Pink Kitty Skrevet 5. mai 2024 #1 Skrevet 5. mai 2024 (endret) Da jeg var på kirkegården i dag og besøkte pappa og mormor, pyntet jeg på grava som sto forsiden av. Dama som ligger der har jeg aldri møtt før, hun døde da jeg var bare baby, men hun var naboen til mormor i gamle dager. Mormor snakket alltid med henne når de møttes utenfor huset, og hun inviterte henne også ofte på kaffibesøk. Mormor pratet mye om henne da hun levde... Dama har to voksne sønner som er mangemillionær i dag, de brydde seg ikke om henne da hun levde. De unnet henne absolutt ingenting, hun måtte klare seg selv. Hun ble tidlig dement og ble sendt på heim. Sønnene hennes solgte huset (barndomshjemmet) omtrent på dagen hun kom på heim og kastet alle tingene hennes, de bare lempet alt sammen i en container. De besøkte henne aldri, verken i barndomshjemmet eller på heimen, og gjør det ikke nå heller... Jeg har ofte hatt lyst til å pyntet graven hennes, den har lenge stått tom uten blomster og annen pynt, bare masse ugress og mose... i dag var jeg alene på kirkegården så jeg ga graven hennes noen blomster som var til overs og luket vekk alt ugresset. Jeg ga henne også et lys og noen forglem-meg-ei (det var min mormors favoritt blomst) Var det galt av meg å pynte graven hennes? Endret 5. mai 2024 av Pink Kitty 2 12
Eva-Lena Skrevet 5. mai 2024 #2 Skrevet 5. mai 2024 Nei, bare pynt den så mye du vil. Sønnene hennes legger neppe merke til det når de ikke gidder stelle der selv. 8 3
Stor pike Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 Det ville jeg synes var helt greit. Pent tenkt av deg. 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 I ditt tilfelle, med en grav som er forsømt og aldri pyntes, synes i alle fall ikke jeg at det er galt. På graver som faktisk stelles av noen, synes jeg det er en uting å sette ned ekstra blomster, pyntegjenstander osv. Anonymkode: c31a0...25f 11 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 Det har vært tråder om dette før, og ja, det er galt. Det kan fort oppleves som kritikk av de pårørende, og i ditt tilfelle stemmer jo dette. Du vet ingenting om hvorfor de velger å ikke stelle graven, så la det være. Anonymkode: b8e65...84a 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 Pink Kitty skrev (1 time siden): Da jeg var på kirkegården i dag og besøkte pappa og mormor, pyntet jeg på grava som sto forsiden av. Dama som ligger har jeg aldri møtt før, hun døde da jeg var bare baby, men hun var naboen til mormor i gamle dager. Mormor snakket alltid med henne når de møttes utenfor huset, og hun inviterte henne også ofte på kaffibesøk. Mormor pratet mye om henne da hun levde... Dama har to voksne sønner som er mangemillionær i dag, de brydde seg ikke om henne da hun levde. De unnet henne absolutt ingenting, hun måtte klare seg selv. Hun ble tidlig dement og ble sendt på heim. Sønnene hennes solgte huset (barndomshjemmet) omtrent på dagen hun kom på heim og kastet alle tingene hennes, de bare lempet alt sammen i en container. De besøkte henne aldri, verken i barndomshjemmet eller på heimen, og gjør det ikke nå heller... Jeg har ofte hatt lyst til å pyntet graven hennes, den har lenge stått tom uten blomster og annen pynt, bare masse ugress og mose... i dag var jeg alene på kirkegården så jeg ga graven hennes noen blomster som var til overs og luket vekk alt ugresset. Jeg ga henne også et lys og noen forglem-meg-ei (det var min mormors favoritt blomst) Var det galt av meg å pynte graven hennes? Overhodet ikke💛 Fint gjort når det er ingen i familien som gjør det. Anonymkode: fe28b...8e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 Pynt i vei men dropp det hvis slekta dukker opp. Det er ikke en fremmed, det er en nabo. Anonymkode: 1b85f...679 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har vært tråder om dette før, og ja, det er galt. Det kan fort oppleves som kritikk av de pårørende, og i ditt tilfelle stemmer jo dette. Du vet ingenting om hvorfor de velger å ikke stelle graven, så la det være. Anonymkode: b8e65...84a Det hadde på en måte vært enklere hvis TS ikke hadde hatt et forhold til dem i det hele tatt og bare hadde lyst til å sette noe der fordi hun syntes det var fint. Anonymkode: 5106b...9c2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Overhodet ikke💛 Fint gjort når det er ingen i familien som gjør det. Anonymkode: fe28b...8e1 Fint gjort mot hvem? Den avdøde, som ikke merker det? Eller slekten, som opplever utidig kritikk fra uvedkommende? Anonymkode: b8e65...84a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det hadde på en måte vært enklere hvis TS ikke hadde hatt et forhold til dem i det hele tatt og bare hadde lyst til å sette noe der fordi hun syntes det var fint. Anonymkode: 5106b...9c2 Nei, man skal ikke legge seg borti hvorfor folk velger å ikke pynte sine graver. Anonymkode: b8e65...84a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #11 Skrevet 5. mai 2024 Ingen eier den døde. Å Plante blomster blir drøyt, men vi kan faktisk ikke nekte andre å legge blomster på en grav. Hvis man hater sin døde mor så kan man allikevel ikke nekte andre å oppsøke graven og vise respekt og kjærlighet. Vis det er så uønsket burde man legge den avdøde i en umerket grav. Anonymkode: 0d1fc...7e1 1 1
Melus Skrevet 5. mai 2024 #12 Skrevet 5. mai 2024 En grav pynter man kun for sin egen del, eventuelt de nærmeste dersom det ikke er en selv. Hvis de aldri besøker graven og pynter vil de heller ikke merke at du gjør det, så jeg tenker det er helt greit hvis du vil pynte der. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #13 Skrevet 5. mai 2024 Melus skrev (45 minutter siden): En grav pynter man kun for sin egen del, eventuelt de nærmeste dersom det ikke er en selv. Hvis de aldri besøker graven og pynter vil de heller ikke merke at du gjør det, så jeg tenker det er helt greit hvis du vil pynte der. Mange av oss mener at vi pynter graven for den avdøde. Anonymkode: 0d1fc...7e1 1
Brunello Skrevet 5. mai 2024 #14 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fint gjort mot hvem? Den avdøde, som ikke merker det? Eller slekten, som opplever utidig kritikk fra uvedkommende? Anonymkode: b8e65...84a Er det utidig kritikk? Jeg heller heller mot berettiget kritikk. Enten så steller man graven, eller så betaler man for at det blir gjort.
Melus Skrevet 5. mai 2024 #15 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange av oss mener at vi pynter graven for den avdøde. Anonymkode: 0d1fc...7e1 Ja, jo. Vi føler i alle fall at vi gjør det. Jeg mente bare at den døde ikke merker noe av det, så sånn sett gjør vi det for oss selv.
Pink Kitty Skrevet 5. mai 2024 Forfatter #16 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har vært tråder om dette før, og ja, det er galt. Det kan fort oppleves som kritikk av de pårørende, og i ditt tilfelle stemmer jo dette. Du vet ingenting om hvorfor de velger å ikke stelle graven, så la det være. Anonymkode: b8e65...84a Ok....
Pink Kitty Skrevet 5. mai 2024 Forfatter #17 Skrevet 5. mai 2024 Melus skrev (3 minutter siden): Ja, jo. Vi føler i alle fall at vi gjør det. Jeg mente bare at den døde ikke merker noe av det, så sånn sett gjør vi det for oss selv. Vi vet ikke hva som skjer med oss etterpå, jeg velger å tro at dem som er død og som ikke har gått videre - selv om vi ikke kan se dem - er blant oss ennå. Jeg snakker ivertfall til pappa og mormor mens jeg steller gravene deres ~ ❤️
Pink Kitty Skrevet 5. mai 2024 Forfatter #18 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pynt i vei men dropp det hvis slekta dukker opp. Det er ikke en fremmed, det er en nabo. Anonymkode: 1b85f...679 Ok 😊
Pink Kitty Skrevet 5. mai 2024 Forfatter #19 Skrevet 5. mai 2024 Stor pike skrev (4 timer siden): Det ville jeg synes var helt greit. Pent tenkt av deg. 😊
Pink Kitty Skrevet 5. mai 2024 Forfatter #20 Skrevet 5. mai 2024 Eva-Lena skrev (4 timer siden): Nei, bare pynt den så mye du vil. Sønnene hennes legger neppe merke til det når de ikke gidder stelle der selv. Ok 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå