Gå til innhold

Feirer du 17.mai med eks og barn, eller med ny partner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp snakket om 17.mai, og det kom frem som den største selvfølge at han feirer dagen med eksen og barna som nå er i ungdomsskolealder. De er hos henne på 17.mai og hun har spurt om å få ha de noen dager ekstra i forkant. 

Jeg har barn selv (100%), og heier virkelig på godt samarbeid og løsninger til det beste for barna.

Men vil gjerne høre andres erfaringer med dette?

Når begynte dere å feire disse dagene med ny partner/slutte å feire sammen med eks?

Jeg foreslo å invitere henne på nyttårsaften for eksempel siden vi hadde barna da og hun var alene (så vidt vi visste), men det var helt uaktuelt for han. Men plutselig er det greit å tilbringe 17.mai sammen? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 1b0d1...5bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mann feiret dagen sammen med ex og barn da barnet var lite og faktisk brukte tiden med familien. Da barnet ble større (type 5.-6. klasse) ville barnet være med venner på skolen, løpe rundt og leke med de, og barnet var uansett ikke med sin familie hos verken mor eller far. Da sluttet de å feire sammen, og barnet kommer hjem til den (mor eller far) som har samvær den uken. 

Da mor fikk ny og sjalu kjæreste gjorde han det klart at min mann ikke var velkommen, men jeg vet ikke hvordan de løste det. Min mann ga faen og fulgte avtalen han hadde med sitt barn og barnets mor.

det fungerte helt fint:) det var litt trist for felles barn som aldri så sin pappa på 17. mai de årene, og ikke minst slitsomt for meg som var alene med alt den dagen, men sånn er det når man er en splittet familie.

Anonymkode: 565e4...dc6

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har nettopp snakket om 17.mai, og det kom frem som den største selvfølge at han feirer dagen med eksen og barna som nå er i ungdomsskolealder. De er hos henne på 17.mai og hun har spurt om å få ha de noen dager ekstra i forkant. 

Jeg har barn selv (100%), og heier virkelig på godt samarbeid og løsninger til det beste for barna.

Når begynte dere å feire disse dagene med ny partner/slutte å feire sammen med eks?

Jeg foreslo å invitere henne på nyttårsaften for eksempel siden vi hadde barna da og hun var alene (så vidt vi visste), men det var helt uaktuelt for han. Men plutselig er det greit å tilbringe 17.mai sammen? 🤷🏼‍♀️

Nå jobber jeg på 17 mai i år så blir ikke noe feiring, men kunne fint ha feiret 17 mai med mine barn, min eks og min eks sitt nye barn.

Skrevet

Nei, han feirer heldigvis ikke med eksen sin. Han har sønnen annethvert år. Vi feirer alltid sammen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss har det vært mest naturlig å ha barnet annethvert år til 17. mai, juleaften og nyttårsaften etc. og feiret med mors- eller farssiden av slekta. Når barnet var i barnehagealder, feiret vi 17. mai normalt med egen familie uten den andre forelderen. Siden barnet nå er i skolealder, så har feiringen foregått på skolen. Da har det vært helt i orden at den andre foreldrene har kommet til skolen også for å feire. 

Anonymkode: d6b24...6df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da mor fikk ny og sjalu kjæreste gjorde han det klart at min mann ikke var velkommen, men jeg vet ikke hvordan de løste det. Min mann ga faen og fulgte avtalen han hadde med sitt barn og barnets mor.

det var litt trist for felles barn som aldri så sin pappa på 17. mai de årene, og ikke minst slitsomt for meg som var alene med alt den dagen, men sånn er det når man er en splittet familie.

Anonymkode: 565e4...dc6

Det er alltid barna som blir skadelidende når voksne mennesker lar sjalusi og bitterhet kontrollere avgjørelser. Fryktelig trist.

Trenger ikke å være slik selvom man har «splittet familie». Det et nok eksempler på par med barn som går fra hverandre, men feirer 17 mai, jul og bursdager sammen med felles barn i mange år. Også om de har nye kjærester. I tilfeller det ikke skjer, så er det grunnet sjalusi fra nye partnere eller at man av en eller annen grunn hadde et «stygt» brudd. Uansett barn som blir skadelidende for de voksene sin tankeløshet.

Anonymkode: fef2e...8af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull, ungdomskole»barn» syns det er kjedlig, gå i tog er ukult, de hater kø. De trenger ikke mamma og pappa, de vil være med venner

Anonymkode: 9f6ad...41a

• Liker 1
Skrevet

Barna er ungdommer og har andre planer, jeg feirer med ny partner (men treffer gjerne eks i byen). 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull, ungdomskole»barn» syns det er kjedlig, gå i tog er ukult, de hater kø. De trenger ikke mamma og pappa, de vil være med venner

Anonymkode: 9f6ad...41a

Vi vet ikke noe om tradisjonene i den familien, eller hvilke hvilke høytider/merkedager er viktig for de ungene. 

Anonymkode: e1bb7...ccd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er hun 12 år, men jeg og far og min nye mann har ale et godt forhold, så vi har invitert han hit på grilling. Null stress. 

Anonymkode: 3d6f6...840

AnonymBruker
Skrevet

I småskolen pleide bonussønnen feire sammen med oss annenhvert år, men fra ungdomsskolen var det mest venner han hang sammen med. Pleide å spise sammen med de han skulle feire med, men utover det ble dagen feiret mest med venner.

Anonymkode: d8c97...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg feirer alltid sånne dager med ex, barn, og snart barnebarn. Min kjæreste og jeg er særboere, og ble sammen i såpass voksen alder at vi ikke har felles barn. Hun er ikke alltid like begeistret for mine prioriteringer på dette området, men for meg ha dler det om at blod er tykkere enn vann - barn kommer alltid først, og mine ønsker å feire med begge sine biologiske foreldre.

Anonymkode: 6d8b7...214

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg hadde det vært veldig rart å feire med far til eldste. Der ble det brudd da barnet var 10 mnd. Så vi har alltid tatt annet hvert år, nå 6 år senere har vi begge hver vår partner med flere barn. 

Tror det er en ting for de som har et godt vennskap og bor rett ved hverandre. Evt de som hadde brudd med skolebarn som er vant til å feire som en familie. 

Det er noe ganske annet med brudd tidlig, dårlig samarbeid, bor langt fra hverandre. Syns det er helt ok å feire sammen annet hvert år. Far har aldri ønsket å feire når jeg er med barnet, selv om jeg har ønsket han velkommen til feiring når det er mitt år med barnet. Jeg har også inkludert hans samboer og barn, uten hell.

Anonymkode: f1bc4...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke spesielt sjalu av meg, og føler meg 110% trygg på at kjæresten min ikke vil noe annet enn å være sammen med barna sine denne dagen. 

På samme tid symboliserer det at vi ikke er en familie. Og sett utenfra er de familien, i tillegg til hennes søsken og deres barn som kommer på besøk til henne og feirer 17.mai sammen med de.

Hun vil ikke hilse på meg eller mine barn. Så det blir aldri til at vi er inkludert i slikt heller. 

Jaja. Vi er vant til å være bare oss disse merkedagene uansett. Og vi bruker å ha det hyggelig 😇

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke spesielt sjalu av meg, og føler meg 110% trygg på at kjæresten min ikke vil noe annet enn å være sammen med barna sine denne dagen. 

På samme tid symboliserer det at vi ikke er en familie. Og sett utenfra er de familien, i tillegg til hennes søsken og deres barn som kommer på besøk til henne og feirer 17.mai sammen med de.

Hun vil ikke hilse på meg eller mine barn. Så det blir aldri til at vi er inkludert i slikt heller. 

Jaja. Vi er vant til å være bare oss disse merkedagene uansett. Og vi bruker å ha det hyggelig 😇

Ts

Hva slags mann er dette? Som ikke står opp for partneren sin. Du og dine barn burde selvfølgelig inkluderes. 

Anonymkode: b3d09...dc6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Jeg synes det er spesielt at dere ikke blir inkludert. Jeg har feiret alle merkedager (jul/nyttår, bursdager, mor/farsdag og 17. mai) med eksen de siste 9-10 årene, men hadde han fått en kjæreste (som jeg visste om, ikke noe vi snakker så mye om) så hadde hun gjerne kunnet blitt med for min del, med eller uten barn. Han synes nok slikt er mer kleint enn  hva jeg gjør, ikke like sikker på at han ville likt det andre veien, men da hadde vi nok heller avviklet tradisjonen etter hvert, yngste har uansett siste år i tog i år.

Per nå dater jeg en med egne barn på samme alder som mine der han feirer med eksen, så slik sett kan vi jo bare fortsette med det til de blir store, så får vi ta det derfra. Jeg er ikke den som legger mest i disse dagene, det er snakk om 10 dager i året, de andre dagene er viktigst. Jeg er takknemlig for å ha fått feiret alle med ungene de siste årene likeve, og at de har sluppet dårlig samvittighet for forelderen som ble alene (slik jeg selv vokste opp med). 

Anonymkode: 60e9f...050

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har særkullsbarn, og feirer ikke 17. mai med eksen. Eller noen andre høytider for den saks skyld.

Dersom han ikke har barna 17. mai, pleier han å se dem ila. dagen, og at vi ser dem gå i tog. Nå er det kun yngstemann som fortsatt går på barneskolen og går i tog, eldste har egne planer med venner. 

Vi har nå felles barn, ikke ennå i skolealder, men det var samme praksis før vi fikk barn.

Så for å svare på spm.; nei jeg anser det ikke som vanlig å feire 17. mai med eksen, i hvert fall ikke med såpass store barn.

Anonymkode: c1517...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble separert fra eks for 4 år siden, og vi har et barn på 11. Min eks pleier å feire med sin familie. Det er flere store familier, og mye konflikter og flere synes det er kleint og rart at "jeg er der" det hender jeg er med, men jeg synes egentlig at det er litt slitsomt og styrete. Noen ganger er det hyggelig.

Jeg har alltid gått i toget med mitt barn og så har det alltid vært masse å gjøre mtp dugnad på 17 mai, og det er alltid deilig å lande hjemme og bare slappe av. Det er forskjellig hva vi gjør men det er tradisjon at eksen er med familien sin.

I fjor tror jeg vi var med eksen, og så kom alle dit. Forrige år var jeg alene og så kom kjæresten min innom, trur jeg. I år har jeg barnet men har ikke hørt hva slags planer de har. Godt mulig jeg blir med dit, eller så er barnet med og feirer med eksen, om barnet vil. 

Anonymkode: 068a8...459

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 11.51):

Her feirer vi alle sammen samme. Mor, far, barn, nye partnere, parters eventuelle barn etc.. 

Men det er jo så individuelt hva man ønsker, vil og får til.. 

Anonymkode: 5ff6a...07e

AnonymBruker
Skrevet

Da barna mine begynte på ungdomsskolen var de med venner på 17. mai. Ser ikke så mye til de på 17. mai. 

Anonymkode: ceb21...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...