Gå til innhold

Hvordan kommer Eurovision i Malmø til å gå?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

LanoAltforstor skrev (13 minutter siden):

Bare tullete å sammenlikne Russland og Ukraina i denne sammenheng. Palestina er ikke en stat og palestinere hører hjemme i Jordan.

Ukrainerne gikk ikke over de Russiske grenser og drepte og voldtok alt mellom 8 og 80 mens de streamet dette live.

Den ene konflikten er en nasjonalstat som har invadert en annen nasjonalstat og virkelig gått inn for å drepe og utslette sivile.

Den andre konflikten handler om en nasjonalstat som nå går inn for å ta ut et element som er definert globalt (minus lille venstreraddis-Norge), som en terrororganisasjon.

Whataboutism på sitt verste men venstresiden bruker jo som kjent hverken logikk eller fakta, kun følelser og snodige tankerekker.

Ps.er ikke venstresiden. Men jeg har toppkarakter i verdens historie. Og følger med i den politiske verden, jobber med antirasisme , men det aller viktigste er at jeg er ett menneske som ser at å teppebombe et land som holder gisler...er bort i mot det sykeste verden har vært vitne til i moderne tid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snodig å komme med allverdens unnskyldninger for Israels handlinger; Det er «bare» palestinere. De hører ikke hjemme i «Israel», årevis med okkupasjon er dermed heeelt i orden. Terrorangrepet var heeelt uforskyldt. Alvorlig talt. Nyrasisme, det er det dette er. 

Jeg stemmer ikke på Israel, strengt tatt burde de vært utestengt. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (31 minutter siden):

Det handler ikke om religion, står til og med i Hamas sin uttalelser. Men det handler om å ikke være okkupert, ikke drept/ arrestert/fordrevet på daglig basis og har mulighet til å leve under menneskerettigheter på lik linje. Når jeg leser at folk bevæpner religion på den måten som det gjør, så blir jeg kvalm. Du vet at å være muslim, jøde, kristen, hindu, buddhist ikke er ekstremisme før du putter på en politisk ideologi på toppen? Slik som sionisme, som nasjonale kristne, nasjonale buddhister osv, det å skape en fundamentalisme ut av polarisering og forsterke enkelte elementer ut av en religiøse tekster, forkaste de som ikke passer inn, skape press på de som ikke opprettholder denne ideologien. Eurovision har gått i mot sine egnene prinsipper, vi kastet ut Russland på mindre grunnlag enn Israel, som nå også har brutt pressefrihet sammen med utallige menneskerettigheter og står tiltalt for muligfolkemord. Har ikke en ting med hvilken religion de eventuelt skulle ha, de fleste er sekulære ateistiske jøder, men ikke noe med å tro på en eller annen form for Gud. Det hadde vært det samme om Britannia hadde vært den som behandlet Palestineren på den måten Israel gjør, aldri igjen, betyr aldri igjen. Hadde et håp at vi hadde lært av Bosnia, Rawanda, Maynmar at folkemord er folkemord uansett farge eller religiøs tilhørighet. 

Handler ikke om religion?, har du lest HAMAS sitt charter?.

Hva sier artikkel 1 i charteret?.

Hva sier artikkel 2 i charteret?.

Hva sier artikkel 11 i charteret?.

Hva sier artikkel 12 i charteret?.

Hva sier artikkel 13 i charteret?.

Konfliktene i Midt-Østen har ALLTID handlet om religion men det ble mye verre for jødene etter at islam ble oppfunnet.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bing1 said:

Snodig å komme med allverdens unnskyldninger for Israels handlinger; Det er «bare» palestinere. De hører ikke hjemme i «Israel», årevis med okkupasjon er dermed heeelt i orden. Terrorangrepet var heeelt uforskyldt. Alvorlig talt. Nyrasisme, det er det dette er. 

Jeg stemmer ikke på Israel, strengt tatt burde de vært utestengt. 

Alvorlig talt kan man heller si til at du mener et angrep med seksuell tortur og halshugging er selvforskyldt. Nå var heller ikke Gaza under okkupasjon. Israel trakk seg ut for snart 20 år siden. Hvor finner du argument med at det "bare'" er palestinere? Jeg tror et overveldende flertall synes det er tragisk at sivile dør selv om de støtter krigen mot Hamas.  

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å boikotte MGP. Verken Hamas eller Israel viser akseptabel oppførsel. De er vel egentlig enige i at det beste er å utslette hverandre. Israel er i praksis verst (dreper og lemlester flest barn og voksne) fordi de er militært overlegne, men hadde det vært motsatt så hadde Hamas blitt verst.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt finne på å sende avgårde en stemme til Israel dersom de kommer til finalen - MEN: jeg gjør det i såfall  kun fordi låta er bra og den treffer noe i meg. Alle andre grunner for å stemme på en låt/land er for meg uaktuelle, uansett situasjon.

De som vil stemme på Israel bare fordi... tenk dere om litt. La oss si de vinner - hva da?  Det kommer til å bli et helvete uten like.

Nei, stem på den låta dere liker aller best - og alt annet får dere la vente

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eurovision har vært en vits i mange år allerede. I år blir bare nok et sirkus i rekken.

Denne konkurransen har ingenting med musikk å gjøre, og det er litt synd.

Kommer ikke til å se på, som vanlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må hun få lov å si dette. Det er en humanitær, ikke politisk, ytring. 
Forstår ikke hva som går gjennom hodet på Marthe Walle og den gjengen der. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke engang jeg gidder å se Eurovision i år, men hadde nok stemt på Israel. Jeg håper det er nok sikkerhet i Malmø og at arenaen ikke blir angrepet av sinte muslimer. Synes veldig synd på ungjenta de sender til Malmø hun forstår sikkert hvilken stor risiko det er å dra til Malmø, men hun har vel ikke noe annet valg. Satser på at Eden Golan kommer levende hjem til Israel.

Endret av Sommer2464
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det norske bandet med vilje IGNORERT israelsk media under et arrangement søndag. 
Gud bedre så flaut. Med en sånn innstilling hadde det vært bedre at de holdt seg hjemme.

Nå mistet de min stemme iallfall.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bacteria said:

Nå har det norske bandet med vilje IGNORERT israelsk media under et arrangement søndag. 
Gud bedre så flaut. Med en sånn innstilling hadde det vært bedre at de holdt seg hjemme.

Nå mistet de min stemme iallfall.

Hvor ser du det? Kan høres ut som det faller under diskriminering basert på nasjonalitet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (48 minutter siden):

Hvor ser du det? Kan høres ut som det faller under diskriminering basert på nasjonalitet. 

Bare å lese på noen av de siste innleggene på IG til bandet. Det skjedde søndag. 
Ble nyhetssak i israelske avis. Link på hebraisk da, men er video i linken. 

https://e.walla.co.il/item/3662217?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0TZX89ugN-gC6NgfFCP-8w4sqx86LIXHYZ6RHgsQmYKxgnNpvM7JxGo1Y_aem_AYijgetyZ3_wThTEwQkTQmjkYE1i-2gyxUE_Nmhbb7z1qrdALGapA-6nP4Qp23OkAermJHT7_16wJiZUJ_okI0f0&mibextid=K35XfP#lvwe9uu49n19dnpmoau

edit: ser ut som de har fjernet mange negative kommentarer (de går begge veier) men det er noen kommentarer fra norske nederst på det øverste festede innlegget. 

Og så kan man jo lese oversettelsen på de hebraiske kommentarene. Blir nok ikke mange stemmer på Norge fra Israel i år 😝

Endret av Bacteria
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier ikke vanligvis å se på engang, men ja, i år skal jeg absolutt stemme på Israel. For å stemme mot alt det grusomme hatet de utsettes for. Håper Israel får nok stemmer til å ikke havne på sisteplass i det minste.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stemme på Israel, men det er fordi jeg synes låten er drivende god :bolledeig:

• Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg boikotter selfølgelig Mgp i år! Det blir første år på lenge hvor jeg ikke inviterer vennegjengen hjem for å se på, men i år sammles vi for filmkveld heller. Det er litt trist å ikke se, men det blir for dumt at de utestenges Ruslan men ikke Israel som etterforskes for folkemord!!! Så da får vi heller finne på noe annet koselig 😀

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er grunnen til at jeg sluttet å se på Eurovision.. Konkurransen har gått fra å være nettopp en konkurranse til å bli politikk. 

Nå kan man vite hvem som vinner på forhånd ved å se hvor det er krig. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (30 minutter siden):

Jeg boikotter selfølgelig Mgp i år! Det blir første år på lenge hvor jeg ikke inviterer vennegjengen hjem for å se på, men i år sammles vi for filmkveld heller. Det er litt trist å ikke se, men det blir for dumt at de utestenges Ruslan men ikke Israel som etterforskes for folkemord!!! Så da får vi heller finne på noe annet koselig 😀

Kan jo ikke sammenlignes. Russland ble utesteng fordi de driver med en angrepskrig mot Ukraina. Israel er jo i motsatt situasjon, de er jo Ukrainas sted på et vis; Israel ble brutalt angrepet av terrorister, og nå kjemper Israel for å eliminere terroristene og deres infrastruktur, som Ukraina også gjør på sin måte mot russiske angripere. Hverken Israel eller Ukraina bør altså utestenges fra Eurovision. Om det fantes en "palestinsk" stat, ville den nok vært en terrorstat slik som Russland er nå, og med rette blitt utestengt fra ulike fora og konkurranser.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boikotter helt klart i år. Grunnen er Israels deltakelse. 

Endret av EmiraFrost
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...