Gå til innhold

Hvor ansvarsfull er deres 13-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ofte overvurderer datteren min på 13. Jeg forventer for mye, fordi jeg mener at det er gjennomførbart mtp. alder. Jeg ser at jeg må gi henne konkrete oppgaver for at de skal gjøres, og det blir ikke gjort et gram ekstra.

Det siste var at jeg sa ja til at hun kunne ha felles bursdagsfeiring med noen andre venninner, hjemme i hagen vår. I den forbindelse fant jeg frem pledd, bord, alt som trengtes for å spise/drikke, og sa " dette kan du bruke i hagen". Jeg var på jobb mens feiringen pågikk.

Jeg ga klare instrukser på at bursdagsbarna hadde ansvar for å rydde opp etterpå og at jeg forventer at det ser ut slik det gjorde før jeg dro.

Når jeg kom hjem, har 15 jenter gått rundt i huset med sko, gulvet var seigt (trolig av saft), alt rot fra hagen var bare flyttet inn - men ikke ryddet vekk/vasket. De har tatt ut mer puter og pledd (som IKKE skulle brukes i hagen). Klær, sminke og gaver lå strødd over alt. Venninnene hennes hadde reist og latt min henne stå igjen med ryddejobben. Og jeg var sliten og bare brast i gråt over skuffelse..

Jeg skulle stå opp tidlig idag igjen, og sa derfor at siden hun har fri, får hun bruke dagen på å rydde opp, vaske flekkene fra gulvet og kaste søppel. Når jeg kom hjem etter 8t, hadde hun vasket flekkene fra gulvet.. Var såvidt i gang med å rydde rommet. Og pledd og tallerkener osv var ikke rørt. Unnskyldningen var at jeg "bare" hadde bedt henne vasket flekkene, så derfor har hun ikke gjort mer. Så jeg måtte støvsuge, moppe gulvene, kjøre 3 vaskemaskiner med puter og pledd, og bare rydde opp!

Jeg hadde forventet mer... Hadde ikke dere? Samtidig blir jeg skuffet over meg selv for at jeg blir irritert på henne, for kanskje hun ikke har kapasitet til alt det jeg ber om. Men jeg finner heller ikke en mellomting her. Råd?

Anonymkode: 95882...d7e

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror jeg ofte overvurderer datteren min på 13. Jeg forventer for mye, fordi jeg mener at det er gjennomførbart mtp. alder. Jeg ser at jeg må gi henne konkrete oppgaver for at de skal gjøres, og det blir ikke gjort et gram ekstra.

Det siste var at jeg sa ja til at hun kunne ha felles bursdagsfeiring med noen andre venninner, hjemme i hagen vår. I den forbindelse fant jeg frem pledd, bord, alt som trengtes for å spise/drikke, og sa " dette kan du bruke i hagen". Jeg var på jobb mens feiringen pågikk.

Jeg ga klare instrukser på at bursdagsbarna hadde ansvar for å rydde opp etterpå og at jeg forventer at det ser ut slik det gjorde før jeg dro.

Når jeg kom hjem, har 15 jenter gått rundt i huset med sko, gulvet var seigt (trolig av saft), alt rot fra hagen var bare flyttet inn - men ikke ryddet vekk/vasket. De har tatt ut mer puter og pledd (som IKKE skulle brukes i hagen). Klær, sminke og gaver lå strødd over alt. Venninnene hennes hadde reist og latt min henne stå igjen med ryddejobben. Og jeg var sliten og bare brast i gråt over skuffelse..

Jeg skulle stå opp tidlig idag igjen, og sa derfor at siden hun har fri, får hun bruke dagen på å rydde opp, vaske flekkene fra gulvet og kaste søppel. Når jeg kom hjem etter 8t, hadde hun vasket flekkene fra gulvet.. Var såvidt i gang med å rydde rommet. Og pledd og tallerkener osv var ikke rørt. Unnskyldningen var at jeg "bare" hadde bedt henne vasket flekkene, så derfor har hun ikke gjort mer. Så jeg måtte støvsuge, moppe gulvene, kjøre 3 vaskemaskiner med puter og pledd, og bare rydde opp!

Jeg hadde forventet mer... Hadde ikke dere? Samtidig blir jeg skuffet over meg selv for at jeg blir irritert på henne, for kanskje hun ikke har kapasitet til alt det jeg ber om. Men jeg finner heller ikke en mellomting her. Råd?

Hvorfor "måtte" du gjøre dette?

Anonymkode: ab108...67c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du blir irritert, det hadde jeg også blitt i en slik situasjon. 
Men du overvurderer henne nok en del, og venninnene hennes også. Ikke lett for henne å si stopp og nei til mange venninner på en gang. 
min datter er snart 14 og jeg hadde ikke latt henne ha så mange på besøk uten en voksen i huset. De kunne holdt på uten innblanding, men jeg hadde holdt meg hjemme og passet litt på. 

og oppvasken og rydding, den hadde vi gjort sammen. 

Anonymkode: 2f560...d11

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg synes ikke du forventer mye i den forstand at en 13-åring teknisk sett er i stand til å gjøre det meste av ryddearbeid selv, men jeg tror kanskje du gir litt for mye ansvar når du overlater en så stor fest til henne alene. 15 tenåringer er i stand til å  lage MYE rot hvis det ikke er voksne til stede som regulerer underveis, og dette er en alder der det ikke er kjempekult å alltid være tydelig ovenfor venner. 

Jeg tenker at det kunne vært fint med en mellomting her. At hun står for ryddejobben, men at du har et overblikk og hjelper henne med å f.eks. si hva som er lurt å starte med og kanskje assisterer litt underveis. 

Anonymkode: 138b0...4b1

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du forventet for mye. Hun kan jo selvsagt klare oppgavene, men med veiledning. Hjelp til å huske alt.. 

Tenåringshjernene er så å si fulle av bomull.. De husker ikke alt, og får ikke med seg noe.. 

Anonymkode: 1e223...28d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her legger du i praksis ansvaret for å planlegge, gjennomføre og rydde opp etter en FELLES feiring for flere 13-åringer til din datter. Og det er ikke snakk om en liten fest bare for dem, men 15 stykker.

Hun har fått masse instruksjoner på en gang, og du har "lagt frem noe" av det som trengs.

Men hun skal altså klargjøre, servere, passe på at ingen gjør ting de ikke skal, rydde, ordne og være med på festen, og så rydde og vaske alt alene etterpå? Fordi du og de andre foreldrene ikke hadde mulighet til å være der??? Eller hva var grunnen?
Og hvorfor har ikke venninnene hun feiret sammen med blitt gitt noe ansvar før under eller etter?

Jeg kjenner jeg hadde nektet å ta på meg det ansvaret du legger på din 13-åring, og jeg er voksen.

Min 13 åring hadde ikke fått lov til å ha så mange på besøk samtidig uten at vi var hjemme.
Og om vi hadde avtalt at de kunne ha en feiring hos oss, flere sammen, så hadde de andre som skulle feire med ungdommen måttet være med på alt.
Både ved at foreldrene tok en del ansvar, og ved at de selv hadde klare ansvar. (En som har ansvar for mat, en som har ansvar for drikke, en som har ansvar for hva som kan og ikke kan tas med ut, og en som har ansvar for at ingen roter eller går inn med sko.
Rydding og vasking etterpå hadde vært et felles ansvar for alle. Og om det ikke var ryddet når de andre gikk, så hadde jeg ringt foreldrene og krevd at barna kom tilbake og gjorde ferdig.

På den annen side hadde jeg ikke forventet at en 13-åring hadde ryddet og vasket på det nivået jeg ville gjort. Jeg hadde forventet at jeg måtte gjøre en del rydding og vasking i etterkant, men at 13-åringen tydelig hadde gjort en innsats først.

For meg er du nå irritert over noe du burde ha sett komme.

Anonymkode: 754c2...30c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er svært spesielt å overlate ansvar for å forberede, gjennomføre og rydde opp etter en felles bursdagsfeiring. Hvorfor måtte bursdagen gjennomføres mens du er på jobb?  Jeg synes i alle fall det var rimelig at du ryddet og vasket etterpå, selv om hun gjerne kunne hjulpet til. Jeg har aldri hørt om foreldre som melder seg totalt ut av bursdagsfeiringer på den måten.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner du blir irritert, det hadde jeg også blitt i en slik situasjon. 
Men du overvurderer henne nok en del, og venninnene hennes også. Ikke lett for henne å si stopp og nei til mange venninner på en gang. 
min datter er snart 14 og jeg hadde ikke latt henne ha så mange på besøk uten en voksen i huset. De kunne holdt på uten innblanding, men jeg hadde holdt meg hjemme og passet litt på. 

og oppvasken og rydding, den hadde vi gjort sammen. 

Og sett tv sammen etterpå?

Anonymkode: e3f53...14c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er veldig fint at du lar 13åringen få litt ansvar for å lage en fest. Men ja litt høye krav til etterpå. Hun er 13 og det er mye å huske på iht å lage festen.  Så her ville jeg nok ha forventet at det ikke ble perfekt selv om jeg sa fra at det skulle være det. Men da hadde jeg tatt en prat om det. Også hadde vi løst det samnen.

Da vet 13 ringen at neste gang gir hun beskjed om at sko må av osv.

Anonymkode: f2f1e...7e6

Skrevet

Min datter hadde vel omtrent  like mange gjester til hennes bursdag. Vi voksne var ikke hjemme. Hadde gjort alt i stand før jeg dro. Det var ganske rotete når vi kom hjem ja. Men ikke mere enn hva man må regne med når man arrangerer et selskap. Jeg hjalp til med oppryddingen etterpå. I den alderen så er man da ikke rutinert iforhold til den type ting. Jeg var heller bare glad for at hun hadde hatt en fin dag og var så glad og fornøyd! Men du sitter og gråter over litt rot? Du høres ut som en glede å bo med😳

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke forventet noe mer enn at de koste seg og så hadde jeg selvsagt hjulpet til med oppryddingen, det hadde jeg gitt beskjed om på forhånd. Legger jo en demper på gleden hun fikk fra festen om du nå går rundt og surmuler fordi det ikke var ryddet og klart når du kom hjem. Altså tenåringer er under utvikling og hun er 13 ikke 18. Synes reaksjonen din med gråt og det hele var i overkant, men det er meg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En 13-åring klarer da fint å vaske og rydde et hus, så dette burde hun ha klart. Ryddet rett etter festen, og vasket huset dagen etter. Når det gjelder å vaske pledd, så er det viktig at de kjøres på riktig program, så tror jeg hadde tatt det selv 🙃. Spørsmålet mitt er heller hvordan 13-åringer har klart å grise sånn. Rart. Hørtes jo mer ut som om det har vært en gjeng 6-åringer, eller 18-åringer som har hatt fyllafest 🙂

Anonymkode: 896fe...c58

Skrevet

Du forventer for mye ja... Tenåringer rydder knapt, og rydder dårlig. Les Hedvig Montgomery om tenåringer, og juster forventningene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og sett tv sammen etterpå?

Anonymkode: e3f53...14c

Hva mener du med dette? 
Men kan godt svare. Nei. 
Etterpå ville hun nok gått på rommet sitt og jeg ville drevet med mitt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En 13-åring klarer da fint å vaske og rydde et hus, så dette burde hun ha klart. Ryddet rett etter festen, og vasket huset dagen etter. Når det gjelder å vaske pledd, så er det viktig at de kjøres på riktig program, så tror jeg hadde tatt det selv 🙃. Spørsmålet mitt er heller hvordan 13-åringer har klart å grise sånn. Rart. Hørtes jo mer ut som om det har vært en gjeng 6-åringer, eller 18-åringer som har hatt fyllafest 🙂

Anonymkode: 896fe...c58

Du har nok mer fantastiske barn enn de fleste. Gratulerer. Du er nok en fantastisk mor. Rommene til 90% av tenåringer ser ut som et helvete pga manglende evne og vilje til å rydde, dvs fokus på andre og større ting enn det... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje lister kan være en løsning når hodet er en dott. Med svært konkrete lister klarer mine tenåringer ganske mye, men de er også muligens delvis blinde, i alle fall gutten min. Skriv opp alle oppgavene som skal gjøres, og første punkt kan være å skru på musikk. Vask flekker på gulvet er nok for vagt. Si hva som skal brukes av såpe, vann, bøtte, mopp og hvilke gulv som skal vaskes. Hvis det må støvsuges først, må det stå. Og når hun har gjort det må du skryte og tåle å leve med det støvet hun ikke fikk med seg til du kan vaske selv neste uke. 

Anonymkode: b1abe...10b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle svarene, men jeg har en 14-åring som snart skal feire bursdag, og jeg hadde nok ikke gitt henne alt dette ansvaret. I en nødssituasjon hadde hun sikkert klart det praktiske, både baking og organisering, men jeg kommer til å hjelpe henne med både matlaging og dekking av bord, samt være i huset mens feiringen pågår. Jeg tror nok også det er i overkant å forvente at feststemte tenåringer skal ta ansvar for å bruke tid på å rydde huset etter seg nærmest mens festen pågår! Da har de nok tankene på noe helt annet. Tror faktisk jeg hadde tatt hovedansvaret for ryddingen dagen derpå, men sikkert forventet at hun gjorde noe selv også.

Anonymkode: f69d5...15a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet du hva? Å forvente dette av en 13 åring er litt hit or miss. Modenhet og utvikling betyr alt. Man kan i utgangspunktet ikke forvente så mye av et barn i puberteten.

Jeg har mine forventninger akkurat nå, men de er veldig Basic. Jeg ser det allikevel gradvis bedrer seg og bærer frukter i at hun frivillig tar ansvar og vil hjelpe til.

Jeg tror aldersbestemte forventninger og fokus på selvutvikling etter frivillighetsprinsippet er nøkkelen til å oppdra en tenåring.

Hadde jeg gjort dette med min datter ville jeg ikke blitt overrasket om det så sånn ut hjemme. Jeg ville ikke kjeftet og forventet at hun skulle rydde opp selv, men jeg ville snakket med henne om det og latt henne være med å rydde opp. Da ville hun ryddet med meg, lært av situasjonen og gjort det annerledes neste gang. 

Anonymkode: 5aac7...f73

AnonymBruker
Skrevet

Altså, hun er 13 år. Dere rydder sammen. Er selv mor til en 13-åring og en del av det er selvfølgelig å bidra etter en bursdagsfeiring.

Anonymkode: bf254...95c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For det første: altfor mye ansvar for 13-åringen å organisere og ha ansvaret for alt! Så mange på besøk uten at jeg hadde vært hjemme hadde vært uaktuelt! Det er utrolig vanskelig for en trettenåring å stoppe venninnene fra å hente pledd og puter, gå inn i huset osv. På den alderen skal det ingenting før man er upopulær, man blir sure på hverandre osv. 

For det andre: en trettenåring trenger mer konkrete oppgaver. Du burde ha sagt hva hun skal gjøre steg for steg. Jeg hadde blitt med på oppryddingen, og selv tatt ansvaret for at det ble som det ble. 

Anonymkode: fa776...7ff

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...