Gå til innhold

Dilemma mht bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tilbud om å kjøpe boligen til mine foreldre. Får da halvparten som forskudd på arv. Det som er fordelen er da at vi med to tenåringer får bedre plass. Men huset er 50 år og må totalrenovering må til. Så kan bli dyrt. Vi har ikke energi pga helse til å gjøre alt. 

Jeg har hatt en periodevis vanskelig barndom der det var mye krangling og far var alkoholiker som gjorde at de nesten skilte seg. Men holdt sammen og de siste årene ser det ut som de har det godt bortsett fra veldig sviktende helse. 

Jeg har kanskje pga denne oppveksten blitt veldig pliktoppfyllende og samvittighetsfull. Iallefall er jeg det. Så føler jeg bør ta huset for å glede alle. Kanskje vil vi tilogmed få det fint der? Men er det noen erfaring mht å ha opplevd såre ting i det huset og ta med familien og flytte dit?  Er i samme skolekrets så det er ikke noe tema. 

Kommer jeg til å angre om jeg ikke tar over? 

Anonymkode: 5fc4a...220

AnonymBruker
Skrevet

Tja.... Å totalrenovere er en belastning, både for økonomi og forholdet, + at huset kanskje rommer mange dårlige minner fra før av. Usikker på om jeg hadde gjort det....

Jeg valgte å ikke kjøpe barndomshjemmet mitt. Alt for mye oppussing og det hadde blitt nesten dyrere enn å kjøpe nytt. Jeg valgte å kjøpe noe nytt, som var mindre, men det var enklere for meg. 

Anonymkode: ab577...483

Skrevet

Du kan risikere at dine foreldre da krever du er i permanent gjeld til dem, og at de vil behandle huset som sitt eget selvom det står i ditt navn. Jeg hadde tenkt meg GRUNDIG igjennom hva du vurderer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja.... Å totalrenovere er en belastning, både for økonomi og forholdet, + at huset kanskje rommer mange dårlige minner fra før av. Usikker på om jeg hadde gjort det....

Jeg valgte å ikke kjøpe barndomshjemmet mitt. Alt for mye oppussing og det hadde blitt nesten dyrere enn å kjøpe nytt. Jeg valgte å kjøpe noe nytt, som var mindre, men det var enklere for meg. 

Anonymkode: ab577...483

Var det slik at du kunne lett tatt over pga beliggenhet og slikt? Ble huset solgt til andre utenom familien? Hvordan er det da å kjøre forbi huset etterpå? Får du stikk av dårlig samvittighet? 

AnonymBruker
Skrevet
jane78 skrev (5 minutter siden):

Du kan risikere at dine foreldre da krever du er i permanent gjeld til dem, og at de vil behandle huset som sitt eget selvom det står i ditt navn. Jeg hadde tenkt meg GRUNDIG igjennom hva du vurderer 

Det blir ingen problem mht det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok over snittet følsom så derfor kjennes det veldig sårt å ikke ta over barndomshjemmet, men er heller ikke helt klar for å ta over det. Er bare så redd for å angre og om at jeg skuffer familien. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg bor i hans barndomshjem. Nå har det vært en del «grums» i hans oppvekst også, men ikke i nærheten av det du nevner, TS. Det som ble viktig for oss, var å skape vårt eget hus. Det fikk vi til, selv om svigermor (og andre svigers) hadde sitt å si om huset. Men noen litt krasse tilbakemeldinger ble det.

Del 2 for dere handler om oppussing. Du skriver at dere ikke har helse til å gjøre så mye selv. Men har dere økonomi til å betale andre for jobben? For en slik renovering kan fort koste MYE penger. Vi totalrenoverte 1. etasje her, har byttet taket, gravd opp og byttet vannledning utvendig pluss en del annet… Så jeg ville tenkt meg om og regnet på det.

Så tenker jeg hvis dere lander på å ikke overta: Så er det bare et hus, og ikke krise hvis det ikke blir i familien.

Lykke tip med valget ❤️

Anonymkode: a6d1f...d9b

AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei. Ikke ta over et økonomisk pengesluk "for å være snill". Dette høres ikke ut som en god ide. Det er kjempekrevende og dyrt og totalrenovere hus. La dem selge huset.

Anonymkode: 2a9a9...646

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...