AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #1 Skrevet 4. mai 2024 Noen som vet noe om Lungekapasitet etter corona? Jeg vet ikke om det er en sammenheng eller om jeg bare er i ekstremt dårlig form og kondisjon og som jeg stort sett har skyldt på selv når det kommer til min fysiske form, men det føles likevel ikke helt riktig at det skal river i luftveiene og gjøre fysisk vondt i ryggen bak lungene, ved litt mer anstrengelse enn vanlig, hoste og vesing i pusten, dette varer minst en time eller to etter å ha gått en halv bakke? Jeg klarer å få pusten inn, men det er vondt og vanskelig å få den ut igjen. Bakker og trapper er verst. Klarer jo fint å gå rolig rundt uten å få problemer med smerter og pust, men ved litt høyere puls og anstrengelse og spesielt trapper og bakker får jeg ikke puste. Selv om jeg er og var overvektig med dårlig form var det aldri så ille før. Ble ganske dårlig begge rundene mine med corona med tungpust og mye hoste i begge rundene, men trengte ikke innleggelse. Hosten varte mer eller mindre i flere mnd også uten anstrengelser, nå kommer den for tilbake ved anstrengelse. Lurer på om det er noe vits å sjekke ut eller om jeg kan ha blitt i såååå ekstremt dårlig form. Jeg er overvektig nå men har også veid 30 kg mer enn jeg gjør nå uten å ha hatt disse problemene med pusten. Jeg prøver å gjøre noe med både vekt og form, men det er fryktelig vanskelig når det er sånn som det er. Er det noe som eventuelt hjelper som jeg kan gjøre for å bedre det sakte men sikkert? Føler at pusten stopper lenge før både hodet og kroppen, at jeg kunne holdt det gående lenger om ikke pusten hadde tatt strupetak? Jeg vil så gjerne men får ganske enkelt ikke til. Anonymkode: 6e1fb...6f7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #2 Skrevet 4. mai 2024 Synes det kan høres ut som astma. Du bør be legen om utredning ved spirometri. Covid kan utløse astma og flere har blitt bedre i pusten ved bruk av astma medisin. Link til artikkel Aftenposten. Låst, men kan lyttes til. https://www.aftenposten.no/sprek/i/KnEgQX/oppsiktsvekkende-funn-om-long-covid-og-astma-lena-tveit-benestad-38-ble-kvitt-pusteproblemene Anonymkode: d56b2...c0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå