Gå til innhold

Hormonspiral og menssmerter, hvor lenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk satt inn hormonspiral for ca 1 uke siden, og har siden hatt menssmerter og kvalme. Dette tapper meg veldig for krefter og energi og jeg lurer på hvor lenge jeg kan regne med å ha det sånn?

Er ferdig med overgangsalderen og har ikke hatt mensen på over 10 år, så å ha konstant menssmerter er igrunnen ikke ønskelig. Hvor lenge bør jeg prøve å holde ut før jeg ev kontakter sykehuset med problemene?

Gynekologen mente at det ikke var nødvendig å fjerne livmoren, men denne hormonspiralen forringer jo livskvaliteten min, å vi går mot sommer å jeg har ikke lyst til å ha menssmerter i hele ferien.

Noen med samme erfaring her? 

Anonymkode: a6013...52a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trenger du prevensjon når du er ferdig med overgangsalder?

Anonymkode: 0b64b...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok min ut igjen etter 10 måneder fordi det ikke ble bedre. Eller det ble bedre enn det var de første ukene, men ikke verdt smertene for del. 

Anonymkode: 5bec4...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor trenger du prevensjon når du er ferdig med overgangsalder?

Anonymkode: 0b64b...2d8

Tidlige tegn på celleforandringer inne i livmoren behandles med hormonspiral. – Overvekst av slimhinnen i livmoren eller slimhinneforandringer kan utvikle seg til kreft i livmoren, hvis det forblir ubehandlet. Dette kan behandles med hormonspiral.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tok min ut igjen etter 10 måneder fordi det ikke ble bedre. Eller det ble bedre enn det var de første ukene, men ikke verdt smertene for del. 

Anonymkode: 5bec4...4c7

Oj, 10 mnd, det var lenge og gå med de plagene 😮 

Idag har jeg faktisk hatt så sterke smerter at jeg har måtte ta smertestillende. Var også så utmattet midt på dagen at jeg måtte legge meg, å jeg pleier aldri å legge meg på dagen :( 

Kjenner at jeg ikke kan ha det sånn som nå så mye lenger, men jeg gir det denne uken, og blir det ikke bedre da så kontakter jeg sykehuset.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skifter spiral bruker jeg å ha menssmerter og murringer er par dager. Tar ofte smertestillende første dagen. 

Å ha så vondt, så lenge.. kanskje den er satt inn feil?

Anonymkode: 797ab...ac5

AnonymBruker
Skrevet

Hadde smerter og småblødninger daglig i ca. 6 mnd. Nå merker jeg sjelden noe lenger, etter 1 år. Kun litt smerter i forbindelse med "mens", kanskje 1-2 dager i måneden.

Anonymkode: c31a2...f82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 19.39):

Når jeg skifter spiral bruker jeg å ha menssmerter og murringer er par dager. Tar ofte smertestillende første dagen. 

Å ha så vondt, så lenge.. kanskje den er satt inn feil?

Anonymkode: 797ab...ac5

Gynekologen sjekket med innvendig ultralyd etter at den var satt inn for å sjekke at den var satt riktig inn - noe hun bekreftet at den var.

Har ikke så mye smerter nå, å blødningene begynner å avta noe.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde smerter og småblødninger daglig i ca. 6 mnd. Nå merker jeg sjelden noe lenger, etter 1 år. Kun litt smerter i forbindelse med "mens", kanskje 1-2 dager i måneden.

Anonymkode: c31a2...f82

Oj, det var lenge og gå med smerter og blødninger. Jeg ble ferdig med mensen for over 10 år siden, så jeg skal jo egentlig ikke ha verken mens smerter eller blødninger. Er man ferdig, så er man ferdig liksom. 

Ts

Gjest LuminousTree
Skrevet (endret)

.

Endret av LuminousTree
.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...