Gå til innhold

Dere med tenåringer og boligsituasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå to tenåringer og merker at de trenger mere plass enn før. Vi bor nå i enderekkehus med to stuer, to bad, 4 soverom og et kjøkken. 

Har mulighet til å overta hus i familien men det må totalrenoverers. Det er ca 70 kvm større, men mye er ganger og to av soverommene er veldig små... Vanskelig å endre på romløysing uten å flytte trapp og rør... Det høres dyrt ut. 

Enderekkehuset er relativt nytt. Bli boende eller ta over? Er litt redd for at det blir tidkrevende og dyrt å pusse opp men kan sikkert bli bra.. 

Dere med store barn har det fungert å bo i rekkehus eller anbefaler dere huset som har kjellerstue? 

Anonymkode: 349c2...ae6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå to tenåringer og merker at de trenger mere plass enn før. Vi bor nå i enderekkehus med to stuer, to bad, 4 soverom og et kjøkken. 

Har mulighet til å overta hus i familien men det må totalrenoverers. Det er ca 70 kvm større, men mye er ganger og to av soverommene er veldig små... Vanskelig å endre på romløysing uten å flytte trapp og rør... Det høres dyrt ut. 

Enderekkehuset er relativt nytt. Bli boende eller ta over? Er litt redd for at det blir tidkrevende og dyrt å pusse opp men kan sikkert bli bra.. 

Dere med store barn har det fungert å bo i rekkehus eller anbefaler dere huset som har kjellerstue? Loftstue nå... 

Anonymkode: e11d8...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Bor i leilighet med tenåringer. Går veldig bra 

Anonymkode: a4c5e...71a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bor i tomannsbolig og kommer ikke til å flytte. Tenåringene har hver sine rom og det er godt nok. Om noen år flytter de ut og jeg gidder ikke bruke tid og penger på en stor enebolig jeg ikke har bruk for alene. 

Anonymkode: d0b7c...862

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke mange år til de flytter ut? Er det verdt det? Hadde lett blitt boende i rekkehuset, men jeg er veldig forsynt på oppussing. Har 3 tenåringer, 4 soverom og loftstue. Loftstua blir aldri brukt. 

Anonymkode: 3bea0...afd

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere mulighet for ett lite anneks, eller rom over garasjen? 

Vi bor i en liten enebolig. Ikke aktuelt å kjøpe noe nytt (pga økonomi. Vil ikke bo oss ihjel). 

Vi skal nå isolere og innrede garasjen. Lage en andre etasje der. Der skal vi ha litt treningsutstyr, tv, sofakrok, biljardbord etc. Sånn at guttene kan henge der. Da kan de føle at de får privatliv, men fortsatt under oppsyn.

Anonymkode: 56bc9...c4d

Skrevet

Tror du kommer til å angre på det kjøpt. Bo i rekkehuset. Det høres veldig stort ut uansett. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

ungdommen trenger å lære å bo trangt. Ikke minst så flytter de ut fortere. Hva tenker du på????

Anonymkode: 0e0a5...38a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1 stue, 2 bad, 5 soverom, campingvogn utfor huset,  "lekestue" i hagen som vi nå har isolert og innredet med sofa og bord og stor garasje med loft som vi har plassert en tv (mest fotball/drikke-loft for mannfolka i nabolaget). 

Vi er to voksne og 3 barn på 9, 13 og 15 år.

Huset er ikke nødvendigvis så veldig stort, men har gode løsninger som foreløpig funker veldig fint 😊 Kommer ikke til å flytte. 

Anonymkode: 0be8e...269

AnonymBruker
Skrevet

Bor i enebolig med 2(3) ungdommer. Den ene har delvis flyttet ut. 

Har 5 soverom, stue, loftstue og 2 bad i tillegg til utleiedel i kjelleren. 

Merker allerede nå som eldste har flyttet litt ut og de to andre er lite hjemme at det begynner å bli for stort. 

Utenom soverommene så hadde det holdt med den ene etasjen. 

Mye å holde styr på og holde rent.

Hvis de er over 14-15 hadde jeg ikke flyttet. 

Anonymkode: 2585e...073

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt. Dere har ett soverom «til overs», to stuer, to bad. 

Anonymkode: 566b6...1bd

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager er det du mener med at tenåringene trenger mer plass når de har 1 soverom hver + en ekstra stue sant to bad...? Hva skal 70 ekstra kvm gjøre for dem, tenker du?

Anonymkode: 3684d...40d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere med store barn har det fungert å bo i rekkehus eller anbefaler dere huset som har kjellerstue? 

Jeg har litt problemer med å forstå hva utfordringen her er; foreldre og 2 barn med fire disponible soverom, og to stuer? Hva konkret går plassproblematikken ut på? Mtp alle familier og aleneforeldre med delt soverom, sovesofa i stua og kreative romdelingsløsninger,høres dette ut som et luksusproblem. Beklager trivialiseringen, men jeg skjønner oppriktig ikke problemet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt, spesielt når dere bor i et relativt nytt hus med såpass mange rom. Det er ikke mange årene før tenåringene flytter ut uansett, og da vil dere føle på å måtte flytte igjen til noe som er mindre. Strengt tatt kan jeg ikke se at tenåringene burde trenge mer plass der dere bor nå. De har hvert sitt soverom, kan få den ene stua og badet på deling. Om de trenger hver sin stue, så kan det ekstra soverommet gjøres om til en stue (med mulighet for ev gjester å sove i «stuene» til tenåringene) den tiden de fremdeles bor hjemme. Med den løsningen er tenåringene deres ekstremt mye heldigere og bedre stilt enn veldig mange andre tenåringer. Og om det ikke er bra nok for de, bør de få en alvorsprat om hvor bra stilt de egentlig er.

Anonymkode: a0b54...187

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager vurdere å flytte til et hus som må totalrenoveres, og der dere må endre romdelingen fulstendig for å få det til å fungere for dere. Såklart om dere har veldig god råd og kan leie inn folk til arbeidet så det går raskt, og gjerne lage det slik at den delen ungdommene skal bruke lett kan avdeles og brukes som utleiedel når de flytter ut og huset blir for stort for dere så kan det jo vurderes.

Om dere trives godt der dere er så forstår jeg ikke helt hvor stor plass du synes ungdommene bør ha. De har jo eget soverom, og en stue de kan bruke samt et eget bad de kan dele. Har dere grei størrelse på hagen så kan en jo sette opp et hageskur de kan bruke, eller sette bilen ute og la de bruke garagen til møtested.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dere med store barn har det fungert å bo i rekkehus eller anbefaler dere huset som har kjellerstue? Loftstue nå... 

Hadde fortsatt å bo i rekkehuset. Poff er barna ute på egne greier og skal bo på andre siden av landet osv for å studere mm. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en leilighet med to tenåringer. Det går kjempefint. Den er over to etasjer, 110 kvadrat, 3 soverom, loftstue, et bad. For meg høres det ut som dere har alt dere trenger og trives med det. Når de etterhvert flytter ut er det også fint å ikke sitte med et kjempestort hus samtidig som de har egne rom når de kommer hjem på besøk i ferier. 

Anonymkode: 8fc45...a6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dere er 4 stk, med 4 soverom, 2 bad, 2 stuer og så trenger dere mer plass? I all verden!!! 

Anonymkode: 0d0a7...765

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere er 4 stk, med 4 soverom, 2 bad, 2 stuer og så trenger dere mer plass? I all verden!!! 

Anonymkode: 0d0a7...765

Vi bor på bygda og her har mange store eneboliger 😅 Vi er fornøyd men eneste stua og kjøkkenet nede kunne vært litt større. 

AnonymBruker
Skrevet
Lychees skrev (28 minutter siden):

Jeg har litt problemer med å forstå hva utfordringen her er; foreldre og 2 barn med fire disponible soverom, og to stuer? Hva konkret går plassproblematikken ut på? Mtp alle familier og aleneforeldre med delt soverom, sovesofa i stua og kreative romdelingsløsninger,høres dette ut som et luksusproblem. Beklager trivialiseringen, men jeg skjønner oppriktig ikke problemet. 

Luksusproblem egentlig ja, men stue og kjøkken er litt lite nede og jeg har nå tilbud om denne boligen i familien. Det er trapp fra stua nede og opp i loftstue så de syns de ikke får privatliv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...