AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 Jeg har tvillinger på snart 9 år, som leker mye med kun hverandre på skolen, når jeg spør hvorfor sier dem at de andre guttene bare spiller fotball, de er 10 gutter i klassen og resten spiller fotball på fritiden og er derfor veldig gode venner, føler mine er utenfor, ikke at de blir bedt i bursdager og slik,men at de andre ikke leker med de pga de ikke spiller fotball. er 15 i hele klassen, de kan leke litt med jentene i blant,de liker heller ikke fotball. Skal jeg blande meg inn eller skal jeg bare la det gå? de har jo hverandre og jentene Anonymkode: 0f0b9...177 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #2 Skrevet 5. mai 2024 Må du bo et sted med så snevert sosialt miljø? På større steder er det mange gutter som er interessert i andre ting. Skal du bo der du bør nå hvor alle/de fleste gutta spiller fotball er det opp til deg å sørge for at ungene dine er med på fotball så de ikke faller utenfor. Eller finne fram til alternativer. Anonymkode: cefbf...24d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 Lett å falle utenfor som tvillinger, tror det er noe som kan skje med mange. Jeg er selv tvilling og følte meg ganske utenfor på skolen. Anonymkode: bc434...581
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 Hvorfor skal ikke barn få ha en hobby som innebærer mye fysisk aktivitet bare for at noen ikke synes det er gøy. Fotball er IKKE snevert. Min fotballspillende 17-åring har kompiser både på og utenfor banen, men alle har spilt fotball minst 1-4 trinn. Fotballen betydde fellesskap ute på banen etter skoletid. Min 17-åring har aldri vært blant de beste, men vi har tatt han med på janen og øvd når han var liten for bedre mestring. Det hjelper med generell fotballinteresse blant resten av familien. Kan jo spørre hvorfor tvillingene ikke liker fotball og hvorfor dere ev ikke har hjulpet de til å få samme interesse som de andre om det sosiale i fotballen er så viktig. Anonymkode: e3280...d15 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal ikke barn få ha en hobby som innebærer mye fysisk aktivitet bare for at noen ikke synes det er gøy. Fotball er IKKE snevert. Min fotballspillende 17-åring har kompiser både på og utenfor banen, men alle har spilt fotball minst 1-4 trinn. Fotballen betydde fellesskap ute på banen etter skoletid. Min 17-åring har aldri vært blant de beste, men vi har tatt han med på janen og øvd når han var liten for bedre mestring. Det hjelper med generell fotballinteresse blant resten av familien. Kan jo spørre hvorfor tvillingene ikke liker fotball og hvorfor dere ev ikke har hjulpet de til å få samme interesse som de andre om det sosiale i fotballen er så viktig. Anonymkode: e3280...d15 Så du mener at de skal holde på med en aktivitet de ikke har interesse av kun pga det sosiale? Anonymkode: 1f671...70e 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 Kommer jo helt an på hva slags "gjeng" det er, hvis det er en fotball-gjeng så blir man jo fort utenfor om man ikke driver med fotball. Lite foreldre kan gjøre med det, og man bør ikke blande seg inn i hvilke interesser barn har. Anonymkode: c55b1...1b4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 Finnes det andre lagspill eller "lagaktiviteter" i området som de kan være med på, så de får bygget seg et større sosialt miljø? Greit nok at de ikke er så interessert i fotball, men for gutter er det viktig å være en del av en gruppe. Og slik du beskriver det, så har ikke dine det. Om fotball er eneste alternativ, ville jeg enten jobbet for å skape et alternativ, eller dyttet litt på at de skulle være med på fotballen for det sosiale. Det er dessverre slik mange steder i dag at de som ikke er med på den store lagsporten (mange steder fotball) havner utenfor. For de som er med på lagsporten driver med denne både på fritiden og i friminuttene på skolen. Hvis guttene dine "føler seg tvunget" til å enten leke med jentene eller leke med hverandre, så bør dere voksne gjøre noe for å gi dem flere muligheter. For alt vi vet, kan det være at en av dem egentlig gjerne skulle spillt fotball med gutta i klassen, men ikke tør å uttrykke dette fordi det vil bety at broren blir etterlatt helt alene, uten noen å leke med. Og jeg vil tro at ingen av dem ønsker å gjøre dette mot den andre. Uansett bør dere ikke fortsette å akseptere at "det er sånn". Dere voksne må aktivt inn og hjelpe dem med å skape seg en større krets. Og det kan kun gjøres ved at dere hjelper deres gutter. Anonymkode: 832ab...d47
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så du mener at de skal holde på med en aktivitet de ikke har interesse av kun pga det sosiale? Anonymkode: 1f671...70e Ja, om fotball er det eneste alternativet, så bør man forsøke å få dem inn i den aktiviteten selv om de kun er der for det sosiale. Om det finnes alternativer, kan de velge det de liker best. For barn er det sosiale og det å være en del av gjengen veldig viktig. Kanskje viktigere enn om de har interesse av det de driver med. Anonymkode: 832ab...d47
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 Hva tenker du er alternativene? At de andre guttene skal legge fotballen på hylla? Eller at dine heller blir med å spiller? Anonymkode: ffb2c...71b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 Hørtes ut som et trangt miljø i en liten bygd. Her har fotballfeberen gitt seg etter 3. klasse og alle har masse forskjellige interesser. Anonymkode: af9bf...1af 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #11 Skrevet 6. mai 2024 Tusen takk for alle svar Ja vi har tenkt til og flytte,men har ikke råd nåværende tidspukt, vi bor i bygd ja, med ca 1600 innbyggere, jeg er fra en større by i østfold og han fra vestfold,men vi fikk begge gode jobber her Anonymkode: 0f0b9...177
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #12 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk for alle svar Ja vi har tenkt til og flytte,men har ikke råd nåværende tidspukt, vi bor i bygd ja, med ca 1600 innbyggere, jeg er fra en større by i østfold og han fra vestfold,men vi fikk begge gode jobber her Anonymkode: 0f0b9...177 Ikke tenk på det, de har hverandre og jentene. Det kommer til å gå bra. Anonymkode: 77b76...102 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #13 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke tenk på det, de har hverandre og jentene. Det kommer til å gå bra. Anonymkode: 77b76...102 Ja håper det, de er tenker ikke på dette selv ,bare jeg som synes de er sårt Anonymkode: 0f0b9...177
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #14 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tusen takk for alle svar Ja vi har tenkt til og flytte,men har ikke råd nåværende tidspukt, vi bor i bygd ja, med ca 1600 innbyggere, jeg er fra en større by i østfold og han fra vestfold,men vi fikk begge gode jobber her Anonymkode: 0f0b9...177 Da tenker jeg at dere voksne må huske det. Grunnen til at tvillingene har et begrenset miljø med barn å leke i på skolen, er fordi: 1. Dere voksne fikk gode jobber der dere bor nå. 2. Dere har ikke råd til å flytte. Ingen av disse grunnene er barnas skyld. Altså ligger ansvaret for å gjøre ting bedre for barna, hos dere voksne. Da må dere se om dere kan gjøre noe for å gi barna deres et bredere miljø enn "hverandre og jentene". Finnes det andre tilbud enn fotball for gutter der dere bor? Korps? Langrenn? Orientering? Bordtennis? Sjakk? Om det ikke finnes for barn, finnes det noe for voksne som kan utvides til å inkludere barn? Kan dere være med å starte opp noe? Finnes det tilbud i nabobygda, som de kan være med på om dere kjører? Om de skal med på noe, så bør en av dere voksne være tilstede i starten. Hjelp gjerne til. Det viktigste er at dere støtter og bidrar og får med dere hvordan barna deres er sammen med andre, og hvordan andre er med dem. Å bare la ting skli videre "for vi skal jo flytte en gang, når vi får råd" og "de har jo hverandre og jentene" er tafatt, og kan føre til at de sliter med å skape gode relasjoner hvis dere en gang flytter. For de er faktisk ikke vant med å skape relasjoner med jevnaldrende gutter. De kan få slike relasjoner andre steder enn på skolen, så det er ikke krise at de ikke har noen på skolen. Men det er ganske skummelt at de ikke har det i det hele tatt. Anonymkode: 832ab...d47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå