Gå til innhold

Dårlig samvittighet. Tankekjør. Hjelp meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en dårlig familierelasjon som har påvirket meg negativt i mange år. Som barn forsto jeg ikke og la alt ansvaret på meg selv. Jeg er nå begynt å bli voksen og ser at dette ikke er greit. Vedkommende snakker stygt til meg uten en tanke og lirer av seg de styggeste ting. Det kan være beskjeder om å holde kjeft eller at vedkommende baksnakker meg fordi jeg ikke har gjort slik som vedkommende ønsket og lignende. Personen har også tidvis gjort hyggelige ting og det er vel det som gjør meg usikker. 

Personen ville ha meg med på en familieferie i sommer og jeg sa nei, jegvil ikke. Jeg sa videre at oppførselen vedkommende har utvist ikke er ok. 

Det er første gang jeg har stilt opp for meg selv og for rettferdighet. Problemet er at jeg nå sliter med dårlig samvittighet. Var det stygt av meg å si fra? Jeg tenker på de få fine tingene som har blitt gjort, å da føler jeg på at det var galt av meg. Når jeg tenker på det stygge, da føler jeg meg sikker på at det var rett.  

Anonymkode: a25ab...8db

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Typisk følelse en får når en har godtatt ting lenge og ikke sagt ifra. 
når en først står opp for seg selv blir man usikker. 
hvordan tok vedkommende det? 
personen vil helt sikkert ha deg i livet sitt siden ville ha deg med på ferie. 
er personen slik mot andre også? 
Tenker det er bra du setter grenser og ikke tillater deg å bli dårlig behandlet. 

jeg har en bror og svigerinne jeg ikke har noe kontakt med. Mye fordi jeg satt ned foten å sa fra. Da frøys de meg helt ut. 
Jeg savner de og synes det er trist på mange måter når jeg tenker på alt det positive. Jeg har prøvd i lang tid å ordne opp med de, men de vil ikke. Og det får være deres valg. 
man skal ikke la seg herske med 

Anonymkode: 8ed3b...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp om traumebånd!

Du har ikke gjort noe galt!

Anonymkode: d37be...7a5

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du sa ifra! Det er første skritt i å løsrive deg fra en narsissist. Narsissisten vil aldri forstå, så prøv å ikke forvente en unnskyldning eller noe sånt. Jeg har selv brutt med en narsissist i nær familie og det var beintøft. Jeg gikk i terapi for å klare å stå stødigere i mine valg, og anbefaler det. Jeg gikk hos en coach, for psykologtjenestene her i byen har flere års ventetid hvis du skal ha en med avtale, så da ble coach min løsning for meg (og lommeboka mi) 
Uansett så synes jeg du skal belønne deg selv i kveld. Du sto opp for deg selv og tok deg selv og dine følelser på alvor. Hvorfor skal narsissistens følelser telle mer enn dine egne? Du må ta vare på deg selv, og det gjorde du denne gangen. Det kan du være stolt av!

Anonymkode: 7acc7...1de

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...