Gå til innhold

Noen som har hatt mangel på fosfat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke symptomer hadde du, og hva ble gjort for å rette det? Gjerne hvilken blodprøveverdi du hadde også, hvis du husker det😊

Anonymkode: ca706...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja jeg! Jøss har ikke hørt om flere som har hattdet 😅

jeg hadde ikke noen spesifikke symptomer utenom at jeg har slitt med utbrenthet/slitenhet over lengre tid. Så det ble tilfeldigvis tatt med og oppdaget på rutineprøver. Min fosfat har vært rett under grensa og litt lengre ned, for så å plutselig være rett over..aner ikke hvorfor og legen virker ikke som de bryr seg heller. Har prøvd å spise ting som inneholder mye fosfat men tror ikke det har påvirket blodprøver noe spesielt, vil ikke ta tilskudd da det er litt skummelt med for mye igjen.. ble vel egentlig konkludert med til slutt at mitt normalnivå av fosfat er litt lacere enn gjennomsnittet uten at det er noe galt med det..alle hører jo ikke hjemme innenfor i referanseverdiene 😊

Anonymkode: a1dfe...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilke symptomer hadde du, og hva ble gjort for å rette det? Gjerne hvilken blodprøveverdi du hadde også, hvis du husker det😊

Å måle nivået av fosfat i blodet sier ikke noe om fosfatmangel. Det sier bare om du har en forstyrrelse i hormonene som regulerer mengden fosfat i blodet. 

Nivåene av fosfat i blodet styres av hormonene PTH og kalsitriol. 

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326012/

Normalt består 1% av kroppsvekten vår av fosfat. 

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK560925/

Det betyr at hvis du veier 70 kilo, har du normalt 0,7 kilo fosfat i kroppen. Det meste av dette fosfatet befinner seg i skjelettet. En del er inne i cellene og en liten brøkdel befinner seg i blodet, der fosfatnivået overvåkes og etterfylles ved å hente fosfat fra skjelettet og cellene hvis nivået synker. 

Blodprøver sier null og niks om hvor mye fosfat du har inne i cellene eller i skjelettet.

Symptomer på fosfatmangel oppstår når cellene i kroppen og skjelettet mangler fosfat. Det kan ikke måles i blodprøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Målt det tre ganger det siste året.

0,86

0,74

0,84

Referanseverdi hos Fürst 0,86 - 1,5

Mistenker selv at de lave verdiene skyldes dårlig kosthold. Får se om de tar seg opp når jeg spiser bedre. Sliter med lite energi, men det kan jo skyldes mye. Får se hva legen sier om det på neste time.

Anonymkode: b3fd8...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lonehill skrev (16 minutter siden):

Å måle nivået av fosfat i blodet sier ikke noe om fosfatmangel. Det sier bare om du har en forstyrrelse i hormonene som regulerer mengden fosfat i blodet. 

Det betyr at hvis du veier 70 kilo, har du normalt 0,7 kilo fosfat i kroppen. Det meste av dette fosfatet befinner seg i skjelettet. En del er inne i cellene og en liten brøkdel befinner seg i blodet, der fosfatnivået overvåkes og etterfylles ved å hente fosfat fra skjelettet og cellene hvis nivået synker. 

Blodprøver sier null og niks om hvor mye fosfat du har inne i cellene eller i skjelettet.

Symptomer på fosfatmangel oppstår når cellene i kroppen og skjelettet mangler fosfat. Det kan ikke måles i blodprøver. 

Takk for svar. Har veldig mye symptomer fra nervesystemet (utredes på nevrologisk avd). Resultater fra blodprøvene kom inn i appen og ser at både fosfat og kalsium er for lavt. Men det trenger ikke ha noe med symptomene å gjøre selvsagt, men fint å kunne høre erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

0,86

0,74

0,84

Mistenker selv at de lave verdiene skyldes dårlig kosthold. Får se om de tar seg opp når jeg spiser bedre. Sliter med lite energi, men det kan jo skyldes mye. Får se hva legen sier om det på neste time.

Når blodverdiene ligger helt i nedre referanseområde, betyr det trolig at du har alvorlig fosformangel i resten av kroppen. Da sliter kroppen din med å finne fosfor i skjelettet og cellene for å etterfylle i blodet. 

Det er nesten litt rart at det ikke er mer fokus på fosfor. Kalsium hører vi om til stadighet, men hvis kroppen skal vedlikeholde skjelettet, trenger den også mye fosfor og magnesium. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Har veldig mye symptomer fra nervesystemet (utredes på nevrologisk avd). Resultater fra blodprøvene kom inn i appen og ser at både fosfat og kalsium er for lavt. Men det trenger ikke ha noe med symptomene å gjøre selvsagt, men fint å kunne høre erfaringer. 

Har du målt D-vitamin?

Hvis du har lavt D-vitamin, er opptak av kalsium, fosfor og magnesium fra fordøyelsen blokkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

0,86

0,74

0,84

Takk for svar. Jeg har lavere enn deg (0,72), men har et helt normalt kosthold og drikker ikke alkohol. Så synes jo dette er litt rart.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lonehill skrev (5 minutter siden):

Har du målt D-vitamin?

Hvis du har lavt D-vitamin, er opptak av kalsium, fosfor og magnesium fra fordøyelsen blokkert. 

Både d-vitamin og magnesium er normalt, ligger ca midt i referanseområdet. Har riktig nok tatt d-vitamin tilskudd i vinter (laveste dose).

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coka Cola er ironisk nok en god kilde til fosfor.

Cola tilsettes fosforsyre for å hemme oppkastrefleksen, fordi Coka cola i utgangspunktet er så søtt at vi normalt ville spydd Colaen opp igjen hvis den ble servert uten fosforsyre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lonehill skrev (6 minutter siden):

Coka Cola er ironisk nok en god kilde til fosfor.

Cola tilsettes fosforsyre for å hemme oppkastrefleksen, fordi Coka cola i utgangspunktet er så søtt at vi normalt ville spydd Colaen opp igjen hvis den ble servert uten fosforsyre.

Oi, det var litt morsomt. Kanskje jeg må begynne med et glass hver dag😅 (drikker det normalt ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har fosfat mangel. Går på tilskudd, men verdiene er fortsatt ikke normale. Sliter med utbrenthet og er 100 prosent sykmeldt. Ikke blitt gjort noe for å utrede årsak. Siste blodprøveverdi viste 0,60. Jeg går veldig sakte, vanskelig å gå i oppoverbakker og trapper. Utmattet. Lurer veldig på hva årsaken er. Spiser sunt.

Anonymkode: 17978...73a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, jeg har fosfat mangel. Går på tilskudd, men verdiene er fortsatt ikke normale. Sliter med utbrenthet og er 100 prosent sykmeldt. Ikke blitt gjort noe for å utrede årsak. Siste blodprøveverdi viste 0,60. Jeg går veldig sakte, vanskelig å gå i oppoverbakker og trapper. Utmattet. Lurer veldig på hva årsaken er. Spiser sunt.

God bedring til deg❤️ Det høres fælt ut å ha det slik. Håper det ordner seg. 
Jeg er heller ikke «meg selv», blir raskt sliten. Men mine symptomer er i hovedsak fra nervesystemet, og trenger ikke ha noe med fosfat å gjøre egentlig (mangelen ble oppdaget i forbindelse med nevrologisk utredning). 
HI

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men her ser det jo ut til at alle vi med fosfat mangel har en ting til felles, som er utbrenthet og slitenhet 🤔 noen som vet noe om det en lengre opp her sier at om blodverdiene er så lave, så må verdiene i kroppen være skikkelig lave?

Anonymkode: a1dfe...3dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

God bedring til deg❤️ Det høres fælt ut å ha det slik. Håper det ordner seg. 
Jeg er heller ikke «meg selv», blir raskt sliten. Men mine symptomer er i hovedsak fra nervesystemet, og trenger ikke ha noe med fosfat å gjøre egentlig (mangelen ble oppdaget i forbindelse med nevrologisk utredning). 
HI

Takk❤️ ja, ikke godt å ha det sånn. God bedring til deg også!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde 0,76, mest sannsynlig grunnet dårlig kosthold. Tror ikke jeg hadde noen særlige symptomer, men vanskelig å si da jeg hadde psykiske problemer og drev med selvskading som ga diverse symptomer. 

Anonymkode: 58edd...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Lonehill skrev (19 timer siden):

. Nja dette stemmer ikke helt. Jeg har selv alvorlig anoreksi og har opplevd Hypofosfatemi mer enn en gang under innleggelse grunnet re- ernæringsyndrom.nå sier ikke jeg at vi i tråden har dette,men det blir feil å si at ffmm ikke kan måles på blodprøver

https://sml.snl.no/hypofosfatemi

«Hypofosfatemi er en tilstand med for lav konsentrasjon av fosfat i blodet. Forekomsten er opptil fem prosent hos sykehuspasienter. De to vanligste årsakene er hyperventilering og reernæringssyndrom. Muskelsvakhet og skjelettsmerter er de to vanligste symptomene på hypofosfatemi. Alvorlig hypofosfatemi kan føre til kramper, hjerterytmeforstyrrelser, hjertesvikt og respirasjonssvikt. Diagnosen stilles ved å ta blodprøver og behandlingen er å fjerne årsaken til hypofosfatemi eller gi fosfat. er en tilstand med for lav konsentrasjon av fosfat i blodet. Forekomsten er opptil fem prosent hos sykehuspasienter. De to vanligste årsakene er hyperventilering og reernæringssyndrom. Muskelsvakhet og skjelettsmerter er de to vanligste symptomene på hypofosfatemi. Alvorlig hypofosfatemi kan føre til kramper, hjerterytmeforstyrrelser, hjertesvikt og respirasjonssvikt. Diagnosen stilles ved å ta blodprøver og behandlingen er å fjerne årsaken til hypofosfatemi eller gi fosfat.»

Anonymkode: b90a2...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...