 2ac72...025

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville ikke flyttet. Dere har to stuer, men dere har vel også et soverom ekstra som kan brukes til en sofa og tv eller hva nå ungdommen trenger. 

Anonymkode: c1e1c...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har jo god plass med 4 soverom og 2 stuer. De fleste hus har jo tilsvarende plass.

Jeg bor med 2 tenåringer i rekkehus, vi har 4 soverom og en stue. Så barna har fått de 2 største soverommene, jeg har det minste, og det middels har vi laget tv stue på. Og det har gått veldig fint. Innimellom har de planlagt besøk med flere venner, pizza og film. Da får de bruke stuen, så drar jeg ut.

Anonymkode: f1c48...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har jo allerede mer plass enn mange andre. Hvor stor plass trenger to tenåringer egentlig? 

Anonymkode: d9e41...eef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

ungdommen trenger å lære å bo trangt. Ikke minst så flytter de ut fortere. Hva tenker du på????

Anonymkode: 0e0a5...38a

Er det er mål? Fortest mulig? Trist! 

TS, dette er vanskelig! I utgangspunktet hadde jeg flyttet, men å flytte til oppussingsobjekt og kaste bort verdifulle år mens barna enda bor hjemme, tror jeg ikke jeg hadde orket. Vi har 4 barn, og 2 er flyttet ut. Vi har stor enebolig, og det har vært gull når de har kommet med kjærester som skal overnatte. Pga plassen har også alle barna hatt mye besøk av venner, og det har føltes trygt, blant annet når de kom i festealderen og begynte å drikke alkohol. Kommer barna sannsynligvis til å bo hjemme når/hvis de skal studere? I så fall kam de bli boende hjemme lenge. De eldste våre flytter når de var ferdig med studier og rundt 22-25 års alder. Nå ønsker jo vi at de skal bo hjemme lenger enn til de er 18 år, så vi har hatt det i tankene når vi valgte hus. 

Anonymkode: 21c55...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke flyttet. Vi flyttet fra rekkehus til enebolig for 5 år siden. Personlig trivdes jeg mye bedre i rekkehuset og skulle gjerne flyttet tilbake. 

Anonymkode: cc17d...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i tomannsbolig med 4 barn med 4 soverom og 2 bad. Gikk helt supert! 

Da jeg fikk samboer med en tenåring kjøpte vi noe større etter 1 år. 

Hadde aldri flyttet i din situasjon. Vi flyttet for at barna skal få hvert sitt soverom. Har aldri savnet en ekstra stue, så priorierte ikke det nå heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger tenåringer mer plass en mindre barn?! Føler det helt motsatt her, da barna var små var de mer rundt i hele huset og lekte og hatet å være alene på soverommet. Nå derimot, er de som tenåringer stortsett å oppdrive på soverommene sine. Eneste er at vi skulle hatt to bad, men de klarer seg veldig fint med bare ett. (Tre tenåringer som skal opp og ut av hus ca samtidig)

Jeg ville ikke flytta. Ungdommene tar ikke skade av å ha det "trangt" (noe de slettes ikke har). Eneste er vel at det hadde vært kulere for dem å vise omverden at de bor i et stort flott hus, men det tror jeg de klarer seg godt uten, altså.

Anonymkode: d379a...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger tenåringer mer plass en mindre barn?! Føler det helt motsatt her, da barna var små var de mer rundt i hele huset og lekte og hatet å være alene på soverommet. Nå derimot, er de som tenåringer stortsett å oppdrive på soverommene sine. 

Anonymkode: d379a...e33

Føler akkurat det samme. Trengte mer plass til alt utstyret som 'følger med' da de var babyer også.

Anonymkode: d9e41...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bodde i en leilighet på 58 kvm da mine var tenåringer. De hadde hvert sitt rom og jeg sov på stua. Ville en av dem ha besøk på stua, så trakk jeg meg tilbake på et av rommene med kontorarbeid eller en film på Mac’en. Å bo så trangt var aldri et problem, og ungene har aldri klaget. Og det var veldig ofte en god samling av ungdommer hjemme hos oss, framfor at de var hos de med større hus. Der det er hjerterom er det husrom, og alle barnas venner har følt seg velkomne hos oss. 

Anonymkode: 2f1c7...e72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til mindre hus da ungene ble tenåringer, for at de skulle komme seg lettere rundt. Gikk veldig fint. 

Vi hadde ikke et ekstra soverom som dere har, og ikke ekstra stue heller. Vi har fått det nå, men nå har vi ikke tenåringer lenger. 😄 Gikk veldig fint uten. 

Kanskje dere kan flytte inn på minste soverommet og lage største til ungdomsstue? Det gjorde vi i forrige bolig. Før vi hadde tenåringer. Vi foreldre sover jo bare på rommet, og fikk dobbeltsengen inn på det minste rommet. Holdt fint for oss det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette kommer jo an på ganske mange ting. Beliggenhet, nabolag, hvordan miljøet rundt ungdommene er og sikkert en million andre ting spiller inn. 

Vi falt for fristelsen med å bytte (nyere) rekkehus med større (og eldre) enebolig da eldste var 12 år nettopp for å få mer plass til tenåringer. 

Vi endte opp med en renovering som tok lengre tid enn planlagt, så først etter to år at vi fikk utnyttet den ekstra plassen fullt, siden deler av huset var en byggesone. Da barna begynte på VGS ble det også mer henging ute på de: de fikk jobb, utvidet geografisk vennekrets og var generelt mindre hjemme. Du fikk ikke den stadige flyten av nabobarn på døra lengre.

Selvfølgelig superdeilig med kjellerstue med egen inngang da det var russevors hjemme hos oss og mye annet hyggelig besøk der jeg kunne trekke meg tilbake til en helt annen del av huset, men etter 5-6 år så var det jo for det meste meg og mannen igjen. 

Så nå sitter vi her med en som studerer og bor vekke, en annen som går siste år på VGS og er mye ute og rundt i et stort hus stort sett i tomannsskap og med vedlikehold, rengjøring og alt som følger med. Nå savner jeg rekkehuset 😜

Anonymkode: b8ff7...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortskjemte tenåringer ville jeg kalt det når foreldreretten vurderer å flytte fordi ett rekkehus ikke er stort nok.

Mine tenåringer er stort sett kun på rommene sine eller ute med venner. Det er så vidt jeg får dem ned til middag. Så jeg ser virkelig ikke hvordan de mener det er liten plass med 4 soverom og 2 stuer. Aldri om jeg hadde vurdert å flytte når alle har eget rom. Spesielt ikke til ett oppussing prosjekt som på sikt kan bli ganske dyrt. Her må verdien i bolig veies opp mot gjenværende tid ungdommen skal på hjemme. Om DU vil flytte er jo det en helt annen sak, men å flytte til oppussing prosjekt hadde jeg aldri gjort for å blidgjøre barna

Her er vi 1 voksen og 3 tenåringer på 2 soverom, 1 stue og 1 bad. Vi skal flytte til noe større, fordi det er behov for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjukt tidkrevende og dyrt å pusse opp og med dårlig planløsning er det ikke sikkert det blir så mye bedre. Hadde dropper det.

Anonymkode: 0c85e...407

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de føler at de ikke for privatliv pga denne trappa, så får de være på rommet sitt.

Jeg hadde aldri gått for ett oppussingsobjekt fordi barna klager. Det er dyrt og mye jobb og plutselig er barna nesten aldri hjemme lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...