Gå til innhold

Er det normalt å kalle bonusfars barn for søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min exdame har fått seg ny type, og han har samvær annenhver helg med to barn som tilhører hans ex igjen.

Han er ikke barnas far altså.

Jeg og min exdame har en datter på 9 år sammen, og nå har min datter fått beskjed om å omtale disse barna som sine søsken, som i bror og søster.

De er jo ikke hennes søsken. De er bonusbarna til morens type, og det er ikke hans barn genetisk engang så hela greia er helt merkelig.

Er det vanlig å begynne å kalle ungene til sin  bonusfar som bror og søster?

Det er moren som ønsker at hun skal kalle disse barna for søsken.

Jenta har en halvsøster som er 10 år eldre og de har en annen far.

Er dette normalt? Synes hele greia er kleint

Anonymkode: 232c7...12a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min exdame har fått seg ny type, og han har samvær annenhver helg med to barn som tilhører hans ex igjen.

Han er ikke barnas far altså.

Jeg og min exdame har en datter på 9 år sammen, og nå har min datter fått beskjed om å omtale disse barna som sine søsken, som i bror og søster.

De er jo ikke hennes søsken. De er bonusbarna til morens type, og det er ikke hans barn genetisk engang så hela greia er helt merkelig.

Er det vanlig å begynne å kalle ungene til sin  bonusfar som bror og søster?

Det er moren som ønsker at hun skal kalle disse barna for søsken.

Jenta har en halvsøster som er 10 år eldre og de har en annen far.

Er dette normalt? Synes hele greia er kleint

Glemte overskriften: Er det normalt å kalle bonusfars barn for søsken?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Det tenker jeg er opptil hver enkelt hva de måtte ønske. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Du bør rapportere tråden og be de om å forandre tittelen, for ellers vil den bli stengt grunnet manglende beskrivende tittel...

Anonymkode: 28408...493

Skrevet

Trådtittelen er endret fra ''Er det'' på vegne av trådstarter.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel normalt hvis man har et godt forhold til dem og vokser opp med dem i eget hus. Synes dette er en utrolig merkelig ting å klage på. Er du redd hun skal få et for godt forhold til sin stefar og hans barn? Gud forby at hun blir glad i dem og ser på dem som sine søsken? Blod er faktisk ikke alt. 

Anonymkode: a0873...f1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo stesøsken og helt opp til ungene hvordan de vil omtale hverandre. 

Anonymkode: 8bdb6...9e7

• Nyttig 1
Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (12 minutter siden):

Det tenker jeg er opptil hver enkelt hva de måtte ønske. 

Det mener jeg også. Jeg har barn som kaller sine bonussøsken for søsken, og jeg synes egentlig det er veldig fint at de har fått et så godt forhold til dem at det føltes riktig. Det er nok med Bonusfamilien som ikke kommer over ens. Jeg kjenner en bonusfar som omtaler sine bonusbarn som «sønnene mine» også. Han har vært i livet deres siden de var er par-tre år. Barna har en fungerende biologisk far også. Han synes det er fint at sønnene har fått et godt forhold til bonusfar. 

Vi foreldre må slutte med å være redd for at barna våre skal like bonusforeldre «for godt». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lek familie mor, far og barn. Ikke påtving relasjonsbegreper. 

De skal kalles med sine særnavn.  

Anonymkode: 7fde3...39c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det er faktisk idiotisk! Kjenner mange som har hatt flere «søsken» opp gjennom barndommen, og som selvsagt ikke er en del av livet dems når bruddet er et faktum. Vær tydelig med barnet ditt om at søsken er blod! Ikke ungene til kjæresten til mor/far 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs litt om forholdet har vart i noen måneder eller flere år, og samt hvilken relasjon barna faktisk har til hverandre.  

Her har mannen en voksen sønn, som har flyttet ut før vi flyttet inn. Mannen er barnas bonusfar,  men vi omtaler ikke hans sønn som søsken til mine barn, for de har ingen relasjon.

Jeg er heller ikke sønnens stemor, fordi jeg var ikke der da han vokste opp. Jeg er farens kone. Noe annet hadde blitt unaturlig, med mindre han uoppfordret hadde ønsket det. Hadde alle bodd sammen over tid hadde det sikkert blitt noe annet.

Her tenker jeg at voksne ikke kan kreve noe som helst, men at barna selv må finne den relasjonen naturlig. Om barnet selv hadde sett på de som søsken  hadde jeg ikke lagt meg oppi det, men at det skal kreves av voksne blir feil.

Anonymkode: 7f738...7d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der nok unormalt, og i tillegg er det jo feil. Det er selvsagt opp til enhver å kalle onkel for fetter, eller mors venninne for tante, men det blir jo temmelig misvisende for de som ikke kjenner de faktiske forhold.

Anonymkode: 31d18...6df

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der nok unormalt, og i tillegg er det jo feil. Det er selvsagt opp til enhver å kalle onkel for fetter, eller mors venninne for tante, men det blir jo temmelig misvisende for de som ikke kjenner de faktiske forhold.

Anonymkode: 31d18...6df

Feil? Det er da ikke blod som avgjør om noen er søsken. Hvis de vokser opp sammen, noe de gjør, så er det ikke feil å kalle seg søsken. Synes du det er feil at adopterte barn kaller hverandre søsken også, siden blodet er så viktig for deg?  Å sammenligne det med å kalle sin onkel for fetter er helt søkt og sier mest om deg. Jeg blir rett og slett flau på dine vegne.

• Hjerte 1
Skrevet
Kaneel skrev (6 minutter siden):

Nei det er faktisk idiotisk! Kjenner mange som har hatt flere «søsken» opp gjennom barndommen, og som selvsagt ikke er en del av livet dems når bruddet er et faktum. Vær tydelig med barnet ditt om at søsken er blod! Ikke ungene til kjæresten til mor/far 

Mine unger kaller fremdeles et bonussøsken for bror og har god kontakt, flere år etter at jeg gikk fra faren til gutten. Jeg har også kontakt med ham. Bygger man sterke og gode og ekte relasjoner, varer de. Forøvrig kan man være søsken helt uten blodsbånd (du har hørt om adopsjon?) At blod er tykkere enn vann er ingen selvfølgelighet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil? Det er da ikke blod som avgjør om noen er søsken. Hvis de vokser opp sammen, noe de gjør, så er det ikke feil å kalle seg søsken. Synes du det er feil at adopterte barn kaller hverandre søsken også, siden blodet er så viktig for deg?  Å sammenligne det med å kalle sin onkel for fetter er helt søkt og sier mest om deg. Jeg blir rett og slett flau på dine vegne.

Han har ingen relasjon til disse barna utover at de er x-kjæresten sine unger. Han har ingen foreldreansvar over dem, han har ikke adoptert dem, han er ikke registrert forelder for dem, han har slått opp med mora deres.

Så jo det er litt rart at

han kaller x-en sine unger som hun fikk med en annen fyr for søsken

til den nye dama sine unger som hun igjen har fått med en annen fyr.

Han har jo egentlig ingen rolle eller ansvar eller registrerte bånd ovenfor disse barna utover moras x-type og de andre moras nye type.

Anonymkode: f0625...4f0

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han har ingen relasjon til disse barna utover at de er x-kjæresten sine unger. Han har ingen foreldreansvar over dem, han har ikke adoptert dem, han er ikke registrert forelder for dem, han har slått opp med mora deres.

Så jo det er litt rart at

han kaller x-en sine unger som hun fikk med en annen fyr for søsken

til den nye dama sine unger som hun igjen har fått med en annen fyr.

Han har jo egentlig ingen rolle eller ansvar eller registrerte bånd ovenfor disse barna utover moras x-type og de andre moras nye type.

Anonymkode: f0625...4f0

Han har regelmessig samvær med barna, siden deres far er over alle hauger.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Synes slikt KUN skal bestemmes av barna  Samme er det om de skal kalle stefar for "pappa". Barna skal ikke tvinges til å bruke slike titler.

Endret av katties
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har regelmessig samvær med barna, siden deres far er over alle hauger.

Ts

Da er det jo ikke så rart å kalle de søsken 

Anonymkode: 8a0de...2d8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...