Gå til innhold

Flis i foten. Kontakte legevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på snart 5 år har fått flis i foten. Det er smertefullt for henne og jeg klarer ikke få den ut. Det ser ut til at den sitter dypt inn.

Hva gjør man? 

Anonymkode: 67a64...182

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å sett foten hennes i vann med grønnsåpe, men det må være ren grønnsåpe å ikke eks furunål.

Grønnsåpen vil gjøre så det blir lettere å trekke ut flisen, men er det en stor flis som sitter langt inne så ring legevakten å hør hva du skal gjøre.

Anonymkode: b0ac9...75f

Skrevet

Det var noen på youtube brukte en sånn plastikk sprøyte og satte spissen mot flisa, og så "dro" sprøyta ut slik at flisa blir trekt ut. 

Jeg har alltid brukt en fil og bare fila bort flisa. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også forsøkt grønnsåpebad. Dvs mildt grønnsåpevann i 10 min. Hvis det ikke hjelper så kontakt legevakt. Hvis det er rødt og hovent ville jeg ringt med en gang. 

Anonymkode: fd4b2...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min datter på snart 5 år har fått flis i foten. Det er smertefullt for henne og jeg klarer ikke få den ut. Det ser ut til at den sitter dypt inn.

Hva gjør man? 

Du ringer legevakten og spør om råd. Roter du mye med å få flisen ut, så blir det langt vanskeligere for helsepersonell å få flisen ut. Og sist men ikke minst, barnet blir enda mer «plaget». Avhengig av situasjonen kan barnet og ha behov for å få annen tilleggsbehandling, som stivkrampevaksine/antibiotika el.

Anonymkode: 5b5ef...f41

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Legevakten ville ha henne inn.

Ts.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper det går bra. Har erfaring med at flis som satt dypt kom ut av seg selv etter noen dager. Dette var i hånden hos treåringen og virker ikke til å plage han, så lot den være etter å ha prøvd å få den ut. Ingen tegn til infeksjon i den heller. 

Anonymkode: 23195...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Legevakt er jo ikke aktuelt før det blir rødt,og evt puss.

Du må bare jobbe videre med å få den ut. Hva tror du legen må gjøre på legevakta?

Og,ja....å få en liten flis kan være utrolig vondt. Jeg får flis i fingeren, minst en gang per uke pga jobben min. Det er noe herk, men får de som regel alltid ut til slutt. Men kan jobbe i sikkert 5-10 minutter med enkelte. Ikke alltid det går, og da må jeg vente litt. 

Flis kommer i mange tilfeller ut av seg selv, kroppen "dytter" den ut.

Anonymkode: 596e2...e80

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt den ut mens barnet sov. Pirket forsiktig. Det gjorde jeg på min 4 åring, fungerte bra.

Anonymkode: 6a451...b57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. Legevakten ville ha henne inn.

Ts.

Min erfaring er at terskelen er lavere når det gjelder barn, og særlig når det er ting som er plagsomt for dem. Så helt riktig at du ringte, og bra at dere fikk komme inn. 

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 84425...9ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...