AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 Hei, jeg har et alkoholproblem. Det begynner å gå utover forholdet.. Når jeg først drikker, så drikker jeg meg skikkelig full. Er ikke sånn at jeg er hverdagsalkoholiker men drikker kun i sosiale settinger. Jeg orker ikke lenger, vil ikke såre eller skuffe samboeren mer.. Hvordan kan jeg få slutt på dette? Hjelp Anonymkode: fcbe9...57b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, jeg har et alkoholproblem. Det begynner å gå utover forholdet.. Når jeg først drikker, så drikker jeg meg skikkelig full. Er ikke sånn at jeg er hverdagsalkoholiker men drikker kun i sosiale settinger. Jeg orker ikke lenger, vil ikke såre eller skuffe samboeren mer.. Hvordan kan jeg få slutt på dette? Hjelp Anonymkode: fcbe9...57b Fastlege; ring å få time så fort som mulig. Legen vil hjelpe deg til rett vei videre. Snakk om dette til dine nærmeste. Håper du finner veien til hjelp. Anonymkode: b8f91...fe0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 Det enkleste er å kutte ut alkohol. Evt kan du prøve å kjøpe mindre alkohol. Feks halve mengden av hva du pleier. Du har som du sier et alkoholproblem. Løsningen er ikke veldig vanskelig. Om du syntes det blir et savn/vanskelig å kutte alkoholen, så er det et stor varselsignal i seg selv. Anonymkode: deaa4...53e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 Kjøre bil til alle sosiale settinger. Lettere å si nei takk da. Anonymkode: 65288...d68 1
isw Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 (endret) Det er ikke gitt at du trenger å slutte og drikke, men det finnes medisiner man kan bruke når man drikker som gir mindre lyst på mer alkohol. Fastlegen kan hjelpe deg med det. Ellers synes jeg det er greit å bestemme seg på forhånd hvor mye man skal drikke (f.eks kjøpe 3-4 øl eller en halv flaske vin) og så holde seg til det. Ikke ta imot servering fra andre eller kjøp noe mer. Endret 5. mai 2024 av isw
lillevill Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei, jeg har et alkoholproblem. Det begynner å gå utover forholdet.. Når jeg først drikker, så drikker jeg meg skikkelig full. Er ikke sånn at jeg er hverdagsalkoholiker men drikker kun i sosiale settinger. Jeg orker ikke lenger, vil ikke såre eller skuffe samboeren mer.. Hvordan kan jeg få slutt på dette? Hjelp Anonymkode: fcbe9...57b Er det du som ble skikkelig rabiat og skremte samboeren din når du var full? Hvorfor kan du ikke bare slutte å drikke da? 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 lillevill skrev (8 minutter siden): Er det du som ble skikkelig rabiat og skremte samboeren din når du var full? Hvorfor kan du ikke bare slutte å drikke da? Det er over 500000 som sliter med alkohol i landet. Snakk med arbeidsgiver og hmsansvarlig der du jobber. Få en time hos bedriftshelsetjenesten og spør om råd, blodprøver for å skjekke leverer din og antabus Anonymkode: be669...4e7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 isw skrev (51 minutter siden): Det er ikke gitt at du trenger å slutte og drikke, men det finnes medisiner man kan bruke når man drikker som gir mindre lyst på mer alkohol. Fastlegen kan hjelpe deg med det. Ellers synes jeg det er greit å bestemme seg på forhånd hvor mye man skal drikke (f.eks kjøpe 3-4 øl eller en halv flaske vin) og så holde seg til det. Ikke ta imot servering fra andre eller kjøp noe mer. Det er ikke sånn alkoholisme arter seg. Det beste er å holde seg helt edru, fordi dømmekraft forsvinner ved promille over 1 Anonymkode: be669...4e7
isw Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke sånn alkoholisme arter seg. Det beste er å holde seg helt edru, fordi dømmekraft forsvinner ved promille over 1 Anonymkode: be669...4e7 Jeg tror ikke trådstarter er alkoholiker heller. Det er forskjell på å ha et problematisk forhold til alkohol og å være alkoholiker. Endret 5. mai 2024 av isw 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #11 Skrevet 5. mai 2024 Ja da får du slutte å drikke da, og da mener jeg helt. Anonymkode: 576c3...489
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #12 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er over 500000 som sliter med alkohol i landet. Snakk med arbeidsgiver og hmsansvarlig der du jobber. Få en time hos bedriftshelsetjenesten og spør om råd, blodprøver for å skjekke leverer din og antabus Anonymkode: be669...4e7 Hun er jo ikke alkoholiker, hun bare oppfører seg dårlig de gangene hun drikker. Anonymkode: 576c3...489 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #13 Skrevet 5. mai 2024 Jeg vil IKKE råde deg til å kontakte fastlegen. Det vil straffe seg. De tar førerkortet ditt og skriver det i journalen din slik at du kan få problemer med forsikring og å få enkelte typer jobber i fremtiden. Livet mitt ble ødelagt av at jeg spurte fastlegen om hjelp. Angrer bittert og har ikke turt å gå til fastlegen for noenting som helst siden. Anonymkode: 87949...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #14 Skrevet 13. mai 2024 Dette er jo farlige råd til en som sier det er alkoholproblemer!! Her snakker jeg av erfaring som pårørende. Den som sliter med alkohol om det er fest eller daglig, kan begge være et alkoholproblem. En som sliter pleier ikke erkjenne disse tingene før det har gått alt for langt. Det er bare trist å se de kaster bort livet sitt når alle rundt egentlig ønsker å hjelpe, men de kan bare ta i mot selv. Nå er det også nytt for meg at folk med alkoholproblemer sier : «jeg er alkoholiker». Innrømmelsen er gjerne på problemet. Hvis de har jobbet en stund med dette selv kan de se de er alkoholiker. Å bagetilisere gjør jo nettopp de med et problem allerede selv. Det er en del av sykdomsbildet, så å oppmuntre under dette er jo galskap. Sykdommen alkoholisme skaper en blindhet ofte for egen situasjon og ødelegger ofte familier og de som er nær. Første steg er å ta kontakt med noen. Du kan starte anonymt, men vær ytterst forsiktig med hva folk og hvermann sier av råd her inne. Anonymkode: a5d52...c4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå