Gå til innhold

Hvordan er din gutt på 3,5-4 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor godt prater han? 

Hva slags interesser har han? Og hvor altoppslukende er disse interessene?

Hvor aktiv er han?

Svarer han godt for seg når du stiller han spørsmål?

Slår han/biter/lugger ofte?

Jeg lurer på hva som er vanlig for gutter rundt den alderen, da jeg har en venninne med en gutt som virker til å være litt i sin egen verden. Skjønner at det er en stor variasjon i det normale 😊 Men jeg er bekymret for denne gutten, og lurer på om det er grunn til det eller ikke. Vil ikke stresse venninnen min unødvendig hvis det er helt normal atferd.

Anonymkode: 5161c...283

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er stor, kjekk, veltalende, åpen, dyktig, ansvarlig og til stor stolthet nå. 

Da han var 3-4 år hadde han dårlig språk, herjet noe sinnsykt, det var mye lyd, armer og ben når han ikke ble forstått eller stoppet/forsøkt roet ned. Det var treg utvikling og unodenhet i forhold til sin alder, språkvansker, adhd (fikk vi vite senere, ikke overraskende), dysleksi, og jeg var mye sliten og fortvilet, og vi var jevnt over bekymret for at han hadde fått en fødselsskade. (Traumatisk fødsel, for tidlig født, fikk fostervann i lungene og ble blå før det ble oppdaget fordi de trodde tvillingsøster var i størst fare, og hadde mest fokus på henne.)

Han lekte liksom ikke, han destruerte og herjet. 😅

Lå etter i utvikling til han var 12-13 år. Mye mye bekymringer, og svært trinnvis utvikling istedenfor normal jevn utvikling (hver gang vi begynte å bli virkelig bekymret tok han et jumbosprang i utvikling), og så bare tok han alt igjen etterhvert. Alt løste seg og en nå historie. Han trengte bare mer tid på alt opp til viss alder, og så puff var det absolutt ingen utfordringer lenger. 

Barn utvikler seg ulikt, men mye løser seg etterhvert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (5 minutter siden):

Min gutt er stor, kjekk, veltalende, åpen, dyktig, ansvarlig og til stor stolthet nå. 

Da han var 3-4 år hadde han dårlig språk, herjet noe sinnsykt, det var mye lyd, armer og ben når han ikke ble forstått eller stoppet/forsøkt roet ned. Det var treg utvikling og unodenhet i forhold til sin alder, språkvansker, adhd (fikk vi vite senere, ikke overraskende), dysleksi, og jeg var mye sliten og fortvilet, og vi var jevnt over bekymret for at han hadde fått en fødselsskade. (Traumatisk fødsel, for tidlig født, fikk fostervann i lungene og ble blå før det ble oppdaget fordi de trodde tvillingsøster var i størst fare, og hadde mest fokus på henne.)

Han lekte liksom ikke, han destruerte og herjet. 😅

Lå etter i utvikling til han var 12-13 år. Mye mye bekymringer, og svært trinnvis utvikling istedenfor normal jevn utvikling (hver gang vi begynte å bli virkelig bekymret tok han et jumbosprang i utvikling), og så bare tok han alt igjen etterhvert. Alt løste seg og en nå historie. Han trengte bare mer tid på alt opp til viss alder, og så puff var det absolutt ingen utfordringer lenger. 

Barn utvikler seg ulikt, men mye løser seg etterhvert. 

Takk for godt svar! 😊 Har han noen diagnoser nå, eller vokste han det av seg? Det du beskriver høres veldig ut som denne gutten. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for godt svar! 😊 Har han noen diagnoser nå, eller vokste han det av seg? Det du beskriver høres veldig ut som denne gutten. 

De tar jo ikke bort diagnosene igjen, så selv om han nå er normalt fungerende, og til og med høytfungerende, så henger jo diagnosene ved ham. Adhd, utviklingsforstyrrelser og dysleksi. Jeg har selv adhd, men det har aldri vært en utfordring for meg egentlig. Mer som å ha en ekstra motor. Han er ganske lik meg der. Nå! Som barn var han en håndfull, og vel så det. 😆😅🥰

Utviklingsforstyrrelser har han så definitivt ikke lenger. Det vokste han av seg 12-13 år gammel, og nå er han mer moden enn mange unge menn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 4 år. Han prater veldig godt og forståelig, noe urent men veldig bra. Begynte å prate tidlig. Han er veldig opptatt av tiss og bæsj (men vi gir ikke så mye oppmerksomhet på det). Av interesser har han alltid likt biler, men er også glad i dinosaurer. Han liker å sykle og å være ute å leke, men også å spille brettspill eller yatzy når vi tilpasser oss hans nivå. Han kan også perle, tegne og være kreativ. Han er veldig aktiv og kan til tider være veldig intens, og herje mye. Kan godt finne på å slå, men lugging er ikke noe særlig av, han biter ikke, det gjorde han litt når han var mindre. Kan ha problemer med å høre etter på beskjeder. 

Anonymkode: e9acd...d12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor godt prater han? 

Hvor aktiv er han?

Jeg lurer på hva som er vanlig for gutter rundt den alderen, da jeg har en venninne med en gutt som virker til å være litt i sin egen verden. Skjønner at det er en stor variasjon i det normale 😊 Men jeg er bekymret for denne gutten, og lurer på om det er grunn til det eller ikke. Vil ikke stresse venninnen min unødvendig hvis det er helt normal atferd.

Godt ordforåd. Liker å leke med biler eller rollelek med andre barn. Liker å være ute i bevegelse. Masse fart hele tiden. Spør kontinuerlig spørsmål og prater hele tiden. Motorisk dyktig. 4 år

Anonymkode: c3b8e...8b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor godt prater han? 

Hvor aktiv er han?

Gutten går vel antakelig i barnehage? Der vil de fange opp om han har vansker og trenger noen form for ekstra tilrettelegging eller hjelp. Ser ikke helt at du skal "stresse" venninnen din med dette. Vent heller på om hun eventuelt deler egne bekymringer med deg.

Anonymkode: 06c79...7a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på 3 år har snakket flytende siden han var 2 år (tror han har fått sett litt for mye tv, sorry not sorry😅). Når han blir overtrøtt kan han være litt vanskelig å få kontakt med, da kan jeg stille spørsmål og han kan bare si «blablabla» eller jabbe om noe helt annet😅 men ellers veldig «oppegående»🥰 Er en relativt forsiktig type, ikke typen som henger i trær og løper villbass rundt. Liker helst rolige aktiviteter som f. eks tegning, utkledning og leire, har en ekstrem interesse for maskiner og biler😅 fungerer godt i samspill med barna i barnehagen, er absolutt ikke sjenert selv om han er en rolig type :) han bet et par ganger i barnehagen da han akkurat hadde startet men da var han bare ett år og hadde ikke fått ordentlig språk enda, så barnehagen var ikke bekymret og det gikk seg fort til. Han biter/slår/lugger ikke nå men vi må fortsatt øve på å dele leker😅

Anonymkode: e6769...afd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor godt prater han? 

Hvor aktiv er han?

Prater som en foss, prater veldig riktig, men sliter litt med S. Ser følelser hos andre, viser empati, gir omsorg, deler det han har, stiller masse spørsmål om alt han ser og hører. 

Uansett hva jeg spør han om så klarer han fint å svare. Mat, pålegg, middag, trøtt, lek, hva han har gjort i bhg, hva han vil finne på. Kan be han om å hente noe på kjøkkenet, i skuff, andre ting i hans høyde. Kan be han kaste søppel, rydde etter maten sin, rydde leker. 

Aktiv fra 6.30 til 19, men flink ved leggetid. Det er stell, nattakos, noen leker i senga også slokner han av seg selv innen 30 minutter. Biter og lugger ikke. Når han blir veldig sint så har det hendt at han slår, har skjedd ca 5 ganger hittil i år. 

Det verste er hans sinneutbrudd, sterke meninger om hvordan han vil ha det, stahet. Dette er mer hjemme enn i barnehagen. 

Anonymkode: fbe9b...793

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor godt prater han? 

Hvor aktiv er han?

Du er bekymret og defor spør du på kg? Hva er du egt bekymret for?

Anonymkode: 35493...443

Skrevet

Har veldig godt språk men litt dårlig uttale på noen lyder. Mye energi, kan leke fint men kan bli som en tornado med å herje, slå storebroren eller kaste alt utover rommet. Veldig emosjonell, liker ikke at vi kan bli sinte på ham. Kjempeglad, kjempelei seg, med andre ord fra 0 til 100 på ganske kort tid. Elsker spill og bøker, god i rollelek. 
kan svare veldig godt på spørsmål og han funderer veldig mye over hvordan ting fungerer. Har fått høre fra bhg at han er veldig smart. Helt normal fødsel og ikke forsinket på noen områder.

hva er det som gjør at du er bekymret for barnet?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sosial, verbal, morsom, aktiv. Snakker godt:) Liker å lese bøker og spille  spill 

Anonymkode: cbe6a...c06

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lenge til han blir 3,5 (en mnd ca), og han prater godt og forståelig, men kan ikke si R enda. Svarer godt for seg. 

Han er veldig interessert i dinosaurer og dyr, og bruker gjerne tid på det, samme med puslespill. 

Han er aktiv, men en mellomting. Liker godt rolige aktiviteter, men liker å herje litt og løpe rundt. 

Han liker å lekesloss.

Anonymkode: a3840...92e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har akkurat bikket 3,5.

Snakker veldig godt. Har godt ordforråd, men sliter litt (eller gidder ikke) med enkelte lyder. Han kan hvis vi ber han gjenta etter oss, men bruker dem ikke til vanlig. Han svarer godt på spørsmål, og forteller gjerne selv om ting som har skjedd, ting han vil gjøre eller hva han tenker på. Akkurat det med språk tror jeg er veldig individuelt! Begge mine har vært tidlig ute, så kanskje det ligger i genene deres…

Relativt aktiv, men ikke overaktiv. Liker å løpe, hoppe på trampoline, være ute på tur og på lekeplass. Men liker også å lese bøker, leke med plastilina, leke med biler, grave i sandkassa…

Ut over interesser som i hva han liker å gjøre, beskrevet over, er han vel mest opptatt av kjøretøy, og kanskje særlig tog. Men ikke på en altoppslukende måte. Bare det han gjerne vil leke med og lese bøker om.

Han slår, biter og lugger ikke nå lenger, men gjorde det en periode i fjor da han begynte på storbarnsavdeling (hovedsakelig i barnehagen, og ikke så mye hjemme). Tror det var en måte å søke oppmerksomhet fra de voksne i barnehagen på. Han kan fortsatt være litt «bøllete» i oppførsel når han er trøtt, sliten, sulten eller tissetrengt (🤣), og kan finne på å dytte, kaste ting på gulvet, bråke, snakke uforståelig el.l.

Han har en eldre bror som var ganske lik da han var på samme alder. Han hadde ikke denne «bøllete» oppførselen når han var utilpass, men var derimot mye mer bestemt og sta, og kunne få raseriutbrudd dersom ting ikke gikk hans vei. Storebroren kunne også være (og er fortsatt) litt mer «i sin egen verden». 

Jeg anser begge mine for å være «normale» gutter. Det er nok ganske store variasjoner i den alderen, og mange barn har noen «issues» uten at det er noe i veien med dem. Som noen andre skrev over her: om barnet går i barnehagen vil de helt sikkert fange opp der om det er noe som må tas tak i.

Anonymkode: 37996...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...