AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 Snart 3mnd. Har vært sånn fra dag én. Han kan ikke sitte i vippestol, ikke ligge i nest, kan ikke sitte i bilstol. På fanget må han også bysses konstant, ellers er det skrik. På kjøreturer må jeg sitte bak og riste bilstolen, ellers er det skrik. Han sover kun på fanget også, og kun ved intens byssing i gjerne én time før han sovner. Noen ganger sovner han under amming. Alt må utføres mens vi vugger han. Tømme oppvaskmaskinen, så er det et glass ut, vugge han i vippestolen. Ett glass til ut, vugge han i vippestolen. Og tilogmed da klikker han nesten de 2sek det tar å sette inn glasset. I bæresele må vi være i konstant bevegelse. På do må han holdes på fanget og vugges konstant også. Han har noen minutter her og der hvor han smiler, også er det tilbake til klaging. Vogn er også uaktuelt! Jeg holder på å få fra vettet! Er dette virkelig normalt??? Når gir det seg? Er så fortvila og lei hele situasjonen. Anonymkode: 755c5...434
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #2 Skrevet 5. mai 2024 Ta en tur til legen og sjekk barnet først og fremst! Går ammingen bra og er barnet mett og fornøyd ? Det virker som det er noe det kjenner på , og som gjør at det ikke finner roen. Anonymkode: 8607c...7ec 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 Det høres jo ut som han ikke har det bra (kolikk), og da ville jeg forsøkt å finne ut hvorfor, selv om det ikke er helt uvanlig å ha det slik i starten. Jeg har vært heldigere og har en veldig rolig baby, men de dagene han feks har vondt i magen og hyler og sutrer mye kjenner jeg stresset kommer med en gang. -legger han på seg som han skal? Kan være oversulten -ofte er kolikk magesmerter, noen ganger må man bare vente til det blir bedre, men innimellom skyldes det melkeproteinallergi. Jeg ville selv kuttet alt av melkeprodukter (og lest bak på alle produkter, mye rart inneholder melk), og sett om det ble bedre. Man bør da også ta opp dette med lege, men skader ikke prøve selv mens man venter på time -Hjelper noe annet? Leke/"herje litt" med han, musikk/håndbevegelser? Her hjelper av og til distraksjoner mot magesmerter, men ikke alltid. -hvis ikke andre ting hjelper kan man kjøpe eller leie ting som beveger på han automatisk (moonboon, elektrisk vippestol, sleepytroll etc), da får man noe avlastning. Lykke til! Anonymkode: a1348...094 1
lillevill Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Snart 3mnd. Har vært sånn fra dag én. Han kan ikke sitte i vippestol, ikke ligge i nest, kan ikke sitte i bilstol. På fanget må han også bysses konstant, ellers er det skrik. På kjøreturer må jeg sitte bak og riste bilstolen, ellers er det skrik. Han sover kun på fanget også, og kun ved intens byssing i gjerne én time før han sovner. Noen ganger sovner han under amming. Alt må utføres mens vi vugger han. Tømme oppvaskmaskinen, så er det et glass ut, vugge han i vippestolen. Ett glass til ut, vugge han i vippestolen. Og tilogmed da klikker han nesten de 2sek det tar å sette inn glasset. I bæresele må vi være i konstant bevegelse. På do må han holdes på fanget og vugges konstant også. Han har noen minutter her og der hvor han smiler, også er det tilbake til klaging. Vogn er også uaktuelt! Jeg holder på å få fra vettet! Er dette virkelig normalt??? Når gir det seg? Er så fortvila og lei hele situasjonen. Anonymkode: 755c5...434 Er det "ehh" lyder? Eller "neh" eller "oowa"? Ehh lyder kan bety ubehag som ved magevondt. Neh er sulten. Owa er trøtt. Heh er ubehag som feks klam, eller kald, eller varm. Ble det brukt sugekopp på hodet til barnet når hen ble født? 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 Du er ikke den eneste som har opplevd dette. Noen babyer klarer ikke roe seg alene. Tips 1: Få tak i et bæresjal eller en form for bæresele tilpasset baby og deg. (En ergonomisk god en, både for deg og baby.) Bruk denne, og forsøk å få baby til å ligge der istedenfor i vippestolen. Da får du armene fri, så det blir litt mindre frustrerende. Og du kan få i deg mat og ta ut av oppvaskmaskinen. Tips 2: Slutt å prøve å gjøre noe annet enn å ta deg av baby. (Altså, ikke ha som mål at du skal klare å ta et eneste glass ut av oppvaskmaskinen. Det kan noen andre gjøre, eller du kan gjøre det når noen avlaster deg med baby.) Tips 3: Få sjekket hos lege/helsestasjon at baby har det bra og får i seg nok mat og har grei fordøyelse. Evt. om det er noe annet som er galt. Tips 4: Om det finnes en manuellterapeut i nærheten med avtale om driftstilskudd, slik at du kan gå dit gratis med barn, så få sjekket opp at baby ikke har låsinger noe sted. (En manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdanning.) Evt. en fysioterapeut hvis det ikke er manuellterapeuter i nærheten. Om barnet har låsinger kan det hende at det har konstant vondt, og det ønsker du jo ikke at det skal ha. Anonymkode: 01472...b7f 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 Sånn var min og, var ingenting galt med ham. Varte til ca 8 måneder kanskje? Han er fem år og fortsatt klengete 😝 Anonymkode: 6125c...1a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn var min og, var ingenting galt med ham. Varte til ca 8 måneder kanskje? Han er fem år og fortsatt klengete 😝 Anonymkode: 6125c...1a0 8 måneder?? Gud hjelp meg! Anonymkode: 755c5...434
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 Få barnet til barnelegen. Gi masse nærhet. Småbarnstida er intens ❤️ Anonymkode: e6e4b...daf 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 8 måneder?? Gud hjelp meg! Anonymkode: 755c5...434 Jeg var alene med ham og, det er et svart hull i livet mitt 🙈 Skjønner hvorfor du synes det er slitsomt, men bare husk at det går over. Jeg slet med å tenke noe annet enn "Sånn ble livet mitt", jeg greide ikke å fatte at det var en forbigående situasjon. For det blir bedre ❤️ Anonymkode: 6125c...1a0 2
Becka Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 Uff, det hørtes intenst ut. Jeg kan bli litt småkoko bare med en kveld slik. Han kan ha noen slike kvelder, og da er det intenst nok for min del. Kveldsuro som det kalles. I kveld bikket det over pga antagelig for lite søvn og litt mageknip. Da var det kun "koseamming " som hjalp. ( da kan jeg ikke legge han ned alene- helt krise! ) og timer med sånt er slitsomt. Men heldigvis har jeg det ikke alltid sånn, og ville da tenkt at noe ikke var helt greit? Mulig alt er ok, og at du har fått en "bysseunge ", men ville fått sjekket godt oppi det som andre her foreslår! Klapp på skuldra for din tålmodighet. Prøv å unngå frustrasjon og bevar roen så godt du kan. ❤️ 1
katties Skrevet 5. mai 2024 #11 Skrevet 5. mai 2024 (endret) Mitt første var slik 😓 Det var en kombinasjon av ting som ble gjort feil, kolikk og feil hjelpemidler. 1) vi ble fortalt at vi skulle vekke barnet for å amme. NEI! 😡 f***meg verste rådet noensinne! Har det ikke mistet mer enn 10% av fødselsvekt, går opp i vekt og ikke er dehydrert - la det sove om det er 2 uker+! Vårt barn ble tilvendt til å sove dårlig på denne måten og fet varte i ca 1,5 år (vekket for å amme i ca 1 mnd)! Dette "gode rådet" har ødelagt babytiden for kjempemange foreldre! 2) Man må lære å forstå når barnet er i aktiv søvn: beveger seg, lagde lyder, åpner øynene, men sover egentlig. De har bare ikke systemer for å forhindre bevegelse i søvne før de er noen måneder. 3) rap baby etter mating. Gass gjør at de får vondt i magen og er urolige. 4) lær hvordan massere magen for at de skal prompe (ILU og sykling med beina). 5) bær baby mye med magen ned på armen (fotball hold), la den ligge med magen ned på deg e.l. for å hjelpe med magesmerter. 6) fyfødtseter er visst ubehagelige for babyer - babystoler er mye bedre. 7) Moonboon kan hjelpe med å legge babyer som trenger mye vugging. 😎 finn ut hvilke sovevinduer barnet skal ha ved alderen det er i, for overtrøtte barn er mye misfornøyde. 9) skaffe en god bæresele eller sjal, gå tur, se om du kan ta barnet av uten å vekke. 10) noen barn hater vogn til de kan sitte i den i stedet for å ligge... sånn er det bare 😕 11) sjekk stramt tungebånd, skjevheter, bevegelighetshindringer, og om barnet kan ha vondt noe sted med lege på helsestasjonen. Endret 5. mai 2024 av katties 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå