AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 Når jeg kommer over disse artiklene, skjønner jeg ikke helt hvorfor det ikke står noe om hva dette kommer av? Man får jo ikke hjertepose betennelse av å trene.. Men av hva?! Noen hevder det kommer av Covid, noen sier det er vaksiner.. Men gjøres det undersøkelse om hva det kommer av? Sikkert noen som følger dette her inne so kan belyse det for meg som er helt grønn? https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/er-fortsatt-redd-for-a-ikke-vakne/81334522 Anonymkode: a982d...e08
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #2 Skrevet 5. mai 2024 Hun i artikkelen trente jo med dobbeltsidig lungebetennelse en stund før hun ble så syk at hun ble innlagt, sånt sliter på kropp og selvsagt hjerte, og det utviklet seg til myokarditt. Anonymkode: 201f0...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 Når kroppen (og hjertet) belastes ekstra gjennom sykdom, kan slikt skje. Det har også forekommet en del etter covid siden det er stor belastning for kropp og sirkulasjonssystemet. Anonymkode: 201f0...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 Det heter myokarditt. Man kan få betennelse i ulike deler av hjertet av ulike årsaker. https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/ulike-sykdommer/hjertemuskelbetennelse-myokarditt Anonymkode: 09ab7...d38 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #5 Skrevet 6. mai 2024 Det står oppført som bivirkninger av mrna- injeksjon ja. Anonymkode: ae4f9...815
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #6 Skrevet 6. mai 2024 Man kan også få dette pga medisiner Anonymkode: f15c8...bd4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #7 Skrevet 6. mai 2024 Mamma fikk dette på 80-tallet. Var nok pjusk fra før og dro på langtur. Anonymkode: 9328e...a3b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Skrevet 8. mai 2024 Det er en overaktiv respons fra immunforsvaret der den angriper egen friske celler i kroppen, i stedet for å bekjempe bare sykdommen. Når det gjelder myokarditt, så angriper immunforsvaret friske celler i hjertemuskelen, derav blir den betent og man får symptomer av det - og etter hvor hardt angrepet man er. Derfor vil man når man har myokarditt kunne måle høye nivåer av troponin i akuttfasen, Troponin måler utskillelsen av døde celler (proteiner) fra hjertet eller noe sånt, det samme skjer når man har infarkt - da dør celler i hjertet. Myokarditt er bare betent vev da, så det er ikke infarkt. Jo høyere troponinnivåer man måler ved myokarditt, jo mer betent er nok hjertet og mer kritisk er det, både med tanke på fare for alvorlige arytmier mer akutt, men også med tanke på skade i ettertid som fører til hjertesvikt/forstørret hjerte. Kommer litt an på hvor i hjertet man blir angrepet, klaffer etc. Så ja, om man har virus i kroppen, og immunforsvaret blir litt for ivrig, kan det skje. En måte at immunforsvaret blir for ivrig, er jo at man trigger det når man er syk, feks. ved å trene for hardt. Da må immunforsvaret jobbe ekstra, og det kan skje en overreaksjon der den angriper feil celler. Andre immunresponser, medisin, vaksiner, etc. kan også gi det. Egentlig alt som gir immunrespons vil jeg tro. De fleste som får myokarditt får et mildt forløp, og mange kan til og med gå med det uten å merke eller oppdage at man har hatt det, hjertet ordner som regel opp av seg selv. Forskningen viser feks. at de som har fått den responsen av covidvaksine, gjerne har fått et mildere forløp enn om de har fått det av covid - fordi virusunfeksjon med covid har gitt voldsomme immunreaksjoner i kroppen, mens vaksinen bare gir en liten del av denne immunresponsen enkelt forklart. Men dette vil nok også variere etter hvor mye virus man har blitt utsatt for, en mild covidinfeksjon vil ikke nødvendig ha gitt noen særlig overreaksjon, og igjen det kommer an på hvordan immunforsvaret reagerer osv. Og man så jo at Moderna vaksinen som var en kraftig vaksine trigget til forbigående hjertebetennelse hos noen, kontra Pfizer. Selv har jeg trolig hatt myokarditt etter et hissig virus i 2017. Jeg var veldig syk i november 2016, og hadde en del symptomer i ukene etter det, men til tross for flere legebesøk, normal EKG, så fant de ikke noe selv om jeg opplevde en del ubehag med veldig høy puls, svimmelhet, smerter og stikking i det området og følte noe var galt. Etterhvert fikk jeg veldig mye ekstraslag på hjertet døgnet rundt. Jeg hadde likevel tilfeldigvis en time til ultralyd av hjertet i starten av januar fordi de under undersøkelsene fant ut at jeg hadde en liten bilyd på hjertet som de ville sjekke. På ultralyden ble jeg innlagt under observasjon med mistanke om myokarditt. Jeg hadde nedsatt pumpefunksjon i hjertet og noen suspekte endringer på EKG, og telemetri på sykehuset slo fast at jeg hadde svært høy puls og masse ekstraslag. Pulsen min hoppet opp fra 70 til 150 bare jeg reiste meg opp fra sykehussengen og gikk noen få meter, trolig skyldes det den lette nedsatte pumpefunksjonen av hjertet. Derimot var troponin negativ, som antagelig gir mening dersom jeg hadde det allerede i november, og hjertet var nok allerede godt i gang med å reparere seg selv, så vil tro utskillelsen av troponin bare var i den akutte fasen. Allerede dagen etter innleggelse, kunne de se at pumpefunksjonen var blitt litt bedre, som tydet på at hjertet var i ferd med å ordne opp selv. De tok også masse blodprøver, og de nevnte at jeg trolig hadde fått det etter et virus jeg ikke husker navnet på, da regner jeg med de hadde funnet antistoffer på dette viruset i blodprøvene mine. Tror det var Coxsackievirus B, de kalte viruset for "Cox". Så jeg ble utskrevet raskt og hadde kontrolltime ca. 1 mnd etterpå, da hjertet var tilbake til normalen og pumpet som det skulle. I og med at jeg trolig hadde det siden november, så er det ikke godt å vite hvor syk jeg faktisk var i akuttfasen uten at det ble oppdaget, nok til at det fortsatt påvirket pumpefunksjonen av hjertet to måneder etterpå, men heldigvis ikke så ille at jeg fikk skader på hjertet. Jeg har forøvrig en autoimmun sykdom fra før, dv.s at mitt immunforsvar er allerede litt overaktivt, som jeg tror er en medvirkende faktor til at jeg ved dette viruset opplevde å få betennelse på hjertet. Anonymkode: 869da...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #9 Skrevet 8. mai 2024 Må forøvrig nevne at jeg føler veldig med jenta i artikkelen, og jeg var ikke i nærheten så syk som hun. Selv om jeg ble erklært frisk på kontrollen 1 mnd etterpå, så var det virkelig en kamp mentalt å stole på at hjertet var friskt og at det ikke skulle stoppe eller at det var trygt å trene igjen. I ukene etter innleggelsen gikk jeg rundt i en merkelig døs og var ikke egentlig tilstede i hodet, så det opplevdes traumatisk nok. I tillegg føltes jeg ikke helt frisk. Det tok mange måneder før angsten forlot kroppen, men det ble gradvis bedre og bedre, tok opp mot 1 år før jeg virkelig turte å trene skikkelig uten å være redd for hjertet. Nå etter så mange år og fått det avstand så tenker jeg ikke lenger over det og stoler på at hjertet er friskt. Håper hun får tilbud om profesjonell hjelp til den mentale biten, med tanke på alvorlighetgraden og hvordan hun beskriver følelsene sine rundt dette så håper jeg hun får god oppfølging til å håndtere dette, særlig med tanke på at hun ikke vet enda om har fått skader på hjertet. Anonymkode: 869da...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå