AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #1 Skrevet 4. mai 2024 Jeg har kjøpt hus og det medfølger en hel del oppussing. Jeg har forsøkt å få firmaer til å ta oppussingsarbeid, men sliter med å finne seriøse som holder avtaler. Selv har jeg litt for dårlig helse til å gjøre alt selv. Jeg har en handy sønn i 20-årene som er blitt arbeidsledig, og som sier at han kan hjelpe med enklere oppussing. Jeg vil i såfall lønne han for jobben. Har jeg lov å ansette egne barn, og betale lønn+skatt som privatperson (arbeidsgiver)? Anonymkode: ac9f1...16c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #3 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, selvfølgelig. Anonymkode: e3897...c4b Er det egentlig så selvfølgelig? Det følger jo en del ansvar for en arbeidsgiver iht. lover og regler. Anonymkode: a68d5...a84 2
endo Skrevet 4. mai 2024 #4 Skrevet 4. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har kjøpt hus og det medfølger en hel del oppussing. Jeg har forsøkt å få firmaer til å ta oppussingsarbeid, men sliter med å finne seriøse som holder avtaler. Selv har jeg litt for dårlig helse til å gjøre alt selv. Jeg har en handy sønn i 20-årene som er blitt arbeidsledig, og som sier at han kan hjelpe med enklere oppussing. Jeg vil i såfall lønne han for jobben. Har jeg lov å ansette egne barn, og betale lønn+skatt som privatperson (arbeidsgiver)? Anonymkode: ac9f1...16c Er vel lettere om han skaffer seg enkeltmannsforetak og selv rapporterer inn skatt og lignende. Så du kan leie han inn som selvstendig næringsdrivende. Ellers blir det også arbeidsgiveravgift og man må sende inn amelding osv du må passe på. Samt du må da selv ha orgnr. Mye å passe på 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #5 Skrevet 4. mai 2024 Ja, det kan du.. Jeg har ansatt min sønn på 13 i mitt firma.. Han er ansatt som markedsfører på timer, han bruker rundt 5 timer i måneden på å redigere reels/tik tok videoer for meg😊 Men her er uansett lovverket konkret i din. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/privatpersonar-kan-ha-arbeidsgivaransvar/ Spesifikt i linken; Anonymkode: bfa06...7ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #6 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det kan du.. Jeg har ansatt min sønn på 13 i mitt firma.. Han er ansatt som markedsfører på timer, han bruker rundt 5 timer i måneden på å redigere reels/tik tok videoer for meg😊 Men her er uansett lovverket konkret i din. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/privatpersonar-kan-ha-arbeidsgivaransvar/ Spesifikt i linken; Anonymkode: bfa06...7ff Tusen takk. Det var særdeles nyttig og informativt. TS Anonymkode: ac9f1...16c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #7 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk. Det var særdeles nyttig og informativt. TS Anonymkode: ac9f1...16c Legg merke til at den du takker, ansatte eget barn i eget firma. Har du ikke t organisasjonsnummer, kan du ikke ansette. Sønnen din kan opprette ENK og sende deg faktura. Da er det han sover ansvarlig og må ha egnet forsikring. Ellers kan du betale for mindre oppdrag uten å ansette/betale arbeidsgiveravgift/trekke skatt dersom du holder deg innenfor beløpsgrenser. Sjekk skatteetaten. Uansett, arbeider han for deg, blir du ansvarlig hvis det fkjer en ulykke. Anonymkode: b67f0...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #8 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Legg merke til at den du takker, ansatte eget barn i eget firma. Har du ikke t organisasjonsnummer, kan du ikke ansette. Sønnen din kan opprette ENK og sende deg faktura. Da er det han sover ansvarlig og må ha egnet forsikring. Ellers kan du betale for mindre oppdrag uten å ansette/betale arbeidsgiveravgift/trekke skatt dersom du holder deg innenfor beløpsgrenser. Sjekk skatteetaten. Uansett, arbeider han for deg, blir du ansvarlig hvis det fkjer en ulykke. Anonymkode: b67f0...fe4 Slik jeg leser det så kan jeg bli ansett som arbeidsgiver dersom jeg ansetter en til arbeid i privat hjem, under gitte kriterier for hva arbeidet består av og en beløpsgrense på omkring 60000kr/året. Jeg trenger ikke firma. Og min sønn trenger ikke å ha et foretak. Jeg bruker en link til Skatteetaten der jeg kan betale både lønn og skatt og evt arbeidsgiveravgift (bor i Finnmark så usikker på om det er arbeidsgiveravgift). Men skal dobbeltsjekke med Skatteetaten uansett. TS Anonymkode: ac9f1...16c 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #9 Skrevet 4. mai 2024 Ja, det er det alle rike folk gjør. Anonymkode: 1c2bf...c37
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #10 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er det alle rike folk gjør. Anonymkode: 1c2bf...c37 Åh? Vel jeg er langt fra rik. Men fikk boliglån, og fikk huset langt under takst, slik at jeg har litt til å få renovert og utbedret mangler og pusset opp. TS Anonymkode: ac9f1...16c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #11 Skrevet 4. mai 2024 Familiebedrifter er strengt forbudt Anonymkode: d7472...e53
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #12 Skrevet 5. mai 2024 Om sønnen din ikke har noe ansvarlig firma som skal stille garantier for utført arbeid ville jeg ikke brydd med noe ansettelse/innbetaling av skatt etc. Om dette kun er lettere oppussing han skal gjøre som ikke trenger spesiell dokumentasjon i ettertid og som han kan hjelpe deg med ved siden av vanlig jobb (selvom han bruker mer tid hos deg mens han søker ny jobb) så ville jeg avtalt en pris for hver oppgave han skal gjøre, også gitt han denne summen som gave (evt forskudd på arv) etterhvert som arbeidet blir utført. Anonymkode: d8a71...c16 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #13 Skrevet 5. mai 2024 Husk at sønnen skal oppgi all jobb han gjør på meldekortet uansett om deter lønnet eller ikke. Anonymkode: ab043...db2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #14 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, det kan du.. Jeg har ansatt min sønn på 13 i mitt firma.. Han er ansatt som markedsfører på timer, han bruker rundt 5 timer i måneden på å redigere reels/tik tok videoer for meg😊 Men her er uansett lovverket konkret i din. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/privatpersonar-kan-ha-arbeidsgivaransvar/ Spesifikt i linken; Anonymkode: bfa06...7ff Oppussing er ikke "jevnlig arbeid"... Det som gjelder ts sin konkrete situasjon er det som står helt nederst i bildet ditt. Håndverkertjenester faller utenfor. Anonymkode: ebd6a...d03
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #15 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husk at sønnen skal oppgi all jobb han gjør på meldekortet uansett om deter lønnet eller ikke. Anonymkode: ab043...db2 Han leverer ikke meldekort. Han har mulighet å ta annet arbeid, men vil gjerne hjelpe meg i noen uker først. TS Anonymkode: ac9f1...16c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #16 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om sønnen din ikke har noe ansvarlig firma som skal stille garantier for utført arbeid ville jeg ikke brydd med noe ansettelse/innbetaling av skatt etc. Om dette kun er lettere oppussing han skal gjøre som ikke trenger spesiell dokumentasjon i ettertid og som han kan hjelpe deg med ved siden av vanlig jobb (selvom han bruker mer tid hos deg mens han søker ny jobb) så ville jeg avtalt en pris for hver oppgave han skal gjøre, også gitt han denne summen som gave (evt forskudd på arv) etterhvert som arbeidet blir utført. Anonymkode: d8a71...c16 Ja dette er kun enklere oppussing og ikke større renovering. Jeg får fagfolk til bad, rør og elektrisk. Takk for råd 😊 ts Anonymkode: ac9f1...16c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #17 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Legg merke til at den du takker, ansatte eget barn i eget firma. Har du ikke t organisasjonsnummer, kan du ikke ansette. Sønnen din kan opprette ENK og sende deg faktura. Da er det han sover ansvarlig og må ha egnet forsikring. Ellers kan du betale for mindre oppdrag uten å ansette/betale arbeidsgiveravgift/trekke skatt dersom du holder deg innenfor beløpsgrenser. Sjekk skatteetaten. Uansett, arbeider han for deg, blir du ansvarlig hvis det fkjer en ulykke. Anonymkode: b67f0...fe4 Som privatperson kan man ansette, Fabian Stang ordnet opp i det svarte arbeidet han hadde hyret inn noen til å gjøre på hytta med å etterbetale skatt og arbeidsgiveravgift. Se infoboks nederst i artikkelen. Det er mulig det er kommet noen endringer, dette er noen år siden https://www.dn.no/skatt/fabian-stang/svart-arbeid-kan-gjores-hvitt/1-1-5184526 Anonymkode: 151f2...c7e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #18 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, selvfølgelig. Anonymkode: e3897...c4b Dette må være et av de bedre eksemplene på villedende informasjon jeg har lest på kg. Anonymkode: 04681...b05
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #19 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som privatperson kan man ansette, Fabian Stang ordnet opp i det svarte arbeidet han hadde hyret inn noen til å gjøre på hytta med å etterbetale skatt og arbeidsgiveravgift. Se infoboks nederst i artikkelen. Det er mulig det er kommet noen endringer, dette er noen år siden https://www.dn.no/skatt/fabian-stang/svart-arbeid-kan-gjores-hvitt/1-1-5184526 Anonymkode: 151f2...c7e I tillegg bør det vel nevnes hms, hva om noe skjer under utføringen av arbeidet. Kjedelig å få arbeidstilsynet på nakken hvis noe skulle gå galt. Noe det ofte gjør i slikt arbeid. Det riktige vil være at sønnen registrerer enkeltpersonsforetak og leier seg ut til mor Anonymkode: 04681...b05 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #20 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I tillegg bør det vel nevnes hms, hva om noe skjer under utføringen av arbeidet. Kjedelig å få arbeidstilsynet på nakken hvis noe skulle gå galt. Noe det ofte gjør i slikt arbeid. Det riktige vil være at sønnen registrerer enkeltpersonsforetak og leier seg ut til mor Anonymkode: 04681...b05 Kan du vise til et tilfelle hvor en privatperson har ansatt noen og så fått arbeidstilsynet på nakken etter en ulykke? Anonymkode: 151f2...c7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå