Gå til innhold

Hvilken bok leser dere på kvelden for 5-6 åringen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men ts ønsker anbefalinger for 5-6 år. Ikle 3-4

Anonymkode: 75423...cef

Okeeeey? Er flere som allerede har nevnt to av de bøkene, samt en rekke andre bøker vi har lest fra 2- og 3-årsalder (Peppa, mamma mø, bukkene bruse, kokosbananas…) 

Regner med ts skjønner at barn er forskjellige og at ikke nødvendigvis alle tips her vil funke for sitt barn. 

Kjenner barn som synes Harry Potter feks var alt for skummelt som sju-åringer. 

Anonymkode: 1e9bb...a60

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 20.00):

Har dere tips til gode bøker å lese på kvelden for 5-6 åringen?

Anonymkode: ff457...2dc

Vi lar 6-åringen låne bøker på biblioteket selv. Så han bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

min har jeg lest harry potter for i den alderen, når hn var 7 leste han alle på norsk og når han var 9 alle på engelsk, han knakk koden for lesing allerede før høstferien i 1 klasse og det mente læreren var pga jeg var flink til og lese for han

Anonymkode: 373e1...235

Vår lærte seg å lese da han var 4, men harry potter mangler barnet mange kontekstuelle referanser til å kunne bli lest for ved 6 år... Er litt tidlig med HP for en 6-åring

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her og! 😅 

Har fått lurt inn en Roald Dahl bok nå da..

Med det samme vi er inne på bøker og 5-6 åringer...er det flere som blir avbrutt med spørsmål for hver 2.setning? 🥴 Er jo koslig at han lurer på så mye men av og til blir jeg smågal 😅🙈

Anonymkode: c13a1...d5e

Her må du lære barnet ditt å vente, du må sette grenser. Ellers drar barnet det med seg inn på skolen. Vi sier "Nå avbrøt du meg når jeg les, jeg skal lese ned til avsnittet og så kan vi snakke, du ser på fingeren min når jeg er ferdig med siste linje", så lar jeg fingeren følge linjene jeg leser. (fordi han avbryter konstant om han ikke får beskjed om å vente)

Endret av lajlaj
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Roald Dahl fenget mine i den alderen. heksene, SVK, verdens største fersken, Danny og den store fasanjakten,Matilda etc.

Anonymkode: eff12...1f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 20.00):

Har dere tips til gode bøker å lese på kvelden for 5-6 åringen?

Anonymkode: ff457...2dc

Bøkene om Bukkene Bruse var en slager i den alderen. 

Anonymkode: 96bf3...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her og! 😅 

Har fått lurt inn en Roald Dahl bok nå da..

Med det samme vi er inne på bøker og 5-6 åringer...er det flere som blir avbrutt med spørsmål for hver 2.setning? 🥴 Er jo koslig at han lurer på så mye men av og til blir jeg smågal 😅🙈

Anonymkode: c13a1...d5e

Når han begynner sånn hos meg gir jeg beskjed om at spørsmål må vente til etter lesingen. Da han var yngre snakket vi mye rundt boka, men nå er han såpass stor at han må klare å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi lager selv eventyr og forteller om det 🤣 veldig populært slenger med Bjørins inn på eventyret, eller princessen som tok helikopteret og fløy over lava for å finne mobilen sin. 

Anonymkode: d63b4...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min liker en bok vi har om verdensrommet, og en hoggormbok. Ellers er Pulverheksa en slager.. 

Anonymkode: 78a3c...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er snart fem, vi er medlem av bokklubben og får av og til nye bøker derfra. For tiden er det et utdrag fra Alice i eventyrland i en julebok, utdrag fra Ole brumm i samme bok og også en bok om en sommerfugllarve som er redd for å bli sommerfugl som er populær. Vi har også lest mye Karsten og Petra, litt i Kardemommeby osv. 

Forsøkte å lese hele boken om mormor og de åtte ungene, men tror det var endel «tankeganger» hun ikke helt skjønte. Leste litt over halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det gikk mye i Albert Åberg fra 3-5 år. Han likte best at det var illustrerte bøker, og Harry Potter falt derfor ikke i smak i den alderen 5-6 år.

Anonymkode: b9641...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...