AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 Hei. Fått hormon plaster. Føler meg bedre i kropp og sinn. Men hvis mangel på hormoner fører til artrose og beinskjørhet hvorfor er smertene og stivheten hovedsakelig vekk? Hvorfor blir man stiv og smertefull av hormonmangel ? Anonymkode: 8ae38...3b4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #3 Skrevet 6. mai 2024 Så bra! Jeg finner foreløpig ingen god kilde på det, men en teori er at svingninger i og tap av østrogen fører til uttørring av ledd og bindevevet omkring, det er tap av væskebalanse der som fører til smerter og skjørhet. Hormonene skal skape denne balansen selv, men i perimenopause og menopause svikter denne funksjonen. Det kan vel kjennes mer om man har vært plaget med muskler-og ledd før. Kan jeg spørre; opplever du også mindre utmattelse ved bruk av plasteret? Om du kjente på dette før da? Anonymkode: c802f...375 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #4 Skrevet 6. mai 2024 Hva med vektøkning? Kommer ikke det av hormonbehandling? Eller stopper det da? Anonymkode: bf416...a71
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #5 Skrevet 6. mai 2024 Kan jeg spørre hva slags hormonplaster du blir bedre av? Jeg merker at jeg faktisk blir verre/ikke bedre av rent østrogen, men bedre av østrogen/progesteron sammen. Syns det er litt rart siden «alle» snakker om at det er østrogenet som gir god effekt. Anonymkode: 9f60b...6a4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #6 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva med vektøkning? Kommer ikke det av hormonbehandling? Eller stopper det da? Anonymkode: bf416...a71 Har ikke kompetanse til å svare på det, og ikke funnet særlig om det. Men, det er flere som opplever vektøkning når disse hormonene minker og er i ubalanse da. Bruker du kun østrogen? Menstruerer du ennå bør du ha gestagen/progesteron i tillegg. Noen vil også ha behov for testosteron, men det bør du ta opp med gynekologen din. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre hva slags hormonplaster du blir bedre av? Jeg merker at jeg faktisk blir verre/ikke bedre av rent østrogen, men bedre av østrogen/progesteron sammen. Syns det er litt rart siden «alle» snakker om at det er østrogenet som gir god effekt. Anonymkode: 9f60b...6a4 Jeg er ikke den du spør som bruker plaster, men kan si at oppdatert faglig veileder på hormonterapi/hormontilskudd i perimenopause- og menopause anbefaler bruk av både østrogen og gestagen/progesteron sammen så lenge man har inntakt livmor, eggstokker og menstruerer. Så er det vel avhengig av hvilken type (plaster, piller, spray etc) når i syklus og hvor hyppig man skal ta det. Denne er fra i år 2024: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-gynekologi/overgangsalder-menopause/ Anonymkode: c802f...375
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #7 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): men kan si at oppdatert faglig veileder på hormonterapi/hormontilskudd i perimenopause- og menopause anbefaler bruk av både østrogen og gestagen/progesteron sammen så lenge man har inntakt livmor, eggstokker og menstruerer. Så er det vel avhengig av hvilken type (plaster, piller, spray etc) når i syklus og hvor hyppig man skal ta det. Såvidt jeg vet finnes det bare en type med det sammen, de andre må man kombinere ulike preparater og ta det etter hverandre. Har prøvd det også, men synes ikke det fungerte like bra som kombinasjon. Anonymkode: 9f60b...6a4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #8 Skrevet 7. mai 2024 On 5/6/2024 at 12:20 PM, AnonymBruker said: Så bra! Jeg finner foreløpig ingen god kilde på det, men en teori er at svingninger i og tap av østrogen fører til uttørring av ledd og bindevevet omkring, det er tap av væskebalanse der som fører til smerter og skjørhet. Hormonene skal skape denne balansen selv, men i perimenopause og menopause svikter denne funksjonen. Det kan vel kjennes mer om man har vært plaget med muskler-og ledd før. Kan jeg spørre; opplever du også mindre utmattelse ved bruk av plasteret? Om du kjente på dette før da? Anonymkode: c802f...375 Jeg føler meg bedre på generell plan. Har hormonspiral og derfor kun østrogen. Jeg syns det er forferdelig å tenke på hvordan jeg har følt meg i mer enn to år og at alt det kunne vært fikset for lenge siden. Jeg hadde nesten ikke livslyst igjen, så mye smerter og så stiv at jeg nesten ikke sov. Har vært et rent helvete. Det jeg merker best er at jeg puster annerledes nå. Mer rolig og det føles ikke så stramt rund brystkassen. Våkner ikke med enorme smerter. Men jeg begynner å lure på om jeg har hatt litt lavt med østrogen en ganske lang stund. Anonymkode: 8ae38...3b4
Gjest jegerrinne Skrevet 7. mai 2024 #9 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har ikke kompetanse til å svare på det, og ikke funnet særlig om det. Men, det er flere som opplever vektøkning når disse hormonene minker og er i ubalanse da. Bruker du kun østrogen? Menstruerer du ennå bør du ha gestagen/progesteron i tillegg. Noen vil også ha behov for testosteron, men det bør du ta opp med gynekologen din. Jeg er ikke den du spør som bruker plaster, men kan si at oppdatert faglig veileder på hormonterapi/hormontilskudd i perimenopause- og menopause anbefaler bruk av både østrogen og gestagen/progesteron sammen så lenge man har inntakt livmor, eggstokker og menstruerer. Så er det vel avhengig av hvilken type (plaster, piller, spray etc) når i syklus og hvor hyppig man skal ta det. Denne er fra i år 2024: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-gynekologi/overgangsalder-menopause/ Anonymkode: c802f...375 Det har jeg og hørt at en bør bruke begge deler. Men er desverre mange som ikke vil høre på det blandt leger
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #10 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 21.44): Såvidt jeg vet finnes det bare en type med det sammen, de andre må man kombinere ulike preparater og ta det etter hverandre. Har prøvd det også, men synes ikke det fungerte like bra som kombinasjon. Anonymkode: 9f60b...6a4 Ja, nå leste jeg også om dette kombinasjonspreparatet. Men, hvilken gynekolog/legesenter gir resept på det? jegerrinne skrev (16 timer siden): Det har jeg og hørt at en bør bruke begge deler. Men er desverre mange som ikke vil høre på det blandt leger Det er veldig synd at de ikke sitter på oppdatert kunnskap. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg føler meg bedre på generell plan. Har hormonspiral og derfor kun østrogen. Jeg syns det er forferdelig å tenke på hvordan jeg har følt meg i mer enn to år og at alt det kunne vært fikset for lenge siden. Jeg hadde nesten ikke livslyst igjen, så mye smerter og så stiv at jeg nesten ikke sov. Har vært et rent helvete. Det jeg merker best er at jeg puster annerledes nå. Mer rolig og det føles ikke så stramt rund brystkassen. Våkner ikke med enorme smerter. Men jeg begynner å lure på om jeg har hatt litt lavt med østrogen en ganske lang stund. Anonymkode: 8ae38...3b4 Huff, det er bra du kjenner deg bedre. Har selv i lengre tid kjent den strammingen i brystet, blir lettere anpusten, trodde det hadde med helt andre ting å gjøre. Men hvis hormontilskudd hjelper så er det jo fantastisk. Og spesielt mot smertene i ledd og muskler ja. Da har du gestagen/progesteron via spiralen, og det er lokalt slik at det beskytter livmorslimhinnen bedre. Det er nok en fordel. Anonymkode: c802f...375
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #11 Skrevet 8. mai 2024 Kan det være fordi hvis du mangler østrogen og progesteron så kan du lettere få forhøyet kortisol? Stresshormoner kan gi smertesignaler. På motsatt side kan serotonin og dopamin kan dempe smerte. Anonymkode: 81cff...667
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #12 Skrevet 8. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan det være fordi hvis du mangler østrogen og progesteron så kan du lettere få forhøyet kortisol? Stresshormoner kan gi smertesignaler. På motsatt side kan serotonin og dopamin kan dempe smerte. Anonymkode: 81cff...667 Godt mulig. Det er svært pussig. Føler meg som nytt menneske. Utrolig stor forskjell.. Anonymkode: 8ae38...3b4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #13 Skrevet 8. mai 2024 Til dere som bruker kombinasjon; vil man få noen form for blødning når man går på hormoner? Jeg har ikke hatt mensen på over ett år og gynekolog mener jeg derfor er postmenopausal. Siden kombinasjonsplaster er omtrent umulig å få tak i, har jeg fått resept på østrogenspray og genstagen/progesterontabletter. Man skal jo ikke ha blødninger i det hele tatt når man er postmenopausal, men vil hormonene kunne gi meg blødninger? Jeg glemte selvfølgelig å spørre legen... Anonymkode: 6b44c...280
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå