Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså at man kjenner en bølge av negative følelser rett før utdrivningsrefleksen slår inn. Hadde det i forrige barselperiode også, men det føles kraftigere denne gangen. Heldigvis varer det i under et minutt per gang, men det er så utrolig ekkelt. Vet liksom at utdrivningen er rett rundt hjørnet fordi jeg plutselig blir helt sykt nedstemt så brått. Hadde vært greit å høre fra andre som opplever det samme. 

Anonymkode: 03002...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Termin med #2 er rett rundt hjørnet, så er veldig spent på om det blir like ille denne gangen. Var helt sikker på at jeg holdte på å få fødselsdepresjon i forrige barseltid, det tok flere uker før jeg koblet at de overveldende negative tankene kom ca. 30 sekunder før hver utdriving. De første ukene fikk jeg utdrivning sporadisk gjennom dagen også når jeg ikke ammet, så det var sikkert derfor jeg slet litt med å finne ut hva som foregikk. Husker det som helt jævlig i begynnelsen, men det ble litt lettere å takle da jeg fant ut hva det var. Da var jeg i det minste forberedt på de triste følelsene som kom i begynnelsen av hver ammestund, og jeg visste at det gikk over. For meg varte det i 1-2 minutter hver eneste gang jeg fikk utdrivning, og ble gradvis bedre til det forsvant etter 3-4 måneder. Ammet i godt over et år.

Hos meg var det såpass ille at jeg ofte begynte å gråte helt uten grunn. Følte jeg feilet totalt som mor, og at mann og barn ville ha hatt det bedre uten meg. Livet føltes helt tomt. Så var alt normalt igjen etter et par minutter, og alle de triste følelsene forsvant fram til neste utdrivning. Hadde det jo egentlig kjempefint, og nøt barseltiden til tross for at det var tungt. Veldig, veldig merkelig følelse. 

Savner mer informasjon om dette, mitt inntrykk er at helsevesenet i Norge har alt for lite kunnskap om kvinnekroppen i barseltiden. Verken fastlegen min, jordmor eller helsesykepleier hadde hørt om dette fenomenet da jeg nevnte det for dem, følte egentlig at jeg ble litt avfeid. Ser studier tyder på at så mange som 5-9% av ammende opplever dette, så det er jo egentlig ganske vanlig. Håper det blir bedre kjent her i landet også, slik at man kan være forberedt på denne "risikoen" ved amming. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også. Både med baby nr. 1 og 2. Fant ut av det helt tilfeldig ved å lese på ammehjelpen.no. Hverken jordmor eller helsesykepleier hadde hørt om det. Ble gradvis bedre etter hvert. Etter 7 mnd fikk jeg bare en veldig svak følelse av nedstemthet ved utdrivning.

Snodige greier. Hadde en del trøbbel med amming med begge baby og D-mer gjorde det ikke enklere når det ved utdrivning plutselig kjentes ut som at jeg hadde lyst til å rømme til ett øde øy, og vipps så var den følelsen like raskt borte igjen. Fikk samme også ved pumping.

Anonymkode: 6c969...071

Skrevet

Ja, jeg hadde det. Ble kvalm og ville hive ungen i veggen før hver utdrivning, fikk fullstendig panikkfølelse. Er jordmor selv så skjønte raskt hva det var, men det dempa seg ikke noe av den grunn. Det gikk gradvis over, men kom tilbake x100 neste svangerskap, sluttet derfor å amme i uke 5. Var like ille med nummer to, men da visste jeg det ville roe seg. Utrolig merkelig opplegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg hadde det. Ble kvalm og ville hive ungen i veggen før hver utdrivning, fikk fullstendig panikkfølelse. Er jordmor selv så skjønte raskt hva det var, men det dempa seg ikke noe av den grunn. Det gikk gradvis over, men kom tilbake x100 neste svangerskap, sluttet derfor å amme i uke 5. Var like ille med nummer to, men da visste jeg det ville roe seg. Utrolig merkelig opplegg.

Får man det ved hver eneste utdrivning? Eller kan det komme og gå litt?

Anonymkode: 3559b...620

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det, det var grusomt. Følte at jeg falt ned i et mørkt hull hver gang jeg ammet. At pappaen meldte seg ut av familien og jeg ble alene i tillegg sendte meg rett i en tung fødselsdepresjon. Men jeg visste ikke hva D-MER var på det tidspunktet, hadde jeg visst det hadde jeg nok droppet ammingen. 

Anonymkode: 5ba02...110

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hos meg var det veldig av og på, så det er nok individuelt tror jeg!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var hver gang hos meg i hvert fall. 

Anonymkode: 5ba02...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...