Gå til innhold

Hvordan kommer Eurovision i Malmø til å gå?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Jeg skal se på. Liker MGP, vårens musikkfest :) Israel kommer antakelig til å få 0 poeng uansett, og dersom man får helt avsmak går det an å legge toalettpause eller påfyll av snacks til akkurat deres innslag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal se på. Jeg er enig i at Israel burde ha holdt seg hjemme i år. Men jeg lar ikke dette stoppe meg i å glede meg over konkurransen. Jeg unngår israelske varer og stemmer på partier som vil holde Israel ansvarlig. Men Eurovision lar jeg ikke Israel ta fra meg.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan rettferdiggjøres at Israel deltar. De ble angrepet og det sitter fremdeles gisler fanget på Gaza. Hamas har rett ut sagt de vil utføre 7. oktober igjen og igjen, så av hensyn til israelske sivile liv så kan ikke Israel la Hamas få fortsette å styre Gaza. 

Det er for øvrig ikke sant at Israel nekter å sende inn hjelp fra internasjonale organisasjoner som du hevder. Den eneste restriksjonen Israel har satt er på UNRWA som ikke får levere til nordlige Gaza. I nordlige Gaza samarbeider derimot Israel med andre organisasjoner. De fleste har evakuert til sørlige Gaza og der står også UNRWA fritt. 

• Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (12 minutter siden):

Jeg skal se på. Liker MGP, vårens musikkfest :) Israel kommer antakelig til å få 0 poeng uansett, og dersom man får helt avsmak går det an å legge toalettpause eller påfyll av snacks til akkurat deres innslag.

Der tror jeg du kommer til å bli overraska gitt

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg boikotter pga Israel. Jeg er ikke veldig engasjert i utgangspunktet, men har vært en sosial greie, venner arrangerer fest osv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg boikotter i år. Har ikke sett noen av bidragene og kommer heller ikke til å gjøre det. Vet det har null å si at lille meg ikke gir de seertall men det gir meg en uggen følelse å skulle se på musikkfest mens småbarn dør. Israel vinner vel uansett pga stemmer fra usa? Men jeg vil ikke være med på det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

idk_ skrev (Akkurat nå):

Jeg boikotter i år. Har ikke sett noen av bidragene og kommer heller ikke til å gjøre det. Vet det har null å si at lille meg ikke gir de seertall men det gir meg en uggen følelse å skulle se på musikkfest mens småbarn dør. Israel vinner vel uansett pga stemmer fra usa? Men jeg vil ikke være med på det. 

Stemmer fra USA? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Stemmer fra USA? 

Er det ikke sånn at hele verden kan stemmer nå? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel kommer til å få en haug med stemmer, men forhåpentligvis ikke nok til å blande seg inn i toppen. Om man kunne gitt minusstemmer, ville det stilt seg annerledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

idk_ skrev (22 minutter siden):

Er det ikke sånn at hele verden kan stemmer nå? 

Screenshot fra Wikipedia artikkelen om ESC:

Men tror ikke Israel vinner nei. Ikke i år. 

IMG_7281.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Viki6 said:

Det siste avsnittet ditt er garantert feil. Se på hvilke norske artister som har deltatt de siste 40 år. En haug med artister som er langt til venstre.

Jeg mente ikke at artister har boikottet ved å ikke delta i Eurovision, men at det har vært en kulturell boikott av Israel lenge. 

https://www.nrk.no/kultur/verdensstjerner-vil-boikotte-eurovision-i-israel-1.14201881

https://www.nrk.no/urix/norske-artister-deltar-i-protestkonsert-mot-eurovision-1.14554291

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/1knB1K/a-ha-og-kygo-kritiseres-for-aa-spille-konserter-i-israel

https://www.nrk.no/kultur/artister-vil-ikke-til-israel-1.530699

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som står i VG i dag, å uttrykke et ønske om at kidnappede mennesker skal få slippe ut av fangenskap, er det virkelig en politisk ytring?
Er ikke det en medmenneskelig og humanitær ytring? Er virkelig ikke det noe hele verden kan stille seg bak? 
Pensjonister, voksne, ungdommer, og barn? Tatt fra sine senger og en musikkfestival? 
Hva er problemet med det? 

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/0VElWE/israels-eurovision-haap-vi-maa-gjoere-alt-i-vaar-makt

Jeg har svært vanskelig for å forstå dette. Hva er politisk med dette? #bringthemhome

Det må vi vel alle kunne enes om? 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å stemme på Israel. Rett og slett fordi jeg elsker sangen og hater jødehetsen som er.

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Esc skal ikke være politisk. Alle som er med i EBU har lov til å være med i konkuransen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om religion, står til og med i Hamas sin uttalelser. Men det handler om å ikke være okkupert, ikke drept/ arrestert/fordrevet på daglig basis og har mulighet til å leve under menneskerettigheter på lik linje. Når jeg leser at folk bevæpner religion på den måten som det gjør, så blir jeg kvalm. Du vet at å være muslim, jøde, kristen, hindu, buddhist ikke er ekstremisme før du putter på en politisk ideologi på toppen? Slik som sionisme, som nasjonale kristne, nasjonale buddhister osv, det å skape en fundamentalisme ut av polarisering og forsterke enkelte elementer ut av en religiøse tekster, forkaste de som ikke passer inn, skape press på de som ikke opprettholder denne ideologien. Eurovision har gått i mot sine egnene prinsipper, vi kastet ut Russland på mindre grunnlag enn Israel, som nå også har brutt pressefrihet sammen med utallige menneskerettigheter og står tiltalt for muligfolkemord. Har ikke en ting med hvilken religion de eventuelt skulle ha, de fleste er sekulære ateistiske jøder, men ikke noe med å tro på en eller annen form for Gud. Det hadde vært det samme om Britannia hadde vært den som behandlet Palestineren på den måten Israel gjør, aldri igjen, betyr aldri igjen. Hadde et håp at vi hadde lært av Bosnia, Rawanda, Maynmar at folkemord er folkemord uansett farge eller religiøs tilhørighet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
viren skrev (8 timer siden):

Nei, jeg skal ikke se på. Horribelt at de får lov til å delta.

Enig. Jeg skal heller ikke se på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Esc skal ikke være politisk. Alle som er med i EBU har lov til å være med i konkuransen.

Skal ikke være, men Russland ble utestengt grunnet sin invasjon av Ukraina, så man kan ikke bruke det argumentet. Da burde det samme gjelde for Israel.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser aldri på, så ser ikke i år heller. Israel har ingenting med det å gjøre, har vært krig der i snart hundre år. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...