Gå til innhold

Slankesprøyter - kan man kjøpe det selv om man ikke er veldig overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Wegovy kan skrives ut til noen med bmi på 27 i tillegg til komorbiditet relatert til vekt. Har man ingen tilleggslidelser er kravet bmi på 30.

Anonymkode: 02593...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har BMI 25, og fikk tilbud om Wegovy av legen, så ja. Men det er hvit resept, og du må betale selv. Og nei, ikke privat, men offentlig helsetjeneste.

Anonymkode: aaa2d...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 10.38):

Vet du hva årsaken var til at legen skrev ut denne medisinen til deg selv om du har lavere BMI enn det de offisielle kravene tilsier? Har du tilleggslidelser, kanskje?

Anonymkode: 8ff0b...0db

Jeg er ikke den du siterer, men jeg har BMI 25 (nesten 26) og har også fått. Har ingen tilleggslidelser sånn sett, men jeg lagrer fett rundt magen og har derfor for høyt midjemål, og derfor høyere risiko for hjerte og kar + diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha resept men det er veldig lett å få det. Men det er langt fra gratis, koster 2-3000 i mnd å det må du dekke selv. På et familiemedlem funket de ikke heller, og hun fikk hårløse flekker på hodet av dem.

Anonymkode: f7cac...934

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over hvor mye bivirkninger det er? Enkelte sitter på dass dagen lang. Kaster opp. Svimer av. Det er for folk som er i en risikofull helsemessig situasjon, eller som har et skadet forhold til mat og trenger å snu holdningen og følelsene til det. Eller fordi insulinresponsen er unormal. Ikke noen som er for lat til å gå ned i fettprosent før sommerferien. Det er ikke vanskelig å gå ned i vekt hvis man har normal helse, trener og har kunnskap om ernæring. Men man må legge inn tid, planlegge og ofre litt. Mye er gjort hvis man ikke drikker i helgene f.eks. Ærlig talt, flaut hvor mange som forventer kjappe løsninger på alt. Legg deg i selen heller. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 19.57):

Jeg har BMI 26. Jeg trives best med BMI 22. Det har jeg klart å slanke meg til før, men det krevde mye! Og jeg går opp igjen, må være veldig påpasselig. Kan en som meg kjøpe slankesprøyte så jeg kommer meg ned i vekt litt lettere? 

Du må ha BMI 30 eller mer for å få resept på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (Akkurat nå):

Du må ha BMI 30 eller mer for å få resept på det.

Har du lest på VG og da må det være sant..

Når vi er flere her i tråden som har fått det fra BMI 25 og opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI 26. Jeg trives best med BMI 22. Det har jeg klart å slanke meg til før, men det krevde mye! Og jeg går opp igjen, må være veldig påpasselig. Kan en som meg kjøpe slankesprøyte så jeg kommer meg ned i vekt litt lettere? 

Nei.

Anonymkode: 16e5e...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mindre, sunt og tren så går du ned naturlig :)

har lyst på noe søt kan du tygge tyggegummi eller spise frukt istedenfor. Da gir du hjernen beskjed på at du ikke trenger sukker akkurat nå. Etterhvert vil gjernene gi deg og ikke kreve så mye. XD 

Anonymkode: 7e02d...363

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, kast deg på en ny trend man ikke aner noe om senvirkningene av for å gå ned et par kg...

Det er ingen mirakelkur, så du vil jo få samme resultat som sist når du slutter...

Nesten ingen beholder vekta ette å ha sluttet, men du kan derimot gjøre skade på kroppen din OG gå opp igjen...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 20.01):

Jeg tror de gjorde det sånn at man faktisk må ha respet på det nå. Medisinen skal egentlig behandle de med diabetes, men folk kjøpte den opp (selv om det var svindyrt uten resept).

Anonymkode: 07507...e15

Legene skriver ut Wegovy nå og ikke Ozempic. Ozempic er billigst og brukes av dem med diabetes.

Anonymkode: f5380...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det myyye billigere å kjøpe sunn mat!

Endret av kaiturid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

For all del, kast deg på en ny trend man ikke aner noe om senvirkningene av for å gå ned et par kg...

Det er ingen mirakelkur, så du vil jo få samme resultat som sist når du slutter...

Nesten ingen beholder vekta ette å ha sluttet, men du kan derimot gjøre skade på kroppen din OG gå opp igjen...

Denne gjelder nok ikke TS, men det er ekstremt skadelig å være kraftig overvektig også, og er man tjukk og gammel nok har hjerte og kar sykdommer allerede begynt. Så det der er bare tull. 

Anonymkode: d3c27...607

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Denne gjelder nok ikke TS, men det er ekstremt skadelig å være kraftig overvektig også, og er man tjukk og gammel nok har hjerte og kar sykdommer allerede begynt. Så det der er bare tull. 

Akkurat som de fleste andre "mirakelkurer", ender man ofte opp like stor eller større enn hva man var. 

I tillegg har man ofte pådratt seg mange andre ting. Se bare til de grusomme sykdommene som fulgte i kjølvannet av slankeoperasjon. 

Hvis du vet at det IKKE gjelder ts med en bmi på 25 og denne tråden, Hvorfor drar du det opp da?  Ai ai. Fettfobisk? Markeringsbehov?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og min svigermor på 55 med svært normal vekt fikk tilbud om slankesprøyter. Hun sa nei heldigvis da hun ønsker hjelp til å slankes naturlig. Den dritten der er helt ute av kontroll.

Anonymkode: 73274...4a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat som de fleste andre "mirakelkurer", ender man ofte opp like stor eller større enn hva man var. 

I tillegg har man ofte pådratt seg mange andre ting. Se bare til de grusomme sykdommene som fulgte i kjølvannet av slankeoperasjon. 

Hvis du vet at det IKKE gjelder ts med en bmi på 25 og denne tråden, Hvorfor drar du det opp da?  Ai ai. Fettfobisk? Markeringsbehov?

?? 

Det er jo du som er fettfobisk her😂

Skal ikke folk ta den "enkle veien" ut kanskje? 

Jeg tar det opp fordi du gjorde det. Og du sprer informasjon som passer deg selv. Da får du svar. 

Det er kjempeskadelig å være kraftig overvektig. Man vet ikke langtidsvirkninger, men det gjør man med overvekt! Så jeg vet at jeg hadde tatt sprøyte over overvekt om jeg ikke klarte å gå ned selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk, helseskadelig innhold og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har BMI 25, og fikk tilbud om Wegovy av legen, så ja. Men det er hvit resept, og du må betale selv. Og nei, ikke privat, men offentlig helsetjeneste.

Legen din risikerer advarsel fra Helsetilsynet for å gjøre dette, det er ikke greit. Heldigvis er det ikke så mange leger som går mot retningslinjene, tåpelig å legge ut om dette da det ikke er normen og absolutt ikke noe en kan forvente (heldigvis). 

Anonymkode: 0649d...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Wegovy når jeg hadde bmi på 27 uten tilleggssykdommer.
Nå er Bmi gått ned til 24, skal snakke med legen om evt. nedtrapping eller vedlikeholdsdose etter sommeren.
Betaler selvsagt for dette selv.

Anonymkode: c1f25...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at statens eneste oppgave i denne saken er informasjonsformidling. Så lenge en person har blitt informert om virkninger og bi-virkninger, så burde alle voksne mennesker få lov til å kjøpe dette uten å snakke med en lege på forhånd.

Anonymkode: e508f...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...