Gå til innhold

Mat og helse på skolen med cøliaki

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke år er det mat og helse? Lages det mat en gang i uka eller hvordan foregår det? 

Har en i 2. klasse som har cøliaki og gruer meg til dette. 

Anonymkode: 53850...4e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gruer du deg? 

Anonymkode: 2ee2f...1bb

• Liker 3
Skrevet

Her er det mat&helse i 6  og 9. Det er ganske vanlig at det er elevar med cøliaki, eller laktoseintoleranse/ allergier etc. Det går heilt fint ) Her er det mat&helse ein gong i veka.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gruer du deg? 

Anonymkode: 2ee2f...1bb

Ts 

Fordi det er så lite til før barnet blir sykt. Og redd barnet kommer til å føle seg enda mer anderledes enn de andre i klassen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjaselina skrev (Akkurat nå):

Her er det mat&helse i 6  og 9. Det er ganske vanlig at det er elevar med cøliaki, eller laktoseintoleranse/ allergier etc. Det går heilt fint ) Her er det mat&helse ein gong i veka.

Ts 

Veldig fint å høre det ikke er før i 6. klasse. Da er det enda noen år til og barna skjønner mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Husket ikke hvilke år det var, men det gikk iallfall smertefritt. Ble tilrettelagt så godt skolen klarte og til praktiske prøvet stilte jeg med oppskrifter og spesialprodukter. Ikke fordi skolen ikke ville, men fordi jeg ville gi barnet best mulighet og da var kjente oppskrifter vi viste fungerte best.

Anonymkode: 71a0c...e6d

• Liker 2
Skrevet

Ganske mye variert av matlaging mm på sfo etter hva jeg vet.  Hør med skolen og sfo, ta det derfra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må også legge tid at når den tid kommer er barnet så gidt vant, kjenner sine egne rutiner og våre ble aldri dårlige.

Anonymkode: 71a0c...e6d

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

I offentlig skole her er det 6 og 9 klasse. Og der hadde de eget utstyr til de med allergier osv

På private ungene gikk på hadde de 1 dag I uka fra 1 til 7 klasse, der og hadde de med allergier eget utstyr osv

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mat og helselærer OG har eget barn med cøliaki. Jeg legger til rette for alle med ulike allergier og alle får lage samme rett med ulike tilpasninger der det er behov. Barnet mitt har likevel opplevd å ikke få lage mat da de har glemt å tenke på glutenfritt. Hun er stor nok til å passe på selv så har ikke hatt noen uhell. Ta kontakt med mat og helselæreren ved starten av skoleåret er mitt beste tips. De fleste tilpasser godt, men dialog er veldig viktig.

Anonymkode: 72ca4...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min egen opplevelse er at det var lite kunnskap hos læreren, men det er 15 år siden så det håper jeg virkelig er forbedret nå. Som en «bonus» fant vi ut at jeg ikke tåler melstøv i luften. 

Anonymkode: 170a8...233

• Hjerte 1
Skrevet

Er så mange barn med allergier og mathensyn, dere komme ikke til å merke så mye til dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (8 minutter siden):

Er så mange barn med allergier og mathensyn, dere komme ikke til å merke så mye til dette.

Ts

Håper dere har rett i at de har gode erfaringer med dette. 

Opplevde ikke at sfo hadde vært borti det før og vi har bana vei for de som har kommet etter. Derfor jeg er nervøs for det samme her. 

Men når jeg nå hører det er 6. Klasse kjenner jeg meg roligere! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke år er det mat og helse? Lages det mat en gang i uka eller hvordan foregår det? 

Har en i 2. klasse som har cøliaki og gruer meg til dette. 

3,6 og 9 klasse her

Anonymkode: 6f713...400

Skrevet (endret)

Det kommer til å gå helt fint. Alle fyller ut et skjema i forkant slik at de får informasjon om alle. Det er mange som har hensyn som må tas i mat og helse, enten det er allergier, matintoleranser, religiøse hensyn eller annet. Dette er lærerne vant til å tilpasse etter. Ofte skal det så lite tilpasning til at alle uansett lager det samme og hvis det ikke er mulig eller ønskelig setter de gjerne elever med noenlunde like tilpasningsbehov på samme gruppe. Her er det mat og helse på 6. og 9. trinn og så har de noen få timer på 3. trinn også (typisk bakedag før jul og slikt). 

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

6. og 9. klasse her. Snakk med læreren før oppstart, så vil de selvsagt ta hensyn til det. Evt eget utstyr,og tilpassede oppskrifter og glutenfrie ingredienser skal skolen ordne med,men da må de selvsagt vite om det. Kontaktlærer vet sikkert,men forsikre deg om at mat og helse læreren også får vite. 

Anonymkode: dd0d9...1e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På trinnet vårt har vi cøliaki, glutenallergi, laktoseintoleranse, nøtteallergi, fiskeallergi med krysstoleranse til frukt og elever som ikke spiser svin. Vi tar selvsagt høyde for dette på kjøkkenet, ingen som reagerer negativt på noe av dette. 

Det skal nok gå så fint så 😊

Anonymkode: 26b12...92d

• Liker 1
Skrevet

Du trenger nok ikke å bekymre deg de er veldig obs på alt fra seriøse ting som cøliaki til de som må ha halal og de som er veganere. Det går nok veldig bra, vi har hatt besøk av mange med all slags hensyn som må tas og de er ALLTID flinke til å spør hva som er i maten og forteller at de har cøliaki eller melkeproteinallergi flere ganger på hvert besøk. :D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

6. og 9. Du informerer skolen om at barnet har cøliaki, så tilpasser de. 

Anonymkode: ec10a...198

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har de samlet alle med cøliaki på samme trinn på ei gruppe, uavhengig av klasse. Det fungerer veldig fint, da er de fire stk som lager lik mat som resten- bare med ingredienser de tåler.

Vi har mat og helse i  3., 4., 6., 7. og 9.

Så det varierer nok fra skole til skole hvordan de fordeler timene i løpet av skolegangen

Anonymkode: 06da0...875

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...