Gå til innhold

Mannen mener vi skal droppe ferien i år, jeg vil gjerne ha en ferie for barnets skyld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid med barn nummer 2 og skal føde i høst. Vi var derfor enige om å droppe ferien i år, fordi jeg ikke ville reise høygravid og mannen vil spare ferien til jeg skal føde og bruke den til å bistå meg første tida etter fødsel. Vi var i utgangspunktet helt enige om dette. Han må ta ut tre uker ferie i sommer, men de ukene vil han bruke på å jobbe en annen plass, da vil han jobbe 4-5 dager i uka. 

De siste ukene har 4 åringen begynt å spørre om ferie, og stille masse spørsmål om hvor vi skal gå. Jeg er egentlig litt sjokkert selv, men dette er tydeligvis en snakkis i barnehagen for tiden. Og nå har jeg veldig lyst til å ta en liten tur til en fornøyelsespark 2-3 timers biltur unna, bare for barnets skyld. Men så koster billetter og hotellopphold litt i fellesferien, da både mannen og barnet har ferien sin. Jeg så at 3 dager på Hafjell med billetter til Lilleputthammer koster 7680kr. Mannen sier det er helt uaktuelt med så «dyr» ferie nå, han mener også at sluttsummen fort blir 10000kr eller mer inkludert mat, drikke og bensin. Han sier det blir for dyrt med en slik ferie nå, når vi skal på en lengre ferietur i februar 2025, det har estimert skal koste rundt 45000kr. 

Jeg er uenig med mannen fordi ferien vi skal på i februar er egentlig en ferie for oss voksne, barna er med, men vil være mest hos besteforeldre som bor i utlandet, der vi skal. Tenker denne ferien kan være ett fint lyspunkt for 4 åringen vår, spesielt med tanke på at dette er den siste ferien han får som enebarn. 

Hva tenker dere er lurt her? Rent økonomisk har vi råd til begge feriene. Selvsagt er det penger å spare på å droppe den turen nå i sommer, men ikke noe som ruinerer oss økonomisk. 

Anonymkode: 6faff...7fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal føde i høst, så er ikke barnet ditt enebarn i februar. 

Ellers, legg opp til en rimelig ferie i sommer, lei hytte ved en strand eller noe. Ja, Hunderfossen er kjempedyrt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Så lenge det ikke står om økonomien, synes jeg godt man kan dra på en liten tur med 4-åringen. Tenker det er fint å få mamma og pappa litt for seg selv før det blir nytt barn i hus.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjørt på med dagsturer 4 åringen liker, og sett på billigere alternativer til å bo ved Lilleputthammer/Hunderfossen. 

Anonymkode: 41f97...6c9

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor hotellovernatting om det er 2-3 timer å kjøre? Dette kan jo gjøres billigere og 4 åringer er ikke storkrevende. 
Lilleputthammer er virkelig ikke verdt 10.000

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dropp lilleputthammer,  bruk heller pengene på hunderfossen.

Uansett, vi skal også ha barn i sommer og vi prioriterer en liten helgetur til dyreparken nå før baby kommer. Jeg tenker det er viktig for søsken å kose seg litt før livet blir snudd på hodet. Jeg ville prøvd å få til en tur.

Anonymkode: 345d9...cb6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er gravid med barn nummer 2 og skal føde i høst. Vi var derfor enige om å droppe ferien i år, fordi jeg ikke ville reise høygravid og mannen vil spare ferien til jeg skal føde og bruke den til å bistå meg første tida etter fødsel. Vi var i utgangspunktet helt enige om dette. Han må ta ut tre uker ferie i sommer, men de ukene vil han bruke på å jobbe en annen plass, da vil han jobbe 4-5 dager i uka. 

De siste ukene har 4 åringen begynt å spørre om ferie, og stille masse spørsmål om hvor vi skal gå. Jeg er egentlig litt sjokkert selv, men dette er tydeligvis en snakkis i barnehagen for tiden. Og nå har jeg veldig lyst til å ta en liten tur til en fornøyelsespark 2-3 timers biltur unna, bare for barnets skyld. Men så koster billetter og hotellopphold litt i fellesferien, da både mannen og barnet har ferien sin. Jeg så at 3 dager på Hafjell med billetter til Lilleputthammer koster 7680kr. Mannen sier det er helt uaktuelt med så «dyr» ferie nå, han mener også at sluttsummen fort blir 10000kr eller mer inkludert mat, drikke og bensin. Han sier det blir for dyrt med en slik ferie nå, når vi skal på en lengre ferietur i februar 2025, det har estimert skal koste rundt 45000kr. 

Jeg er uenig med mannen fordi ferien vi skal på i februar er egentlig en ferie for oss voksne, barna er med, men vil være mest hos besteforeldre som bor i utlandet, der vi skal. Tenker denne ferien kan være ett fint lyspunkt for 4 åringen vår, spesielt med tanke på at dette er den siste ferien han får som enebarn. 

Hva tenker dere er lurt her? Rent økonomisk har vi råd til begge feriene. Selvsagt er det penger å spare på å droppe den turen nå i sommer, men ikke noe som ruinerer oss økonomisk. 

Se om det finnes noen fornøyelsesparker nærmere

Anonymkode: 53bdd...3f9

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (17 minutter siden):

Hvis du skal føde i høst, så er ikke barnet ditt enebarn i februar. 

Ellers, legg opp til en rimelig ferie i sommer, lei hytte ved en strand eller noe. Ja, Hunderfossen er kjempedyrt. 

Det er nok ferien i sommer TS snakker om

Anonymkode: 55779...7a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brukt 45 000 på en fremtidig ferie hvis det betyr ingen ferie i år. Hadde i hvert fall unnet meg tur til fornøyelsesparken. Trenger jo ikke flere netter på hotell.

Anonymkode: 461e2...771

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvordan formen din er som høygravid jeg Ts merker jeg....

Skrevet

Kan dere ikke ta en skikkelig lavterskelferie i sommer da TS? Kanskje dere har en venn/bekjent som har en hytte dere kan låne en langhelg? Trenger jo ikke koste all verdens men kan være minst like gøy for barnet som en dag i fornøyelsespark. 

Sjekk aktiviteter i området ditt som åpen gård osv. Jeg ble helt overrasket over hvor mye slikt som finnes i mitt område en gang jeg tok meg bryet med å lete :)

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sirah said:

Kan dere ikke ta en skikkelig lavterskelferie i sommer da TS? Kanskje dere har en venn/bekjent som har en hytte dere kan låne en langhelg? Trenger jo ikke koste all verdens men kan være minst like gøy for barnet som en dag i fornøyelsespark. 

Sjekk aktiviteter i området ditt som åpen gård osv. Jeg ble helt overrasket over hvor mye slikt som finnes i mitt område en gang jeg tok meg bryet med å lete :)

Dette!!!

Anonymkode: 66508...b93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde virkelig forsøkt å prioritere en sånn liten miniferie for fireåringen sin skyld! Det er så kos å skape minner med barna. I nærheten av Hunderfossen er det jo også en koselig besøksgård som jeg tror er inkludert i prisen?

Ta med medbrakt mat for å unngå overpriset mat i parkene (da blir det ikke dyrere enn maten dere uansett måtte spist.). 

Anonymkode: c9315...44d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lilleputthammer er urgammelt og fullstendig nedslitt! Overhodet ikke verdt pengene. Finn leilighet via Airbnb og gå for Hunderfossen i stedet. Hadde definitivt tatt de tre dagene med sommerferie.

Anonymkode: b4db2...341

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prioritert å finne på noen aktiviteter eller reist en liten ferie med 4-åringen nå siste sommer før han får søsken og baby som må tas hensyn til :)

Anonymkode: 04a0c...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En fin ferie for en 4 åring trenger virkelig ikke å koste shorts. Besøksgård, badeland, museum, telttur med far etc. bare det er «noe» uvanlig/ekstra er de fornøyde. 

Anonymkode: b9aa9...9ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere ikke må i en park hvor det er dyrt med billetter og hotell. Sjekk ulike arrangement/gøye ting for barn 1-3t unna (alt ettersom hvor langt dere orker). Arrangement/gøye ting kan være alt fra åpen gård, badeland, museum osv. 

Ta en natt eller to på et rimeligere hotell (så dropp oslo gjerne, se etter steder med rimeligere overnatting), lei campinghytte eller overnatting i telt. 

Her hjemme kan dere fiske, dra til en park eller badestrand å ta med leker, dra på lekeplasser i andre bydeler,lete etter krabber i fjæren. Om dere ikke overnatter kan dere vel bruke noe penger på restaurant (McDonald's er vel nok for en 4åring) og aktiviteter hjemme, feks nytt basseng, uteleker, spill. 

Anonymkode: 92614...8e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lilleputthammer er urgammelt og fullstendig nedslitt! Overhodet ikke verdt pengene. Finn leilighet via Airbnb og gå for Hunderfossen i stedet. Hadde definitivt tatt de tre dagene med sommerferie.

Anonymkode: b4db2...341

Eh vi elsker Lilleputthammer og det dr virkelig verdt pengene 

Anonymkode: 1a9c0...7e7

AnonymBruker
Skrevet

Lilleputthammer er ikke verdt pengene med en 4åring. Ville brukt pengene på noe annet. 

Anonymkode: 9ea55...aae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lilleputthammer er ikke verdt pengene med en 4åring. Ville brukt pengene på noe annet. 

Anonymkode: 9ea55...aae

Jo det er det da virkelig 

Anonymkode: 1a9c0...7e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...