Gå til innhold

Hvor ansvarsfull er deres 13-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer mye av min 12 år gamle sønn, fordi jeg har oppdratt han mtp en viss progresjon i refleksjon og evne til å ta ansvar.

MEN, rollen min som forelder er å gi omsorg, støtte, kjærlighet og veiledning.  Som 13-åring trenger man fortsatt veiledning og at du viser vei ved å delta i planleggingen, delta i forberedelsene, delta i rydding, og delta i refleksjon/evaluering etterpå.

Hele poenget er jo å legge til rette for mestring og vekst for barna våre slik vi bygger selvbilde og styrker deres selvfølelse og tro på egne evner. 

Summa sumarum synes jeg du altfor stort press, forventninger og ansvar på datteren din på 13 år, spesielt mtp at dette var en felles feiring.

Jeg hadde nok heller tatt meg en prat med foreldrene til den andre jenten og blitt enig om hva vi forventet, kommunisert dette til jentene, og så spurt de "hva trenger dere hjelp til for å få til dette på en god måte?"

Mitt forslag nå er at du setter deg ned med din datter, initierer en prat, der du tar ansvar for at du har overlatt for mye av ansvaret på henne alene, benevne konkret hva du skulle gjort annerledes og si unnskyld for reaksjonen din og ta ansvar for at ting ble som det ble. Og viktigste av alt, ros henne for initiativet og at hun gjorde så godt hun kunne. Og at dere i fremtiden skal løse slike ting på en bedre måte.

Anonymkode: 6fc20...f08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
pippilang skrev (8 timer siden):

Min datter hadde vel omtrent  like mange gjester til hennes bursdag. Vi voksne var ikke hjemme. Hadde gjort alt i stand før jeg dro. Det var ganske rotete når vi kom hjem ja. Men ikke mere enn hva man må regne med når man arrangerer et selskap. Jeg hjalp til med oppryddingen etterpå. I den alderen så er man da ikke rutinert iforhold til den type ting. Jeg var heller bare glad for at hun hadde hatt en fin dag og var så glad og fornøyd! Men du sitter og gråter over litt rot? Du høres ut som en glede å bo med😳

Problemet mitt er ikke "litt rot", men at denne festen ble planlagt i siste liten, på min jobbhelg, og det var i utgangspunktet ingenting å planlegge og lite å rydde. Maten var ferdig, de spiste/drakk fra papp, og det lå noen pledd på plenen. That's it. De var 3 stk som skulle rydde opp etterpå, og det hadde vært en rask affære. Istedet var det totalt kaos, vennene ditchet og jeg er alenemor i turnusjobb, så jeg har ikke tid til å stå langt på natt å vaske når jeg skal stå opp om 4-5 timer igjen.

Men denne festen har jeg riktignok lært mye av. Men dette er ting som gjenspeiler seg i hverdagen også - et evig mas om å få gjort helt basic ting, som å holde det ryddig rundt seg, gjøre lekser, ikke kaste klær på gulvet, rydde etter man har laget mat, forklare når det er tid for å sove, etc.

Helt basic, mener jeg. Kan man ikke forvente såpass?

TS

Anonymkode: 95882...d7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Problemet mitt er ikke "litt rot", men at denne festen ble planlagt i siste liten, på min jobbhelg, og det var i utgangspunktet ingenting å planlegge og lite å rydde. Maten var ferdig, de spiste/drakk fra papp, og det lå noen pledd på plenen. That's it. De var 3 stk som skulle rydde opp etterpå, og det hadde vært en rask affære. Istedet var det totalt kaos, vennene ditchet og jeg er alenemor i turnusjobb, så jeg har ikke tid til å stå langt på natt å vaske når jeg skal stå opp om 4-5 timer igjen.

Men denne festen har jeg riktignok lært mye av. Men dette er ting som gjenspeiler seg i hverdagen også - et evig mas om å få gjort helt basic ting, som å holde det ryddig rundt seg, gjøre lekser, ikke kaste klær på gulvet, rydde etter man har laget mat, forklare når det er tid for å sove, etc.

TS

Nei,det er ting man kan forvente når hun er blitt voksen! Det er i denne alderen disse tingene skal læres . Det vil si at du kommer til å måtte mase om de samme tingene en haug av ganger til før det sitter. Hjernen er ikke ferdig utviklet. Hadde hun kunnet alt dette kunne hun bare flyttet ut og inn i egen leilighet? En annen ting er å ikke arrangere en fest på din jobbe helg. Da har du kanskje litt lavere skuldre.

Anonymkode: 9d3b7...905

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Har du lært henne de helt basic tingene da? :klo:  Eller bare messer du at det skal gjøres? 

Anonymkode: 04fe0...0c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

vennene ditchet

Om jeg var deg hadde jeg vært langt mer opptatt av dette. Hvorfor ditchet de henne? Gjør de sånt ofte? Er de bare venner med henne når de har noe å tjene på det? Stiller de opp for henne når hun trenger venner?

Anonymkode: 9471e...cc1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS

Nei, du kan ikke forvente at en 13åring kan oppføre seg som en 18åring.

Du kan forvente at en 13åring oppfører seg som en 13åring.
Dvs. roter, glemmer å rydde etter seg, glemme enkle ting, trenge hjelp til å sove, lage mat og huske at hun må vaske seg.

Tipset om å lese Hedvig Montgomery som du fikk over her er veldig bra. Lær litt om tenåringshjernen, så du forstår hva du kan forvente de neste årene.

Jeg lurer også på hvor foreldrene til venninne er i dette scenarioet.
For jeg opplever at du legger alt ansvar på din 13 år gamle datter, til og med ansvaret for at "venninne" ikke gjorde det de skulle, er visst hennes ansvar, i følge deg.
Hvorfor sto du ikke på telefonen til venninnenes foreldre og forlangte at de kom og ryddet opp etter ungene sine? Eller ringte vaskehjelp og krevde at de betalte?

Som flere får jeg følelsen av at din datter har blitt utnyttet av de andre, til å stille hus så de kunne ha fest. (For alt vi vet kan det ha vært drikking på festen også. De er i så fall ikke de første tenåringene som drikker alkohol.) Og på tross av det, så er ditt fokus hvor lite din 13-år gamle datter presterer mot dine skyhøye forventninger.
Hadde dette skjedd mitt barn, hadde jeg gått rett i "mammabjørn-modus" og brølt til foreldrene til disse uoppdragne jentene, mens jeg trøstet datteren min og fortalte at dette ikke var hennes feil, og at jeg skulle hjelpe. Pluss at vi hadde snakket om hvordan hun skulle takle dette en annen gang, så ikke det samme skulle skje. (Som å ha en voksen å ringe til om ting ble for mye for henne alene.)

Anonymkode: 754c2...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS

Hvis hun ikke har faste plikter hun klarer å skjøtte i hverdagen, skjønner jeg ikke helt hvorfor du er overrasket over at dette prosjektet var over hennes kompetansenivå? 

Jeg ser dette ble planlagt litt i hurten og sturten, og at du ikke fikk tid til å tenke gjennom hvordan dette ville fungere i praksis. Du har én tenåring som er en lite selvgående vimsekopp. Legg til 14 tenåringer til, så kunne dette blitt mye mer kaotisk enn det ble. 

Hva man kan forvente at et barn kan, kommer an på modenhetsnivå og ikke minst hva man faktisk har lært det å mestre. Om hun ikke er vant til å ha ansvar for en husvask, har hun ikke forutsetninger for å ta en slik uoversiktlig opprydning som dette ble. Om hun i hverdagen kaster klær på gulvet, blir nok putene liggende også.

Hun høres litt umoden ut ut fra slik du beskriver hverdagen, men mange mister heller enn tilegner seg evne til å følge rutiner i den alderen. Jeg tror du må justere forventningene en god del ned, og eventuelt steppe opp veiledningen. 

Anonymkode: 7b4ed...d5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du forventer for mye når du overlater hele festen alene til en 13-åring når det kommer såpass mange gjester. Min datter er også 13 og jeg hadde ikke latt henne styre alene med så mange gjester. Hverken planlegging, selve festen eller opprydding. 

Anonymkode: 8dd29...4d6

• Nyttig 1
Skrevet
On 5/5/2024 at 10:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg ofte overvurderer datteren min på 13. Jeg forventer for mye, fordi jeg mener at det er gjennomførbart mtp. alder. Jeg ser at jeg må gi henne konkrete oppgaver for at de skal gjøres, og det blir ikke gjort et gram ekstra.

Det siste var at jeg sa ja til at hun kunne ha felles bursdagsfeiring med noen andre venninner, hjemme i hagen vår. I den forbindelse fant jeg frem pledd, bord, alt som trengtes for å spise/drikke, og sa " dette kan du bruke i hagen". Jeg var på jobb mens feiringen pågikk.

Jeg ga klare instrukser på at bursdagsbarna hadde ansvar for å rydde opp etterpå og at jeg forventer at det ser ut slik det gjorde før jeg dro.

Når jeg kom hjem, har 15 jenter gått rundt i huset med sko, gulvet var seigt (trolig av saft), alt rot fra hagen var bare flyttet inn - men ikke ryddet vekk/vasket. De har tatt ut mer puter og pledd (som IKKE skulle brukes i hagen). Klær, sminke og gaver lå strødd over alt. Venninnene hennes hadde reist og latt min henne stå igjen med ryddejobben. Og jeg var sliten og bare brast i gråt over skuffelse..

Jeg skulle stå opp tidlig idag igjen, og sa derfor at siden hun har fri, får hun bruke dagen på å rydde opp, vaske flekkene fra gulvet og kaste søppel. Når jeg kom hjem etter 8t, hadde hun vasket flekkene fra gulvet.. Var såvidt i gang med å rydde rommet. Og pledd og tallerkener osv var ikke rørt. Unnskyldningen var at jeg "bare" hadde bedt henne vasket flekkene, så derfor har hun ikke gjort mer. Så jeg måtte støvsuge, moppe gulvene, kjøre 3 vaskemaskiner med puter og pledd, og bare rydde opp!

Jeg hadde forventet mer... Hadde ikke dere? Samtidig blir jeg skuffet over meg selv for at jeg blir irritert på henne, for kanskje hun ikke har kapasitet til alt det jeg ber om. Men jeg finner heller ikke en mellomting her. Råd?

Hadde jo vært kjekt for datteren din å ha en mor som faktisk gadd å gjøre en innsats for henne. Men hun blir nok voksen og tenker tilbake på livet sitt som barn der hun måtte ordne alt i eget selskap. Så blir hun nok en bedre mor enn deg. 

Trist dette her altså. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...