AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #1 Skrevet 4. mai 2024 Jeg har en gutt som de siste månedene har opplevd litt endringer i dem han henger med, og som dermed i mindre grad er særlig sosial i helger etc. I ukedagene går det mye i trening, kamper etc., og når han er hjemme så er det spising, lekser og gaming. I det siste velger han å spille mye alene, men han gamer tidvis med andre (men mindre enn før). Jeg hører/forstår også at han av og til ikke får lov «å joine», det er vel særlig én som ekskluderer både min sønn men også andre. Hvor sosiale er deres gutter på 12/13 år, som skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Er de stort sett hjemme fredag og lørdag kveld, eller bytter de på å invitere litt til hverandre? (Jeg har tidligere invitert en del til filmkveld m.v., men det er en stund siden nå og dette er et tema sønnen min ikke virker interessert i å snakke med meg om, så jeg vet knapt hva jeg skal gjøre.. jeg blir bare gal over å se han sitte på telefonen ustanselig - og som regel alene). Erfaringer og tips og råd mottas gjerne (Ja, og det er bare han og meg hjemme.. så lite sosialt å henge med meg 🥰😅) Anonymkode: a0d1a...00d
GammelKaktus Skrevet 4. mai 2024 #2 Skrevet 4. mai 2024 Har en på samme alder, vi er og alene Han er sammen med venner på skolen og så gamer de MYE når de er hjemme. Som regel får han såvidt tatt på pc når han kommer hjem før de ringer hverandre på discord og sitter der til de finner ut de vil ut å henge, da spiller de litt fotball ol. Generelt sett så har de alltid mer innetid og henger sammen på nett når det er vinter og høst og så trekker de ut når det blir vår og sommer. Av og til er det mer sosial og av og til er det mindre, uten at det er noe spesielt som har skjedd. Her prater vi mye om alt så jeg får med meg det meste. Min liker seg egentlig best hjemme i helgene han vil helst ikke ha planer for han vil slappe av og bare gjøre det han vil når han vil. Av og til går de på kino, filmkveld, fotball og slikt men da blir det avtalt mens de gamer på minuttet . Men han liker godt å pause i helgene for det er mye som skjer i ukene. Så har man jo denne puberteten som slår inn det tar nok på det og, er slitsomt å være i utvikling. Min må være med på filmkveld med meg i helgene da (om han ikke har andre planer) og som regel så ser vi en episode av et eller annet i ukene og, finner en serie som fenger oss begge og så "tvinger" jeg han med. Han har ikke noe interesse av å invitere noen andre med for da må han være "på" og han liker veldig godt å være "av" i helgene...han har muligens tatt etter meg... Ellers så tenker jeg det er så mye som skjer i denne alderen, mange endrer seg voldsomt både i oppførsel og interesser så er ikke umulig at det er mye slikt rundt sønnen din og. Tenker du må ta en skikkelig prat med han for å høre om det er "utviklingen" han er i som gjør at han trenger mer tid for seg selv eller om det er noe galt. Men de andre foreldrene på trinnet kommenterer mye av det samme som du gjør, spesielt jenteforeldrene som har jenter som er innenfor idretten sier at de orker lite utenom skolen for de bruker seg selv opp og mye av det sosiale får de jo og mens de er på trening og på vei til kamper ol.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #3 Skrevet 4. mai 2024 Min hadde også en sånn fase i fjor, nå går han i 8 og er mye ute med venner og kjæreste. Han spiller fotball fire-fem dager i uka og er ca like mye ute på noe som hjemme alene, tror han synes det er greit med rolige dager av og til. Anonymkode: 7c5a6...5a9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #4 Skrevet 5. mai 2024 Takk til dere som svarte, det er nok mer normalt enn jeg «frykter»😂 Skjønner også at de nå er litt lei enkelte spill og at de ofte sitter i hvert sitt hus og spiller div på Roblox sammen, uten at de snakker med hverandre 🤷♀️ Vi er blitt enige om å dra i gang litt filmkveld, spillkveld m.m. fremover, greit å ha litt flere å henge med når ferien står for dør også. Så er han også veldig klar for 8. trinn, selv om han kjenner de fleste fra før så får vi satse på at konstellasjonene endrer seg litt 🤞😀 God søndag og takk igjen😀 Anonymkode: a0d1a...00d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #5 Skrevet 5. mai 2024 Min 7-klassing er en ekstremt sosial gutt. Han er stort sett ute og henger med gjengen, ser han sjelden. I tillegg spiller han fotball, så det blir noen treninger/kamper i løpet av uken i tillegg. Storebror som nå er 15 har hatt litt forskjellige perioder der han er mye ute, og så plutselig en del hjemme, men da gamer han med kompiser. Han har byttet litt på hvem han henger med. Det er jo i denne alderen de gjerne bytter litt venner og finner sin plass i verden. Eldste, som nå er 18, er en helt annen type igjen. Han er veldig stille og forsiktig av seg og har aldri hengt særlig mye ute. Det har gått mye i å være hjemme og se på serier eller gjøre skolearbeid. Han går i 2. klasse på VG nå og ble med på en russebuss i fjor. Og de henger mye sammen, og jeg er utrolig glad for det. Jeg blir bekymret hvis barna ikke har et sosialt liv siden jeg ser på det som sykt viktig. Håper det ordner seg for gutten din. ☺️ Anonymkode: 95565...a87
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #6 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 7-klassing er en ekstremt sosial gutt. Han er stort sett ute og henger med gjengen, ser han sjelden. I tillegg spiller han fotball, så det blir noen treninger/kamper i løpet av uken i tillegg. Storebror som nå er 15 har hatt litt forskjellige perioder der han er mye ute, og så plutselig en del hjemme, men da gamer han med kompiser. Han har byttet litt på hvem han henger med. Det er jo i denne alderen de gjerne bytter litt venner og finner sin plass i verden. Eldste, som nå er 18, er en helt annen type igjen. Han er veldig stille og forsiktig av seg og har aldri hengt særlig mye ute. Det har gått mye i å være hjemme og se på serier eller gjøre skolearbeid. Han går i 2. klasse på VG nå og ble med på en russebuss i fjor. Og de henger mye sammen, og jeg er utrolig glad for det. Jeg blir bekymret hvis barna ikke har et sosialt liv siden jeg ser på det som sykt viktig. Håper det ordner seg for gutten din. ☺️ Anonymkode: 95565...a87 Ja, det er mye endringer og jeg tenker det er helt greit. Jeg tror også at de endringene egentlig er til det beste, for det er noen aha-opplevelser med de han har hengt med det siste halvåret som ikke bare har vært positivt. Kan jeg bare spørre, når din 7-klassing er "ute og henger med gjengen", er han da hos andre kompiser eller hva gjør de og hvor er de? Jeg blir også bekymret når det er noe rart ift. det sosiale og tenker da at det er lurt å "brette opp ermene", dra i gang litt sosialt, for å få det i bedring igjen - om du skjønner. Tusen takk <3 Anonymkode: a0d1a...00d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #7 Skrevet 5. mai 2024 Det er lov å like alenetid og andre aktiviteter enn gutta i klassen. Det kan være positivt å finne andre miljøer en gjennomsnitts-saueflokken. Og å fokusere på skole/utdanning. Anonymkode: 5612e...00f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #8 Skrevet 5. mai 2024 Hun bare sitter der med telefonen sin, gidder ingenting Anonymkode: aa535...2e3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har en gutt som de siste månedene har opplevd litt endringer i dem han henger med, og som dermed i mindre grad er særlig sosial i helger etc. I ukedagene går det mye i trening, kamper etc., og når han er hjemme så er det spising, lekser og gaming. I det siste velger han å spille mye alene, men han gamer tidvis med andre (men mindre enn før). Jeg hører/forstår også at han av og til ikke får lov «å joine», det er vel særlig én som ekskluderer både min sønn men også andre. Hvor sosiale er deres gutter på 12/13 år, som skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Er de stort sett hjemme fredag og lørdag kveld, eller bytter de på å invitere litt til hverandre? (Jeg har tidligere invitert en del til filmkveld m.v., men det er en stund siden nå og dette er et tema sønnen min ikke virker interessert i å snakke med meg om, så jeg vet knapt hva jeg skal gjøre.. jeg blir bare gal over å se han sitte på telefonen ustanselig - og som regel alene). Erfaringer og tips og råd mottas gjerne (Ja, og det er bare han og meg hjemme.. så lite sosialt å henge med meg 🥰😅) Anonymkode: a0d1a...00d Har en på 11 og en på 13, han på 11 år er over sosial ,blir nesten for mye for han også av og til,men han sier sjelden nei til venner, han er en som elsker og henge ute eller inne hos oss/ eller hos venner alle års tider, sjelden han ikke har kontakt med venner, og er det veldig kalde dager eller regner mye er de sosial gjennom gaming. 13 åring er helt motsatt, han ar aldri vert særlig sosial, liker seg best inne og har kun noen få venner han henger med , de er vel en gjeng på 5 nå, 2 han går med på barneskolen og så har de blitt kjent med 2 de begynner med på ungdomsskolen til høsten, så han er kun sammens med disse , han kan en sjelden gang joine broren og kompisene ,men ikke ofte. 11 åring spiller fotball og trener 2-3 ganger i uka , og gjerne en kamp i uka nå som serien har begynt igjen, mens 13 åring går på Tennis og trener 2-4 ganger i uka, 2 er sånn de må på ,mens de 2 andre er valgfri Anonymkode: 02cd8...a39
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 Har ei på 13 som skal begynne i 8. klasse. Hun er sosial og liker å finne på ting sammen med venner. Da møtes de enten en gjeng i sentrum (lite sentrum) eller de er hjemme hos hverandre. Anonymkode: 45621...669
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå