AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #1 Skrevet 4. mai 2024 To damer som er like høye/samme kroppsbygning har like stor mage som høygravide, men har ulik mage 1-2 dager etter fødselen. Den ene damen ser ut som hun ikke har født enda, mens den andre har fått mye mindre mage, og til og med fått på seg buksen hun brukte før graviditeten. Hva er årsaken til at magene ser så ulike ut? Anonymkode: 837be...d14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #2 Skrevet 5. mai 2024 Fordi vi er ulike Anonymkode: db22f...0a1 12 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #3 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi vi er ulike Anonymkode: db22f...0a1 Det er ikke noe svar Anonymkode: 837be...d14 1
Nonish91 Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 Det sies finnes ikke dumme spørsmål, men akkurat denne va dum 😅 Folk er jo så forskjellig det regner jeg vel med at du veit?? Har litt stor mage fra før, men med engang babyen kom ut så gikk den rett med engang. Jordmor lo å sa hva skjedde nå. Mens for noen så tar det litt lengre tid å sånn er det bare. Jeg har stor mage nå, men orker ikke å trene det bort heller 😂😂 legger skylden på at jeg har vært gravid 6
Mymlen Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 Det er forskjellig når kroppen trekker sammen igjen magemusklene. Noen gjør det raskt, andre trenger mer tid og noen gror ikke skikkelig sammen i det hele tatt. Alder kan også ha betydning 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 Fordi både livmoren og magen bruker tid på å trekke seg sammen igjen. Det skjer ikke på et øyeblikk. Kroppen er jo uansett endret. Jeg fødte for 13 år siden og magan er der fortsatt 😂 Anonymkode: c2a77...cc8 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 Jeg fødte for ett år siden, og ser fremdeles gravid ut 😅. Det samme skjedde med min mor. Er vel genetisk. Sånn bortsett fra det vet jeg ikke. Jeg la også på meg mye. Var mye inaktiv en stund før fødsel pga blødninger. Fikk beskjed om å være i ro. Så kan ha noe med det å gjøre også. Noen er flinke til å trene i graviditeten og kort tid etterpå og kommer fortere tilbake til "vanlig" form. Nå bare tenker jeg her, jeg har absolutt ingen fasit. Anonymkode: bb846...2f0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 Nonish91 skrev (3 timer siden): Det sies finnes ikke dumme spørsmål, men akkurat denne va dum 😅 Folk er jo så forskjellig det regner jeg vel med at du veit?? Har litt stor mage fra før, men med engang babyen kom ut så gikk den rett med engang. Jordmor lo å sa hva skjedde nå. Mens for noen så tar det litt lengre tid å sånn er det bare. Jeg har stor mage nå, men orker ikke å trene det bort heller 😂😂 legger skylden på at jeg har vært gravid Nei er da ikke noe dumt spm. Svaret dott er dumt, fordi det svarer ikke på spm til ts. Anonymkode: 91cd9...84b 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 Mymlen skrev (3 timer siden): Det er forskjellig når kroppen trekker sammen igjen magemusklene. Noen gjør det raskt, andre trenger mer tid og noen gror ikke skikkelig sammen i det hele tatt. Alder kan også ha betydning Dette. Når man er gravid deler magemusklene seg på midten og livmoren med babyen henger ut gjennom hullet. Livmoren får en mye større størrelse gjennom graviditeten, og når babyen er ute trekker den seg laaangsomt sammen igjen. Hos noen få smetter livmoren raskt tilbake gjennom hullet, og trekker seg sammen gradvis bak musklene som vokser raskt sammen, og dermed ser magen ganske flat ut. Hos de fleste henger alt fortsatt ut hullet en god stund, og så blir det gradvis mindre, men hos noen forsvinner aldri hullet i magemusklene. Anonymkode: e4a9a...b21 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 Også er det jo noen som er flinke og spiser sunt og trener gjennom svangerskapet, mens andre sitter på ræva og stapper i seg dritt i månedsvis. Har nok også en del å si. Anonymkode: 86332...417 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #11 Skrevet 5. mai 2024 Vi er forskjellige. Og hver graviditet er forskjellige. Man blir jo hoven. Og det er magemuskler ytre og indre som strekkes. Fett og hud også. Det er også vanlig å legge litt på seg på magen etter fødsel. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke. Noen får delte magemuskler som aldri går igjen. Når du har slappe eller delte magemuskler har du ikke så mye som hjelper å holde tarmer magesekk osv på plass og naturlig gi en bul på magen. Jeg fikk en liten baby. Første gang. Ble litt bredere over hoften , vanlig endring pga fødsel. Men gikk rett i gamle olabuksa. Hadde ingen strekkmerker På nr 2slet jeg med senebånd som hjelper å holde magen oppe. Og hatt endel smerter iht det etter fødel faktisk fortsatt 20år etter. Har aldri fått noen ordentlig vurdering. Men har vel fått streekt noe såpass at det aldri gikk på plass og litt delte magemuskler. Så magen har aldri blitt like flat igjen etter nr 2. Andre ting som kan påvirke er hvor morkake ligger den kan ligge feks foran eller bak. Ligger den foran vil det presse mer direkte på magen og magen vil bli større. Og det er variert hvor mye forstervann man har. Jeg er ingen eksoert på dette. Men hvis du googler stor mage etter fødsel, finner du gode artikler på det. Så håper du ble litt klokere Anonymkode: 91cd9...84b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #12 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Også er det jo noen som er flinke og spiser sunt og trener gjennom svangerskapet, mens andre sitter på ræva og stapper i seg dritt i månedsvis. Har nok også en del å si. Anonymkode: 86332...417 Hvor mye man trener og hvor sunt man spiser har ingenting å si for hvor fort livmoren trekker seg sammen etter fødsel. Bare se på f.eks. prinsesse Kate i England, som viste fram sin store barselmage som hun hadde på tross av å være meget slank og godt trent. Men klapp på ryggen til deg for å klare dele ut enda litt mer skyldfølelse til mennesker som allerede har mer enn nok. Bedre å holde kjeft og la andre tro man er dum enn å åpne munnen (eller i ditt tilfelle tastaturet) og fjerne all tvil, eller hva? Anonymkode: ea68b...758 17
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #13 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): To damer som er like høye/samme kroppsbygning har like stor mage som høygravide, men har ulik mage 1-2 dager etter fødselen. Den ene damen ser ut som hun ikke har født enda, mens den andre har fått mye mindre mage, og til og med fått på seg buksen hun brukte før graviditeten. Hva er årsaken til at magene ser så ulike ut? Anonymkode: 837be...d14 Fordi vi er alle ulike. Noen får stor gravidmage, andre får liten. Noen "mister" magen fort, andre ikke. Individuelt. Livmoren skal trekke seg sammen, minke og gå tilbake dit den var, magemusklene skal samles igjen. Det er ikke som strikk som bare spretter tilbake på plass når baby er ute etter 9mnd. Anonymkode: 253ac...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #14 Skrevet 5. mai 2024 Du skulle kanskje ha sett hvordan en livmor ser ut rett etter fødsel. Den er enorm! Naturligvis er den det, siden den har hatt en baby inni seg. Det tar naturligvis litt tid før denne blir normal størrelse igjen. Anonymkode: fbe00...d21 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #15 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Også er det jo noen som er flinke og spiser sunt og trener gjennom svangerskapet, mens andre sitter på ræva og stapper i seg dritt i månedsvis. Har nok også en del å si. Anonymkode: 86332...417 Signerer denne. En del kvinner er naturlig slanke pga høyt aktivitetsnivå og liten interesse for mat (har flere 48 kilos damer på jobb som drøvtygger brødskivene sine og nesten ikke får dem ned, og som blir kvalme av et kakestykke 😅). En del har også rikelig med egentid og dermed tid til å trene 4-5 ganger i uka (som meg, frem til vi fikk vårt tredje barn 😂). Man har også de som er svært forfengelige og sulter seg for å se bra ut (også meg, før jeg ble fullstendig overmannet av tidsklemma med fulltidsjobb, tre barn og stort hus). Men de som har lite fysisk aktive hverdager og er glade i mat, vil også legge på seg mer i svangerskapene når sultfølelsen øker, og vil slite mye mer med å gå ned igjen i vekt/få inn magen igjen etterpå, da de ikke går ned igjen i vekt eller trener magemuskler. Til syvende og sist så handler det om å frigjøre nok tid til at mødre får nok søvn og egentid til å klare å ta sunne, riktige valg. (Men nå er flere norske menn enn norske kvinner overvektige, så den nye norske livsstilen i seg selv er tydeligvis lite sunn.) Anonymkode: d0658...70c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #16 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Også er det jo noen som er flinke og spiser sunt og trener gjennom svangerskapet, mens andre sitter på ræva og stapper i seg dritt i månedsvis. Har nok også en del å si. Anonymkode: 86332...417 Jeg trente mye som gravid, løp maraton underveis og klatret ute et par timer før jeg fødte. Tre dager etter fødsel var vi på buldring og ble nektet inngang fordi det «ikke er trygt når du er så langt på vei». Såååe.. Anonymkode: ef369...f6e 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #17 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke noe svar Anonymkode: 837be...d14 Jo det er det. Anonymkode: 6ccc0...01e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #18 Skrevet 5. mai 2024 Fire dager etter fødsel veide jeg det samme som før graviditet. Men magen var selvfølgelig slaskete og rar 🙂. Hadde vel tilbake min vanlige kropp 4 - 6 mnd etter fødsel. Tipper det er ganske gjennomsnitlig? Var ikke noe særlig flink. Trente ikke styrke, eller tok mageøvelser. Men trillet gjerne to timer tur daglig. Anonymkode: 8e35d...846 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #19 Skrevet 5. mai 2024 Hvordan magemusklene vokser sammen har mye å si. Søk på Diastasis recti (splittede magemuskler). Kjenner en som trente veldig også etter fødsel. Pga diastasis recti gikk hun likevel rundt med gigantisk mage selv om hun ellers var slank og veide lite. Jeg fikk ikke mindre mage før jeg tok hensyn til at magemusklene måtte gro sammen ordentlig. Bruk av hold-in i en periode hjalp veldig. Stor mage etter fødsel og overvekt og aktivitet/ inaktivitet henger ikke nødvendigvis sammen. Slutt å skape skamfølelse for dem som har stor mage og splittede magemuskler etter fødsel!! Anonymkode: 929ab...457 5
IkkeStudentLenger Skrevet 5. mai 2024 #20 Skrevet 5. mai 2024 Fordi alle indre organer har flyttet på seg i forbindelse med fødsel, magemuskler har sklidd fra hverandre og hele magen er strukket. Skjønner ikke at det er vanskelig å forstå? Tar lang tid før alt er tilbake der det var, selv om vektøkningen kanskje er borte relativt raskt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå