Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt innspill til budsjettet mitt da det har sklidd helt ut og jeg prøver å få kontroll nå etter mange år uten noe som helst kontroll. K, 33 år. Ikke barn. 

Inntekt netto: 47.000,- 

Boliglån: 20.000,-

Felleskonto: 7000,- (strøm, nettleie, mat, innboforsikring, bil, bilforsikring og div til fellesen) 

Forsikring: 1500,- (reise, ufør, kritisk sykdom og dyreforsikring) 

Månedskort: 900,- 

Kantine på jobb: 540,- 

Lånekassen: 7500,- (utsatt betaling flere ganger så har justert ned løpetiden. Høyt studielån) 

Streaming: 550,- 

Sats: 500,- 

Sparing fond: mellom 5-8.000 hver måned. Bruker Bank Norwegian kortet til forbruk og det varierer hvor mye jeg bruker det i måneden, men ca mellom 2-4000. 

Har 100.000,- på bufferkonto og ca 50.000,- i fond. Boliglånet er høyt ca 4,1 millioner. Kun min andel. Studielånet er 550.000,-.. Verdien på boligen er ca 11 millioner (vi er to som eier)

Reiser på ferie to ganger i året, pleier å ta disse fra feriepenger og halv skatt lønnen. 

Noen innspill? Arbeidsgiver betaler mobil. Ville dere fordelt annerledes? 

Anonymkode: a2697...db5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger litt innspill til budsjettet mitt da det har sklidd helt ut og jeg prøver å få kontroll nå etter mange år uten noe som helst kontroll. K, 33 år. Ikke barn. 

Inntekt netto: 47.000,- 

Boliglån: 20.000,-

Felleskonto: 7000,- (strøm, nettleie, mat, innboforsikring, bil, bilforsikring og div til fellesen) 

Forsikring: 1500,- (reise, ufør, kritisk sykdom og dyreforsikring) 

Månedskort: 900,- 

Kantine på jobb: 540,- 

Lånekassen: 7500,- (utsatt betaling flere ganger så har justert ned løpetiden. Høyt studielån) 

Streaming: 550,- 

Sats: 500,- 

Sparing fond: mellom 5-8.000 hver måned. Bruker Bank Norwegian kortet til forbruk og det varierer hvor mye jeg bruker det i måneden, men ca mellom 2-4000. 

Har 100.000,- på bufferkonto og ca 50.000,- i fond. Boliglånet er høyt ca 4,1 millioner. Kun min andel. Studielånet er 550.000,-.. Verdien på boligen er ca 11 millioner (vi er to som eier)

Reiser på ferie to ganger i året, pleier å ta disse fra feriepenger og halv skatt lønnen. 

Noen innspill? Arbeidsgiver betaler mobil. Ville dere fordelt annerledes? 

Du har jo veldig god kontroll med den inntekten, og når du kan spare 5-8000 i mnd. Hva jeg ville brukt penger på er ikke så relevant, men jeg ville kuttet ut Sats og trent gratis, og kuttet ned på streaming til en tjeneste av gangen. Men det blir jo bare smuler du sparer på det. Ferie ville jeg personlig brukt mer på med den inntekten, er for rastløs til å reise bare to ganger i året. Jeg har under halvparten utbetalt av deg, men har ikke lån og bruker ikke like mye på forsikringer feks.

Anonymkode: 2fa7a...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har jo veldig god kontroll med den inntekten, og når du kan spare 5-8000 i mnd. Hva jeg ville brukt penger på er ikke så relevant, men jeg ville kuttet ut Sats og trent gratis, og kuttet ned på streaming til en tjeneste av gangen. Men det blir jo bare smuler du sparer på det. Ferie ville jeg personlig brukt mer på med den inntekten, er for rastløs til å reise bare to ganger i året. Jeg har under halvparten utbetalt av deg, men har ikke lån og bruker ikke like mye på forsikringer feks.

Takk for svar! Jeg er på Sats mellom 5-6 dager i uken og ser mye på serier o.l når jeg er der så jeg føler at det er penger som er «Well spend». Løper en del også trener jeg styrke 3 ganger i uken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hun sparere jo ikke mellom 5- 8 000. Hun sparer 3 -4000 for resten (2-4000) går til forbruk hver mnd.

Det jeg lurer på er hva bruker du de  2-4000 i forbruk på? Der kan du kanskje spare litt

Anonymkode: ef8e3...4e1

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut til at du har ok kontroll.

Men jeg ville nok ha droppa fondsparinga og betalt inn 5000 ekstra på huslånet i mnd for å få dette ned på et mer komfortabelt nivå. (Helst så dette blir lavt nok slik at du klarer å betjene det om det skulle bli syk/ufør og miste store deler av inntekten din.

Anonymkode: 0ee49...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Sløser en del på kjøpekaffe, sushi og vin + restaurantbesøk i måneden så vet jeg har noe å gå på der. Det er dette de 2-4.000 går til. 
Jeg har forsikring for kritisk sykdom og ufør, så jeg vet ikke om jeg heller skal prioritere nedbetaling på lån eller fortsette med fondsparing? Hva synes dere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ut til at du har ok kontroll.

Men jeg ville nok ha droppa fondsparinga og betalt inn 5000 ekstra på huslånet i mnd for å få dette ned på et mer komfortabelt nivå. (Helst så dette blir lavt nok slik at du klarer å betjene det om det skulle bli syk/ufør og miste store deler av inntekten din.

Anonymkode: 0ee49...6c3

Det går faktisk helt fint å ta ut igjen penger fra fond om man kommer i en vanskelig situasjon. Jeg ser ikke poenget med å spare på en måte som gir dårligere avkastning (betale ned på lån/ha penger på sparekonto) bare fordi man muligens kan få bruk for pengene seinere.

I så måte er jo faktisk ekstra betaling på lån en spesielt dårlig løsning, siden det slett ikke er sikkert at man kan ta opp et nytt lån om man blir ufør f.eks og da har man bundet opp masse penger i boligen som man ikke får tilgang til uten å selge boligen.

Anonymkode: 383d8...932

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sløser en del på kjøpekaffe, sushi og vin + restaurantbesøk i måneden så vet jeg har noe å gå på der. Det er dette de 2-4.000 går til. 

Synes ikke 2-4000 i mnd er mye på forbruk. Jeg kjøper verken kaffe, sushi eller vin, men til gjengjeld kjøper jeg bøker, kinobilletter, teaterbilletter, går på museer og utstillinger osv. Synes ikke du har et sløsende budsjett, men du har høye utgifter og heldigvis også høy inntekt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...