Gå til innhold

Hvordan forbedre viljestyrke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For tiden sliter jeg veldig med kosthold, trening og livsstil. I løpet av de siste to årene har jeg vært mye trøtt, sliten, hatt lite motivasjon og følt meg deprimert. Før pleide jeg å spise ganske sunt og være aktiv, men i denne perioden har jeg hatt så lite energi at jeg såvidt kom meg gjennom arbeidsdagen. Jeg begynte å drikke mye kaffe, spise mye sukker og usunn mat som var lett/kjapt å lage, jeg trengte liksom et energiboost ofte for å klare å få ting gjort. Jeg ble diagnostisert med stoffskiftesykdom for 6 måneder siden og går nå på medisiner, prøver også å komme inn i en vanlig treningsrutine igjen. 

Problemet er at de dårlige vanene ikke slipper taket. Før disse problemene startet pleide jeg også å ha lyst på sjokolade osv, men klarte å sette grenser for meg selv og motstå fristelser. Nå føles det umulig. Å komme seg på trening er et ork og jeg har konstant lyst på junkfood, sukker, enkle karbohydrater. Det hjelper ikke at jeg bor i hus med flere som handler inn mye usunn mat og er glade i å bake, så det er alltid kake, boller, godteri, brus, chips fremme. Stadig vekk bestemmer jeg at jeg ikke skal spise junk, trene hver dag osv, så går det max 1-2 dager og jeg har gitt opp. Jeg er lei av å spise usunt, føler jeg mislykket som ikke klarer å motstå, føler meg generelt ikke bra og er bekymret for hva dette gjør med helsen min.

Er det noen som har praktiske tips til hvordan jeg kan forbedre viljestyrken min og være mer dedikert til målene jeg setter meg? Føler meg litt patetisk som spør om dette, det er jo så enkelt som å bare ikke spise usunn mat og komme seg på trening, men jeg føler liksom at hjernen og kroppen min motarbeider meg konstant. 

Anonymkode: 2f452...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sats på viljestyrke, det er en begrenset ressurs. Men legg en plan for måltidene på et tidspunkt det du er opplagt, gjerne ukeplan eller hvertfall for hele neste dag. Trening kan du vente med til du har fått inn rutine for mat da det er veldig mye å ta alt på en gang. Innarbeid en vane om gangen. Fokuser på å spise næringsrik mat i stedet for å fokusere på alt du ikke kan spise.

For meg har det hjulpet å begynne å spise lavkarbo. Litt høykarbo virker umulig for meg, mens lavkarbo gjør det mye lettere å ta matvalg. Sukker, boller og brød er rett og slett ikke mat for meg. «En er for mye, tusen ikke nok». Det har tatt lang tid å innse dette.

Etter 1-2 uker tilvenningstid har jeg nå stabil energi gjennom dagen der jeg før fikk raske topper og dype daler i energien, magen fungerer veldig bra, jeg spiser meg god og mett til måltider og cravings er borte. 

Har familie og det har vært overraskende lett å tilpasse resten av familiens kosthold. Spiser det samme, men de får gjerne litt ris, pasta eller potet ved siden noen ganger og noen ganger ikke siden de ikke har vondt av å spise samme næringsrike mat.

Anonymkode: acdd0...2bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Av å trene den.  Klappe seg på skulderen etter hver seier å ikke grave seg ned om man sprekker. 80% disiplin slår 90% av mennesker som aldri tar eierskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...