Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Baby vil være 8 måneder når jeg skal tilbake på jobb. Gleder meg til å jobbe igjen og få brukt den delen av meg, men gruer meg også enormt. Tidvis gruer jeg meg til angstliknende følelser.

Jeg gruer meg til å være borte fra baby. Baby vil nok ha det bra da far og jeg så og si er likestillte som omsorgspersoner. 

Med reisevei vil jeg være borte opp til 10 timer hver dag jeg jobber fulle dager fra kontoret. Dette oppleves nå midt i permisjon som alt for lenge både for meg, baby og amming. Vurderer å bytte jobb til noe nærmere. Vil jeg i det hele tatt se baby i forhold til leggetid og annet? Vil tiden borte skade relasjonen og tilknytningwn vår?Dette er bekymring jeg har. 

Usikker på hva jeg søker av svar,  men om noen kunne dele noen erfaringer med retur til jobb eller andre råd iforhold til min situasjon så kunne det kanskje hjulpet på den verste angsten. 

Anonymkode: f9a11...4a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

10 timer man-fre høres mye ut i mitt hode, men for noen så er det hverdagen og slik det må være. Kan du ha hjemmekontor delvis? Kan du jobbe litt redusert en stund? feks 80% så du kun er borte 4 dager i uken? Når det gjelder amming har du krav på ammefri, kanskje det kan gjøre at du drar litt seinere til jobb og drar hjem igjen litt tidligere?

Anonymkode: dc48c...125

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

10 timer man-fre høres mye ut i mitt hode, men for noen så er det hverdagen og slik det må være. Kan du ha hjemmekontor delvis? Kan du jobbe litt redusert en stund? feks 80% så du kun er borte 4 dager i uken? Når det gjelder amming har du krav på ammefri, kanskje det kan gjøre at du drar litt seinere til jobb og drar hjem igjen litt tidligere?

Enig i at det høres mye ut med 10 timer... nesten 1 time reisevei hver dag om alt klaffer med kollektivtransport... hjemmekontor er en mulighet, samme er redusert arbeidstid. Det vil sikkert også være mulig å reise hjem tidligere og fortsette dagen gjemme, men jeg må jo planlegge for dager hvor det ikke går også. 

Hvis jeg forsøker å tenke litt lenger frem i tid, hva tenker du om så lange dager etter barnehagestart? Da blir mye henting og levering på far...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei.

Baby vil være 8 måneder når jeg skal tilbake på jobb. Gleder meg til å jobbe igjen og få brukt den delen av meg, men gruer meg også enormt. Tidvis gruer jeg meg til angstliknende følelser.

Jeg gruer meg til å være borte fra baby. Baby vil nok ha det bra da far og jeg så og si er likestillte som omsorgspersoner. 

Med reisevei vil jeg være borte opp til 10 timer hver dag jeg jobber fulle dager fra kontoret. Dette oppleves nå midt i permisjon som alt for lenge både for meg, baby og amming. Vurderer å bytte jobb til noe nærmere. Vil jeg i det hele tatt se baby i forhold til leggetid og annet? Vil tiden borte skade relasjonen og tilknytningwn vår?Dette er bekymring jeg har. 

Usikker på hva jeg søker av svar,  men om noen kunne dele noen erfaringer med retur til jobb eller andre råd iforhold til min situasjon så kunne det kanskje hjulpet på den verste angsten. 

En time reise vei tilsaman hver dag er ikke mye. Du har rett på 2 timer ammefri. En betalt minst. En kontorjobb kan som regel kombineres med litt hjemmekontor? 

med to timer ammefri så er du borte 7 timer fra baby hver dag. Stå opp, amme, gå på jobb tidlig kom hjem tidlig. Bør gå bra

Anonymkode: e28cf...a04

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du ammer, så du har vel ammefri iallefall de første månedene. 

Vi samsov, så følgende gjorde jeg:

Sov ved siden av baby, og baby fikk jo da ammet fritt. Jeg stod opp super tidlig, var på jobb mellom 0630-0700, som regel nærmere 0700. Hoppet over lunsjen (dette er jo egentlig ikke innafor, men jeg hadde en stilling hvor det på en måte er «akseptabelt», og gikk 1,5 time før. Så senest 1330. Baby hadde jo da sovet litt etter at jeg dro, og dagen uten meg ble ikke så lang. Baby lå allikvel sikkert 45 min på puppen når jeg kom hjem (så brukte jo ammetiden riktig).

Du har kontorjobb, så kanskje du en periode kan gå enda en time tidligere og ta den igjen på kvelden?

Anonymkode: 632d8...3e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

To timers reisevei hver dag hadde vært uaktuelt barn eller ei her. 

Du vil være borte fra 7-17 hver dag?

Hvor fleksibel er fars jobb og hvor lang reisevei har han når barnet skal begynne i barnehage til høsten?

Anonymkode: e95f1...b24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En time reise vei tilsaman hver dag er ikke mye. Du har rett på 2 timer ammefri. En betalt minst. En kontorjobb kan som regel kombineres med litt hjemmekontor? 

med to timer ammefri så er du borte 7 timer fra baby hver dag. Stå opp, amme, gå på jobb tidlig kom hjem tidlig. Bør gå bra

Anonymkode: e28cf...a04

1 time reisevei hver vei desverre. Takk for svar

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig i at det høres mye ut med 10 timer... nesten 1 time reisevei hver dag om alt klaffer med kollektivtransport... hjemmekontor er en mulighet, samme er redusert arbeidstid. Det vil sikkert også være mulig å reise hjem tidligere og fortsette dagen gjemme, men jeg må jo planlegge for dager hvor det ikke går også. 

Hvis jeg forsøker å tenke litt lenger frem i tid, hva tenker du om så lange dager etter barnehagestart? Da blir mye henting og levering på far...

hadde ikke vært aktuelt her å sende en 1åring i bhg hele dager i starten, men igjen, for mange er dette realiteten :) kan dere begge flekse litt? at en starter litt tidlig, en starter litt seint, og motsatt på slutten av dagen? så barnet leveres feks 09, hentes 15?  jeg hadde selv jobbet redusert og benytta meg av ammefri og hjemmekontor hvis mulig, men for noen er jo ikke det mulig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Far har fleksibel jobb, men jeg ønsker jo å være med på levering og henting også. Vi ønsker ikke så lange dager. 

Vurderer redusert arbeidstid i tillegg til ammefri, men det er jo bare en midlertidig løsning. Sliter skikkelig med å se hvordan dette skal gå opp og at jeg skal ha det bra som mor 😢

AnonymBruker
Skrevet

Baby og familieliv triumfer alt. Hadde sett etter noe nærmere uansett.

Anonymkode: 6ab15...2f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 45 min reisevei til jobb. Her er det pappaen som henter og leverer i barnehage, hun startet når hun ble 1 år men vi hadde mulighet til å ha veldig korte dager og lang tilvenning (har heldigvis et skikkelig barnehagebarn). Jeg henter de dagene jeg har hjemmekontor ofte, både fordi pappaen trenger å kunne jobbe litt ekstra og fordi jeg syns det er viktig å vise meg i barnehagen for henne. Trodde det skulle bli verre, men dette funker veldig bra for oss. Jeg drar 7 og er hjemme nærmere 16.30. 

Anonymkode: 67e7e...3ab

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ikke lett det her. 

Noen som har erfaring med å ta en samtale med leder om hvordan retur til jobb og fleksibilitet kan se ut når det er noe tid igjen av permisjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen. Ikke lett det her. 

Noen som har erfaring med å ta en samtale med leder om hvordan retur til jobb og fleksibilitet kan se ut når det er noe tid igjen av permisjon?

Du kan jo for eksempel prøve å få til en avtale om fast hjemmekontor 1-2 dager i uken.

Anonymkode: e95f1...b24

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...