AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 Jeg har de siste årene bodd på andre kanten av landet fra mine foreldre. For et år siden flyttet jeg, og bor nå 1,5 time unna. Jeg tror de gledet seg til dette, og så frem til at jeg ville komme oftere på besøk. Men. Min intensjon med flyttingen var ikke å komme nærmere dem, hvor enn brutalt det høres ut. Jeg stortrives her jeg bor, og vil helst være her i helger og ferier. De «maser» hele tiden på om jeg skal komme «hjem» noen langhelger i mai, om jeg skal «hjem» i sommerferien osv osv. Jeg har jo ikke lyst til det, jeg har lyst til å være her jeg bor i langhelger, og i sommerferien skal jeg utenlands. Det er jo ikke spesielt spennende å besøke dem dessverre, og jeg har helt ærlig ikke behov for å se dem så ofte. Ikke likte ofte som de ønsker å se meg i alle fall. Det høres jo utrolig slemt ut når jeg skriver dette. Men jeg tror de så for seg noe annet da jeg flyttet nærmere. Jeg er i 30-årene, så jeg er voksen altså. Jeg var hos dem hele juleferien, og en langhelg i påskeferien. Er det jeg som er sær? Eller er det forventningene her som ble litt ødeleggende? Anonymkode: b103c...59d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #2 Skrevet 5. mai 2024 Jeg tenker at du høster som du sår. Dersom du planlegger barn i fremtiden, så er det ekstra lurt å holde god kontakt med foreldrene dine, altså dine fremtidige barns besteforeldre. Hvis du gir f i dine foreldre nå, så spørs det om det nytter å komme krypende til dem straks du trenger hjelp igjen. Anonymkode: 9a09e...05d 14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 Jeg synes du høres litt umoden og egoistisk ut. Nå er du voksen. Det er etterhvert foreldrene dine som trenger oppmuntring og praktisk hjelp. Anonymkode: aced9...13d 12 1
Ulla Ullsokk Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 Du kan vel dra på besøk uten å være der på overnatting? En dag i ny og ne ville jeg ofret mine foreldre, altså. Men ikke hele juleferien o.l 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 Hvor ofte er det vanlig for voksne barn å besøke sine foreldre da? Altså når man ikke bor i samme by. Anonymkode: b103c...59d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at du høster som du sår. Dersom du planlegger barn i fremtiden, så er det ekstra lurt å holde god kontakt med foreldrene dine, altså dine fremtidige barns besteforeldre. Hvis du gir f i dine foreldre nå, så spørs det om det nytter å komme krypende til dem straks du trenger hjelp igjen. Anonymkode: 9a09e...05d AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes du høres litt umoden og egoistisk ut. Nå er du voksen. Det er etterhvert foreldrene dine som trenger oppmuntring og praktisk hjelp. Anonymkode: aced9...13d Jeg er enig med disse to. Anonymkode: 20c8f...100 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at du høster som du sår. Dersom du planlegger barn i fremtiden, så er det ekstra lurt å holde god kontakt med foreldrene dine, altså dine fremtidige barns besteforeldre. Hvis du gir f i dine foreldre nå, så spørs det om det nytter å komme krypende til dem straks du trenger hjelp igjen. Anonymkode: 9a09e...05d Jeg gir jo ikke f i mine foreldre? Jeg var hos dem 2 uker i julen, og en langhelg i påsken. Påsken er jo bare noen uker siden. Men de trodde vel at jeg skulle dra «hjem» mange helger også. Anonymkode: b103c...59d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg gir jo ikke f i mine foreldre? Jeg var hos dem 2 uker i julen, og en langhelg i påsken. Påsken er jo bare noen uker siden. Men de trodde vel at jeg skulle dra «hjem» mange helger også. Anonymkode: b103c...59d To ganger i året er liiiite. Anonymkode: 99f7b...500 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg gir jo ikke f i mine foreldre? Jeg var hos dem 2 uker i julen, og en langhelg i påsken. Påsken er jo bare noen uker siden. Men de trodde vel at jeg skulle dra «hjem» mange helger også. Anonymkode: b103c...59d Jeg tenker faktisk mest på måten du omtaler dem. At du flyttet ikke for å komme nærmere dem, at det er kjedelig å være hos dem, at de "maser" osv. Jeg hadde forstått det bedre dersom du var en ung voksen på 20 år, men du er faktisk i tredveårene. Er noen av dem glade i å prate? Jeg ringer min egen mor ukentlig bare for at hun skal få skravlet fra seg, dette gjør jeg kun fordi hun setter pris på det. Jeg får sjelden inn mer enn 10 ord på en halvtime, men jeg er jo glad i henne og vil at hun skal ha det bra. Anonymkode: 9a09e...05d 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 Synes nok man bør "ofre" en del for å besøke opphavet, ja - og med 1,5 time unna er det ganske sært å ikke dra på besøk i hvert fall, la oss si - en gang i måneden. Men det behøver jo ikke være langhelger da - kan jo si at du like gjerne kommer på besøk en kortere helg, til dømes. Ellers synes jeg ikke du er sær - det er mange som har det slik. Jeg blir lagt unna mine foreldre, som er greie nok - men etter at jeg ble voksen (og fortsatt barnløs) synes jeg det er veldig kjedelig med slike pliktbesøk. Jeg prøver å få jobbe i påska, så jeg slipper masse røde dager på besøk. Jula er obligatorisk, men jeg reiser til meg selv i romula. Foreldrene er greie - men det er noe med stedet jeg aldri har likt (bodde der til jeg var 15) og de er bare veldig kjedelig. Anonymkode: 96303...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #11 Skrevet 5. mai 2024 Kommer de på besøk, da? Anonymkode: 1477c...020 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #12 Skrevet 5. mai 2024 Det er strengt tatt «bare» to langhelger i mai (jeg regner ikke 01.05 som langhelg da den falt på en onsdag), og forstår jo at du ikke ønsker å reise bort begge disse. Men om jeg hadde vært så ønsket på besøk så hadde jeg tatt en natt, kanskje siste helgen i mai, og iallefall i løpet av juni. For bare 1,5 time kjøring trenger man ikke bli lenger. Kan du ikke også reise hjem oftere på «søndagsmiddag»? En gang i måneden på noe sånt, synes jeg jo ikke er så mye. At du ikke orker å bruke hele ferien på å bo der forstår jeg godt, man har ikke så mye ferie og den skal man jo bruke på å lade opp. Anonymkode: f5462...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #13 Skrevet 5. mai 2024 Jeg tenker at folk er ulik. Det er forskjell på å tilbringe en helg, langhelg, en uke sommerferie med foreldrene sine og det å dra i besøk. Besøk varer en begrenset tid og man er ikke oppi hverandre hele dagen. Jeg legger merke til at mange "må" dra til foreldrene sine i høytider, ferier og helger. Noen syns sikkert det er koselig å dra til barndomshjemmet og fortsette tradisjoner. Men andre liker å lage nye tradisjoner og selv være på hjemmebane. I tillegg blir det jo ofte slik at barna må bruke den ekstra tiden det tar, spesielt lengre kjøreturer. Kan det være en ide å prøve å invitere de til deg? Er de pensjonert har de mer tid. Da kan de komme en lørdag formiddag og dra lørdag ettermiddag uten overnatting. Eller dere kan finne på noe sammen utenfor hjemmet. Enten nær deg, de eller dere møtes halvveis. Tur, kafé osv. Anonymkode: 99f37...c02
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #14 Skrevet 5. mai 2024 Du høres sær ut, skjønner ikke hvorfor de har lyst på besøk av deg. Anonymkode: 5fa44...6b1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #15 Skrevet 5. mai 2024 Jeg skjønner jo at de gjerne vil se deg oftere. De er glade i deg og elsker å være sammen med deg. Kan du ikke møtes i midten med å ta noen flere dagsturer, som flere har foreslått? Da ryker ikke hele langhelga. Du kan også prøve at dere gjør noe sammen når dere treffes, hvis du synes det er kjedelig å bare sitte i sofaen. Dra på tur, hjelp faren din med snekkerprosjektet hans, gjør noe med din mor som plante i hagen eller lage saft av hagebærene. De har vel behov for å være "stammens eldste" som skal lære bort det de kan til yngre generasjoner. Jo eldre de blir, jo mer vil de behøve at du følger dem opp. Anonymkode: e492b...39b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #16 Skrevet 5. mai 2024 Du kan inviterer de til deg da. Anonymkode: 4d533...dce
ValarMorghulis Skrevet 5. mai 2024 #17 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har de siste årene bodd på andre kanten av landet fra mine foreldre. For et år siden flyttet jeg, og bor nå 1,5 time unna. Jeg tror de gledet seg til dette, og så frem til at jeg ville komme oftere på besøk. Men. Min intensjon med flyttingen var ikke å komme nærmere dem, hvor enn brutalt det høres ut. Jeg stortrives her jeg bor, og vil helst være her i helger og ferier. De «maser» hele tiden på om jeg skal komme «hjem» noen langhelger i mai, om jeg skal «hjem» i sommerferien osv osv. Jeg har jo ikke lyst til det, jeg har lyst til å være her jeg bor i langhelger, og i sommerferien skal jeg utenlands. Det er jo ikke spesielt spennende å besøke dem dessverre, og jeg har helt ærlig ikke behov for å se dem så ofte. Ikke likte ofte som de ønsker å se meg i alle fall. Det høres jo utrolig slemt ut når jeg skriver dette. Men jeg tror de så for seg noe annet da jeg flyttet nærmere. Jeg er i 30-årene, så jeg er voksen altså. Jeg var hos dem hele juleferien, og en langhelg i påskeferien. Er det jeg som er sær? Eller er det forventningene her som ble litt ødeleggende? Anonymkode: b103c...59d Får være litt motvekt i den tråden her - det er nok vi som er sær, TS, men jeg forstår deg veldig godt. Jeg er ekstremt hjemmekjær, og har null interesse av å bruke masse helger og ferier på å reise rundt på besøk. For meg er det et stort offer når jeg "må" reise på besøk til familie som bor andre steder, og det er ikke noe jeg gjør for min egen del. Jeg vil sove i min egen seng, og synes at et 2-3 timers langt besøk er evig nok. Slapper ikke av i det hele tatt med andre enn samboer og barn rundt meg, så lange besøk tapper meg fullstendig. Særlig min mor har nok et mye større behov for å se meg enn jeg har for å se henne. Jeg hadde vært godt fornøyd med å treffes en gang eller to i året, men hun kommer oftere hit enn vi drar dit (hun som har flyttet mange timer med fly unna). Var nylig en langhelg der, og var så sliten og lei da jeg kom hjem at det tok over en uke før jeg var nede på normal hvilepuls igjen. Har masse familie som bor i samme by som meg, disse ser jeg flere ganger i uka. Forskjellen er at jeg da har mulighet til å dra hjem når jeg vil, og vi kan godt svinge innom hverandre i 10-15 minutter bare for å si hei. Jeg synes 1,5 times reisevei blir litt i lengste laget for jevnlige dagsturer, så hadde nok heller ikke vært på besøk særlig oftere enn deg om min mor bodde så nært. En gang i kvartalet kanskje. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #18 Skrevet 5. mai 2024 Jeg har nok en "hjemmekjær" voksen sønn. Han er på middag minst en gang hver 14. dag, ofte to. Flytter stort sett inn her hele juleferien. Han bor bare en halvtimes kjøring unna. Men så har vi et veldig godt forhold da. Vi ringes ca en gang i uka, og chatter om det er noe. Syns som mor at det er akkurat passe. Men er selvfølgelig forberedt på at det kan bli mindre om det dukker opp en svigerdatter 🙂 Anonymkode: 185ed...b21
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #19 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor ofte er det vanlig for voksne barn å besøke sine foreldre da? Altså når man ikke bor i samme by. Anonymkode: b103c...59d Min mor bor 8 timer unna, så treffes 2-3 ganger i året. Min far bor 20 min unna med bil og treffes ca 1-2 ganger i mnd. Svigers bor 1,5 time unna og treffes ca 2-3 ganger i mnd og da er det ofte overnatting. Er ikke norsk, men en annen kultur hvor vi er veldig familieorientert. Anonymkode: 3b6e9...766
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #20 Skrevet 6. mai 2024 Du kan jo besøke uten at det blir lange besøk? Samt holde kontakten på andre måter (telefon)? Jeg har alltid bodd 30-60 minutter fra mine foreldre. Vi har et veldig godt forhold men jeg har aldri vært hjemme og bodd der på besøk annet enn julaften. Har reist på noen ferier med dem (iallfall med mamma) opp igjennom da og vært med på hytta i påsken og slikt iblant. Utenom det har jeg alltid bare besøkt og så dratt hjem igjen eller de har kommet til meg eller jeg har møtt dem ute. Anonymkode: 919d1...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå