AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 Venter tvillingjenter og har begynt å tenke på litt forskjellig. Ønsker svar fra dere som er tvilling og kan svare av erfaring. Er dere toegget/eneggede? Kjønn? Hvordan syns du det er å ha en tvilling? Hvordan er forholdet deres?Både i barndommen og som voksen. Er dere mye sammen som voksen? Ble dere kledd likt? Har dere likt å kle dere likt? Å så/ser dere lik ut (feks frisyre, hårfarge) Fordeler/ulemper? Var det mye sammenligning? Hjemme, på skolen, blant familie/bekjente. Gikk dere i samme klasse? Har dere tatt samme retning i livet? Utdanning, bosted, hobbyer, familie. Har/hadde dere samme venner eller ulike? Gi gjerne råd dere skulle ønske var annerledes😊 Anonymkode: a374d...035 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #2 Skrevet 5. mai 2024 Vi hadde foreldre som var veldig opptatt og likte at vi var like. Nesten likt navn, samme frisyre, like klær osv. Da vi havnet i ulike klasser på ungdomsskolen lagde de stor ståhei for å få oss i samme klasse. Vi måtte gjøre alt sammen. Som om vi var en person. Det var først da vi flyttet hver vår vei etter videregående jeg fant ut hvem jeg er. Jeg måtte finne min personlighet og mitt jeg. Det var skremmende fantastisk. Har lite kontakt med tvillingssøster i dag. Anonymkode: fdca8...28d 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 Er tante til tvillinger de var forsåvidt to egget og gutt og jente. De gikk jo på liten skole. Så kun en klasse pr trinn. Men når de begynte på u skolen gikk de i forskjellige klasser. Helt fra bh har alle vært påpasselig at de ikke settes sammen pga at de er tvillinger. Da det er veldig viktig å la de utvikle seg som to personer og ikke som en enhet. Tantene mine var eneggede tvillinger og ble kledd likt og ble satt på samme ting og oppgaver. En var mer dominant også enn den andre. Så det var jo tydelig at den ene ble behandlet ut fra den dominante tvillingen. De var jo forsåvidt tette. Men når de ble voksne. Flyttet den minst dominante langt unna familien for å få være seg selv og ikke bare en skygge av sin søster som skulle bestemme alt. Så mitt råd er vel egentlig at det er viktig å bli kjent med dem hver for seg og se hvem de er. Selv om de evnt er like i useende trenger de ikke være det iht personlighet. Så de er jo i praksis som alle andre søsken å regne Anonymkode: 3d68f...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Venter tvillingjenter og har begynt å tenke på litt forskjellig. Ønsker svar fra dere som er tvilling og kan svare av erfaring. Er dere toegget/eneggede? Kjønn? Hvordan syns du det er å ha en tvilling? Hvordan er forholdet deres?Både i barndommen og som voksen. Er dere mye sammen som voksen? Ble dere kledd likt? Har dere likt å kle dere likt? Å så/ser dere lik ut (feks frisyre, hårfarge) Fordeler/ulemper? Var det mye sammenligning? Hjemme, på skolen, blant familie/bekjente. Gikk dere i samme klasse? Har dere tatt samme retning i livet? Utdanning, bosted, hobbyer, familie. Har/hadde dere samme venner eller ulike? Gi gjerne råd dere skulle ønske var annerledes😊 Anonymkode: a374d...035 Er dere toegget/eneggede? Kjønn? Er tvilling selv fra 2 eggede, vi er en av hvert kjønn. Har selv eneggede tvillinger - jenter Hvordan syns du det er å ha en tvilling? Hvordan er forholdet deres?Både i barndommen og som voksen. Er dere mye sammen som voksen? Forholdet mitt til min tvillingbror har i grunn vært ganske likt som forholdet mitt til andre søsken. Som barn var vi nære og tette, men som søsken flest. Mine egne tvillinger er tette og nære, men merker godt forskjellige personligheter og ser større ulikheter nå (de er 10 år) Ble dere kledd likt? Har dere likt å kle dere likt? Å så/ser dere lik ut (feks frisyre, hårfarge) Fordeler/ulemper? Vi ble ikke kledd likt, jeg har ikke kledd mine tvillinger likt. Tvillinger er fremdeles egne individer. Var det mye sammenligning? Hjemme, på skolen, blant familie/bekjente. Opplevde ikke mye sammenligning - kan ha noe med at vi var ulike kjønn, opplever ikke at det et sammenligning av mine tvillinger på skolen eller hjemme. Ja de er født samtidig, men de er to ulike personer, to ulike barn, søsken - ikke samme person. Gikk dere i samme klasse? Vi gikk i samme barnehage og klasse frem til videregående - da delte vi oss. Var ikke noe problem for oss. Jentene har vært på samme avdeling i bhg, går i samme klasse, men ulik basegruppe. Valgt at de skulle ha ulik basegruppe for at de skulle få mer tid fra hverandre og utvikle seg som egne individer på egenhånd. Har dere tatt samme retning i livet? Utdanning, bosted, hobbyer, familie. Jeg og min bror har begge valgt utdanning innenfor barn og unge - men ulike retninger. Hadde ulike hobbyer som barn. Jentene her har noe likt av hobbyer, men generelt fått mer ulike interesser for hvert år. Tror ikke de kommer til å velge likt for utdannelse etc. Har/hadde dere samme venner eller ulike? Vi hadde ulike vennegrupper. Jentene har noe samme, noe ulikt. Tror det vil holde seg slik. Tvillinger er født samtidig og kan ha et bånd som ikke andre søsken har, men syns det er viktig å også være obs på som foreldre at tvillinger er ulike individer. De har godt av å få blomstre hver for seg, de har godt av å utfordres ulikt og hver for seg. De har behov for å være ulike individer. Kanskje de ønsker likt som små, men at man ser de skiller litt vei med alderen. Det tror jeg varierer 100% like mye med tvillinger som andre søsken som er født tett. Mitt råd: bli kjent med individene, personlighetene. Ikke sammenlign. Alle barn er ulike - uavhengig om de er tvillinger eller ikke. Anonymkode: c5b8f...917 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 Har en mor som er tvilling, som først i voksen alder greide å tenke over dette med sin egen identitet og ikke alltid «vi». Jeg har også ei venninne med tvillinger. De får være sin egen identitet, og ikke alltid like som tvillingsøskenet. Eneste er at de går ganske likt kledd (har den ene ull, har den andre det). Venninna mi fortalte at hun da slipper å lure på/sjekke begge to om de er varme eller kalde. Er den ene feil kledd mtp vær og vind, er det bare å skifte på begge med en gang. En ting jeg aldri hadde tenkt på før. Men jeg tror man skal passe på å la tvillinger få dyrke sin egen identitet og få være seg selv. Anonymkode: 9fac7...824
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er dere toegget/eneggede? Kjønn? Aldri tatt skrittet for å få det bekreftet, men vi ser ut som eneggede. Jenter. Hvordan syns du det er å ha en tvilling? Hvordan er forholdet deres?Både i barndommen og som voksen. Er dere mye sammen som voksen? Jeg vet jo ikke om noe annet, men det har vært på godt og vondt -mest godt. Forholdet vårt er veldig bra, og har alltid vært veldig bra, men codependent. Jeg elsker henne høyest av mine søsken, men jeg liker feks lillesøsteren vår mye bedre, om det gir mening. Vi bodde sammen frem til jeg giftet meg (28år), nå sees vi 1-2 ganger i uken men prater på telefon hver dag (36år). AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ble dere kledd likt? Har dere likt å kle dere likt? Å så/ser dere lik ut (feks frisyre, hårfarge) Fordeler/ulemper? Vi ble kledd likt frem til skolealder, da begynte de ofte å kle henne i rødt og meg blått. Vokste opp på 90-tallet så det var oftest de fargevariantene på like ting. Jeg hatet det og syns blått var guttefarge husker jeg. Ved slutten av barneskolen/begynnelsen av ungdomsskolen begynte vi å kle oss ulikt da vi fikk penger til å kjøpe klær selv. Fikk likevel like ting i julegaver fra øvrig familie så lenge de fortsatt gav julegaver, og kan faktisk enda få det fra nærmeste familie om vi ikke har spesifikke ønsker. Var det mye sammenligning? Hjemme, på skolen, blant familie/bekjente. Alltid, så lenge jeg kan huske. Aldri «Emma og Sofie» alltid «tvillingene». Også oss selv i mellom, kanskje aller verst der. Jeg utviklet spiseforstyrrelse rundt 15års alder, og fikk beholde den alene i cirka 3mnd før søsteren min fikk det. Vi blir vel fortsatt sammenlignet, og det går mer i spørsmålet «hvordan går det med Sofie da?» enn «og mannen din/barna dine, hvordan går det med dem» når jeg treffer bekjente. Vi måtte vel nærmest bikke 30 og vel som det før det ikke gikk sport hos andre i å definere hvem som var den peneste tvillingen (enda så like vi er) og hvem som er den smarteste. Gikk dere i samme klasse? Ja, frem til vgs. Mest av praktiske årsaker (felles foreldremøter, bursdaginvitasjoner etc.) da vi er en søskenflokk på 6. Har dere tatt samme retning i livet? Utdanning, bosted, hobbyer, familie. Ja, vi har samme utdannelse men kun jeg praktiserer den, hun har en helt annen type jobb, vi bor i hjembyen, har mange felles hobbyer og jevnaldrende barn. Hun et noe mer turbulent kjærlighetsliv enn meg, og vi har også noen hobbyer hver som den andre finner totalt uinteressant. Har/hadde dere samme venner eller ulike? Vi hadde de samme venninnene i oppveksten frem til vgs. Vi har holdt fast på den gamle venninnegjengen og møtes jevnlig, men våre næreste venninner er på hver sin kant og ikke noen vi henger sammen med eller er venner med på kryss. Gi gjerne råd dere skulle ønske var annerledes😊 Anonymkode: a374d...035 Anonymkode: d9d23...704
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Venter tvillingjenter og har begynt å tenke på litt forskjellig. Ønsker svar fra dere som er tvilling og kan svare av erfaring. Er dere toegget/eneggede? Kjønn? Hvordan syns du det er å ha en tvilling? Hvordan er forholdet deres?Både i barndommen og som voksen. Er dere mye sammen som voksen? Ble dere kledd likt? Har dere likt å kle dere likt? Å så/ser dere lik ut (feks frisyre, hårfarge) Fordeler/ulemper? Var det mye sammenligning? Hjemme, på skolen, blant familie/bekjente. Gikk dere i samme klasse? Har dere tatt samme retning i livet? Utdanning, bosted, hobbyer, familie. Har/hadde dere samme venner eller ulike? Gi gjerne råd dere skulle ønske var annerledes😊 Anonymkode: a374d...035 Hei og gratulerer 🥰🥰 Jeg er tvilling. Eneggede. Jenter. Jeg elsker tvillingsøsteren min, hun er min nummer en. Jeg føler at jeg er veldig heldig, nesten som å vinne i Lotto. Jeg har alltid en å snakke med om alt, som forstår alt og mine følelser, en bestevenn og søster som ingen annen kan. Vi er godt voksne nå, men snakkes hver dag (om vi ikke har kranglet da). Vi hjelper hverandre med alt. Og vi deler det meste som kan deles (ikke ektemenn 😂 ). Det er jo også litt på godt og vondt da. For når vi krangler kan det bli ganske intenst, og jeg kan lett gå i kjelleren av det. Det er som at ingen andre kan såre meg så dypt som hu kan. Men det skal ikke så mye til før vi blir venner igjen. Dette er vanskelig å forstå for de som står utenfor, hvor intenst det kan bli, og hvordan vi krangler. Dette kan ha litt med å gjøre at vi alltid har vært som ett og vi trenger å løsrive oss litt fra hverandre og det kan være vondt. Vil derfor anbefale at du oppdrar barna som to forskjellige individer, men likevel støtter styrken det er i å være to. Vi ble alltid kledd likt og jeg kan ikke huske at jeg likte det noe særlig. Andre barn og voksne skulle liksom hele tiden påpeke likheten i utseendet og klær, jeg syns det var slitsomt. I barndommen var vi gode venner. Men venner vi har hatt siden vi var små har i ettertid sagt at det var vanskelig å kjenne på at de aldri kom helt innpå oss. Og når vi kranglet, hvem skulle de støtte? Vi har barn som er ganske like, og som vi nesten har behandlet som søsken og vi alle har en stor familie med tette bånd 🩷 det har jeg alltid satt pris på 🩷 Jeg jobbet i en barnehage en liten periode hvor det også gikk et tvillingpar, gutter. En dag kom det en gutt og mobbet han ene tvillingen som da var alene. Så sier tvillingen: jeg bryr meg egentlig ikke om hva du sier jeg, jeg har broren min jeg kan leke med og han syns at jeg alltid er bra 💙 mobberen skjønte at, her var det ikke mye å hente, så han gikk. Tvillinggutten sto igjen, like blid og fornøyd. Masse lykke til 🩷 kos deg med barna. Bare spør om det er noe mer. Anonymkode: 242d7...7fd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå