Gå til innhold

Naboen har kaniner med for lite bur. Gjøre noe?

Sanna29

Anbefalte innlegg

Hei, min nabo har to søte kaniner. De har i ca en måned nå vært i et bur hvor de kan hoppe ca to hopp frem og to tilbake, buret er også lavt. Buret er kanskje to kvadratmeter. Tidligere år har de i tillegg til dette lille buret hatt en noe større innhegning å bevege seg i på dagtid. 

Dette er rett utafor vinduet vårt, og jeg får vondt av de to kaninene som bare sitter stille døgnet rundt, og jeg vet at dette ikke er bra for kaniner. De får jo mat og kan hoppe litt, så syns det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. (ikke direkte omsorgssvikt kanskje, men på grensen?) . Noen som har råd?

Burde jeg si fra? Hvordan i tilfelle? Vil bevare godt naboskap og ikke være belærende. 

Tilby meg å hjelpe til med å sette opp den litt større innhegningen? 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skriv ut og legg i postkassen! 😆

https://mattilsynet-xp7prod.enonic.cloud/_/attachment/inline/50ef839b-a94b-4ca8-b86a-86d8c0589e34:39541fa3a202eae76cd116fcb6995b69c6111b17/Veileder om hold av kanin.pdf

Det kan jo hende at kaninene nå er i "vinterhjemmet" sitt ennå, og at de snart vil få et "sommersted" å være på? Du kan kanskje tilby deg å lufte/be om beitedyr i et bur du "tilfeldigvis" har i hagen, men folk er som oftest svært nærtagende for kritikk av sitt dyrehold. Blir det for ille så er det neste ei (anonym) melding til mattilsynet. 

Anonymkode: ae4b0...593

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange kaniner får mageknip når de begynner å spise friskt gress på våren, og den enkleste måten å ha litt styring på gressinntaket og unngå mageknip er å ha et mindre uteområde på våren. 

Våre kaniner har gått flere uker på liten plass, først 30min og så har vi økt utetiden med 30 min annenhver dag. De har 60m2 å løpe på inne utenom tilvenningstiden ute så jeg har ikke dårlig samvittighet :)

Kan du ikke bare spørre naboen? 

Anonymkode: 464e3...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så godt å høre du har hjerte for dyra. Her MÅ du si noe, da kaniner i bitte små bur lider. Det er rett og slett dyreplageri.

Fravær av normal bevegelse vil føre til at kaninen mangler muskler, fleksibilitet og koordinasjon. Kaniner er designet for bevegelse. Tenk bare på de sterke bakbeina og den smidige og lynraske kroppen. De kan faktisk løpe i opptil 45 km/t, de vil hoppe og vri seg i lufta når de er glade og leker, og de er naturlig aktive dyr. 
Dette er dessverre mange kanineiere som ikke vet dette, og ikke gjør nok undersøkelser før de skaffer seg kaniner. 

Anbefal dem å ta en titt på denne http://www.kaninboka.no/generelt-om-kanin/2016/3/11/ti-r-i-bur-og-effekt

Lykke til!

Anonymkode: 73cb2...efa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Disse to kaninene har noe jeg gjetter er ca  8-10 kvadratmeter å være på på sommern ellers.  Jeg har tenkt at de alltid har hatt for lite plass, men særlig  ille nå som de altså bare har to kvadratmeter i ukesvis. 

Jeg tenkte ikke så mye på dette de første dagene, men nå har det altså gått en måneds tid. Naboen har det største buret stående sammenrullet ved siden av det lille de er i nå. Så det greieste er kanskje om jeg bare tilbyr meg å sette det opp sammen med dem? 

Skal sies kaninene ble anskaffet under pandemien og naboen har sagt at de angrer på at de ikke kjøpte hamster fordi kaniner lever så lenge. Naboen viser null interesse for kaninene (ingen lek/interaksjon), men gir dem nødvendig mat og vann. 

For oss som har katter som til de grader er en del av familien er dette stusselig å se på... Syns i det minste de burde få hoppe litt rundt disse kaninene :)

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Då eg var liten overtok vi ein kanin som hadde vore i eit lite bur heile livet, ca 1 år då, den kunne ikkje hoppe skikkelig, hoppa rart baklengs i starten, men lærte seg det etterkvart då, fekk gå ute hos oss😊 syns ideen om å gi naboen skrivet frå Mattilsynet var god👍

Anonymkode: ef9ae...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så bra du vil bidra med å gjøre det bedre for kaninene! Kanskje naboene ikke vet om at dette ikke er greit engang!

1. Print ut artikkel/brev med informasjon med tips til kilder eller youtubere om å ha kaniner.

2. Hvis du liker kaniner, tilby deg å feks lage et større bur, eller bidra med noe, ja! Det er veldig snilt! Har kaninene eiere som ikke er så investert i dem, kanskje de bare synes det er fint at du vil hjelpe.

Anonymkode: 65722...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sanna29 skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for svar! Disse to kaninene har noe jeg gjetter er ca  8-10 kvadratmeter å være på på sommern ellers.  Jeg har tenkt at de alltid har hatt for lite plass, men særlig  ille nå som de altså bare har to kvadratmeter i ukesvis. 

Jeg tenkte ikke så mye på dette de første dagene, men nå har det altså gått en måneds tid. Naboen har det største buret stående sammenrullet ved siden av det lille de er i nå. Så det greieste er kanskje om jeg bare tilbyr meg å sette det opp sammen med dem? 

Skal sies kaninene ble anskaffet under pandemien og naboen har sagt at de angrer på at de ikke kjøpte hamster fordi kaniner lever så lenge. Naboen viser null interesse for kaninene (ingen lek/interaksjon), men gir dem nødvendig mat og vann. 

For oss som har katter som til de grader er en del av familien er dette stusselig å se på... Syns i det minste de burde få hoppe litt rundt disse kaninene :)

Ja kaniner trenger hundre prosent et stort område med stimuli i tillegg, de er veldig smarte. Hvis naboen ikke ønsker kaninene, har du mulighet til å ta dem over feks over sommeren, når de trenger plass?

Anonymkode: 65722...e57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...