Gå til innhold

Hva skjer i praksis når man melder fra om mobbing til Statsforvalteren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som faktisk har vært med på dette noen gang? 

Hva slagss spesifikke tiltak blir egentlig  satt i gang i sånne situasjoner?     

Anonymkode: cf3e8...d4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med dette hos Statsforvalteren. Hvilke tiltak som settes inn varierer enormt - det vurderes ut fra den enkelte saken. Men ofte er det at skolen må jobbe spesifikk med saken (feks undersøke mer), og sette inn tiltak som Statsforvalteren mener at skal avhjelpe problemet. Vanskelig å si noe mer konkret enn det…

Anonymkode: a07b6...61a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på skole og det som har skjedd når foreldre har meldt oss er enten at det er blitt avvist av statsforvalter fordi skolen har gjort det de skal, eller foreldre har gått rett til statsforvalter å skolen ikke har kunnet gjøre noe med saken. En gang fikk vi tilbakemelding fra statsforvalter om at vi burde undersøkt saken grundigere med ikke anonyme spørreundersøkelser. Foreldrene som hadde klaget nektet at barnet skulle gjennomføre undersøkelsen. Men jeg synes statsforvalter er gode til å veilede skolen i vanskelige saker

Anonymkode: 4f9ce...747

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg på også. Jobbet på en skole som hadde blitt meldt til statsforvalteren. Jeg fikk jobb der som vikar et år, og kom inn midt i saken. Så vet ikke hva som har skjedd tidligere og hvordan det gikk etterpå. Men lurer på om skolen hadde fått en bot? Og så klart at tiltakene i 9a-plan måtte skjerpes. Ofte møter med skolesjef , statsforvalter og foreldre.

Problemet var at jeg, som vikar, var mest i klassen. Kontaktlærer var delvis sykemeldt pga saken, men var fremdeles Kontaktlærer. Dermed ble ikke jeg (eller andre vikarer) invitert i møter om saken. Jeg ble pålagt å dra på kurs da, da elev hadde vansker i et fag og en av grunnene til mistrivsel var mangel på tilpasning i fag. Men som tilkallingsvikar fikk jeg ikke bidratt med så mye. Jeg syns det var litt rart at skolen ikke fikk flere ressurser. At det ikke ble satt i gang en snu-metode i klassen eller satt inn ekstra voksne for eksempel. Er det noe som skjer i slike saker i det hele tatt? Får skolene i det hele tatt hjelp? Har bare vært i én sånn sak, og følte det eneste statsforvalteren gjorde var å holde møter. Jeg var mest i klassen da Kontaktlærer var mye borte, men jeg ble aldri invitert i møtene. Mye byråkrati og greier blant de på toppen. Vi som jobba "på gulvet" fikk bare lese referatene og finne ut av ting selv. Mye dokumenter. Referater ble sendt i retur med pirk på begrepsbruk og skrivefeil. Ingen samarbeidsmøter. Ingen endring når tiltak i følge bl.a meg ikke fungerte. Ungen ble fortsatt mobbet.

Anonymkode: 8c627...a2a

AnonymBruker
Skrevet

Skjer ingenting! 
Dessverre!

Anonymkode: 19867...7ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen kaster ihvertfall bort masse tid på papirarbeid, og 9A har gitt dårlig arbeidsmiljø for lærere

Anonymkode: 2664b...e04

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gjennom dette. 
for at statsforvalteren skal åpne ei sak må rektor ha blitt meldt inn sak til. 
rektor har 5 dager på seg til å starte undersøkelsen. 
det handler om å varsle, undersøke saken der det foregår observasjoner og samtaler. Til slutt skal det settes inn tiltak. 
Dette er det dokumentasjonsplikt på og foreldre skal være oppdatert og informert i saken. 
saken opphører ikke før eleven har det bra. 
Når en lærer krenker skal rektor straks varsle skolesjefen. 
ved melding til statsforvalteren melder du inn saken, hva som er skjedd og hvem du har snakket med og alle detaljer. Ofte ringer SF deg for ytterligere spørsmål. 
deretter kontakter de rektor og ber om dokumentasjon på hva skolen har gjort i saken, disse dokumentene får foreldrene kopi av på Digipost. 
da vil SF vurdere om skolen har gjort nok eller gjort noe i det hele tatt. 

i vår sak har ikke skolen gjort noe i det hele tatt, og de fikk knusende kritikk. Det som da skjer videre er at skolesjefen i kommunen som er over skolen må følge opp saken, og følge opp at skolen gjør jobben sin innen en frist. Dette skal dokumenteres og sendes inn til SF. 
bryter kommunen fristen får de bot. 
95% av innmeldte saker ender med medhold til eleven. Det sier mye om hvor lite skolene gjør og om rektorer forstår lovverket. 

Anonymkode: 1f2d9...751

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skolen kaster ihvertfall bort masse tid på papirarbeid, og 9A har gitt dårlig arbeidsmiljø for lærere

Anonymkode: 2664b...e04

9a har gitt elever bedre rettssikkerhet i skolen, og dette er helt nødvendig for at barns beste skal bli ivaretatt og få den hjelpen de trenger. 
hvis skolen gjør den jobben som forventes, skal ikke det påvirke lærerens arbeidsmiljø. 
veldig mange lærere ønsker all makten i klasserommet der de kan skrike og ta tak i elever. 
Selv blir de sykmeldt om de får en klage på seg. 
Men forventer at barn skal stille på skolen hver dag under mobbe forhold eller lærere som krenker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først så ringer statsforvalter og forsøker å få deg til å trekke saken. 

Blir saken stående, så ber de om uttalelse fra skolen. 

Så trekker saken ut i tid og hvis saken er trenert langt nok til at skoleåret er ferdig så blir den avsluttet. 

Så starter man på nytt igjen. 

Anonymkode: 5a4fd...712

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først så ringer statsforvalter og forsøker å få deg til å trekke saken. 

Blir saken stående, så ber de om uttalelse fra skolen. 

Så trekker saken ut i tid og hvis saken er trenert langt nok til at skoleåret er ferdig så blir den avsluttet. 

Så starter man på nytt igjen. 

Anonymkode: 5a4fd...712

Tull. Statsforvalter ønsker å få info fra skolen for å vurdere hva som er gjort i saken, og for å komme til en konklusjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tull. Statsforvalter ønsker å få info fra skolen for å vurdere hva som er gjort i saken, og for å komme til en konklusjon. 

Noe som selvfølgelig kan ta flere måneder, og VOILA så er skoleåret plutselig ferdig. :tristblå:   

Anonymkode: cf3e8...d4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...