AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #1 Skrevet 4. mai 2024 Hei! Eg lurer på når deres barn slutta med disse tingene: -Regndress -vinterdress -Regnvotter -Regnbukse -Regnjakke Har nå ein i BHG og en i 1. Klasse lurer på når ho skal slutte. Vi bor langt uti "gokk" og det er MYE skog rundt oss og slik Og begge er VELDIG aktive både i skogen og utenfor. Så nå bruker 1. Klassingen bare Regndressen om det regner mye eller det er Slaps Anonymkode: 5871c...2e3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #2 Skrevet 4. mai 2024 Jeg som voksen har alle disse tingene bortsett fra hel regndress, så… 11 åringen har gått over til todelt vintersett, men ellers har han også alt som er skrevet. Slutter det å regne hos deg når barnet blir 10-12-16? Selv om barnet ikke nødvendigvis tar med seg regndress på skolen når friminuttene varer 40 min til sammen på en dag betyr jo ikke det at man slutter å gå ut i helgene. Anonymkode: d068e...e27 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #3 Skrevet 4. mai 2024 (OP) Har din 11 åring fremdeles regnvotter? har lest att noen slutta med det i 1-3. klassen en gong. Anonymkode: 5871c...2e3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #4 Skrevet 4. mai 2024 (OP) Glemte også att 1. Klassingen min går på en montessori skole så dem er en del ute. spesielt i gruppe 1 (1. - 3. klasse) Anonymkode: 5871c...2e3
Arkana Skrevet 4. mai 2024 #5 Skrevet 4. mai 2024 Regndress har de aldri brukt, alltid regnbukse og regnjakke. Vinterdress brukte de i barnehagen, men ikke på skolen. Vanlig regnbukse og regnjakke samt regnvotter brukte de vel kanskje i 1.-3. klasse og deretter gikk de over til skallbukse og skalljakke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #6 Skrevet 4. mai 2024 Min sønn på 14 år. Bruker fremdeles Regnjakke, regnbukse og Regnvotter. Men bare hjemme når han er i skogen eller andre ting. Han vil ha Regndress og vinterdress nå. Han slutta med regnvotter på skola på fulltid i 3. klasse og brukte de i 4. Klasse når det regna no fælt ute. Anonymkode: 5871c...2e3 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #7 Skrevet 4. mai 2024 Jeg vil si de har en periode fra ca. 5. klasse til et stykke opp i ungdomsåra der de synes det er viktigere hvordan de ser ut enn om de fryser. Deretter ønsker de godt utstyr igjen. Mine gikk fra dress til bukse og jakke da de beveget seg på en sånn måte at de ikke fikk snø på ryggen. De gikk vel fra regnselebukse til vanlig bukse omtrent samtidig. Og droppet nok også regnvottene ca. da fordi de ikke lekte så mye med vann og søle lenger. Anonymkode: 721a0...0f8 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Eg lurer på når deres barn slutta med disse tingene: -Regndress -vinterdress -Regnvotter -Regnbukse -Regnjakke Har nå ein i BHG og en i 1. Klasse lurer på når ho skal slutte. Vi bor langt uti "gokk" og det er MYE skog rundt oss og slik Og begge er VELDIG aktive både i skogen og utenfor. Så nå bruker 1. Klassingen bare Regndressen om det regner mye eller det er Slaps Anonymkode: 5871c...2e3 min sluttet med alt uten regnjakke i 1 klasse, han nektet, men han synes det var greit med overtrekk bukse og han ville også ha todelt vinterdress i 1 klasse ,ikke vinterdress Anonymkode: 8e525...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #9 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 23.43): Hei! Eg lurer på når deres barn slutta med disse tingene: -Regndress -vinterdress -Regnvotter -Regnbukse -Regnjakke Har nå ein i BHG og en i 1. Klasse lurer på når ho skal slutte. Vi bor langt uti "gokk" og det er MYE skog rundt oss og slik Og begge er VELDIG aktive både i skogen og utenfor. Så nå bruker 1. Klassingen bare Regndressen om det regner mye eller det er Slaps Anonymkode: 5871c...2e3 Regndress har de aldri brukt. De hadde todelt hele veien. Vinterdress mener jeg de sluttet med når de begynte på skolen. Regnvotter har de stortsett bare brukt de første 3-4 årene i bhg. Regnbukse sluttet de med siste året på barneskolen Regnjakke bruker de fortsatt. Og det gjør jeg også. Slutter man noen gang med regnjakke? 😅 Anonymkode: 64aa3...842
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #10 Skrevet 6. mai 2024 (OP) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Regndress har de aldri brukt. De hadde todelt hele veien. Vinterdress mener jeg de sluttet med når de begynte på skolen. Regnvotter har de stortsett bare brukt de første 3-4 årene i bhg. Regnbukse sluttet de med siste året på barneskolen Regnjakke bruker de fortsatt. Og det gjør jeg også. Slutter man noen gang med regnjakke? 😅 Anonymkode: 64aa3...842 Har hørt att når man kommer opp i ungdomsskole-alder så synest man att regnjakke er "ukult" og slik. Så derfor ser eg når dere/deres barn slutta med det. Anonymkode: 5871c...2e3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #11 Skrevet 6. mai 2024 Etter førsteklasse har alt av ytterklær vært en utfordring å få dem til å ha på seg😅🥶 De vil visst heller være våte og kalde 🥴 De må finne ut selv at de fryser, da kler dem på seg da 👍 Men at jeg sier det er kaldt/ vått ute.. nei, det er ikke god nok informasjon 😂 men men.. var helt lik selv som barn. Gikk med vått hår i 15 minusgrader og hadde istapper i det lange håret🥶 Anonymkode: 00a8d...64d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #12 Skrevet 6. mai 2024 Regntøy, todelt har både 10 åringen og 15 åringen. Kjeledress har 10 åringen fortsatt,fordi han foretrekker det,men også to delt. 15 åringen hae også utebukse til vinteren, alpinbukse. Regnvotter slutta de med i 2 kl men 10 åringen har de liggende på hytta og bruker de gjerne der. Skalljakke og bukse bruker hele familien både på våte vinterdager,høst og vår. Anonymkode: 18122...bd4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #13 Skrevet 6. mai 2024 Jeg har iallfall brukt regnjakke fra jeg var barn til jeg ble voksen 😄 Hel dress er vel for barnehagebarn. Bukse kan man slutte med når de slutter å leke i klatrestativ, sitte på bakken osv. Så det kommer mer an på barnet enn alder tenker jeg. Men det er jo nødvendig å ha en skallbukse tilgjengelig likevel til turbruk og om barnet/ungdommen ønsker det på dager med ekstra regn. Anonymkode: 7ef63...2f0
Hedda-78 Skrevet 6. mai 2024 #14 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 23.43): Hei! Eg lurer på når deres barn slutta med disse tingene: -Regndress -vinterdress -Regnvotter -Regnbukse -Regnjakke Har nå ein i BHG og en i 1. Klasse lurer på når ho skal slutte. Vi bor langt uti "gokk" og det er MYE skog rundt oss og slik Og begge er VELDIG aktive både i skogen og utenfor. Så nå bruker 1. Klassingen bare Regndressen om det regner mye eller det er Slaps Anonymkode: 5871c...2e3 - Aldri hatt hel regndress - slutta med hel vinterdress ved skolealder -har aldri vært begeistret for regnvotter, slutta vel helt å bruke dem ved ca 4 år. - Slutter aldri med regnbukse og regnjakke, men slutter jo med sånn tykk gummibukse og går over til mer teknisk stoff som goretex. Har selv Bergans Dermizax og Haglöfs goretex.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #15 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 23.43): Hei! Eg lurer på når deres barn slutta med disse tingene: -Regndress -vinterdress -Regnvotter -Regnbukse -Regnjakke Har nå ein i BHG og en i 1. Klasse lurer på når ho skal slutte. Vi bor langt uti "gokk" og det er MYE skog rundt oss og slik Og begge er VELDIG aktive både i skogen og utenfor. Så nå bruker 1. Klassingen bare Regndressen om det regner mye eller det er Slaps Anonymkode: 5871c...2e3 Regndress sluttet vi med rundt første klasse. Da gikk vi over til kun todelt. Vinterdressen hadde vi ut andre klasse. Ungene prioriterte "lett å kle på seg" fremfor "kul" frem til det. Regnjakke og regnbukse av type "gummi" brukte de til de var midt på mellomtrinnet et sted. Ikke at de hadde det på skolen etter 3. klasse, men de tok det på hjemme hvis det regnet. Etter dette har de heller hatt bra skalltøy som brukes i regnvær og når det er vått i skogen. (med noen unntak. Vi har hatt gummiklær til veldig våte dager, om de måtte være mye ute. Det ble lite brukt, men vi hadde vel det til ut 6. klasse.) Frem til 3. klasse var alle regnjakker hos oss uten hette. Hetta var erstattet av sydvest. Fra 3. klasse var hetta på og i bruk. Regnvotter hadde vi nok tilgjengelig ut 2. klasse, men jeg tror ikke de ble brukt så mye på skolen. Jeg foretrekker også skallklær fremfor gummiklær. Så jeg kan forstå at ungene også gjør det når de blir eldre. Etter at de nådde ungdomsskolealder har de heller ikke gummistøvler, men gode gore-tex sko hele året. Anonymkode: 58e63...87c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #16 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 23.43): Hei! Eg lurer på når deres barn slutta med disse tingene: -Regndress -vinterdress -Regnvotter -Regnbukse -Regnjakke Har nå ein i BHG og en i 1. Klasse lurer på når ho skal slutte. Vi bor langt uti "gokk" og det er MYE skog rundt oss og slik Og begge er VELDIG aktive både i skogen og utenfor. Så nå bruker 1. Klassingen bare Regndressen om det regner mye eller det er Slaps Anonymkode: 5871c...2e3 Mine slutta med Regndress i 2 klasse (Eldste) og siste bhg år (yngste), Vinterdress i 4. Klasse (Begge), Regnvotter i 4. Klasse (begge), Regnbukse i 7. Klasse (Begge). Dem bruker fremdeles regnjakke men ikke så mye. Anonymkode: 5871c...2e3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #17 Skrevet 9. mai 2024 Mulig vi er litt for greie med våre barn, men her har de stort sett styrt det selv. Vi har nå g1 15 år, j 13 år og g2 10 år. Regndress - g1: 2.klasse - j: siste år i barnehagen - g2: 1.klasse Vinterdress - g1: bruker fremdeles iblant på hytta, men sluttet med det på skolen da han var ferdig på barneskolen. Hadde både hel og delt fra 5.klasse - J: sluttet etter 1.klasse, da hadde hun både hel og delt på skolen. - g2: bruker kun vinterdress Regnvotter - Alle sluttet i løpet av barnehagen Regnbukse - To eldste har brukt det ut barneskolen, og tenker det også vil gjelde yngste Regnjakke - Alle bruker Anonymkode: b792b...62e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #18 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mulig vi er litt for greie med våre barn, men her har de stort sett styrt det selv. Vi har nå g1 15 år, j 13 år og g2 10 år. Regndress - g1: 2.klasse - j: siste år i barnehagen - g2: 1.klasse Vinterdress - g1: bruker fremdeles iblant på hytta, men sluttet med det på skolen da han var ferdig på barneskolen. Hadde både hel og delt fra 5.klasse - J: sluttet etter 1.klasse, da hadde hun både hel og delt på skolen. - g2: bruker kun vinterdress Anonymkode: b792b...62e Er det slik å forstå at guttene har brukt det betydelig lenger enn jenten? Anonymkode: 2715d...c5f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #19 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er det slik å forstå at guttene har brukt det betydelig lenger enn jenten? Anonymkode: 2715d...c5f Ja, vi må vel kunne si det. Har ikke vært bevisst på det, og heller ikke pushet noen den ene eller andre veien. Eneste er at vi nok ville vært mer skeptisk til å la guttene gå over til todelt allerede i barnehagen. Er mer siste tiden vi har begynt å tenke på at det kanskje har sett rart ut for andre. Anonymkode: b792b...62e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #20 Skrevet 9. mai 2024 Godt å se at det ikke bare er mine det gjelder. Har en 7.klassing gutt som har insistert på at vinterdress er mye bedre enn todelt, og skal brukes så mye som mulig. At han har fått bruke vinterdress til og fra skolen har vi alltid sagt var greit, men i vinter var det så vidt han brukte jakken i det hele tatt. Det har vært uvanlig kaldt, men likevel. På den andre siden har vi jenta som går i 2.klasse og har nektet å bruke vinterdress siden hun startet på skolen. Både vi og andre har reagert på det, så godt å se at det gjelder andre også Anonymkode: 2715d...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå