Gå til innhold

Kommunistisk enhet

Gjest Bumbelbee

Anbefalte innlegg

Gjest Bumbelbee

Medlemmer av Kommunistisk enhet skriver at de organiserer seg i allerede eksisterende partier og organisasjoner. På plattformen deres kommer det frem at de er rimelig revolusjonære. 

Er det grunn til å være bekymret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, mashup-marit virker veldig umoden og har crazy eyes, sånne mennesker vil slite med å oppnå politisk troverdighet og tillit. Hun har dessuten sagt at det ikke er realpolitikken hun vil drive med, men aksjoner og protester. Med andre ord, hun driter i hvordan man finner løsninger, hun vil bare drive ugang og påpeke alt som ikke fungerer optimalt som jo tross alt er den enkle delen av politikken

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
AntiBullshit skrev (7 minutter siden):

Nei, mashup-marit virker veldig umoden og har crazy eyes, sånne mennesker vil slite med å oppnå politisk troverdighet og tillit. Hun har dessuten sagt at det ikke er realpolitikken hun vil drive med, men aksjoner og protester. Med andre ord, hun driter i hvordan man finner løsninger, hun vil bare drive ugang og påpeke alt som ikke fungerer optimalt som jo tross alt er den enkle delen av politikken

Hun benektet befatning med Kommunistisk enhet. Det som bekymrer meg er at vi ikke vet hvor mange medlemmer denne organisasjonen har. De er rimelig radikale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (På 5.5.2024 den 10.17):

Medlemmer av Kommunistisk enhet skriver at de organiserer seg i allerede eksisterende partier og organisasjoner. På plattformen deres kommer det frem at de er rimelig revolusjonære. 

Er det grunn til å være bekymret? 

Jeg tror egentlig tvert imot. Når kommunister går inn i andre miljøer så blir de ofte integrert og avradikalisert. Partiet Rødt har jo kommunistiske røtter, og ettersom de har kommet mer og mer innenfor i vårt politiske miljø så har de tatt store skritt mot sentrum, og mitt inntrykk er at de har blitt temmelig sosialdemokratiske. Det fantes på 80-tallet ei kommunistisk avis ved navn Klassekampen, den har blitt avradikalisert og er i dag integrert som en del av den vanlige pressen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
I Grosny skrev (7 timer siden):

Jeg tror egentlig tvert imot. Når kommunister går inn i andre miljøer så blir de ofte integrert og avradikalisert. Partiet Rødt har jo kommunistiske røtter, og ettersom de har kommet mer og mer innenfor i vårt politiske miljø så har de tatt store skritt mot sentrum, og mitt inntrykk er at de har blitt temmelig sosialdemokratiske. Det fantes på 80-tallet ei kommunistisk avis ved navn Klassekampen, den har blitt avradikalisert og er i dag integrert som en del av den vanlige pressen.

Jeg håper du har rett i det. Det er mulig Kommunistisk enhet består av ungdommer som har forlest seg på Marx og sovet i historietimene. Kanskje de vokser det av seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (7 minutter siden):

Det er mulig Kommunistisk enhet består av ungdommer som har forlest seg på Marx og sovet i historietimene.

Så du hevder de menneskene faktisk er istand til å lese Marx og forstå hva som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bumbelbee
PeeWee skrev (16 minutter siden):

Så du hevder de menneskene faktisk er istand til å lese Marx og forstå hva som står der?

Ha ha, mulig jeg er for optimistisk, men leste da selv lange utdrag fra Marx himself for noen år siden og helt gresk var det ikke. Det kan hende de kverner på gammel propaganda og ikke orker å trø seg igjennom en så utilgjengelig tekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (1 time siden):

Ha ha, mulig jeg er for optimistisk, men leste da selv lange utdrag fra Marx himself for noen år siden og helt gresk var det ikke.

Kommunistiske manifest er forståelig, men det er egentlig ikke skikkelig Marxisme, da han enda ikke hadde formulert sine tanker skikkelig. Det var et bestillingsverk. Kapitalen er derimot ganske tungvint å lese. Et probelm er jo at han sjelden skriver ting rett ut, men hinter mer, for å ha en skikkelig filosofisk stil over det. Pol Pot har jo innrømmet at man ikke forsto en dritt av det. Når det gjelder hvordan samfunnet burde være er det også vanskelig å se hva han virkelig ønsket, da han noen ganger ser ut til å ønske seg en form for anarkokommunisme mens andre ganger taler han for planøkonomi. Det er forøvrig verdt å merke seg at Marx var motstander av velferdsstaten. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (3 minutter siden):

Det er forøvrig verdt å merke seg at Marx var motstander av velferdsstaten. 

Velferdstaten er en ganske grunnleggende kapitalistisk basert modell, så det er ikke egentlig så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 minutter siden):

Velferdstaten er en ganske grunnleggende kapitalistisk basert modell, så det er ikke egentlig så rart.

Han mente at den ikke ville fungere i virkeligheten. At kapitalistene bare ville fjerne tjenestene igjen etter en tid, og at det var for naivt å bare gi folk penger. Han mente at etter revolusjonen skulle alle få utbetalt verdien av arbeid utføre, etter et system hvor man fikk betalt etter hvor mye man jobbet heller enn markedslønn, og det var det. Så etter den Marxistisk revolusjon hadde det virkelig vært et helvete å være psykisk syk eller ha lav IQ... Han mente at hvis folk levde slik en lenger periode, ville de bli kulturelt klare for sann kommunisme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Andro skrev (40 minutter siden):

Kommunistisk enhet? Hva er dette?

Det er en organisasjon av folk som er revolusjonære kommunister. De har som strategi å bli med i ulike partier og organisasjoner. Google det! Står en del på nett og de har en plattform med info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ser ut til å være de som var "Tjen folket". Anonyme ekstremister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bumbelbee skrev (1 time siden):

Det er en organisasjon av folk som er revolusjonære kommunister. De har som strategi å bli med i ulike partier og organisasjoner. Google det! Står en del på nett og de har en plattform med info. 

Det er her høyresiden er mye smartere. De radikale der forstår at de må forsøke å unngå enhver assosiasjon med tidligere varianter som ikke er så veldig populære... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (På 7.5.2024 den 16.30):

tidligere varianter som ikke er så veldig populære... 

Sosialisten Hitler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tr0ndern skrev (3 timer siden):

Sosialisten Hitler?

De som kaller Hitler sosialist er ikke de smarteste menneskene i verden. Det er jo ingen som faktisk har holdt ut en lenger debatt om det temaet her, og jeg tviler på om du kan forsvare den påstanden særlig lenge. På hvlket grunnlag mener du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PeeWee skrev (På 14.5.2024 den 18.52):

De som kaller Hitler sosialist er ikke de smarteste menneskene i verden. Det er jo ingen som faktisk har holdt ut en lenger debatt om det temaet her, og jeg tviler på om du kan forsvare den påstanden særlig lenge. På hvlket grunnlag mener du det?

De hAdDe "SoSiaList" i pArTinaVnet sÅ deRFor vAr dE soSialIstER...

(Og Nord-Korea er en demokratisk folkerepublikk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...